Norge 2019

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-22/16:34

Alperna i all ära, men jag vill tillbaka till Norge igen.
Norsk skönhet i form av fjäll och fjordar när det är torrt och soligt är det inte mycket som slår i mina ögon.
Bra tips från er på detta forum gav en fantastisk upplevelse 2018.
Ett nytt norskt äventyr ska därför planeras 2019.
Hardangervidda, Aurlandsvängen, Sognefjällsvägen, Dalsnibba, samt Geiranger är givna ställen.
Resten av rutten kommer att läggas på för mig nya ställen söderut (Trolltunga, Lysebotn, Preikestolen etc).
Japp, fotvandring till Trolltunga och Preikestolen lär bli aktuellt. Hujedamej :?
Har ni bra rutter söderöver, vilka inluderar bla Trolltunga, Lyseboth, samt Preikestolen så tipsa gärna om dessa.

Motorvägar, grusvägar, lervägar, samt kostigar undanbedes.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-22/20:14

http://cruisarklubben.se/v2/?page_id=1096
Som tidigare: Stjäl så många idéer Du vill. Resorna 2005 - 2007 samt 2012 kan eventuellt ge något.
Till det kommer, att även Nordsjövegen, Kristiansand - Stavanger så nära havet som möjligt, är värd en mässa - inklusive en avstickare till Lindesnes. Huruvida Du sedan väljer Ryfylkevegen upp mot Röldal, kör vidare längs kusten norrut eller vinklar in till Lysebotn från söder är Ditt val - liksom om Du kör både till och från Lysebotn eller tar färjan på fjorden, vilket är en upplevelse i sig, i endera riktningen. Alternativen är både många och trevliga i Norge.

Vandringen till och från Preikestolen kräver minst halvannan timma i vardera riktningen - och är i vackert väder värd varenda minut! Jag stod där en strålande vacker 10 maj 2004 - och glömmer det aldrig!

Vandringen till Kjerag - känd uthoppsplats för base-jumpers från hela världen - kräver c:a två timmar i vardera riktningen. Jag har inte gått dit själv, men systern och svågern gjorde det. Sedan kan Du ju fundera på, om Du vill gå ut på Kjeragbolten. Där gäller det att inte trampa fel!

Aurlandsvegen är fin åt båda hållen, men min favorit är att köra den från väster till öster - i alla fall om vädret är vackert. Då har Du hela Jotunheimen i fonden, och den vyn går inte av för hackor!

Kör Du Sognefjellsvegen, kan Du göra en avstickare till Juvasshytta, som veterligen är så högt upp, som man kan komma på körbar väg i Norge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-22/22:08

Tack Bror!

Fler får gärna tips om rutter söderöver.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-22/23:12

Glöm inte den extratjocka Lommeboka för alla fortkörnoíngsböter!
Norge har fina mc-vägar men det ständiga hotet om saftiga böter avskräcker.
Dessutom kan man bli av med sitt svenska körkort om man kör för fort i Norge.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-23/03:18

Två besök - inga böter.
Det brukar skyltas innan fartkamera, och någon polis har jag fortfarande inte sett.
Antingen är dessa poliser väl kamouflerade, eller upptagna med att "gå på tur" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-23/08:01

Jag håller med dig Måns, Norge är helt magiskt att köra hoj i.
Nu har jaga bara åkt turistbuss i Alperna men någon sa, "Norge är som Alperna men med tillägget Fjordar" :)
Man vill bara dit igen och igen!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-23/08:21

Jag har kört några tusen mil i Norge under de senaste 15 åren och aldrig behövd betala fortkörningsböter! På de stora vägarna, där kamerorna som regel finns, känns det meningslöst att köra för fort (och dem söker vi oss från) - och på de mindre, som vi söker oss till för själva hojåkandet, har jag aldrig vare sig sett en kamera eller en mätande politipatrull. Någon enstaka politibil har vi väl mött, men de har varit ute i andra ärenden.

Ytterligare ett tips, som också finns i någon av texterna, är, att om Du passerar Trondheim, är det mycket roligare att färja över Trondheimsfjorden mellan Rörvik och Flakk (eller omvänt) och ta Den gyldene omvegen (veg 755, tror jag) än att köra E 6 förbi Trondheim (= tråkig!).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-23/12:15

För enkelhetens skull eftersom jag inte kommer att lyckas med att köra överallt i Norge samtidigt :mrgreen:
Inom nedanstående område sökes tips på rutter att lägga till en redan spikad plan:

Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (60.39 KiB) Visad 24799 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-23/12:51

Peter Nordlund skrev:Jag håller med dig Måns, Norge är helt magiskt att köra hoj i.
Nu har jaga bara åkt turistbuss i Alperna men någon sa, "Norge är som Alperna men med tillägget Fjordar" :)
Man vill bara dit igen och igen!


Min lilla fräscha erfarenhet av en mindre del av Alperna.

Österrike:
Grossglockner inkl. Edelweissspitze ska du definitivt köra med hoj. En upplevelse.
Timmelsjoch kändes bara som en liten uppförsbacke. Plötsligt var man där.
Bra alputsikt från toppen uppvägde erfarenheten.
Resten av Österrike jag upplevde? Nja, det finns ljusglimtar, vilka helt klart slår E4:an, men annars mer körning i dalgångar än på bergstoppar.
Norra Italien:
Hela området är alltså inte intressant utan en begränsad del där smultronställena (bergspassen) finns bland Dolomiterna.
Dessutom måste du liksom sydtyrolerna bara älska långa serpentinvägar för att nå smultronställena.
Trollstigen i jämförelse är inget annat än en väldigt kort normal riksväg.

Jag kommer att fokusera mer på Schweiz nästa gång.
Misstänker och hoppas att det ger mig fler upphetsande upplevelser.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-23/13:29

Till Måns- förutom alla tips Du redan fått ovan: Kompisarna och jag planerar en resa v. 36, 2018, där vi tar färjan Strömstad - Sandefjord (fjantigt billig; 110 NOK enkel resa för en person med hoj!), Därefter nordvästvart upp mot trakten av Seljord, antingen veg 41 eller veg 9 till Kristiansand, så Nordsjövegen (inte hela), varpå vi vinklar norrut mot Lysebotn, tar färjan ut genom fjorden och sedan fortsätter norrut. Exakt hur resten av resan läggs upp, lämnar vi öppet, men planen är, att hela vändan skall ta åtta - nio dagar från våra respektive bostäder och tillbaka dit.

Sedan är planer en sak och utfall en annan.

Vad gäller Alperna: Se den länk Du redan fått, vår resa dit 2010. Där körde vi "fram och tillbaka" över gränsen Italien - Schweiz, vilket innebar en sagolik massa passupplevelser. Det enda, som jag hade velat göra annorlunda på den resan, är, att jag skulle vilja ha kört Splügenpasset åt andra hållet; från Chiavenna till Splügen i stället för tvärt om. Den resa, som vi gjorde, gick inte av för hackor, men sett i backspegeln hade den varianten varit ännu bättre, vilket bifogade länk visar. (Det är alltså inte jag, som filmat.) Die Felsenwandstrasse ("Klippväggsvägen") gör skäl för sitt namn.
http://www.gaskrank.tv/tv/paesse/spluegenpass-666.htm
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-23/16:06

Bror,

Vi kommer troligen att ta färjan till Norge från Danmark nästa gång under början/mitten av juni.
Oslo eller Kristiansand.
Sedan blir det mot Lysebotn. Vilken väg får jag se när jag har läst alla tips.
Ser fram emot återkoppling från din kommande resa.
Åtta-nio dagar inkl. resa tor Sverige är perfekt för ett Norge-äventyr.

Vad det gäller Alperna så finns Splügen med i första utkastet tillsammans med bla Stelvio, Silvretta Hochalpentrasse, Furka, Finstertalspeicher, samt återbesök Grossglockner.
Rutten ligger på ca 150 alpmil just nu.
Det finns dock ett stort "aber". Hur ta sig dit?
Hojen på lastbil och flyg ned, eller något lämpligt autozug.
11-12 timmars nötning på Autobahn blir nämligen inte aktuellt fler gånger :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-23/16:39

Flyg och hyr! Snabbare, bekvämare och billigare! än alternativen.
Redan 2010 träffade vi två svenskar, som flugit till München och hyrt var sin mycket fina K 1200/1300 S (minns inte vilken modell det var, men de var i nyskick).
När vi frågade, om det inte var dyrt, levererade de omgående sin budget - och den var klart lägre än vår (med liggvagn på Autozug t o r).

Själv har jag flugit och hyrt två gånger; i Dourodalen i Portugal och i Andalusien (under en resa med Ericsson's Motorcycle Tours). Båda gångerna var hojarna i toppklass, och firmorna genomprofessionella. Det gav mersmak.
Under resan till Portugal bodde kompisen och jag på Arlanda natten före. Planet gick inte okristligt tidigt. Vi landade i Porto kring 11.30 - och hann med tio minuter tillgodo hämta ut hojarna, innan den två timmar långa portugisiska lunchrasten vidtog 13.00 - 15.00!

Det är synd om sydeuropéerna, för veterligen är det näst intill omöjligt att hyra hoj i Skandinavien, så de måste ta sig hit på annat sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Pedro » 2018-07-24/11:58

Bror Gårdelöf skrev:Flyg och hyr! Snabbare, bekvämare och billigare! än alternativen.
Redan 2010 träffade vi två svenskar, som flugit till München och hyrt var sin mycket fina K 1200/1300 S (minns inte vilken modell det var, men de var i nyskick).
När vi frågade, om det inte var dyrt, levererade de omgående sin budget - och den var klart lägre än vår (med liggvagn på Autozug t o r).


Det er mulig prisene er lavere i Portugal og Spania, men jeg har sjekket mange priser i Tyskland og Frankrike og har til gode å finne lavere pris enn ca 11 000 NOK for 10 dager for en R1200GS. Send meg gjerne link til billigere firmaer.

Man kommer ikke opp i den prisen (pluss flybilletter) for sovekupe t/r på Autozug. At det er mer bekvemt og raskere å fly er vi alle enige om, men billigere blir det trolig ikke.

Organiserer man seg sammen med flere andre er lastebil en mulighet. Det er både raskere og billigere, men man bør helst fylle hele bilen.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-24/15:02

Japp, idén är att försöka få med mig några stycken som kan dela kostnaden för lastbilstransport av hojarna ned.
Fungerar inte det så får det bli autozug.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2018-07-24/16:29

Jag körde över denna trevliga norska bro för någon vecka sedan :D

Bild
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-24/16:46

Den har jag kört över vid två tillfällen redan.
Det räcker ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-24/17:20

Till Pedro: Jag minns inte priserna exakt från resorna i Portugal och Andalusien men vill minnas, att en R 1200 RT (som i fallet Portugal gått 75 mil!) kostade c:a 750 € för en vecka (lördag - lördag), medan F 800 GS kostade kring 550 € (2016?), medan Andalusienresan 2017 låg kring 850 € för en R 1200 RT (också i näst intill nyskick), likaså för en vecka. Till dessa priser kom en frivillig extrakostnad för självriskreducering.
Men i det senare fallet reste jag med Ericsson's Motorcycle Tours, och de kanske förhandlat sig till ett specialpris?

I övrigt: Har Du räknat med driftskostnaderna för den egna motorcykeln - både för körningen till och från Hamburg och väl på plats nere i Alperna? De är ju långt ifrån försumbara (i alla fall om man låter en verkstad sköta servicen), även om man tenderar att "glömma" dem.

Till detta kommer förstås självklarheten, att det är fullt möjligt att sitta på hojen vid målet kring lunchtid, lördag, lämna den nästa lördag förmiddag och vara hemma samma kväll. Då har man t o m en hel söndag på sig att komma i ordning inför kommande arbetsvecka - dvs "effektiviteten" i alpresan blir mycket hög.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav BrooklynS » 2018-07-24/21:28

Hur kan en tråd om ”Norge 2019” handla om Portugal?

Skärpning!


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Norge 2019

Inläggav Pedro » 2018-07-24/21:44

BrooklynS skrev:Hur kan en tråd om ”Norge 2019” handla om Portugal?

Skärpning!


Buy quality, cry once


Vel, nå var det vel trådstarter som spurte om hvordan man skulle frakte sykkel nedover Europa, så da føler jeg det blir rett å dele slike erfaringer med han....
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Norge 2019

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-24/21:47

Även trådskapare bör hålla sig till ämnet.
Går utmärkt att starta en ny tråd, om man vill diskutera ett annat (om än närliggande) ämne!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Norge 2019

Inläggav Kovlingen » 2018-07-25/07:46

Är det bara jag som inte gillar att besöka/bestiga alla berg ? Jag tycker att det är trevligare att
köra på lägre nivå över havet . Titta på bergknallarna duger länge för min del . (inget som drar)
Att köra på mindre vägar och då tex. köra runt fjordarna istället för att ta färjan är mycket trevligt .
Lite trafik på köpet . Får se mycket av bebyggelse och byar och lite mer av de länder man besöker .
I detta fall Norge .
Nu bor jag ju i ett lite skrövligt område av Sverige så det kanske blir så . Att köra längst västkusten
och i Skåne kan vara kul för min del . (vill se nått annat)

Kanske blev lite OT detta också men bara som motvikt till bergsbestigning .
Det finns ju annat att se i Norge .

God Morgon ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-25/09:06

Du är säkert inte ensam om det - men tråden handlar ju - bland mycket annat - om vad man kan göra under en Norgeresa, och då är diverse vandringar som omväxling till hojåkandet en definitiv möjlighet.
Att stå på Preikestolen i vackert väder ÄR en speciell upplevelse, liksom förmodligen på Kjerag, även om jag aldrig varit där. Till båda platserna måste man gå, såvida man inte disponerar en helikopter.
Besseggen lär också vara värd en vandring, även om det nog aldrig blir aktuellt för min del. Höften vill inte längre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-25/15:10

Helt rätt Bror!
Det är dessa :o -ögonblick som förgyller tillvaron
Att ligga och köra i en dalgång med skog till och höger och vänster ger mig inte mycket.
På bergstoppar/fjälltoppar, gärna med inslag av fjordar, å andra sidan. Balsam för själen.

On Topic:
Färja Malmö-Köpenhamn har diskuterats, men jag tror jag har hittat något mer intressant eftersom både Preikkestolen och Lysebotn ligger i Stavangerområdet.
Färja Hirtshals (Danmark) till Stavanger. Den färjerutten är ca 10 timmar lång - mestadels under natten.
Preikkestolen blir en heldagsaktivitet (fotvandring till och från närmare fyra timmar).
Sedan lär det bli båt från Stavanger på Lysefjorden till Lysebotn.
Fortsättning från Lyseboth till Rjukan und so weiter.
På något sätt ska jag även klämma in väg 7 mellan Geilo och Eidfjord över Hardangervidda,

Preliminärt blir det något som liknar detta:
Screenshot001.jpg
Screenshot001.jpg (69.53 KiB) Visad 24402 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-25/16:03

Den rutten på sista kartan vil være en helt fantastisk tur hvor du får med deg det beste av det meste. Men du må være realistisk med tiden.

Ikke regn med mer enn 30 mil pr. dag, hvis du skal gjøre noe mer enn å studere norsk asfalt. Det er flere turister enn deg ute på norske veger om sommeren, de fleste i bobil, virker det som.

Beregn god tid, ta tid til å "stop and smell the Daisies", og å ta bilder så vi kan få se, på forumet og Facebook.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-25/16:12

Måns Ulveståhl skrev:Preikestolen blir en heldagsaktivitet (fotvandring till och från närmare fyra timmar).
Sedan lär det bli båt från Stavanger på Lysefjorden till Lysebotn.

Du måste inte åka till Stavanger för att ta färjan in till Lysebotn - även om det är en fin tur i sig. Färjan lägger till på ett par ställen, som ligger betydligt närmare Preikestolen, så där kan Du vid behov spara några timmar - och ändå uppleva hela Lysefjorden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-25/16:31

Odd,
Tack! Jo, den rutten känns "rätt".
Senast körde vi Geilo-Aurlandsvängen (inkl. gamla fjällvägen)- Lärdal-Sognefjällsvägen-Dalsnibba (besök)-Geiranger.
Runt 50 mil. Med stopp för bensin, fotografering, lunch etc tog resan åtta-nio timmar. Ingen "cruisinghastighet" utan skyltad hastighet med moms. Där låg min gräns.
Inte för att jag var trött utan för att jag missade att spendera mer tid i Geiranger än jag önskade.
Så ja, max 30 mil per dag i Norge, om man inte vill stressa igenom resan och missa upplevelsen i sig, kan vara en bra måttstock för några, men min personliga uppdaterade "Alperna/Norge-måttstock" ligger på max 40 mil per dag. Start runt kl.09:30 och målgång runt kl.17:30, vilket motsvarar en "normal" dag på kontoret - fast betydligt roligare.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-07-26/21:55, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Pricken » 2018-07-26/19:54

Du bör definitivt ta med Gamle Strynfjellvegen i din planering.. den är magisk.

Visst, på pappret en grusväg men i ärlighetens namn är grusvägarna i Norge i bättre skick än många svenska asfaltsvägar så det är inget som bör avskräcka dig. Du kommer inte ångra dig iallafall...
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......
Pricken
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2015-09-05/21:07

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-26/20:16

Instämmer - och känslan, när man kör den, förstärks onekligen av insikten, att det inte var länge sedan, som detta var den enda vägen i trakten!

När mina föräldrar tog med oss barn på Norgesemester 1966, var vägen från Måbödalen upp till Hardangervidda något liknande; grus, smalt och brant - lite av det inre av Balkan idag! Kör man där nu, kan man se rester av den gamla vägen - men den nya håller helt annan standard, precis som nya vägen över Strynfjellet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-26/21:04

Jeg har jo gitt dere noen årsferske bilder her, bare få uker gamle : viewtopic.php?f=223&t=27664
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-26/22:06

Pricken skrev:Du bör definitivt ta med Gamle Strynfjellvegen i din planering.. den är magisk.

Visst, på pappret en grusväg men i ärlighetens namn är grusvägarna i Norge i bättre skick än många svenska asfaltsvägar så det är inget som bör avskräcka dig. Du kommer inte ångra dig iallafall...


Gamla Strynfjellsvägen tipsade Bror om förra året så det är säkert en trevlig väg.
Inget fel på grusvägar om någon gillar dessa, men grusvägar är inget för mig.
Om så varit fallet hade jag köpt en helt annan hojmodell (typ GS med nabbadäck).
Personligen njuter jag enbart av både bil- och hojkörning på asfalt.
Gärna långa svepande kurvor i högre hastighet :oops:

Kanske därför jag kom bra överens med landet Österrike senaste?
"Gravel roads??? Verboten!" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-26/22:14

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har jo gitt dere noen årsferske bilder her, bare få uker gamle : http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=223&t=27664


Norge är fantastiskt vackert Odd.
Jag är extremt avundsjuk på dig.
Det finns bara en nackdel och det är vädret.
Finns det någon hemlig norsk vädergud som jag kan be till för att garanterat slippa regn även 2019?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-27/07:50

Måns Ulveståhl skrev:...men grusvägar är inget för mig.

Inte för mig heller, men Gamle Strynfjellsevegen är ett av undantagen - mycket beroende på omgivningarna och den nära historien, då den veterligen var den enda väg, som stod till buds.
Hur som helst gör Du, som Du vill.

Av snarlika skäl skulle jag gärna köra Aursjövegen (som byggdes för att kunna bygga några högt belägna kraftverksdammar) från Sunndalsöra, men den enda gången, då jag fått tillfälle att göra det, grät himlen, så då hade upplevelsen nog blivit mindre positiv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav BrooklynS » 2018-07-27/08:06

Både gamla Strynvegen och Aursjövegen går alldeles utmärkt att köra med vanlig landsvägshoj med vanliga landsvägsdäck...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Norge 2019

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-27/10:07

Måns Ulveståhl skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har jo gitt dere noen årsferske bilder her, bare få uker gamle : viewtopic.php?f=223&t=27664


Norge är fantastiskt vackert Odd.
Jag är extremt avundsjuk på dig.
Det finns bara en nackdel och det är vädret.
Finns det någon hemlig norsk vädergud som jag kan be till för att garanterat slippa regn även 2019?


Nei, det er vel just det som er litt "lotto" med Norge, man kan aldri lita på været. Særlig vestlandet og Nord-Norge er værutsatt, mer enn øst for fjellene. Denne sommeren har vært fantastisk i Sør-Norge med nesten uavbrutt skyfritt og varmt siden midten av mai. Men sånn er det jo ikke hvert år.

I en annen tråd var det noen som undret seg over hvorfor man reiste til Alpene og rundt Middelhavet når man har vakre Norge som nærmeste granne. Men det er vel just vädret som gjør sørlige deler av Europa mer tiltrekkende.

Men å påstå at det alltid er dårlig vær i Norge er ikke sant, sats på juli og august for best sjans til godvær.

Ellers kan du jo satse på Odin og Tor, sistnevnte har jo ansvar for Torden (Tor-den) og lyn, som åska och blikst heter på norsk. Han slår med Tors hammer og skaper gnister og ljuder. Send ham noen vennlige ord om å ta sommarsemester.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-27/11:05

Å andra sidan har man ingen garanti för vackert väder i Alperna heller. Där har jag upplevt några av de värsta regnväder, som jag någonsin hamnat i, vilket inte vill säga lite.

Apropå Odd-Arnes rader ovan hoppas jag, att den goda prognosen tänjer sig över första veckan i september, för då är det vår tur att resa dit.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-07-27/12:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-27/12:42

BrooklynS skrev:Både gamla Strynvegen och Aursjövegen går alldeles utmärkt att köra med vanlig landsvägshoj med vanliga landsvägsdäck...


Så klart att allt går - humlor kan ju flyga om än vingligt och långsamt - men mitt intresse för grus är som ditt intresse för Portugal i en Norge-tråd :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-27/12:46

Odd Arne Kjørstad skrev:
Men å påstå at det alltid er dårlig vær i Norge er ikke sant, sats på juli og august for best sjans til godvær.



Vädret är säkert mer stabilt i juli/augusti, men Norge i slutet av maj/början på juni med snötäcken kvar på fjällen är för fint för att undvika.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-27/13:18

Några personliga rekommendationer när det kommer till hotell i området?
Utsikt/omgiving/service prioriteras framför pris.
Grande Fjord Hotel i Geiranger känner jag redan till, och kommer att boka igen (betyg 5 :mrgreen: )
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-27/14:15

Då är det ingen mening att rekommendera Jordbaerstova, för den ligger i Valldal, alldeles för nära Geiranger - men när Du kör förbi den, är det klart läge för fika. Den ligger alldeles vid vägen och är skyltad.
Deras jordbaerkake är legendarisk - en STOR bit jordgubbstårta med massor av grädde och jordgubbar. (Man kan alltså bo och äta mat där också, men de har bara ett fåtal rum, och utsikten är platt intet i jämförelse med Geiranger.) Området, där den ligger, är något slags norsk motsvarighet till Finnerödja, dvs jordgubbsodlingen är omfattande, och jordgubbarna är GODA! Mer om Jordbaerstova finns på Google.

Geilo med omnejd lär inte sakna boendemöjligheter, men jag har ingen särskild rekommendation, som motsvarar Dina krav. Svågern och jag bodde på Pers Krog(?), någon kilometer väster om centralorten. OK boende, men inte speciellt.

Vandrarhemmet i Åndalsnes var i alla fall trivsamt 2005, när vi bodde där, och en pizzeria/restaurang inne i orten serverade helt OK mat.
Inte långt därifrån - i närheten av Trollveggen - finns en camping med stugor, men där har jag inte bott.

Lysebotn har ett fint vandrarhem - snarare "enkelt hotell" med anständig mat. På orten finns också ett enklare boende i en äldre villa - med servering, som är speciell såtillvida, att lokalen är helt tillägnad base-jumping; med foton, TV-filmer på monitorerna (även när hopparen haft kameran på hjälmen), och allehanda utrustning på väggarna och i taket. Klart originellt.
Jag glömmer aldrig menyn, när vi bodde där 2006. Den bestod av en enda rätt: Kyckling med potatissallad och pommes frites! Stället, som det var då, löpte definitivt ingen risk att hamna i Guide Michelin, men man blev mätt!

Från en senare resa minns jag, att Flåm vid det tillfället var fullbokat i en radie av mer än fem mil från orten! ERGO: Tänker Du bo i de trakterna, är det klokt att ringa och boka.

Ifall Du inte redan vet det: Flåmbanen är världens brantaste konventionella järnväg (= icke kugghjulsbana) - en bibana till Oslo - Bergen. Har Du maximal tur, kan Du åka efter ånglok, om lusten faller på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-31/20:05

Jag kan knappt hålla mig.
Vill gärna till Norge redan nu.
Hur är vädret normalt i Norge under slutet av augusti?
Fortfarande runt 20 grader?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/16:01

https://www.albatros.se/resmal/europa/norge/klimat

September börjar bli lite sent för en Norgetur.
Får se om jag lyckas klämma in något under sista veckan i augusti annars ser det ut som om det blir aktuellt igen först runt maj/juni 2019
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-08-05/20:30

Måns Ulveståhl skrev:Hur är vädret normalt i Norge under slutet av augusti?


Om du kan gi meg neste ukes korrekte Lottorad, skal jeg gi deg været i Norge i om tre uker.

Men jeg har også planlagt et tur med noen kompiser til norske fjell og vestlandsfjorder siste helgen i august. Satser på at det blir bra.

For livets glade gutter går solen aldri ned!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/20:41

Odd Arne Kjørstad skrev:
Om du kan gi meg neste ukes korrekte Lottorad, skal jeg gi deg været i Norge i om tre uker.




:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-11/18:33

Det blir ingen mer resa i år pga tidsbrist så "Norge 2019" gäller.

En extra dag i Geiranger kan bli aktuellt (bara för att njuta).
Sightseeing med helikopter runt Geiranger erbjuds.
Någon som har provat?
Annat kul att spendera tid på runt Geiranger?

Två övernattningar i Preikestolen Fjällstuga planeras också.
En heldag vikt åt vandring till och från Preikestolen, men vandringen lär "bara" ta en halv dag.
Annat att göra än att bara dricka kall pilsner i jacuzzin på toppen?

Kustvägen (väg-färja) eller "inlandsvägen" mellan Bergen och Stavanger?
Vilken väg är roligast?
Svarar själv efter lite koll: "Inlandsvägen" (väg 13 och 520).
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-08-12/02:18, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav GSven » 2018-08-11/19:46

Geiranger: extra dag. Bra idé, gjorde jag själv häromåret. Då kan du invänta bästa vädret för att åka till Dalsnibba, eller gå upp lite tidigare en morgon och ta serpentinerna en gång till innan husbilister och cruise ships bussar vaknar. Eller med eller utan mc ta färjan på fjorden till Hellesylt. Vackra vyer, vattenfall mm. Även om du vägrar grus så är västra delen av Gamle Stryneveg asfalterad till sommarskidanläggningen, vi andra åker med behållning hela sträckan. Norsk fjordmuseum i Geiranger berättar mer om fjordlandskapet, UNESCO arv och allting.
https://www.visitnorway.com/listings/fe ... lt/187400/
https://www.fjordnorway.com/geiranger/t ... e-p1831203
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-12/02:20

Fjordfärjan har jag tänkt på, men sedan såg jag att det gick att åka helikoper :D
Fjordfärja till Hellesylt får därför bli alternativ b.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-12/10:02

Måns Ulveståhl skrev:Två övernattningar i Preikestolen Fjällstuga planeras också.

Bara ett tips: Det är ingen självklarhet, att man kan bo på Preikestolshytta som turist. När vi var där i maj 2004, var den fullbokad med norska skolbarn. var det i alla fall så, att alla skolbarn hade någon veckas lägervistelse per läsår (eller hur det nu var), och Preikestolshytta var av lätt insedda skäl populär.
Men under loven finns nog knappast några skolbarn där.
ERGO: Kolla först (och det kan ju ha hänt en del på 15 år).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-12/13:05

Jo, jag kan tänka mig det.
Normalt bokar jag mina övernattningar lång tid i förväg, och förhoppningsvis fungerar det även denna gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-26/20:07

Uppdaterat.
Det blir 9-10 dagar inkl. resa till och från Norge 2019.
En dag extra i Geiranger för sightseeing (troligen med helikopter).
En dag för fotvandring tor Preikestolen.
Kvar att göra boka hotell (Drammen - Eidfjord - Geiranger - Skei - Norheimsund- Preikestolen Fjällstuga - Drammen).

39786148_10155852858494422_2204788055145971712_n.jpg
39786148_10155852858494422_2204788055145971712_n.jpg (66.58 KiB) Visad 23156 gånger


Nu funderar jag dock på att "vägra" åka hem till Sverige.
Dumpa resesällskapet i Drammen, och påbörja ett nytt äventyr direkt efter upp till Nordkapp via Norge, och hem via finska kusten... :oops:
Ännu mer planering behövs alltså.
Kul, eller hur Kovlingen? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 2019

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-27/13:17

Dumpa sällskapet i Drammen är väl dumt, om Du dessförinnan hunnit så långt norrut som Åndalsnes? Bättre då att dumpa sällskapet där, fortsätta norrut på Atlanterhavsvegen till Kristiansund, färja över Trondheimsfjorden (Rörvik - Flakk) och ta veg 17 - Kystriksvegen - upp till strax öster om Bodö. När Du kör den, är det inte dumt att ha lite ätbart i packningen, för ibland kan man få vänta på en färja upp till två timmar. Då kan man ju lika gärna äta något under tiden.

Norr därom är t o m E 6 trevlig att köra. Och är Du där uppe, så missa inte Grense Jakobselv.
Som jag tipsat om tidigare, är östra Finland - Via Karelia - roligare att köra än västra (i alla fall enligt mina finska kollegor).

Och - ha inte bråttom! En sådan resa bör få ta sin tid. Man gör dem ju inte direkt varje år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst