Jkpg - Östersund

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Jkpg - Östersund

Inläggav YoungGrasshopper » 2019-01-22/21:19

Hej på er!
Jag bor utanför Jönköping och tänkte köra upp till min kompis i Vemdalen (typ Östersund) i sommar som en del i att fara över till Norge och fortsätta fara där.
Är det någon som har tips på några bra GS-vänliga och trevliga rutter för att köra sträckan Jkpg-Östersund? Resmål och sevärdigheter samt trevlig tält-campingplatser (gärna "vilda") på vägen uppskattas mycket!
/Andreas
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Jkpg - Östersund

Inläggav GSven » 2019-01-24/12:42

Gratulerar till fin utflykt. Söker du på Google maps så får du ett par vägval, cirka 62 mil och 8 tim körtid. Då behöver du inte tälta alls. Titta på transportsätt cykel så får du flera fina tips.
Men vill du köra stig, grus eller asfalt? Hur lång tid får det ta? rak väg utan fartkameror och leriga traktorer? krokig väg med trasig asfalt? många husbilar att accelera förbi?
195 mot Hjo, vänster redan i Brandstorp mot Daretorp. Passera Tidaholm-Ekedalen-Kungslena. Korsa 46 sikta på Broddetorp. Naturum Hornborgasjön med alla fåglar är fint. Klosterruin,kyrka med medeltidshistoria i Varnhem eller besök Kurts museum med mopeder och mc. Fortsätt på Billingens västsida, sikta nordöst om Timmersdala och du är ute på väg 26 mot Mariestad. En liten bit österut på E20 och sedan 26 norrut. Sjötorp, Göta kanal, slussar osv. Kristinehamn E18 västerut. I Väse ungefär 240 mot Molkom och fortsätt norrut till du kommer på 62. Fortsätt till Stöllet. Turister bygger flottar och följer med Klarälven nedströms. Lite annat tempo än ditt. Tanka kanske för sedan blir det skog E16 mot Malung. På höjden passeras vattendelaren, västerut rinner allt till Klarälven och vidare till Västerhavet. Österut till Dalälven och Östersjön. Fortsätt mot Mora. Siljansfors skogsmuseum. I Mora kan du se vad Anders Zorn byggde för sina pengar och besöka vildmarksateljen. Fantisera om vad Gustav Vasa sa i frihetstalet. Tälja eller måla en dalahäst i Nusnäs. Köra ur Mora på en liten krokig asfaltsväg som heter Vasaloppsvägen mot Gopshus-Oxberg. Passera Dalälven på en kombinerad väg-järnvägsbro där trafiken växelvis delar vägbana, fortsätta 70 mot Älvdalen-Särna. Många förberedda lägerplatser ner mot Dalälven. Om du inte tankat än så gör det i Särna. Därefter 311, du är i Sapmi. Renarna är inte rädda för ditt motorljud. I Sörvattnet välja om du fortsätter norrut till Tännäs-Hede-Vemdalen eller mera österut till Lofsdalen-Linsell-Vemdalen.
Det finns många alternativ så på hemvägen kanske Vemdalssskalet-Röjan-Rätansbyn-Överhogdal-Kårböle-Los-Dalbyn-Furudal-Rättvik-Tällberg-Leksand-DalaJärna-Nås-Fredriksberg-Lesjöfors-Karlskoga-Degerfors-Svartå-Laxå-Tiveden-Granvik-Karlsborg-Hjo och hem.
Skog,sjö,småvägar finns överallt så tältplatser är inte svårt.
Jäv: uppvuxen i Småland, syster i Falköping, faster i Munkfors, bor i Dalarna, arbetat i Härjedalen. Gillar geologi och kulturhistoria.
Lycka till! Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Jkpg - Östersund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-24/12:51

Några alternativ/kompletteringar till ovanstående: Fortsätt norrut efter Hjo, via Forsvik - Undenäs - Tived - Röfors - Laxå. Forsvik är värt ett stopp. Undenäs - Röfors är härlig hojväg, om än asfalt, och Unden är en sagolikt vacker sjö! Trevligt fik finns strax norr om Tiveds kyrka. Du kör av vid kyrkan och in i orten.

Från Laxå kan Du leta Dig vidare till ovan beskriven rutt fvb norrut.

Ett givet alternativ från Tännäs - om Du vill köra en omväg - är Sveriges högst belägna väg över Flatruet till Ljungdalen (grus, tror jag), varpå Du får åka ner mot E 45.
Där jag sitter nu, har jag inte tillgång till kartor, men sådana kan Du läsa själv. jag vill minnas, att det kan finnas en och annan (grus?)väg väster om E 45, men där kan jag ha fel.
E 45 är inte störande rolig att köra, men vägen från Svenstavik, väster om Storsjön, har en del fina partier.

Skall Du sedan vidare till Norge, är ett fint alternativ att ta höger, norrut på väg 322, från E 14 vid Sta, lite väster om Duved. Vägen går delvis över fjällterräng, och det är värt att göra en avstickare till Tännforsen, innan Du fortsätter in i Norge. Som vanligt blir naturen mer dramatisk på norska sidan, men vägen är fin och passerar bland annat ett system med gränsbefästningar, som jag dock bara läst om på skyltar - inte besett för övrigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Jkpg - Östersund

Inläggav gorbra » 2019-01-24/19:58

Istället för att köra mot Laxå fortsätter du mot Finnerödja och vidare mot Åtorp där du har café Kaffebönan. Rekommenderas, både väg och café. Vidare mot Degerfors och Karlskoga. I Degerfors har du café Berget. Sedan leta sig vidare norrut.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Jkpg - Östersund

Inläggav Kovlingen » 2019-01-24/20:51

Denna rutt skulle jag kunna tänka mej . Delar du på 2 dagar ligger det en fin camping
i Rättvik nere vid Siljan . Annars finns det som sagt många ställen till att fricampa på .
https://goo.gl/maps/X7UtDEnWyXE2
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Jkpg - Östersund

Inläggav YoungGrasshopper » 2019-01-24/21:10

Vilka otroligt välskrivna och genomtänkta svar, det uppskattar jag mycket! Verkligen bra tips allihop, jag ska ta och lägga in dem i Google Maps för att jämföra.
Jag tänkte mig en tvådagarstur, och Flatruet lockar absolut! Där har jag kört bil över flera gånger och tänkt att det minsann ser riktigt GS-vänligt ut! :D
Tack igen för era tips, det är ovärderligt för en touringnybörjare som mig.
/Andreas
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Jkpg - Östersund

Inläggav GSven » 2019-01-24/21:49

mitt förslag nr 1 på karta ser ut så här https://goo.gl/maps/TQJiS3kN5pA2
mitt förslag nr 2 (retur ) ser ut så här https://goo.gl/maps/xMzrWkfQkVN2
koboltgruvan i Los , orörd 1700-talsgruva under jord,http://loosgruvan.se
vill du höra folkmusik (fiol) nästan i överdos: första onsdagen i juli: Bingsjöstämman (nära Rättvik)https://www.bingsjostamman.se/2018/allspel

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron