Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-12/15:16

Jag ska göra en nytt försök denna säsong.
Vi är ett gäng med olika hojar på arbetsplatsen.
Flertalet är mer "posörer" :mrgreen:

Upplägg:
Ca 30 mil dit, övernattning typ hotell med god mat och pilsner, samt ca 30 mil hem.
Utgångspunkt: Stockholm

Någon som har en bra rutt (roliga asfalterade vägar) till okänd ort med tillhörande övernattning?
Nix, inget tält eller B&B utan hotell med restaurang eller liknande.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav GSven » 2019-02-12/15:40

Tällberg, Dalarna! fyller det kravet...okänd ort...? max 60 mil ToR kanske blir några mil till om det ska vara krokiga, olika vägar dit och hem. Hotell, god mat och dryck, vacker utsikt blir det i alla fall.
skissar på en rutt, återkommer.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-12/16:34

Tack Sven!
Jag tar gärna del av din rutt.
Det finns sämre ställen än Dalarna.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav GSven » 2019-02-12/17:47

Inte lura, men locka! De 10 mil som är närmast Stockholm undviker jag på mc, någon annan kanske har bättre vägval.
Eftersom jag bor i närheten av Rättvik så har jag åkt oftare häromkring.
32 mil till Tällberg. Vyn vid byn Plintsberg är bäst när man kommer söderifrån, därav åkriktningen. Sedan bara några km till målet. Jag kanske inte ska göra reklam för ett specifikt hotell ( byn benämns ibland Hotellberg) det finns flera att välja på.
https://goo.gl/maps/ntzFFWZS9EL2
Plintsberg, snart framme, vy västerut https://goo.gl/maps/Hv6abow5LPJ2
https://www.greenhotel.se/sv/
30 mil hem till Norrtull https://goo.gl/maps/ARj2pZ84WK52
Bro på pontoner på allmän väg, inte så ofta men här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flottbron ... efs_kyrkby
så kan ni filosofera över hur man programmerar sin GPS, låter bli att se skylt 4 ton, kör lastbil över bron (en bit) och blir frikänd i rättegången om vårdslöshet i trafik https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... or-lastbil
lite kaffe kanske: http://www.elsaandersonskonditori.se i Norberg
Säkert vill de åka med dig igen!
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-12/18:45

Tällberg är fint.
Är Ni intresserade av alternativ, kan jag rekommendera Söderköpings Brunn; bra mat och boende, med spa-faciliteter. (En vända i bastun, ifall vädergudarna varit onådiga???) Den lilla staden är dessutom sevärd i sig själv, ifall Ni vill ta en bensträckare efter ankomsten.

Ruttförslag: Från Stockholm till Södertälje kan Du nog vägvalen bättre än jag. Väg 257,Slingerbulten, Tungelsta - Rosenhill, antar jag, att Ni kört förr. Därefter några kilometer mot Södertälje, vänster mot Skanssundets färja - som jag tror går två gånger i timman. Fortsätt efter färjan tills Ni kommer ut på f d Riksettan. Vid Vagnhärad kan man välja att fortsätta på gamla Riksettan till Nyköping eller ta väg 219. Nyköping passeras lämpligen på motorvägen, såvida Ni inte vill stanna där för att äta/fika.
Efter Nyköping åter igen gamla Riksettan, som ligger strax öster om E 4, till Jönåker. Vänster mot Arkösund, skyltat med färjesymbol. Den vägen kommer garanterat att höja Era mungipor, om Ni inte har den maximala oturen att hamna bakom en karavan av bilar med en lus i spetsen, för omkörningsmöjligheterna är begränsade.
Färja över Bråviken (litet, mysigt fik vid norra färjeläget, ifall Ni får vänta på färjan) och kör till Östra Husby, vidare mot Söderköping, men sväng vänster vid Kuddby, mot Stegeborg. Färja över Slätbaken och kör vidare till Söderköpings brunn, som är väl skyltad och ligger i närheten av stadens södra infart.
Färjan över Bråviken går varje halvtimma, med start vid södra färjeläget och "direkt återstuds" från det norra.
Färjan över Slätbaken går också varje halvtimma, men startar då från norra färjeläget. Där finns en camping med servering, ifall Ni råkar få tillräcklig väntetid.

Ett alternativt vägval är att köra till Mariefred och därifrån ta väg 223 till Nyköping.

Dag 2: Kör till Linköping, sväng av mot Vreta Kloster (bitvis rätt tråkigt), vidare norr om Roxen mot Vånga - också ett par mil, som kommer att höja Era mungipor.
Efter Vånga mot Finspång, men sväng höger vid Doverstorp via Risinge till nya vägen Finspång - Norrköping. Kör en kort bit mot Norrköping och sedan vänster mot Lotorp - Igelfors - Regna - Vingåker. På denna sträcka märker man verkligen den gamla gränsen mellan Götaland och Svealand - Kolmården. Mycket skog och glest befolkat - men också flera vackra partier och i största allmänhet trivsam väg.
Från Vingåker till Stockholm har jag ingen rekommenderad rutt, men det bör väl någon i gänget känna till? Eller kunna reka? Såvida inte någon här på Forum kommer med tips.

En kortare version av dag 2 är att inte köra runt Roxen utan från Söderköping via Norsholm mot Finspång, varpå Ni svänger höger vid Doverstorp och därmed är inne på rutten ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-12/20:29

Tack Sven och Bror!
Bra förslag.
Dalarna verkar dock mer "exotiskt" då närområdet - om jag får uttrycka mig slarvigt - runt Stockholm säkert redan är utforskat av flertalet....+ att bara ta sig från norra till södra Stockholm brukar ta 1,5 timme :?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-12/20:59

Jag kommer med ett alternativ: ORBANDEN SPA & RESORT ( https://orbaden.se/ ) Dvs. rikta kosan mot Ljusnans dalgång (Hälsingland). Hotellanläggningen ligger mitt emellan Bollnäs och Järvsö. Avståndet från Stockholm är 31 mil om ni väljer väg 272 från Uppsala ("Tidernas väg").
Jag har varit med och arrangerat två stycken tredagarsarrangemang åt D7-onsdagsgruppen. Vi har då haft Orbaden Spa & Resort som utgångspunkt för Hälsingetouring. Visserligen har vi kört på grusvägar till och från Orbaden men det går naturligtvis att välja alternativa vägar. Dopp i bassäng och sedan en bra middag har fungerat bra som avslut på en dag i sadeln.

Vi har bokat två övernattningar med halvpension och ägnat en dag åt att upptäcka Hälsingland. Vill ni köra på underhållande asfalt, så förslår jag att ni knyter ihop följande sträckor:
1. Arbrå-Växbo-Bollnäs-Segersta (=populär väg för traktens raceputtar) 45 km
2. Söderala (Heden) - Kungsgården (= gammal rallysträcka som numer är asfalterad. Tom Trana har fortfarande sträckrekordet.) 8 km
3. Delsbo - Järvsö (Kalvstigen) Populär mc-sträcka men också olyckdrabbad! 28 km

Vill ni baka in lite reseprofil kanske ni kan bygga utifrån våra idéer: Under den första turen hade vi profilen= "Linframställning för och nu" (Ranbo + Växbo Lin). Nästa gång blev det "Att köra ved ut till kustens järnbruk" (grusvägar genom skogen från Arbrå till Långvinds bruk) och Dellenbygden.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-12/22:02

Tack Allan!
Av en händelse pratade jag om en tur på "Tidernas väg" med en "posörkollega" i dag.
Kom dock inte ihåg namnet på vägen :oops:

Hälsingland är lika "exotiskt" som Dalarna :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Lura med kollegor på en utflykt (max 60 mil tor)

Inläggav mumkas » 2019-02-16/15:56

Hej,

Följer för att få idéer till kortare semestrar på hojen och era tips är superbra för en helg på hojen! Särskikt som Östgöte och halv Hälsing, men boende i Sthlm!

Ska jag söderut från Sthlm kör jag 226 (Huddingevägen) för att slippa E4 till Södertälje. Sen som Bror tipsar om och själv väljer jag 219 via Studsvik. Brorsan bor i Sörping och jag tar alltid den vägen dit.

På min roadtrip till Kiruna 2012 körde jag 272 för att ta mig till Bollnäs och hälsa på mina kusiner. För mig känns det som en bra helgtur att åka dit samma väg igen, för att återknyta kontakten med dem. Sen körde jag något som jag tror kallas Bjuråkersvägen för att ta mig till Sundsvall. Den går via Hassela som alla säkert känner till, men då hamnar vi kanske lite för långt norröver för en helgtur från Sthlm.

Säger nog hej till Hälsingland för en semester på MC 2019 :)
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst