4 dagar i Tyskland

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

4 dagar i Tyskland

Inläggav Shaun » 2018-06-17/16:08

Hej, jag har 4-5 lediga dagar i början av juli och hade tänkt mig en liten mc resa till Tyskland.
Jag har varit i Hartz et par gånger så det kunde var ett möjligt resemålet men jag undrar om någon har förslag på andra fina vägar och sevärdheter ? Mc hotell, hotell eller B&B ville jag bo i.

Tack och kör lugnt.
Shaun
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2014-11-28/17:29

Re: 4 dagar i Tyskland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-17/16:23

Ger Du Dig ner till Franken och Thüringen, kan jag rekommendera ett besök i byn Mödlareuth - också kallad "Lilla Berlin". Kai-Uwe Och - signaturen Nordic Biker här på Forum - tog med en liten grupp till dessa trakter för några år sedan.
Mödlareuth är speciell såtillvida, att gränsen mellan Väst- och Östtyskland drogs i det vattendrag, som rinner genom orten - dvs halva orten hamnade i väst och den andra i öst!

Efter murens fall bevarade man ett stycke av alla de anordningar, som östsidan satte upp - officiellt för att hindra slemma typer från väst att i hemlighet smyga sig in i öst, men i verkligheten naturligtvis för att hindra östtyskar från att fly till väst. Idag är detta ett museum. Mer finns att läsa på Wikipedia.

Tänker man sig, att dessa anordningar alltså fanns från tjeckiska gränsen upp till Östersjön - inklusive de enorma resurser i form av materiel och människor, som krävdes för att det hela skulle fungera - blir absurditeten i hela idén obehagligt påtaglig.

I övrigt ger den delen av Tyskland rika tillfällen till fin hojåkning i ett kuperat landskap med bitvis underbara vägar, bitvis rätt knaggliga. Förfallna kvarlevor från östtiden kontrasterar hela tiden med nybyggen, och man kan utan svårighet pendla mellan gamla öst och väst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: 4 dagar i Tyskland

Inläggav Shaun » 2018-06-18/07:56

Tack Bror. Ska titta lite närmare på ditt förslag.
Shaun
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2014-11-28/17:29

Re: 4 dagar i Tyskland

Inläggav CG Arvidsson » 2018-06-18/12:26

Kan rekommendera Sauerland. Ett kuperat område med många fina vägar och små hotell. Gå in på "biker-betten.de" så får du mängder med hotell och rutt-förslag.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: 4 dagar i Tyskland

Inläggav Stefan Cedergren » 2018-06-18/15:55

Här är bilder från några resor i norra Tyskland, som kanske kan ge några tips och lite inspiration. Mödlareuth, som Bror nämner, är väl värt ett besök. Några bilder därifrån finns med på en av resorna.

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... -juni-2015

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... %A5n-juni/

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... g-Pommern/
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: 4 dagar i Tyskland

Inläggav Daniel Bonnér » 2018-06-18/20:31

Området Weserbergland är även det riktigt fint.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst