Baltikum?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Baltikum?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-15/19:38

Färja Stockholm -> Tallinn.
Köra genom Estland, Lettland, samt Litauen.
Färja Gdansk -> Stockholm.
Tid: Fem-sju dagar.

Kan resan vara värd en semestervecka?
Något jag absolut inte får missa?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Baltikum?

Inläggav Håkan » 2018-07-15/19:54

Ja, varför inte. :)
Själv kör jag mot Litauen på söndag. Färja Karlskrona-Klapedia.
Målet är FIM-rally 2018. http://fim-rally2018.com/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Baltikum?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-15/20:10

Se där.
Du får tipsa om saker jag inte får missa.
Jag siktar på ett besök under augusti-september om jag får med mig ett par arbetskollegor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Baltikum?

Inläggav Stefan Cedergren » 2018-07-16/03:37

Baltikum med sin brokiga historia är väldigt intressant, det är ju till viss del gamla svenskbygder. Visste ni att Sveriges största stad under stormaktstiden var Riga??? Och vår armés största seger någonsin inträffade när vi, under Karl XII’s ledning, besegrade tsar Peter Den Store i Slaget vid Narva år 1700, trots ett numerärt underläge med 1 på 4! Och Gustav II Adolf står staty i Tartu (i nuvarande Estland), där han anlade universitetet. Annars är där nog inte mycket som påminner om svensktiderna i Baltikum (vad jag vet).

Baltikum drabbades ofattbart hårt under 1900-talet. Efter 1:a världskriget var dom förvisso självständiga under några år men sen drabbades dom av skoningslösa ockupationer, först av Sovjet, sen av tyskarna och sen av Sovjet igen. Dom blev självständiga för bara drygt 25 år sedan, efter Sovjets kollaps.

Det är kanske inte hojkörningen som främst lockar till Baltikum. Vill man däremot på nära håll se och uppleva nåt lite annorlunda, där utvecklingen inte har gått så fort (annat än i storstäderna) och om man dessutom är lite historiskt intresserad, då är Baltikum ett bra resmål. Befolkningen är som regel väldigt vänliga och prisnivån är behagligt låg. Grusvana rekommenderas om man inte bara vill hålla sig till de större vägarna. Jag har kört hoj i Baltikum vid 5 tillfällen, här är bilder från dom två intressantaste resorna:

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... mber-2014/

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... Adventure/

Förhoppningsvis så kan bilderna ge lite inspiration och tips!
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Baltikum?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-16/12:36

Tack för input Stefan!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Baltikum?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/13:05

Stefan Cedergren skrev:...trots ett numerärt underläge med 1 på 4!

Enligt Frans G Bengtssons Karl XII:s levnad var numerären närmare 1/7! "39 000 man reglerade trupper samt 30 000 man sammanrafsat canaille" på den ryska sidan mot drygt 10 000 karoliner - som dessutom fått stå ut med svält och umbäranden på väg till Narva, eftersom ryssarna på sedvanligt manér tillämpat den brända jordens taktik, medan de drog sig tillbaka, undan svenskarna. Dessutom var ryssarna förskansade runt Narva.

Att under sådana förutsättningar gå till anfall var - och är - enligt all konventionell militär logik rent vansinne, och hade inte svenskarna mycket lägligt fått en snöstorm i ryggen, kunde det stora nordiska kriget ha blivit mycket kort.
Som det nu blev, förefaller de ryska trupperna ha drabbats av panik (eftersom de inte kunde se fienden förrän på mycket nära håll och således inte kunde bedöma, hur stor den anfallande styrkan var), vilket nog var en mycket stor bidragande orsak till, att det gick, som det gick.

Man skrev bättre på den tiden. Inför avmarschen till Narva skrev sålunda Karl själv till fästningskommendanten i Narva, överste Henning Rudolf Horn, vars garnison inte var stor: "Till undsättning av bemälda fästning såväl som till hela provinsen lära vi med det allraförsta infinna oss där i nejden med en så stark milicie, som näst Guds hjälp nogsamt skall vara vuxen att delogera bemälte patrask och tvinga den canaillen att vika undan."

Vad Karl XII inte insåg, var, att Peter den Store brände fingrarna ordentligt vid Narva och insåg, att han måste ha bättre tränade och bättre ledda soldater, vilket med tiden också blev fallet. Resultatet vet vi.

I övrigt sägs "den svenska tiden" i Baltikum skattas högt idag, men om det vet balterna själva mer än jag.

En kuriosaeffekt av baltstaternas frigörelse från Sovjetunionen blev en kraftigt ökad aktivitet på Riddarhuset, eftersom åtskilliga baltiska adelssläkter en gång i tiden varit svenska undersåtar. Det - av helt andra skäl - mest kända namnet i den katalogen är rimligen Taube!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Baltikum?

Inläggav Stefan Cedergren » 2018-07-16/17:33

Hej Bror! Alltid intressant med kompletterande info.

Här är bilder från en annan resa som gick bl.a. till Narva:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... elen-2011/

När man reser i Baltikum så är det ofta uppenbart att Sverige, svenskar och ”den svenska tiden” i Baltikum är uppskattade. Men nästan lika uppenbart är att många balter är väldigt kritiska till de svenska bankernas agerande i Baltikum under 90- och 00-talet, då de väldigt lättvindigt lånade ut betydande kapital på en skenande fastighetsmarknad, ända tills bubblan sprack…
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Baltikum?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/19:11

Jo; det sistnämnda har man ju hört en del om. Rekordet i den vägen var måhända någon av mina bekanta - eller var det någon här på Forum? - som hade problem med att betala med ett kort, som hade Swedbanks logga.
Dels trodde man tydligen, att Swedbank - trots namnet - var en baltisk bank, och dels fick han jobba en stund med att bevisa, att han var svensk!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Baltikum?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/19:40

Finns nog mycket att besöka/se i Baltikum och jag har haft fundering på att åka över dit
men tyvärr är inte besöksmål för min del prio. och då vägarna inte ser ut att göra en tripp ditåt
värd resan så är det tveksamt om jag kommer dit . Men jag får låta det vara osagt tsv. .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Baltikum?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/19:43

Bror Gårdelöf skrev:Dels trodde man tydligen, att Swedbank - trots namnet - var en baltisk bank, och dels fick han jobba en stund med att bevisa, att han var svensk!

Skulle haft ett volvo-kort . Aldrig några problem .(nästan alla vet ju vad volvo står för ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Baltikum?

Inläggav Erik Mårtensson » 2018-07-18/20:47

Måns Ulveståhl skrev:Färja Stockholm -> Tallinn.
Köra genom Estland, Lettland, samt Litauen.
Färja Gdansk -> Stockholm.
Tid: Fem-sju dagar.

Kan resan vara värd en semestervecka?
Något jag absolut inte får missa?


Absolut värt en vecka! Har åkt genom länderna 5 gånger.
Är man som jag lite nördig i modern militärhistoria så finns där mycket att se.
Trevligt folk, särskilt på landsbygden. Mycket prisvärt. Körmässigt är Litauen bäst/vackrast.
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Baltikum?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-18/20:55

Tack för input Erik!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Baltikum?

Inläggav Buster » 2018-07-24/21:57

Området är lätt värt en semestervecka, om du inte åker kommer du ju för evigt att undra.. så åk.
Körmässigt är det väl inte så speciellt, platt med rätt raka vägar.
Mycket grus, men de flesta av dessa är även de platta och raka så att ligga i 100 utan grusvana är inte svårt.
...fast kanske inte så lämpligt så sett... men det går.

Gamla svensktrakter som sagt... men kanske framför allt gamla sovjettrakter med fd stängda städer som tex Sillamäe och "extrastäder" som tex Skrunda2... och missilbaser som tex Plokštinė osv... eller OS-bygget Linnahall... det finns mycket att snoka i där om man vill!

Sen har de ju några stycken europacentrum utanför Vilnius, går fint att åka mc ända fram.
:lol:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Baltikum?

Inläggav Hasse Abrahamsson » 2018-07-26/08:01

Måns Ulveståhl skrev:Färja Stockholm -> Tallinn.
Köra genom Estland, Lettland, samt Litauen.
Färja Gdansk -> Stockholm.
Tid: Fem-sju dagar.

Kan resan vara värd en semestervecka?
Något jag absolut inte får missa?


Nyss hemkommen från nästan exakt den resan.

Stockholm -> Tallin
Två övernattningar i Tallin (kollade in charmiga gamla stan).

Tallin -> Riga
Två övernattningar i Riga också för att få en dag att spankulera runt i Riga med kameran. Även här tog jag huvudsakligen Rigas "gamla stad" som utgångspunkt.

Riga -> Vilnius
Även här två övernattningar. Gillar att komma fram på eftermiddagen (kördagen), checka in på hotellet (booking.com genomgående) och sen ge mig ut på stan. Här hoppade jag på en Hop on - Hop off-buss som gav en god överblick över stadens sevärdheter. Dagen därpå var jag ute och gick med kameran i högsta hugg. Blev 12 km promenad enligt mobilen. KGB-huset med förintelse-museet gjorde ett starkt intryck på mig. Härlig stad!

Vilnius -> Warszawa
Om du i Vilnius ställer in Warszawa som mål i GPS:en (och har snabbaste väg valt) vill den gärna gena över Vitryssland upptäckte jag.
Passkontrollanten vid gränsstationen bläddrar lite fram och tillbaka i mitt pass.
Frågar: Vart ska du? Polen, svarar jag.
”Men det här är ju gränsen till Vitryssland” säger passkontrollanten.
Eh, jaha... :D

Det visade sig att motorcykeln jag mött 10 minuter tidigare lyckats med samma bedrift. Fick tipset att ställa GPS:ens mål till Augustow så några mil senare passerade jag gränsen till Polen.

Efter ett par dagar i Warszawa tog jag mig till Gdynia och Stena Line till Karlskrona.
Användarvisningsbild
Hasse Abrahamsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2017-02-11/09:37
Ort: Nyköping

Re: Baltikum?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-26/11:32

Tack för input!
Det låter som en liten lagom semestervecka utan bekymmer.
Nu ska jag se om arbetskollegan får tummen loss.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst