Mitt 2018!

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Mitt 2018!

Inläggav Peter Nordlund » 2019-01-12/21:53

Tänk vad skönt om jag inte brydde mig om vad "andra tycker" och ända gör jag det mer än jag vill :oops:

Denna tråd är möjligen inte ens hemmahörande i Touring delen då det inte heller med mina blygsamma mått är någon större touring.

Var just nere i garaget för att underhålls ladda min GS och Vespan, vankar av och an som en äggsjuk höna för att se om jag väntat för länge med att starta för säsongen, körde min BMW senast..minns inte kanske november?
Passade på att fotografera mätarna för Milpinnen.
BMW under 2018, startade på 23232 km och slutande på 25042 vilket är drygt 180 mil och detta är inklusive Gotlands träffen.
Vespa under 2018 startade på 11 och slutade på 1735 km vilket är drygt 172 mil

2017 körde jag c.a 575 mil med BMW och den säsongen tyckte jag det blev mycket.

Jag begriper att det är inte milen som räknas utan hur man upplever det man gör, och ändå kom jag inte ut mer denna sommar som var, visst det var inte speciellt lockande under juli månad när det var som varmast, och Stockholm är ett elända (värmemässigt och köer) bara att ta sig ut ur.

Nästan alltid när jag kör så är det kul på ett sätt att jag borde köra mer, sommaren 2017 var verkligen ett äventyr för mig solo till Stockholm-Arjeplog-Nordkap-Stockholm, och det känns fjuttigt jämfört med alla resor folk gör här. :roll:

Jag kanske vill vara en som kör BMWs populäraste cykel, som Ewan Mcgregor och Charlie Boorman men som bara är en Hangaround som ikläder mig rollen?

Jag kanske bara just nu har ett sådant sug att åka och därför är deppig?

Nåja årsmötet i Ronneby har jag fått bekräftelse till så det vore väl själva f.. om det inte blir ett roligare 2019!

Mitt löfte till mig själv 2019 är att försöka göra sådant som JAG vill och inte det jag tror andra förväntar sig av mig? lättare sagt än gjort ;)

Slite 2018 årsträffen
Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Kommer inte på någon passade rubrik (mitt 2018?)

Inläggav BmwMats » 2019-01-12/22:01

Tack för din berättelse... Miltalet är inte viktigt, men upplevelserna man får under dessa är viktigast. :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kommer inte på någon passade rubrik (mitt 2018?)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-12/23:28

Själv kör jag ca 1000 mil/säsong.
Begränsat mer eller mindre under tre-fyra veckor (semestertouring).

En kollega till mig skröt om att han körde fler mil/säsong - fast han pendlar enbart till och från jobbet mellan maj-oktober.

Så då kan man ju undra vem som har roligast? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Kommer inte på någon passade rubrik (mitt 2018?)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-13/10:33

Peter Nordlund skrev:Tänk vad skönt om jag inte brydde mig om vad "andra tycker" och ända gör jag det mer än jag vill.

Det myntet är - som de flesta - tvåsidigt. Å ena sidan kan man hämta idéer och inspiration av, vad andra gör och tycker - och det är rimligen inget fel i det.
Å andra sidan finns det inget tvång i att göra detsamma. Man är fri att såväl hysa en egen åsikt som att göra, vad man vill, så länge man håller sig inom lagens råmärken.

Genom åren har jag fått åtskilliga idéer såväl här på Forum som i diverse hojtidningar. En del har jag realiserat. Andra återstår - eller kommer aldrig att genomföras. (Fast man skall ju aldrig säga aldrig!)

Vi ses i Ronneby.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mitt 2018!

Inläggav BrooklynS » 2019-01-13/10:41

Fint och bra inlägg!

Jag tror att väldigt många av oss umgås med liknande tankar lite nu och då. Det kan upplevas som en "plikt" att köra mycket motorcykel även om det förvisso är skoj. Många motorcyklar är dyra pjäser och att de efter inköpet skall stå och samla damm är kanske inte så roligt.

Men - MC kör man just för att det är skoj och för att man VILL! 100 fina mil på en säsong är bättre än 500 halvdåliga. Intresset och tiden svänger över åren.

Och det är ju ändå drömmarna som är bäst. Drömmen om nästa resa, drömmen om den där krukan med guld som finns bortom nästa tältplats... :) Så är det för mig i alla fall.

Den bästa känsla som finns är att vara på väg mot nästa äventyr - om så i tanken.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Mitt 2018!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-13/12:24

Jag instämmer med BrooklynS. Så här års, när de flesta av oss har cykeln i vinteride, är ett av nöjena att fundera på, vad man skall göra nästa säsong. Man kan titta på filmer - som det finns många av här på Forum - sitta och drömma över kartor, läsa reseskildringar osv osv. Allt behöver inte förverkligas. Det är trivsamt ändå.

Specifikt till Peter: Om Du inte redan kört Brudfjällsvägen i Dalsland (Tisselskog - Håverud), är den hojåkarmotsvarigheten till tre stjärnor i Guide Michelin. (Jag tror, att tre stjärnor innebär, att krogen är värd en separat resa, enkom för måltiden där, medan två respektive en stjärna innebär, att krogen är värd en större eller mindre omväg - eller något ditåt.) Googlar Du Brudfjällsvägen, finns en bra film, tagen av en GS-åkare. Den ger en aning om, hur härlig den vägen är, men den kan definitivt inte förmedla hela upplevelsen. (Bara en sådan sak, som att inledningen norrifrån på den egentliga Brudfjällsvägen bjuder på en kort utförslöpa med 21 % lutning, följd av en kurva! Visst ser man, att det går utför, men verklighetsupplevelsen är betydligt med konkret. Jag har många gånger funderat på, hur man gjorde under asfalteringen av den backen. Vinschades välten?)
OK - asfalten kan vara lite bucklig här och där, men det är asfalt. Kör Du den, så tänk på att inte gasa på, förrän Du är säker på, att Du ser hela vägen. Det finns några luriga små krön, bakom vilka vägen svänger på ibland helt oväntat sätt. Är man inte beredd på det, kan resultatet bli både smärtsamt och dyrt.
Åtskilliga, som kört den vägen åt ena hållet, har vänt och kört tillbaka igen, bara för att den är så speciell. Det finns även de, som kört den en tredje gång, innan de fortsätter.

Jag känner till en hel del fina vägar i de trakterna, och Dalsland är ett vackert landskap. Vill Du ha tips, så skicka ett PM eller skriv på denna tråd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mitt 2018!

Inläggav Buster » 2019-01-15/18:16

Internet och forum, Facebook och Instagram.

Jag skall inte säga att man skall skita i andra... för visst skall man bry sig och ta hänsyn - men tex inte rätta sig efter hur många mil eller var de kör.
För det kan ju omöjligt vara för alla andra man kör... man kör väl för sig själv?
För egna upplevelser och eget välbefinnande.
Så gör iaf jag och jag är skitnöjd.
Har också Mcgregor-cykel men känner inte att jag ikläder nån roll, den cykeln passar mig och min körning och då är det väl bra... eller?
Alla tänker olika, och kanske få som jag... men... att bli deppig pga vad andra gör, gjort, åkt eller upplevt känns ju inte helt ok.
Tror detta tänk hänger ihop lite med dagens FB-värld... där skall allt visas, nån springer nån runda och alla andra skall skicka likes och vara imponerade... eller kanske avundsjuka, eller mest bara sura..?
Jag vet inte, känns dock lite som om fokus kommer lite fel.

Denna "krock" blir kanske ännu större här eftersom vi är i Sverige, vi har ju den svenska avundsjukan men även den skandinaviska jantelagen.

Skall man göra andra nöjda så blir det liksom inte så lätt.
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Mitt 2018!

Inläggav Kovlingen » 2019-01-15/21:50

BrooklynS skrev: 100 fina mil på en säsong är bättre än 500 halvdåliga.

Jag kör hellre 500 mil som är halvdåliga :? (Går det att köra bara 100 mil :? :D )
Tar du hellre 800 - 900 mot 1200 kan jag gå med på detta .
Har aldrig tänkt tanken att skaffa mej en mil-pinne . Vem bryr sej och jag gör det inte .
Själv kör jag när jag vill och vart jag vill . Ska det inte vara så . :?
Frihet är nått värna om , När kraven kommer försvinner glädjen ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mitt 2018!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-17/14:10

Buster skrev:Internet och forum, Facebook och Instagram.

En händelse, som ser ut som en tanke, är, att för närvarande har i alla fall SVT uppmärksammat en del bloggare etc, som beskriver sina "perfekta" liv på det, som Göran Rosenberg träffande kallar "asociala medier". De har gått nu ut med sin synnerligen problemfyllda verklighet - ångest, självskadebeteende etc etc.
Så det är mycket klokt att inte tro på allt, som skrivs på nämnda medier.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mitt 2018!

Inläggav Kovlingen » 2019-01-17/14:34

Själv har jag länge kallat detta för "Osociala media" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mitt 2018!

Inläggav Konsument » 2019-01-18/18:00

Bror Gårdelöf skrev:Om Du inte redan kört Brudfjällsvägen i Dalsland (Tisselskog - Håverud), är den hojåkarmotsvarigheten till tre stjärnor i Guide Michelin.


Håller helt med och det är ett antal gånger som jag unnat mig tre rundor. ;-)

En annan väg som jag gärna knyter an vid Håverudsturer är vägen, på västra sidan Stora Le, mellan Ed och Jaren via Rävmarken. Sist jag åkte där så var de klara med allt beläggningsarbete så asfaltytan var som en sammetssmekning. Och kurvig sammet är svår att stå emot såvida det inte finns ett brutalare grusparti.
(RT90 (nord, öst) 6552505, 1272035)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Mitt 2018!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-18/21:16

Tack för det tipset!
Den fortsatta vägen till Halden är inte så illa, den heller - även om det var några år sedan nu, och jag inte har koll på asfaltens beskaffenhet. Halden - Vassbotten är också kalas.
Alternativet - att färja Jaren - Sund över Stora Le och köra mot Bengtsfors - är inte heller kattskit, liksom den möjliga fortsättningen från Bengtsfors upp till Årjäng.
Ytterligare en rätt trivsam väg är Dals Rostock - Dals Långed, väster om sjön. Den var grus för några år sedan men är numera asfalterad.
Som sagt: Det finns gott om fina vägar i Dalsland.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron