Mygg?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Mygg?

Inläggav Benny Hansson » 2018-10-22/00:54

Jag sitter och drömmer om nästa års resa/or. Jag har aldrig hojjat i norra Sverige, bara bilat. Jag drar mej för hoj då eländes elände mygg elände knott elände stora bombplan. Jag har åkt upp i Dalarna på 80-talet och fick fan sanera visiret och halsen regelbundet. Vad har ni för erfarenheter? Råd?
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Mygg?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-10-22/04:21

Vill bara nämna att det är i Uppland som det finns mest mygg och knot. Och det ligger inte i de norra delarna av Sverige.

Känns som om du åker vid fel tidpunkt på dagen om du upplever detta som ett problem. Tidig morgon och kväll så är det lite mygg och knott ute. Men på dagen så är dfet ganska sparsamt av denna vara. Sen upplever jag inte det som ett problem om jag får rengöra visiret efter en hel dags körning. Går fort om man har rätt produkter nedpackat.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mygg?

Inläggav BrooklynS » 2018-10-22/05:09

Nja, tittar man på var mygg blir ett problem för människor så är det kring Dalälvens delta där koncentrationen lokalt i kombination med människor är stor. Men insekter i stort ökar i princip med breddgraderna. Därför flyttar fåglar norrut trots den korta säsongen...

Åker man i norra Sverige och Finland kan visiret sätta igen helt på några kilometer, eller i värsta fall av en enda fet skalbagge. Det är inte bara mygg utan massor av broms, skalbaggar, flugor, sländor osv osv osv. Särskilt på dagen då bromsar, rovsländor etc uppträder mer i värme än i svalare förhållanden.

Vill du undvika insekter i möjligaste mån skall du följa norska kusten istället.

Ha alltid med en våt trasa i en plastpåse, förvarad i tankväskan. Det är ett snabbt jobb att stanna och torka av visiret så att man ser drägligt igen. Kamraten har utvecklat konceptet med att ha trasan fäst i ett meterlångt snöre; då kan han ta fram den i farten och torka av visiret. Han kör nakenhoj och det har sina sidor i insektsrika områden.

Värst är fasen norra Sverige och Finland där renar drar till sig blodsugare i helt osannolika mängder. Det kan vara svart i luften. På riktigt.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Mygg?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-10-22/05:25

Coolt att vi har så enormt olika erfarenheter. Jag vet att då jag skall passera dalälven så krävs det en rengöring av visiret. Sen kan jag åka till Arjeplog nonstop. Väl framme så är det mer problem med myggen runt om mig än på visiret.

Men du kör ju å andra sidan i Norbotten mycket. Och där är det nog du som har bättre koll än jag. Men i mellan sverige så ser jag inte detta som ett problem.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Mygg?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-22/07:27

Du behöver inte åka längre norrut än till Östgötaslätten för att drabbas av en flygflottilj med kamikazeinsekter.
Visiret blir alltid kletigt när jag passerar där.

Under årsmötet i Arjeplog 2017 fanns det inte många insekter på vägen upp och ned.
Relativt okletigt.
Jag antar att man ska ha tur.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Mygg?

Inläggav Kovlingen » 2018-10-22/08:43

Det är då tur att "småfän" är så små . Vore betydligt värre om det var stora som Skator eller större skogsfågel .
Har hänt att visiret har sett ut som en smärgelduk men oftast är det enstaka prickar .
En gång blev det riktigt besvärligt då jag tror att det var en Humla som krachade mitt för ena ögat .
Det gick väl ann men när den andra Humlan gjorde samma manöver mitt för det andra ögat var det bara att stanna .

Vad gällde Arjeplog så var vi nog alla lite undrande hur stor myggplåga det skulle bli .
Resultatet blev att det var nästan ingen mygg alls . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mygg?

Inläggav Lars Westman » 2018-10-22/11:53

Det beror ju så otroligt mycket på var du är, när du är där, när på året och vilket väder som varit under året.

Själv har jag spenderat 50 somrar i Höga Kusten där vi har stugan och de myggor jag träffat på där under den tiden är lätträknade.

Annars brukar det vara värst runt midsommar och in i Juli. Skog = Mygg. Aug/sep ofta betydligt mindre.

Nuförtiden finns ju effektiva portabla myggbekämpare man kan ta med sig. Låt inte oron för mygg förhindra dig att uppleva en stor och bra del av Sverige
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Mygg?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-22/12:37

Kovlingen skrev:Vad gällde Arjeplog så var vi nog alla lite undrande hur stor myggplåga det skulle bli .
Resultatet blev att det var nästan ingen mygg alls . :?

Instämmer. Den enda gången jag märkte av mygg var under fikapausen i Adolfström - som ligger vid ett delta, i björkskog - och inte ens då var det svårt. Myggstift och jackan på, så fixade det sig.
Under 1970-talet gjorde jag ett antal fjällvandringar; längs Kungsleden, i Sarek och Padjelanta. Vissa delar av dessa leder går genom klassiska myggmarker - som Rapadalen och delar av andra leder, som går i björkskog - men i augusti var det hela klart hanterbart, så länge man hade tillgång till myggstift.
Men visst; visiret kan behöva rengöras då och då - även i Östergötland, som Måns skriver - och tips om det har redan givits ovan. Själv har jag för vana att alltid ta med hjälmen in på fik, lunchrestauranger etc och rengöra visiret "vare sig det behövs eller inte". Några insektsprickar blir det ju för det mesta.
Dessutom vore det en trist upptäckt att komma ut till hojen och inse, att hjälmen stulits!
(Min värsta upplevelse av insekter längs rutten är märkligt nog på en motorvägsresa i Ungern, på väg till Budapest! Mörkret hade fallit. Kompisen och jag fick stanna på vägfik ungefär var fjärde mil och tvätta av en filt av mosade insekter. Men det gav med sig efter andra eller tredje stoppet.)

På långresorna är burken med Pledge/Pronto ovärderlig tillsammans med ett par putstrasor, varav en "mirakeltrasa". Lite materielvård varje kväll gör visir, solvisir och hjälmens framsida fräscha som nyponrosor igen.

Apropå Kovlingens rader om skator: Med ett enda undantag har jag sluppit fågelkollisioner. Undantaget blev dubbelt! Under färden till årsträffen 2013 dammade TVÅ småfåglar in i hjälmen med några mils mellanrum mellan Mattmar och Åre. Lyckligtvis - för min del - blev det "offsetträffar", i sidokanten av visiret, så jag hade inga problem med att köra vidare. Hur det gick för pippifåglarna undandrar sig min bedömning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst