Varglyan - Wolfsschanze

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Varglyan - Wolfsschanze

Inläggav Haavee » 2019-01-27/20:15

Jag besökte Wolfsschanze i Polen i somras och väl hemma igen så fick jag reda på att det finns ytterligare WW2 anläggningar i området, omkring 20 kilometer från Wolfsschanze låg bunkeranläggningen Mauerwald, som var högkvarter på östfronten för OKH, den tyska arméledningen. I trakterna av Wolfsschanze fanns också separata bunkeranläggningar som tillhörde Hermann Göring respektive Heinrich Himmler.

Efter vad jag hört så sprängdes inte dessa vilket man gjorde med Wolfsschanze när Ryssarna närmade sig, är det någon här som varit där eller känner till ställena ?, är det värt ett besök.
De här anläggningarna är nog inte så kända bland turister gissar jag.

Varglyan däremot var ju en riktig turistfälla, knökfullt med turister bla väldigt många Tyskar, hm,hm ??.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Varglyan - Wolfsschanze

Inläggav Stefan Cedergren » 2019-01-27/21:23

Jodå, det finns en del annat i området från tiden runt WW2. Någon mil nordöst om Varglyan ligger Mamerki / Mauerwald bunkeranläggning för den Tyska Arméns Överkommando. Härifrån leddes Operation Barbarossa, världshistoriens största militär-operation, då 4,5 miljoner soldater med 600.000 fordon från axelmakterna invaderade Sovjetunionen i juni 1941.

Och inte långt därifrån ligger bunkeranläggningen Hochwald, som tillhörde Heinrich Himmler, chefen för SS.

Flygplatsen som anlades av tyskarna för att komma till/från Varglyan finns kvar och är fortfarande i bruk.

Och slussarna vid Mazurien-kanalen är bland de största byggnadsverken som finns kvar från Tredje Riket. Gigantiska anläggningar som aldrig hann färdigställas innan kriget var slut!

Här är bilder från en resa dit för några år sedan:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... mber-2014/
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Varglyan - Wolfsschanze

Inläggav Haavee » 2019-01-28/00:26

Tack för tipsen, det känns som jag har sett dina bilder förut nånstans men jag missade då att ni
var i Mamerki / Mauerwald.
Jag har besökt många WW2 platser i väst men nästan ingenting från de gamla Östländerna förutom
Varglyan och Auschwitz/Birkenau. Men nu har jag mer och mer börjat fundera på att utforska
platserna i Öst så alla tips är välkomna.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Varglyan - Wolfsschanze

Inläggav BmwMats » 2019-01-28/00:31

Underbara bilder Stefan, tack för titten ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst