Är det bara jag ?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Är det bara jag ?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-13/23:04

Läser allt och ofta om allt som skall ses och besökas på resorna . Inget illa menat men för
min del är det köra hoj som gäller (om det skall bli av) . Jag har ringa intresse av berg och
fjordar och har sett dessa ställen . Nu blev jag väl inte så i byxorna av detta utom fjordarna
i Norge .
Jag kan ha "roligt" på nästan alla vägar men gillar när det är lagom med trafik och
vägen svänger hela tiden . Skapar en rolig och aktiv körning :)
Har besökt Omaha Beach och Monte carlo och kört delar av F1-banan .(Varit där :) )
Besökt Hitlers "Varglya" i Polen som var nått extra .
Kört i dessa sydliga storstäder där en gammal gubbe inte ska få panik . :(
Nordkap däremot var inte mycket att se men har varit där och en fundering på att komma ner till
Gibraltar skulle ha fixat hela planeringen ;) Har väl Portugal obesökt också men jag tar en dag
i sänder .
Gillar bara att köra min hoj :)
(Jag är för gammal för att planera för mycket :shock: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-14/02:44

Jag kan bara svara för mig själv.

Om du arbetar mycket och har begränsad tid för ledighet så gäller det att försöka hinna med så mycket som möjligt under så kort tid som möjligt.
Under många år har jag bara lyckats med att plocka ut lite semesterdagar då och då.
I år lyckades jag få till tre veckors semester (utspridd), och passade därför på att försöka nyttja dessa veckor till fullo.
Därav behovet för planering från min sida.

Om jag varit pensionär så hade jag tagit dagen som den kom, men i nuläget blir inte det möjligt förrän tidigast vid 70-årsålder om nuvarande regering får bestämma, vilket innebär att Kovlingen får stå ut med min planeringsiver under många fler år framöver :lol:

...och jag gillar också att köra hoj, men tycker det är fullständigt "värdelöst" med smårundor.
Mycket ska av och på, och hojen ska hämtas från annan plats där den står säkert parkerad (Stockholm du vet....).
Förnärvarande har jag snart kört 2000 mil under 10 månader (maj-sep under två säsonger).
Skillnaden mot en "varje-dag-förare" är att jag oftast kör ca 400-500 mil när jag ger mig ut på hojen.
Om bra planerat....

Sedan är ju även planering skoj.
Det skapar hopp. Speciellt under mörka månader - om man nu inte har en snöslunga att pigga upp sig med.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-14/08:09

Till Kovlingen: Funderar Du ändå på ytterligare någon långresa, kan jag rekommendera Dourodalen i norra Portugal - varifrån portvinet kommer, men de gör annat, vanligt och gott vin också. Mycket vacker och med fina hojvägar - men det är ju en bit dit. Hertz har ett specialkontor i Porto, där de hyr ut hojar i samarbete med Touratech. Våra R 1200 RT hade gått 75 mil, när vi hämtade ut dem.
Åker Du till södra Spanien, så tänk på, att Gibraltar INTE är den sydligaste punkten. Det är Tarifa, inte långt därifrån.
Pyrenéerna bjuder också på mycket fin åkning, men ligger inte så värst mycket närmare.
Costeria Amalfitana - från Salerno till Amalfi och vidare runt udden - är det krokigaste jag kört över huvud taget, så det gäller att hålla ögonen på vägen, trots att vyerna är sagolika. Men Det är ett dyrt område i Italien - beroende på att Camorran förmodligen skall ha viss procent av intäkterna på allt, för att inte rörelseidkarna skall "råka illa ut"(?).
Capri förtjänar sitt rykte för skönhet, och Axel Munthes villa San Michele är alltjämt en oas av skönhet och lugn i ett annars rätt stökigt turistvimmel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-16/01:35

Måns Ulveståhl skrev:Jag kan bara svara för mig själv.

Om du arbetar mycket och har begränsad tid för ledighet så gäller det att försöka hinna med så mycket som möjligt under så kort tid som möjligt.
Under många år har jag bara lyckats med att plocka ut lite semesterdagar då och då.
I år lyckades jag få till tre veckors semester (utspridd), och passade därför på att försöka nyttja dessa veckor till fullo.

Nu vet du säkert detta. Men fram till härom året hade man iaf en rättighet att få 4 veckor sammanhängande semester i juni, juli, aug. Ryktet säger att några aphjärnor minskat detta till 3 veckor. Medan forskning visar att minst 4 veckor helst 5 veckor i sträck krävs för att man verkligen skall få ut något av semestern.
Nu kanske du driver eget och anser att det ej går att få ihop en sådan semester....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-16/05:04

Jodå, jag har hyfsad koll på lagstiftningen, och visst har du rätt i att kroppen "behöver" fyra-fem veckors sammanhängande avkoppling, men verkligheten för företag i en global miljö, och därmed deras anställda är en annan.

Kovlingen får som sagt stå ut med mitt behov av planering tills det är dags att hänga upp hjälmen för gott :twisted:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-16/06:54

Måns Ulveståhl skrev:Kovlingen får som sagt stå ut med mitt behov av planering tills det är dags att hänga upp hjälmen för gott.

Så hade jag inte tänkt mej detta .
Jag har inget emot er som planerar hela resan och ska besöka platser över hela världen . (missförstånd)
MEN , själv jag själv planerar så lite det går . (det blir bara lite i grova drag )
Skall jag tex. ta en sväng i södra Sverige så sätter jag en vändpunkt , kanske Helsingborg . Hur jag tar mej dit
och hem bestämmer jag under resans gång . Vart jag ska sova och äta är också nått som jag letar fram .
Gäller samma på längre resor där vi ofta ändrar rutten .
Jo vi har en planerad rutt på längre resor , men då får jag ett förslag på rutt plus resmål och godkänner det ;)

Jag tycker att allt som bokas in i resan skapar stress . Däremot själva körningen gillar jag om det ingår lite
av den varan ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Karl Bergman » 2018-08-16/08:13

Jadu Kovling inte nog att vi bor nästgårds vi tänker även på pricken lika när det kommer till att planera eller inte planera.
Hyllar mottot att det är resan som är mödan värd och att sevärdheter i form av tjusig natur går att bättre beskåda på bild. Då störs man inte av ideliga stopp.
Boende hittas alltid och på mina lite längre resor har jag aldrig torskat på uteblivet tak över huvudet. Nåja brukar ha tält och sovsäck som reserv men aldrig blivit tvungen att använda.
Beslut som fattas så nära genomförandet som möjligt blir nästan alltid bättre än att ha tagits månader i förväg enligt min filosofi.
Jag förringar absolut inte nöjet för andra med planering men jag gör precis på samma sätt som Håkan med en stoppunkt/vändpunkt och sen blir det som det blir.
Fungerar utmärkt på våra resor, senast "Östersjön runt" och året före "Island runt" samt Nordkap 2013.
Dagsetapper om 70-100 mil är inte ovanliga och det kan bli spännande att trött och sliten leta boende då.
Är dessutom svagt allergisk mot grupper större än tre hojar och tycker att ett sällskap om två är optimalt.

Ha en goo dag // Karl B.

Men när det kommer till att handla teknik tex kameror eller annat fotorelaterat finner jag största nöjet med att läsa in manualer och andras erfarenheter för att på så sätt förstå tekniken med alla nya funktioner och gotta sinnet om vilka bra bilder det kommer att bli. Samma gäller vid hojköp.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-16/11:04

Hujedamej!
En människa som läser manualer ? :shock:
Jag gillar det mest förekommande svaret på s.k. typiska manualfrågor från "newbies" från andra sidan pölen: RTFM :twisted:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-16/12:38

Karl Bergman skrev:... på mina lite längre resor har jag aldrig torskat på uteblivet tak över huvudet. Nåja brukar ha tält och sovsäck som reserv men aldrig blivit tvungen att använda.

... finner jag största nöjet med att läsa in manualer och andras erfarenheter för att på så sätt förstå tekniken med alla nya funktioner ...

Inte jag heller - men en gång var det nära. Vi hade anlänt till Flåm vid 19.30-tiden utan att boka boende - och medförde inte tält. Det visade sig, att alla kända boendemöjligheter inom en radie av mer än fem mil var fullbelagda!
När jag hållit på och telefonerat i över en halvtimma, och axlarna sjunkit allt längre och längre ner, kom hotellreceptionisten med ett A4-ark. "Du kan prova att ringa detta. Hon har precis öppnat." Jag gjorde så, och mirabile dictu! - hon hade plats i nybyggda, toppenfina lokaliteter för oss alla åtta! Den kvällen köpslog jag inte om priset (som dessutom inte var något att köpslå om).

Jag är också en sån där konstig typ, som läser bruksanvisningar. Haken är, att de ibland är obegripliga! Man verkar ha tagit sin sämste ingenjör till att skriva bruksanvisningen - med resultat därefter! Med lite tur är apparaten i sig så beskaffad, att man kan klura ut dess funktioner ändå. (Alla apparater borde vara sådana, att bruksanvisning är onödig, men det kommer nog att förbli en ouppnåelig önskedröm.)

Apropå RTFM: En lärobok i obstetrisk anestesi (narkos och bedövning i samband med graviditeter och förlossningar), som jag läste för närmare 40 år sedan, hade två deviser på försättsbladet:
"Genius is often perseverance in disguise" och
"When everything else fails, follow instructions".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-08-16/15:57

Jag skulle vilja utvidga diskussionen till konsten att både planera och agera spontant. För mig är planeringen främst kunskapsinlärning om de platser/områden jag skall besöka. Man blir familjär med kartan och snappar upp speciella kulturella beteenden och företeelser.
Under en resa på 1300-1500 mil, brukar jag välja ut 5-7 olika huvudmål som jag definitivt måste besöka
Om jag skall vara ärlig, så hatar jag att söka hotell på eftermiddag/kväll, eftersom det oftast resulterar i dyra boenden och andra obekvämligheter. Därför förbokar jag alltid, men jag bokar bara på hotell där man kan boka av utan kostnad.
Vägarna är naturligtvis också viktiga för mig. Söker mig gärna till krokiga, vackra och avsides vägar. Gärna grus.
Om man i planeringen lägger in/överväger olika vägval, kan man sedan välja spontant beroende på väder och humör.
Dessutom har denna form av planering lärt mig massor om gränspassager och VISA-ansökningar. När det gäller gränspassager finns det faktiskt en del tvingande regler även i Europa som man måste ta hänsyn till. Exempelvis in o utresa till Kosovo och Belarus.
Mina två huvudinstrument vid planeringen är förutom BaseCamp, nätet och Google Earth. Med hjälp av dessa har jag hittat och besökt en mängd intressanta platser och vägar som man aldrig skulle ha hittat utan planering.
Så här har jag korsat Europa, Ryssland bortom Ural, Kazakhstan och Iran de senaste 10 åren, och aldrig kommit hem missnöjd.
Men, alla är ju inte som jag ....
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Karl Bergman » 2018-08-16/17:10

Bror skrev:
"Jag är också en sån där konstig typ, som läser bruksanvisningar. Haken är, att de ibland är obegripliga! Man verkar ha tagit sin sämste ingenjör till att skriva bruksanvisningen - med resultat därefter! Med lite tur är apparaten i sig så beskaffad, att man kan klura ut dess funktioner ändå. (Alla apparater borde vara sådana, att bruksanvisning är onödig, men det kommer nog att förbli en ouppnåelig önskedröm.)"


Jadu Bror kul att vi lider av nästan samma skavank, kunskapstörst, för att studera en ny manual betyder ju eg bara att få lära sig något nytt. Sedan när väl man fått manicken i sin hand är blir det facit på hur det gick med uppgiften man läste i sig på i handboken.

Blev varse om detta när jag under en period av jobb i sydosasien åkte på semester till Hongkong. Massor av sparade pengar i ett bälte runt midjan och huvudet fullproppat med önskningar om saker att handla. Många timmar hade jag spenderat på att läsa om det som jag tänkte handla. Jorå Hongkong var (och är) teknikmånglarnas Mecka så det var inga problem att få fatt i det jag tänkt mig. Efter två dagars intensivt shoppande satt jag lite uppgiven på hotellsängen och lite förstrött plockade med Hasselbladaren, två Leciakameror och massor av tillbehör. Bältet med dollar var mycket lättare mitt huvud likaså, va var det inte mer än så här tänkte jag där på sängen? Lite av en antiklimax. Orgasmen visade sig vara att grundligt få studera manualerna hemma på kammaren, få fantisera om vilka tillbehör som var bäst att köpa samt att jaga runt i stora staden efter bästa pris och till sist komma till avslut, minnen för livet.

Där och då lärde jag mig en läxa, att pengar inte betyder lycka, prylar likaså men vägen dit som ofta innebär febrig längtan är något att sträva efter. Att sedan all den utrustning jag köpte där och då skapat oförglömliga minnen i form av tiotusentals bilder är mera som en självklar konsekvens, typ "brödtext" på journalistspråk.

Joo till sist då: Bror blir du inte triggad av att hitta nåt som du inte kan och måste lära dig för att ta nästa steg? Själv kallar jag det hjärngympa och numera handlar det mest om trasiga tekniska ting, motorcyklar tex.

Kul tråd, tack Håkan // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-16/17:31

Jo sådana trådar kan ju bli riktigt rolig . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-16/21:02

Till Karl: Du har upptäckt, vad alltför få upptäcker - att shopping kan ge kickar men definitivt ingen beständig lycka. Dito med pengar - men man kan förstås ha roligt för dem.

Jodå; ifall jag hittar något användbart, är det roligt - men alltför ofta verkar manicken konstruerad för att glädja konstruktören mer än brukaren, och då blir jag bara trött.

Trasiga tekniska ting med seriöst användningsområde - som motorcyklar - lämnar jag till fackmän. Det skulle kanske gå att lösa problemen själv - efter många om och men, men dels skulle det ta så lång tid, att den är bättre använd, genom att jag jobbar då och tjänar ihop pengar för att betala fackmannen. Dels är en rätt vanlig orsak till verkstadsbesök (dock inte i mitt fall), att man inte lyckats fixa det hela, utan verkstaden får reda upp, vad amatören ställt till med. Det blir lätt som reklamen på en australiensisk rörmokares firmabil: "We'll fix what your husband mended."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-16/22:08

Kovlingen skrev:Läser allt och ofta om allt som skall ses och besökas på resorna . Inget illa menat men för
min del är det köra hoj som gäller (om det skall bli av)


Samma här. Har också reagerat på det där.
Krokiga vägar i ödemarken är min melodi.
Sightseeing gör man med bil/buss.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/07:37

Om Ni som svågern och jag stått på Preikestolen en molnfri majdag, hade Ni möjligen modererat Era uttalanden en smula. Jag glömmer aldrig den upplevelsen - och den var värd varenda minut av vandringen både dit och därifrån.
(Till det kommer, att jag idag skulle ha svårt att göra om detta pga sviterna efter en skidolycka 2005, då höger höft blev ett plocke-pinn. Ortopedkirurgerna i Zell-am-See gjorde ett mycket bra jobb, och de första tio åren efter vurpan var rätt bra, men numera är höften inte lika glad åt längre promenader - minst av allt i bitvis storblockig terräng.
Så jag är glad, att vi gjorde den vandringen, när den gick att göra utan besvär.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det bara jag ?

Inläggav gorbra » 2018-08-17/07:59

Håller med dig Bror, synen från Preikestolen när dimman lättade och öppnade upp hela fjorden nedanför, den var obetalbar. Det var som en osynlig hand flyttat undan dimman. Innan kunde man bara ana vad som dolde sig däri. En halvtimme senare var den som bortblåst, klarblå himmel och sol, och det blev svettigt att gå tillbaka. Dagen efter ta vägen ner till Lysebotn och på vinst och förlust vänta in den lilla katamaranfärjan för att höra om det fanns plats för en MC. Det fanns det. 28 knop på Lysefjorden med klarblå himmel och sol och titta upp på Kjeragbolten och Preikestolen, de minnena sitter kvar så länge jag lever.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Karl Bergman » 2018-08-17/11:17

Njae jag är inte alls emot naturupplevelser tvärtom men när jag åker hoj åker jag hoj. Naturupplevelserna hittar jag till fots i framförallt fjällvärlden men stunder i båten en tidig morgon med nätläggning eller maskmete efter bäckarna ger mig också naturkickar och understundom även en och annan öring.

Ska tillägga att jag är ständigt på jakt efter BILDEN men den hittar jag inte efter färdvägarna där miljoner exponeringar redan gjorts och med stor sannolikhet har bilden som jag suktar efter redan tagits av någon annan och som kan beskådas utan motorcykel.

Men här som alltid i min värld är naturligtvis var och en lycklig med sin övertygelse.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-17/13:40

Thomas Stadin skrev:
Kovlingen skrev:Sightseeing gör man med bil/buss.


Jag brukat oftast hålla med dig om mycket Thomas, men denna gång kan jag bara säga att det var ett typiskt macho depåsnack bland bensinångor och doften av brända bromsbelägg :mrgreen:

Sightseeing behöver inte enbart innebära tex museum och statyer.
Krokiga vägar i ödemarken är sightseeing för mig.

Att efter en hel dag i vackert väder på tex Sognefjällsvägens krokiga öde vägar, och med ett avslut ståendes på Dalsnibba med Geirangerfjorden under sig. Det är meningen med livet.
Balsam för själen.
"Inspirerad" hojkörning med lagstadgad fart+moms över tex Hardangervidda längs med väg 7 gav även en gammal bankörningsnörd som mig en stor kick som slutade med ett stort leende och en massa fnissande.
Det svåra var dock att hålla ögonen på vägen pga det visuella intryck naturen runt mig lockade med.

Sedan kan jag förstå Karl B.
En naturupplevelse som delas med tusentals andra är inget unikt i sig, men det är unikt för den enskilde individen.
Att leva spartanskt till fots bland sura myrar och ilskna mygg för att hitta det unika enbart det lilla fåtalet har upplevt är dock inget som attraherar mig.
"Bilden" ja, men inte vägen dit.
Jag är för bekväm - och så kräver jag en kall pilsner efter att dagens äventyr är slut.
En sådan hittar man tyvärr inte många av i en ryggsäck bland sura myrar och ilskna mygg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/15:07

Såvida man inte virar in några kalla pilsner i ylletröjan - men då blir det tyngre att bära. ;)

Fast friskt vatten från en jokk är inte heller fy skam.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-17/16:06

Hitta en norrländsk pöl med öl och jag är där på studs :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Karl Bergman » 2018-08-17/16:36

Gillar verkligen den här tråden, den snuddar vid det högkvalitativa i tillvaron. Alltså min tillvaro, andras tillvaro får skötas av "de andra". Vet inte om pilsner är den optimala drycken på fjället, tveksam till det. Näe kokkaffe med vatten från jokken, en bit torkat renkött och/eller helt enkelt en macka är mina favoriter och det sköljer jag ner med iskallt vatten från bäcken.
Ligger i startgroparna för en tur nu i början av september. Då brinner fjället av fantastiska färger om nu frosten hunnit bita till.
Trots att jag favoriserar svartvita bilder viker jag ner mig för färgprakten den tiden. Fjällmarkens brungröna i skarp kontrast till björkarnas gula oranga och ibland röda löv.
Har som tur är nära till trädgränsen från den lilla anläggningen jag äger och hyr ut i södra Lapplandsfjällen. Två kilometer från stugbyn till kalfjället, vyerna, tystnaden och stillheten. Ordet sa Bull, Bedårande.

Pilsner är mer än ok och oftast obligatorisk efter att dagsetappen är avklarad och nu snackar jag hojåkning. På mina (våra) resor är dessutom en god flaska malt alltid med i packningen. En sån flaska, gärna en quarter cask med angenäm styrka är inte heller att förakta i ryggsäcken på fjället minsann.
I september är myggen borta, luften hög och klar vyerna oändliga. Skulle det istället vara sämre väder jublar fotografen över dimma, mjukt underbart ljus och fördjupade färger.

Jösses livet leker ha en riktigt god helg alla trådläsare själv ska jag filma damfotboll i morgon // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-19/06:25

Det där med kameror kan bli riktigt roligt som när Svante Grundberg filmar och filmar i filmen Sällskapsresan .
När han får info om hur kameran fungerar och att han har filmat med linsskyddet på .

På en årsträff för flera år sedan (när jag inte visste vilka så många var) hade jag fått info om vart en av våra
mer kända medlemmar satt . (Jaha det är han det) Då visste jag detta .
När jag senare gick förbi bordet där han satt och tog kort med sin kamera stack jag fram nyllet och
konstaterade att han måste nog ta av linsskyddet ! Med lite förvirrad blick vände han på kameran
för att kolla , men kom nog på i samma ögonblick att det inte fanns nått sådant .
"Å din XXX ,det där ska du få igen" ! Jag gick skrattande vidare :D
Han har då ännu inte gett igen för detta ;) 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-08-19/06:55

Kovlingen skrev:Han har då ännu inte gett igen för detta ;) 8-)

Du har aldrig funderat på varför du har konstant pyspunka på vänster bak på din Volvo?

Med vänlig hälsning, Magnus :D
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-19/07:01

Näää ! :shock: Kan det vara den lymmeln som har varit här :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-19/08:09

Senaste Norge semestern jag gjorde förbokade jag mycket, men inte allt.
Bland anat första natten. Boende bokas även i förtid i Flåm och Geiranger.
Detta för att inte råka ut för det Bror berättade om en bit upp.

De som säger att det alltid finns boende vart de åker har antingen väldig tur eller så får de leta halva natten.
Jag är inte intresserad av detta.
Så på orter som är riktiga turistfällor mm, förbokar jag alltid.

Sedan kan man kombinera mc körning med vandring etc. det är väl kul.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Är det bara jag ?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-19/09:39

Tidigare med en vanlig kamera var det ett aber att minnas vart man hade tagit kort .
En fin finess på moderna telefoner är att man kan ta fram platsen där kortet togs
och visa det på G-maps . DET gillar jag skarpt . Där fick teflonminnet en knäpp på näsan :D

Själv tar jag bara kort som minne och oftast utan finess . En utomstående kan inte se nått
värde i dessa men själv gör jag det . :)
Det går ju iofs att kombinera detta med en vanlig kamera när det är nått extra bra i blickfånget .
Skall det bli fina kort så får det nog inhandlas nått nyare i kameraväg för den lilla resevänliga
maskinen jag nu har är några år gammal . Tar liten plats så den får leva ett tag till .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron