Resa oplanerat!?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Resa oplanerat!?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-14/12:04

Har funderat på om denna post skall skriva över huvudtaget då jag inte riktigt kan formulera frågan helt tydligt i mitt eget huvud :?

Jag planerar att inte planera så mycket i år för min solofärd, orsaken är förra årets ganska oplanerade färd Stockholm-Arjeplog-Nordkap-Stockholm i grova drag blev för mycket "nöta mil" och för lite uppleva och njuta.

Så funderar på att bara åka en dag och kanske ha en lista med olika saker jag vill göra, se eller uppleva och sedan se hur lusten tar mig dit.
Jag skulle önska att min nya hammock kan ersätta dyra hotellnätter för dom flesta nätter men är inte alls säker på hur detta kommer bli i verkligheten, är inte van att sova ute men väldigt van vid bekvämligheter.
Reser själv.

Min tanke är upplev mellan och södra Sverige, tex kusten ner från Stockholm, kanske Öland och Kalmar?
Vidare mot Smygehuk bara för att jag var på Nordkap förra året, sedan upp västkusten till kanske Uddevalla och sedan tvärs igenom landet via Hjo (släkt besök) tillbaka till Sthlm.

Vad är då frågan?
Bara tips på platser som är värda att besöka som passar för hoj
Fik/Cafe, Marknad, Utsikt, Vägar, Städer, Historia osv...
Jag vill utforska mer av Sverige på ett lättsamt, enkelt och kravlöst sätt


Det skall vara hyfsat lätt att komma till med hoj och inte kräva ombyte av kläder helst
Prisvärt inte exklusivt/dyrt
Gärna lokalt
Gärna övernattningsplatser i enskildhet för tält/hammock
Tid, c.a 10-14 dagar

Målande beskrivningar som "säljer in platsen" har lättare att vinna mitt hjärta :oops:


TL:DR
Tips på platser i södra Sverige önskas! (tänkt linje söder om Stockholm)


Allt ovan kan bero på min oförmåga att faktiskt planera, må då så vara så kan jag återkomma med hur det blev :D

(fixade till Ämnesrubriken, lagt till tid)
Senast redigerad av Peter Nordlund 2018-07-14/15:02, redigerad totalt 2 gånger.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resa efter oplanerat!?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-07-14/13:07

Utmed våg 34/27 i Berga ligger café Tre Århundranden, Norra Storgatan 45 Berga.
Drivs av två gentlemen till mycket humana priser, väl värt ett besök.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Resa efter oplanerat!?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-14/14:47

Östgötatips - med omnejd - längs kusten: Antingen kan Du köra från Nyköping/Oxelösund till Nävekvarn och sedan den lilla, kustnära vägen till Kvarsebo, eller också håller Du gamla Riksettan till Jönåker och vinklar ner mot Arkösund.
Nävekvarn är en vacker liten ort vid Bråvikens mynning, och där finns ett anständigt matställe.
Du kan faktiskt göra både - och: Köra till Nävekvarn, vända och ta vänster mot Eneberga. Lite senare är det skyltat Arkösund (grusväg), men jag rekommenderar, att Du i stället kör till Jönåker, för Jönåker - Kvarsebo (nästan) är underbar hojväg. Enda felet med den är, att det kan vara svårt att köra om, ifall man har en väglus i täten för en lång kö med bilar - så hoppas på lite tur.

Färja över Bråviken (väl skyltat mot Arkösund och med färjesymbol). Trivsamt litet fik vid norra färjeläget, men bara en kiosk, som numera verkar permanent stängd(?) på sydsidan.
Några kilometer efter färjan, strax utanför Östra Husby, kan Du ta vänster mot Arkösund, som är ett vackert ställe. Där finns såväl campingplats som hotell och restaurang.

Från Arkösund kan Du köra kustnära mot Stegeborg, vilket innebär någon halvmil på grus, eller köra tillbaka till Östra Husby och där vidare mot Söderköping/Stegeborg (= asfalt hela tiden). Vid Kuddby vänster mot Stegeborg. Mycket trevlig väg - i alla fall om man som jag gillar, när det svänger och är lite kuperat. Norr om färjeläget finns en campingplats med servering, och söder därom finns en bra hamnkrog med mycket fint läge.

Färja över Slätbaken. Kör sedan nästan till Söderköping, men ta vänster = söderut på väg 210 (såvida Du inte vill lyxa till det med en god middag och en hotellnatt på Söderköpings Brunn, där vi hade årsträffen 2014). Alldeles invid Brunnen finns även campingplats och stuguthyrning.

Söderköping är en liten pärla med anor. Under medeltiden var orten en betydande hamnstad, och 1302 kröntes här Birger Magnusson, son till Magnus Ladulås och således sonson till Birger Jarl.
Landhöjningen gjorde, att man med tiden inte längre kunde segla in till Söderköping, vars betydelse därmed minskade - men än idag är staden mycket trivsam att ströva i, och stor är den inte.
Sommartid är det full fart uppe vid Göta Kanal - som gav en andra blomstringstid. Där finns flera krogar och ett i mitt tycke kraftigt överreklamerat ställe; Smultronstället, som är berömt för sina glasskompositioner - en del av dem stora nog att mätta en familj! Dit är det ofta kö - och jag har som princip att aldrig köa till ett matställe. Därför har jag bara ätit där en enda gång. Glassen är "vanlig Sia-glass", om än i nya kombinationer.
Personligen föredrar jag ett litet fik, som ligger så långt västerut, som bebyggelsen vid kanalen sträcker sig. De gör sin egen italienska glass, och den smäller i mitt tycke betydligt högre än Smultronställets. Dock var det ett par år, sedan jag senast fikade där, så jag kan inte garantera, att det finns kvar.

Vill Du, och har tid, är en vända till Mem - där Göta Kanal börjar/slutar - ingen dum idé. Även där finns ett hyfsat fik, och miljön kan man inte klaga på. Du ser själv på vilken vettig vägkarta som helst, hur Du tar Dig dit.

Väg 210 är bitvis härlig körning. Så småningom lämnar Du den och kör via Börrum och Rullerum till Valdemarsvik. Alternativt följer Du den hela vägen ut till Tyrislöt, där det också finns en camping/stugor - men måste då vända tillbaka en bit.

Från Valdemarsvik - som också ligger mycket vackert - är det mer än värt att köra ut till Fyrudden, som har en bra restaurang. Vägen dit är kalas åt båda håll, och utsikten från restaurangens altan en vacker dag är hänförande. I likhet med Arkösund ligger Fyrudden längs "seglarnas E 4" - från Stockholm söderut längs kusten - och under högsäsong är båtlivet där milt uttryckt livligt. Jag gissar, att matbutiken där lever nästan hela resten av året på inkomsterna under seglarsäsongen.

Alternativt finns flera matställen i Valdemarsvik - men om campingmöjligheterna i det området vet jag inte mycket. Det bör finnas möjligheter i såväl Gryt, några kilometer från Fyrudden, som Valdemarsvik.

Vägen söder om Valdemarsvik, via Långrådna, är inte lika rolig (= rätt mycket rakt fram), men det blir betydligt roligare, när Du närmar Dig Loftahammar, som är en annan pärla längs kusten.

Från Loftahammar kör Du väg 213 nästan till E 22, girar mot Lofta kyrka och tar sedan vägen norr om Gamlebyviken till Västervik.

Därefter får någon smålänning ta vid med fortsatta ruttips (bortsett från, att om Du tänker Dig till Öland, är färjan Oskarshamn - Byxelkrok att rekommendera, så kan Du ta bron på återvägen. Norra udden med Långe Erik är väl värd att besöka, trots att den inte är lika berömd som södra med Långe Jan).

Av förklarliga skäl vet jag nästan inget om de olika campingplatserna. Jag bor ju för nära dem. Dock hörde jag inga klagomål från dem, som tältade/hyrde stuga under årsträffen i Söderköping 2014.


Bohuslänska tips (jag växte upp i Uddevalla): Från Göteborg ut på Hisingen och färja över Nordre Älv vid Kornhall.
Marstrand är värt en omväg. "Egentliga Marstrand" ligger på en ö, och miljön där är speciell - värd ett besök.

Därefter håller Du Dig kustnära upp till Stenungsund och tar broarna till Tjörn, vars vägar jag inte kan särskilt bra. De, som jag kört, har varit rätt tråkiga.

Efter Skåpesundsbron befinner Du Dig på Orust. I korsningen vid Varekil tar Du antingen vänster och kan köra längs den västra kusten - eller höger och kan köra längs den östra. Båda är trivsamma, medan raka vägen över Orust inte är det (mest rak och tråkig).

Efter Nötesundsbron är Du på fastlandet igen. Kör rakt fram i rondellen vid Rotviksbro, så hamnar Du på en fin väg förbi Skredsvik till Munkedal.
Alternativt tar Du vänster i rondellen - mot färjan till Lysekil - som är värt ett besök, oavsett vilken rutt Du tar.

Vill Du köra in till Uddevalla, är Gustavsberg - Sveriges äldsta brunnsort, som från början hette Baggetofta men döptes om under Gustav III:s tid - strax söder om staden, värt ett besök. Kafé Snäckan ligger bra till nere vid vattnet. Där finns också vandrarhemmet, som tidigare var badhus, byggt på pålar ut över vattnet. Men skall Du bo där, bör Du nog boka i god tid.
Alternativt kör Du till Lindesnäs - skyltat från infarten till Gustavsberg. Utsikten från Villa Lindesnäs' terrass är magnifik, och fikat är det inget fel på. Där blir Du förmodligen också sugen på att köra över Uddevallabron.
Centrum i Uddevalla lider för närvarande av "butiksmässig svält", för allt fler butiker slås ut av det ständigt växande köpcentret vid Torp, någon mil norr om staden, och i skrivande stund verkar det svårt att starta nytt inne i staden!
Bohusläns Museum, som ligger centralt, vid hamnen, är värt ett besök, om Du vill veta mer om gångna och nuvarande tider i detta landskap.

Vidare norrut: Efter Munkedal väg 162 mot Lysekil och vid Hallinden väg 171 mot Kungshamn - Smögen. På väg dit passerar Du Nordens Ark, som dels är en sorts zoo och dels en genbank, dvs man bevarar sällsynta djurarter, som hotas av utrotning.
Smögen har Sveriges längsta brygga, och under seglarsäsongen kan båtarna ligga i minst tredubbla led där. Söker Du lugn och ro, är nog Smögen fel ställe för övernattning.

Efter Kungshamn - Smögen är det bara att fortsätta längs kusten upp till Grebbestad. Har Du tid, kan Du köra upp till Halden - förslagsvis över gamla Svinesundsbron.

Alternativt kör Du väg 163 in till Bullarebygden och sedan väg 165 upp till norska gränsen vid Vassbotten, där vägen byter namn till veg 22, som bitvis är underbar körning upp till Halden. Därefter en bit på veg 21, sedan veg 106 via Holmegil till Nössemark, där Du kan färja över Stora Le (vackert) och sedan köra via Bengtsfors hemåt. Då är Du också i närheten av Brudfjällsvägen (Tisselskog - Håverud), och har Du inte kört den förr, så passa på. Du kommer inte att glömma den i brådrasket, och den är värd att köra åt båda håll.

Alternativt håller Du Dig på veg 21 ända upp till Örje (vackert) och har sedan E 18 hela vägen hem. Tråkig men snabb.

Ett kortare alternativ är att ta väg 164 genom norra Dalsland. Inte lika inspirerande vägar, men bitvis vackert. Även från den kan Du göra avstickaren till Brudfjällsvägen.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav mumkas » 2018-07-14/18:03

Helt enig med Brors tips. Jag hälsade på min bror som bor i Sörping för två veckor sedan och tog vägen ner via Södertörn och färjan över till Mörkö (Skanssuddsleden). Sen just utanför Vagnhärad tog jag av mot Studsvik och körde den vägen till Nyköping. En fin väg som jag missade för två år sedan, när jag hade samma mål. Väl där styrdes kosan mot Nävekvarn och sen den pyttelilla vägen som leder in i Östergötland. Efter färjan över Bråviken är det fina vägar åt alla håll och i mitt fall mot Sörping. Tog samma väg tillbaka förutom att köra från Kvarsebo till Nyköping via Jönåker på istället för via Nävekvarn. Alla vägar jag körde är himla fina och i bra skick.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-14/19:11

Apropå det sista, som Mumkas skriver, noterade jag för någon vecka sedan, att det såg ut, som om asfalten på vägen Jönåker - Kvarsebo kunde ha börjat blöda i bilarnas hjulspår. Där var det i alla fall tidvis blankt. Varken reskamraten eller jag upplevde några släpp, men vi tog det lite lugnare, rent profylaktiskt. Om Du kör där, när det är lika extremt varmt som nu, kan det vara bra att tänka efter före.

Något helt annat: Jag läste det första inlägget slarvigt och missade det där med Hjo. Därmed lär Du stryka Bohuslän mm norr om Uddevalla.

OM Du väljer vägen via Skara - Skövde, är Klostergården i Varnhem ett fint fika-/matställe - alldeles intill den välkända Cistercienserkyrkan, där Birger Jarl vilar. Väl skyltat, "you can't miss it".

Efter att Du varit i Hjo, är den "självklara" vägen hemåt via Karlsborg rakt upp till Askersund, men den är tråkig. Ett mycket roligare alternativ är att korsa väg 49 vid Mölltorp och fortsätta upp till Forsvik, känt från Jan Guillous Arn-tetralogi. Men även utan den är platsen värd ett besök, då den är ett enda stort industriminne (i ordets mest positiva bemärkelse). Mat och fika finns, förstås.

Därifrån vidare till Undenäs, där Du girar höger mot Tived. Den vägen är nyrenoverad och har fått en helt underbar sträckning ur hojåkarsynpunkt; fina, svepande kurvor, mjukt kuperat och nylagd asfalt! Dessutom är vyerna över sjön Unden bitvis magnifika.

Efter Tived svänger Du INTE mot Askersund utan fortsätter norrut ytterligare någon mil, varpå Du tar höger mot Röfors. Där börjar det roliga igen, och där den vägen tar slut, girar Du höger mot Askersund på väg 205, som är legendarisk i hoj- och sportbilskretsar. Revelbadets Camping ligger mycket vackert, omöjlig att missa. Där kan man äta allt från varmrätter, via matiga mackor till våfflor eller kaka till kaffet.

Alternativt kan man göra detsamma i Askersunds hamn, som är mycket lätt att hitta; bara rakt in från rondellen vid Shellmacken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-15/19:20

Du behöver åka vägen Kivik-Brösarps backar-Simrishamn- Ystad- Smygehuk i Skåne.
Rekommenderas varmt.
Ingen förklaring behövs - du vet varför när du är där :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-15/19:33

Måns Ulveståhl skrev: Rekommenderas varmt.

Tror jag det när det är + 30 :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-15/20:42

Vill Du lyxa Dig en smula efter Smygehuk, läs under Recensioner om Ängavallen.
Tänk dock på, att kustvägen från Ystad till Trelleborg är vacker, men snabb är den inte, så se till att inte ha bråttom.

Andra fina ställen att lyxa till det på längs eller nära kusten är Margretetorps Gästgiveri i Hjärnarp, där Hallandsåsens sydsluttning planar ut mot slätten, Varbergs Kurort och Villa Sjötorp i Ljungskile. Inget av ställena är billigt, men man får valuta för pengarna, både vad gäller mat och boende.

Har Du tid, åker Du naturligtvis ut på Kullen, till Sveriges högst belägna fyr (fast det tror man inte, när man ser den från land) och till Torekov ute på Bjärehalvöns spets. Sillakrogen (är inte säker på namnet) i hamnen serverar mycket goda rätter med havet som tema, och de är inte dyra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-15/21:22

"Välkommen till matrutan" ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-07-15/23:11

Peter Nordlund skrev:Har funderat på om denna post skall skriva över huvudtaget då jag inte riktigt kan formulera frågan helt tydligt i mitt eget huvud :?
...
Vad är då frågan?
Bara tips på platser som är värda att besöka som passar för hoj
Fik/Cafe, Marknad, Utsikt, Vägar, Städer, Historia osv...
Jag vill utforska mer av Sverige på ett lättsamt, enkelt och kravlöst sätt


Jag gillar din tanke! Jag har tyvärr inget att bidra med, men en liknande oformulerad tanke.

Jag skulle vilja ha en egen lista med småtrevliga sevärdheter, platser od att besöka i hela Sverige (och kanske Norge). Inte dom självklara besöksmålen och turistmagneterna utan dom andra, som hamnar strax utanför. Mysiga, konstiga, tokiga, lokala, unika, mindre ställen. Jag skulle vilja ha dom där ställena man normalt inte gör en långresa för att besöka men som är trevliga ändå. Just dom skulle jag vilja göra en långresa för att besöka.

Här uppe i mina trakter skulle det kunna vara 50-talscaféet i Hälla (Åsele), Bruksgodset i Banafjäl, Mannaminne i Nordingrå, Bus-Idas loppis mellan Hemavan och Tärnaby, Pilgatans bokcafé i Umeå, Tallbackens camping utanför Vännäs. Jag kan tänka mig att Världens största Hasse & Tage-museum skulle platsa på min lista.

I min oformulerade tanke fyller dom här målen funktionen att resan blir av och att det inte ska behöva vara så pretentiöst. En av mina husgudar Plura (Eldkvarn) uttryckte det i låten Småstadskväll: ”Det finns en storhet i det lilla som är större än allt stort”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/08:58

Förutom vad jag skrivit ovan:
1. Onsdagkvällar i Vadstena under sommarsäsongen. Kommer man i veteran-/sportbil eller på hoj, blir man insläppt på området nära slottet. Övriga får parkera, där de kan - och det kan vara några tusen personer där en vacker kväll.
2. Skandiamuséet i Lysekil (kräver förbokning). Skandiaverken var en gång i tiden en världsexportör av tändkulemotorer, och ett gäng entusiaster håller några av de stora motorerna i trim. En av paradmaskinerna är encylindrig, med 50 liters slagvolym. Bara svänghjulet väger 750 kg. Den lär en gång i tiden - före elektrifieringen - ha använts för att driva en hel industri enligt modellen "Jultomtens verkstad", dvs med remskivor på axlar i taket och remmar ner till varje maskin.
(Det lär finns något liknande i Norrtälje(?), men där har jag inte varit.)
3. Oljeön vid Ängelsberg - världens äldsta bevarade oljeraffinaderi, i drift 1875 - 1927, numera på FN:s världsarvslista. Kräver också förbokning - som är värd vartenda öre. Mer finns att läsa på nätet.
4. Marinmuseum i Karlskrona - inklusive guidad tur i ubåten Neptun. De besättningsmännen fick inte ha anlag för klaustrofobi.
5. Industrilandskapet i Norrköping saknar motstycke i Sverige. Veterligen finns inga av de gamla industrierna kvar, men byggnaderna står där längs Motala Ström, som regel varsamt renoverade och nu med andra funktioner - som t ex delar av universitetet (Campus Norrköping), en toppklassig konsertsal (de Geerhallen) och Arbetets Museum.
6. Ångbåtsresor, dvs med fartyg, som fortfarande har ångmaskin och inte fått denna utbytt mot en obehagligt morrande diesel. S/S Storskär och Norrskär i Stockholms skärgård samt S/S Mariefred (tror jag), som går i Mälaren. Man kan även åka ångbåt till Drottningholm, men jag har glömt namnet på det fartyget.
S/S Boxholm II är en av Sveriges få kvarvarande vedeldade ångbåtar och trafikerar den mycket vackra sjön Sommen (uttalas, så att det rimmar på "stommen"), i regel med start och slut i Tranås' hamn. Dess extremt tystgående kompoundångmaskin är en upplevelse i sig. Över huvud taget är ångmaskinens karaktär så mycket behagligare än dieselmotorns, när man är ute till sjöss.
6. Visingsö är lite annorlunda såtillvida, att det enligt min åsikt bästa sättet att uppleva ön är på trampcykel. Man hänger cyklarna på dragkroken, parkerar bilen vid hamnen i Gränna och tar bara med cyklarna över. När man "täckt" hela ön, har man trampat drygt 25 km.
På sydspetsen ligger ruinerna av Sveriges första fasta kungaborg, Näs. Dessförinnan hade kungarna färdats mellan olika kungsgårdar för att utöva tillsyn i riket - och drog vidare till nästa, när visthusen var tomma.
Tanken med Näs var, att det skulle vara svårt för mördare att komma åt kungen, samt att skattkistorna skulle vara svåråtkomliga och väl vaktade. Det förstnämnda syftet funkade inget vidare, för kung Karl Sverkersson mördades där 1167, tämligen snart efter att Näs stod klart. Detta finns skildrat i första boken i Jan Guillous Arn-tetralogi.
Där finns också Rysskyrkogården, eftersom Visingsborgs slott och Visingsö användes som interneringsläger för ryska krigsfångar - och naturligtvis den ekskog, som planterades för att förse Svenska Flottan med fartygstimmer. Men när skogen var mogen för avverkning, hade man för länge sedan gått över till att bygga fartyg i stålplåt.
Naturligtvis går det utmärkt att avnjuta Visingsö även från motorcykeln.

Jag får väl återkomma, när jag kommer på fler.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-07-16/10:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav BrooklynS » 2018-07-16/10:34

"Oplanerat" :lol:

Åk dit näsan pekar, vid sjutiden på kvällen börjar du fundera på tältplats. Fråga tanten i kön på lokala macken vad man borde se i närheten osv.

Lycka till!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/14:05

BrooklynS skrev: Fråga tanten i kön på lokala macken vad man borde se i närheten osv.

HA HA ! Du kanske har blitt hembjuden ;)
Bra raggningstips :? 8-) :mrgreen:
(Bara lite lätt oplanerat)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Laneberg » 2018-07-16/19:52

I Bohuslän finns massor att se och uppleva, här några förslag.
Från Göteborg så ta inte motorvägen 8 mil norrut, ta av i Kungälv, gammal fin fästning där.
Tur till Marstrand tar tid och är knökfullt med folk, men sevärt.
Gamla E6 genom Kode, Jörlanda till Stenungsund är det väldigt mycke MC på och lite bilar.
I Stenungsund kör till Tjörn, väg 160, sväng sedan mot Rönnäng och över bron till Klädesholmen, midsommar sillen kommer därifrån. Kanske parkera MC i Rönnäng och ta en båttur till Åstol, kändistätt ock otroligt vackert.
Sedan genom Skärhamn, Akvarellmuseum om intresse finns, till Kållekärr och vänster mot Orust.
Du passera Sundsby där fru Hvitfelt la under sig halva landskapet med ojusta metoder, men hon fick sitt straff.
På Orust i Varekil sväng vänster mot Ellös, sedan efter någon mil mot Nösund, väl där åter mot Ellös/ Mollösund.
I Nösund finns Sveriges första sprängda väg tunnel, 1000 meter lång.
Mollösund kan vara värt ett besök, vid infart så kolla vad det står på ingången till kyrkogården, uch då.
Efter Ellös, vid golfbanan tag vägen över Malö/ Flatö två korta linfärjor, smala vägar, otroligt vackert, köpa glass hos handelsman Flink ?
Tillbaka in på fastlandet, Bokenäset , så antingen mot Fiskebäckskil och Grundsund (Saltö på TV) mot Lysekil eller mot Uddevalla.

Mot Uddevalla mellan Rotviksbro och Torp köpcenter,där jag bor, så är det inga problem med en tältplats för dig, flera hektar åkermark och ett stenkast till havet. Fårhagen kanske, så får du sällskap. 8-)

Norrut sedan finns Nordens Ark, utrotnings hotade djur i stora hägn.
Smögen / Kungshamn. Bästa räkorna som går att få tag på.
Hamburgsund, nere i hamnen finns Pipers glass, berömd.
Fjällbacka, Kungsklyftan och Ingrid Bergman
Grebbestad, vackert som alltid och Sportshopen om man vill handla
Gamla E6 mot Strömstad, avstickare till Resö.
I Strömstad båttur till Koster, i klart väder ser man Norska fjällen i nordväst.

Sedan finns hela inlandet med Dalsland kvar, det tar vi en annan gång. :)
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/20:00

Laneberg skrev:I Bohuslän finns massor att se och uppleva,
Smögen / Kungshamn. Bästa räkorna som går att få tag på.
Hamburgsund, nere i hamnen finns Pipers glass, berömd.
Fjällbacka, Kungsklyftan och Ingrid Bergman
Grebbestad, vackert som alltid och Sportshopen om man vill handla
Gamla E6 mot Strömstad, avstickare till Resö.
I Strömstad båttur till Koster, i klart väder ser man Norska fjällen i nordväst.

Sedan finns hela inlandet med Dalsland kvar, det tar vi en annan gång. :)


100 % medhåll .
Och alla små trevliga vägar att smyga runt på . KUNG ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/20:03

Laneberg skrev:... handelsman Flink?

Som för övrigt, enligt vad jag läst, fick detta namn av Evert Taube, för att den verkliga förlagan var raka motsatsen - extremt långsam att ha att göra med. ;)
Ett bra exempel på licentia poetica - dvs författarens/diktarens rätt att göra fiktion av en nära verklighet.
Hur som helst finns handelsboden kvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Laneberg » 2018-07-16/20:34

Jo visst var denna Flink den långsamma typen.
Dessutom skrev Evert väl på plats hos denna Flink den välkända " Maj på Malö"
Hon kom roende i en eka in till handelsman Flink.
Hon var ingen fiktiv person.
Dotter till Maj är sångerska i duon Öbarna
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/20:50

Köra vägarna längst Bohuskusten lär i alla fall bli den långsamma turen :D
Synd bara att det har blitt så utbyggt längst hela vägen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/20:51

Till Laneberg: Jo, de enda Taubevisor, som jag i hastigheten kan erinra mig, där handelsman Flink förekommer, är Maj på Malö och Huldas Karin. ("... till Stätte brygga far den, ner till handelsman Flink".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/20:57

En fin camping var "Saltviks camping" . Inte mitt i gröten och gott om utrymme för
egen botanisering vid havet . (så kallad "sakletare" när barnen var små)
Det glömmer dom inte :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-19/14:27

*Uppdatering*

Så mycket intressanta tips, verkligen!

Och jo jag kommer väl "planera" på något sätt, som startdag osv...
Men jag vill komma ifrån att bara nöta mil och känna mig för stressad för att stanna :)

Sedan är jag just nu i ett läge då jag inte alls vill ens tänka på att krypa in i mc stället, kom hem igår kväll efter dryga 5 mils vandring på Sörmlandsleden (1 övernattning) och värmen är brutal så bi får se hur temperaturkurvan ändrar sig, har 5 veckor semester och i värsta fall blir det bara Vespa turer till badet och äta glass 8-)

Jag håller på att mata in alla era tips och skall försöka återkomma men återkoppling, uppskattar all hjälp mycket!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Buster » 2018-07-24/22:07

BrooklynS skrev:"Oplanerat" :lol:

Åk dit näsan pekar, vid sjutiden på kvällen börjar du fundera på tältplats. Fråga tanten i kön på lokala macken vad man borde se i närheten osv.

Lycka till!


Precis min tanke också... kan undra hur de planerade resorna ser ut.
:mrgreen:


Till Peter; fundera på vad som stressar dig och ta väck den delen och njut sen av resan!
Har själv kommit hem från en runda på 31 dagar där jag råkade komma in i länder jag aldrig varken varit i eller ens tänkt att jag skulle komma till... och det blev skitbra!
Just tack vara minimal planering.
Sen kanske man missat massa, vem vet... troligen är det ju så.
Men vad då, det ger ju bara en anledning att återvända!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-04/08:23

Äh jag sticker en sväng . Kastat i lite prylar i väskorna :)
Sundsvall - Hassela - Mora - Karlstad .
Nä nu måste jag skynda på lite så jag kommer iväg :D
Vinke Vink om jag möter nån av er .
Hade' !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kenneth » 2018-09-04/12:30

Kaffesugen? Hör av dig

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Max Mad » 2018-09-04/14:15

@Peter; Det är bar´å åk ! Packa lätt, en uppsättning kreditkort räcker långt ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Håkan » 2018-09-04/17:10

Kovlingen skrev:Äh jag sticker en sväng . Kastat i lite prylar i väskorna :)
Sundsvall - Hassela - Mora - Karlstad .
Nä nu måste jag skynda på lite så jag kommer iväg :D
Vinke Vink om jag möter nån av er .
Hade' !

Jaha!
Då kanske du hänger på till Tändstickan på fredag?
https://smcboken.svmc.se/traff/traff5171
:?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Resa oplanerat!?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-04/21:36

Max Mad skrev:@Peter; Det är bar´å åk ! Packa lätt, en uppsättning kreditkort räcker långt ;).
Behövs bara ett volvokotr :)

Känner mej lite sleten just nu :(

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst