R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-19/10:29

Lite filosofiskt kan konstateras, att Honda Transalp av någon anledning dras med en seglivad tråkighetsstämpel - men hur många långresor, som under synnerligen skiftande förhållanden gjorts på den maskinen, vet nog ingen.
Salig Bosse Rindars omdöme om motorn var "tillförlitlig intill oförstörbarhet". Det är inget dumt betyg för resor i Långtbortistan.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-09-19/10:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/10:30

Thomas Stadin skrev:Trots körglädjen i 701 skulle jag inte välja den för riktigt lång långtoutring i ödemarken.
Nej, en ren endurohoj är i sammanhanget inte intressant, då den inte är konstruerad för det tänkta användningsområdet. Jag kan klara mig utan ett rambrott (eller någon annan likartad katastrof) ute i ingenmansland, s a s.
Thomas Stadin skrev:Mer klassiska mc som Honda XR650L, Kawa KLR650 eller motsv arbetshästar från andra tillverkare har jag mer tilltro till.
Där dök det upp några (för mig) okända modeller. Kan vara värt att titta på, som alternativ till BMW. Tackar för detta.
Thomas Stadin skrev:Honda CRF250L, Yamaha WR250, Suzuki DRZ och motsv Kawa 250 är såklart lättare alternativ.
Förvisso lättare, men är dom dugliga för det tänkta användningsområdet ? Jag tänker på att jag tidigare varit inne på spåret att titta på en BMW 310 GS, men den föll bort ganska snabbt, p gr av en användares erfarenhet och slutsats av densamme; Det är helt enkelt en för lite (och klen :?) maskin för det tänkta användningsområdet. "Better safe than sorry", som ordspråket förtäljer.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/10:47

Pedro skrev:Selv om den ikke er noen utpreget lettvekter, er jo Honda Africa Twin en velprøvd konstruksjon som tåler en del stryk.
Jo, tanken på just en AfricaTwin har faktiskt dykt upp, men om den är lika tung som en BMW, varför välja en sådan !? Bättre tillgång till Servicenätverk och reservdelar (jämfört med BMW) är ett argument som skulle bita på mig.

Låt mig vara tydlig på en punk: Jag har ägt två motorcyklar i livet; En fyrcylindrig Kawasaki LTD 750 (av jag tror det var 80 års modell) och Bettan. Med det sagt, kan man konstatera att jag har ganska begränsat med erfarenhet av olika motorcykelmodeller, men jag vill återigen säga att jag var väldigt nöjd med Bettan, då hon var väldigt bekväm att åka på/köra med (när jag lärt mig att hantera henne), samt som jag redan varit inne på; Hon var i backen ett antal gånger, men slutade aldrig att fungera ändå.

Det enda som jag kan dra mig till minnes är att en av dimljusen gick av i infästningen vid en marksyning, utöver det hade jag inga egentliga problem (om man bortser från oljeläckaget i slavcylindern till kopplingen på Sicilien, men det lagade jag på plats, och fick på goodwill av BMW). Utöver detta, upplevde jag inga problem under de (uppskattningsvis) 7 500 mil jag körde henne, tills dess att en spansk bilist som inte stannade för en STOP skylt en bit norr om Pamplona 2017 satte stopp för min fortsatta framfart (och hennes fortsatta levnad). Dock lyckligtvis ( :? ) inte stopp för min fortsättning (i livet).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/10:56

Bror Gårdelöf skrev:Lite filosofiskt kan konstateras, att Honda Transalp av någon anledning dras med en seglivad tråkighetsstämpel - men hur många långresor, som under synnerligen skiftande förhållanden gjorts på den maskinen, vet nog ingen.
Salig Bosse Rindars omdöme om motorn var "tillförlitlig intill oförstörbarhet". Det är inget dumt betyg för resor i Långtbortistan.
Jag är som redogjorts för, öppen för förslag, men jag ser inte att det finns någon infästning för packning på den föreslagna maskinen, det samma på de av Thomas Stadin föreslagna maskinerna i samma storlek. Men med det sagt, så säger jag inte att det inte finns, bara att jag inte kan se det. Och om man skall åka till Långtbortistan vill åtminstone jag ha lite mer än bara en necessär med mig :mrgreen:.

Edit; Såg att den av Thomas föreslagna Kawasaki KLR 650 hade infästning för packväskor.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-19/11:54

Det ska vara mjuka väskor på långresan. De tål marksyningar och om de ändå går sönder är de lätta att laga i fält. Dessutom behövs inga speciella väskhållare för mjuka väskor.
Titta tex på Enduristan, Mosko Moto, Kriega, Giant Loop och Touratech (= Ortlieb).
Använd många väskor och sprid ut packningen på mc:n. Lasta de tyngsta sakerna nära mc:ns tyngdpunkt. Undvik att lasta tungt på tex pakethållaren.

På asfalten fungerar alla mc-modeller, på grusväg några färre men där grusvägen tar slut fungerar endast ett fåtal. Välj en av dem.

Honda XL500 fanns från mitten av 70-talet men ersattes mot slutet av 70-talet av den mer offroadbetonade XR500 som blev XR600 på i mitten 80-talet.
I början av 90-talet fick den en större 650-motor och den lever kvar än idag !!!. Tyvärr säljs den inte i längre i Europa, men väl i USA där den fortf är en storsäljare. Den har ingen avancerad elektronik och produktionslinorna är väl intrimmade. Jag hade valt något liknande för långresan.
Från Wiki: "The Honda XR650L is one of the longest running unchanged production models in the history of motorcycling and is still available today exactly as the 1992 model specifications".
Billig är den också:
https://powersports.honda.com/street/adventure/xr650l

Jämför med denna bilden på en 31 år äldre XR600R från 1988:
https://www.flickr.com/photos/cv_dusty/5859295800

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_XR_series
Senast redigerad av Thomas Stadin 2019-09-19/12:08, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-19/12:02

Max Mad skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Lite filosofiskt kan konstateras, att Honda Transalp av någon anledning dras med en seglivad tråkighetsstämpel - men hur många långresor, som under synnerligen skiftande förhållanden gjorts på den maskinen, vet nog ingen.
Salig Bosse Rindars omdöme om motorn var "tillförlitlig intill oförstörbarhet". Det är inget dumt betyg för resor i Långtbortistan.
Jag är som redogjorts för, öppen för förslag, men jag ser inte att det finns någon infästning för packning på den föreslagna maskinen, det samma på de av Thomas Stadin föreslagna maskinerna i samma storlek. Men med det sagt, så säger jag inte att det inte finns, bara att jag inte kan se det. Och om man skall åka till Långtbortistan vill åtminstone jag ha lite mer än bara en necessär med mig :mrgreen:.

Edit; Såg att den av Thomas föreslagna Kawasaki KLR 650 hade infästning för packväskor.

Bild
Transalpen finns det gått om lösningar för att få på Korvlådor på. och vad det gäller motorn kan jag bara instämma i att maken till oförstörbar maskin har jag nog inte skådat. Däremot kan en sen XRV750 vara att föredra iom att den har bättre markfrigång och lite mer malla i motorn beroende på hur/var du ska köra. Sedan är fördelen att soppapumpen sitter inte i tanken så om man har med en i reserv tar det 15-20 min att byta den med hjälp av näbbtång och minimalt med svordommar. Körde 250-300 mil på 5-6 dagar i somras och förutom att jag stundom fick lite träsmak under längre rutter (ungefär efter samma tid som jag får det på min R1150GS) så gick det hur bra som helst. En annan fördel är att han inte var så törstig heller, under dom dagarna då vi förvisso körde väldigt städat låg jag på en förbrukning från låga 0,4 till ganska exakt 0,5l/milen.

Sedan har jag läst mig till på forum (mao ta med valfri volym salt) att AT maskinerna bryr sig otroligt lite om kvaliten på soppa. så till den grad att herrar med GSA maskiner med ställbara system inte klarade av den dåliga soppan medans twinnen tröskade vidare relativt ostört.

Vad det gäller väskor annamar även jag dom hårda korvlådor både av anledningen av att dom är låsbara på ett annat sätt samt att om man skulle glida på asfalt är risken för att väskan rivs upp och man sprider kläder och allsköns bröte runt sig. Mjuka väskor är iof att föredra om du ska ut i spenaten då mardrömsscenariot med en hård väska är att fastna med benet mellan väskan och marken och bryta det.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/12:43

Thomas Stadin skrev:Det ska vara mjuka väskor på långresan.
Det kanske beror på vad man skall ha i. Om man tänker ha med sig en (nästan) komplett systemkamerautrustning och laptop, känns mjuka väskor inte som något alternativ :mrgreen:.
Thomas Stadin skrev:där grusvägen tar slut fungerar endast ett fåtal. Välj en av dem.
Intressant att du nämner det, för jag kollade på några klipp på tuben, där personen ifråga sa att om man planerar att köra 10 000 km och bara 200 km av dessa är riktigt dålig väg, skall man välja en hoj för just detta avsnittet. Du säger i princip samma sak, då kan det inte vara fel resonemang, eller hur :?.
Thomas Stadin skrev:Honda XL500 fanns från mitten av 70-talet men ersattes mot slutet av 70-talet av den mer offroadbetonade XR500 som blev XR600 på i mitten 80-talet.
I början av 90-talet fick den en större 650-motor och den lever kvar än idag !!!. Tyvärr säljs den inte i längre i Europa, men väl i USA där den fortf är en storsäljare. Den har ingen avancerad elektronik och produktionslinorna är väl intrimmade. Jag hade valt något liknande för långresan.
Från Wiki: "The Honda XR650L is one of the longest running unchanged production models in the history of motorcycling and is still available today exactly as the 1992 model specifications".
Billig är den också:
https://powersports.honda.com/street/adventure/xr650l

Jämför med denna bilden på en 31 år äldre XR600R från 1988:
https://www.flickr.com/photos/cv_dusty/5859295800

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_XR_series
Ja, dom såg ju onekligen väldigt lika ut, trots att det skiljer nästan 30 år emellan !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/13:22

Ecklesiastik skrev:Transalpen finns det gått om lösningar för att få på Korvlådor på.
Ja, mjuka väskor är inte aktuellt för mig, vilket redan redogjorts för.
Ecklesiastik skrev:vad det gäller motorn kan jag bara instämma i att maken till oförstörbar maskin har jag nog inte skådat.
Det låter ju betryggande, men hur ser det ut vid en marksyning ? Styre och reglage !? Kopplings/bromshandtag, bromspedal/växelpedal e t c !?
Ecklesiastik skrev:Däremot kan en sen XRV750 vara att föredra iom att den har bättre markfrigång och lite mer malla i motorn beroende på hur/var du ska köra..
Sanningen är att jag har inte kommit fram till någon slutsats i denna del ännu, utan nu målar jag bara med en bred pensel. Jag är inte ute efter att köra omkring i spenaten eller i halvmeterdjupa gyttjehål alternativt vallgravsdjupa potthål, men om sådan situation skulle uppstå, vill jag vara såpass förberedd att jag bemästrar att klarar av det på egen hand, då jag kommer att resa solo (om det nu blir aktuellt att genomföra detta projekt, det är inget som är bestämt). Det finns ju andra saker som måste lösas, som att få ledigt från jobbet under ett år eller så, tex :mrgreen:).

Men jag har tittat som hastigast på kartan och gjort en snabb skiss (i huvudet) och det finns två alternativa vägar (som jag ser det); Via Turkiet in i Iran och vidare genom några av de mer civiliserade stan-länderna (Afghanistan och Pakistan är naturligtvis fullständigt uteslutet) till Nepal och ev Indien, för vidare transport till Myanmar, Vietnam, Kambodja och Laos för att sedan fortsätta mot Japan och vidare (mot Sydamerika :?).

Den andra rutten går genom Ryssland via Mongoliet och vidare till Japan (men då missar jag alla de länder som beskrivits ovan). Som det ser ut nu, känns rutten genom Turkiet och Iran som ett säkrare kort så till vida att jag då kommer att kunna passera sydost-Asien (som nämnts ovan), dels för att köra genom Ryssland (solo) känns som att det är lite väl spännande, om/när man kommer ut mot Sibirien och "road of bones" (bara namnet gör ju att man blir avskräckt :mrgreen:). Att få ett haveri ute i ingenstans utan någon möjlighet till hjälp (inom de närmsta månaderna eller så) känns lite väl spännande, kan jag tycka :mrgreen:.
Ecklesiastik skrev:Sedan är fördelen att soppapumpen sitter inte i tanken så om man har med en i reserv tar det 15-20 min att byta den med hjälp av näbbtång och minimalt med svordommar.
Det här är onekligen en intressant vinkel på problembilden. mitt mekaniska kunnande sträcker sig ungefär till att jag vet i vilken ände jag skall hålla i skruvmejseln, när en sådan skall användas, därför är det av största vikt att den ev. maskin det kan bli tal om (i mitt fall) är i det närmaste oförstörbar :mrgreen:.
Ecklesiastik skrev:Sedan har jag läst mig till på forum (mao ta med valfri volym salt) att AT maskinerna bryr sig otroligt lite om kvaliten på soppa. så till den grad att herrar med GSA maskiner med ställbara system inte klarade av den dåliga soppan medans twinnen tröskade vidare relativt ostört.
Jo, att AT har sina förespråkare (med all rätt :?)har jag förstått, jag är inte rätt person att argumentera emot.
Ecklesiastik skrev:Vad det gäller väskor annamar även jag dom hårda korvlådor både av anledningen av att dom är låsbara på ett annat sätt samt att om man skulle glida på asfalt är risken för att väskan rivs upp och man sprider kläder och allsköns bröte runt sig. Mjuka väskor är iof att föredra om du ska ut i spenaten då mardrömsscenariot med en hård väska är att fastna med benet mellan väskan och marken och bryta det.
Jag har redan svarat på detta men jag kan upprepa det en gång till, mjuka väskor är inte och kommer inte att bli aktuella i den mån jag skaffar en motorcykel igen, så den delen av diskussionen kan man med fördel släppa en gång för alla.
Senast redigerad av Max Mad 2019-09-19/14:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/13:39

Lyssna på vad han har att säga om BMW 1200 GS/A fram tills dess att han kommer till den delen där han berättar om att han tänker åka till Mongoliet :mrgreen: ;
https://youtu.be/ADlqSxSvj80
Men jag skall villigt erkänna att jag skulle gärna äga en 12XX GS/A igen, inget snack om saken !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-19/14:10

Max Mad skrev:Men jag har tittat som hastigast på kartan och gjort en snabb skiss (i huvudet) och det finns två alternativa vägar (som jag ser det); Via Turkiet in i Iran och vidare genom några av de mer civiliserade stan-länderna (Afghanistan och Pakistan är naturligtvis fullständigt uteslutet) till Nepal och ev Indien, för vidare transport till Myanmar, Vietnam, Kambodja och Laos för att sedan fortsätta mot Japan och vidare (mot Sydamerika :?).


Om du ska in i sydamerika borde du åka igenom Peru var där förra året dock utan mc. Det är ett otroligt land med fantastisk kultur (även om det är väldigt turistigt känns det ändå relativt genuint). sedan har man en del pass i bergen som verkade klart häftiga. Till exempel finns det en led från Aerequippa till Colca canyon som är iaf från turistbuss var mysig. att man dessutom i colca kan se kondorer på nära håll i vilt tillstånd gör ju inte saken sämre. dock skulle en sådan tur kräva att man var förberedd på att aklimatisera sig vid somliga höjder.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/15:02

Ecklesiastik skrev:Om du ska in i sydamerika borde du åka igenom Peru var där förra året dock utan mc. Det är ett otroligt land med fantastisk kultur (även om det är väldigt turistigt känns det ändå relativt genuint). sedan har man en del pass i bergen som verkade klart häftiga. Till exempel finns det en led från Aerequippa till Colca canyon som är iaf från turistbuss var mysig. att man dessutom i colca kan se kondorer på nära håll i vilt tillstånd gör ju inte saken sämre. dock skulle en sådan tur kräva att man var förberedd på att aklimatisera sig vid somliga höjder.
Får väl se vart projekt tar vägen. Har i vart fall beställt en världskarta att (ev.) hänga upp på väggen idag. Tittar nog för mycket på tuben :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav DaK » 2019-09-21/18:19

Jag tror föraren är viktigare än typ av motorcykel. https://www.unt.se/familj/en-kvarn-och- ... 20337.aspx
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-21/18:22

Ligger mycket i det, men TS vill ju ha idéer och infallsvinklar - vilket han får.
Därefter återstår för honom att klura ut, vilken sorts förare han är.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-21/19:10

DaK skrev:Jag tror föraren är viktigare än typ av motorcykel. https://www.unt.se/familj/en-kvarn-och- ... 20337.aspx
Delar din uppfattning, men frågan som söker sitt svar är, hur "liten" (och lätt) motorcykel är det bekväm att ta sig runt på (för mig) !? Som tidigare nämnts, har jag åtskilliga gånger lagt min (dåvarande R1200 GS/A) på sidan och lyft den själv (de flesta gångerna), med topbox samt sidoväskor och tankväska. Inget drömläge om du frågar mig, och vis av erfarenheten tänkte jag göra det lite lättare (!) för mig själv. Dessutom tror jag inte att den cykel som beskrivs i den länkade artikeln är som klippt och skuren att köra omkring på i den Mongoliska stäppen, i vallgravsdjupa potthål eller på vägar där beläggningen består av stenar stora som knytnävar, (eller större, men jag har haft fel förr ;)).

Lägg därtill att jag inte är en särskilt erfaren motorcyklist (på underlag som sand och lösa stora stenar, som man kan träffa på där allfartsvägarna tar slut). Att köra på asfalt kräver inte speciellt mycket skicklighet och det är en dans med en R1200 GS/A, men något helt annat när asfalten tar slut. Sedan kan det vara lämpligt att ta hänsyn till den bakgrunden personen i artikeln har när man jämför mig, i detta fall.

Eftersom jag tänker åka ensam, vill jag vara på den säkra sidan (!?) att jag klarar av att lyfta hojen om situationen skulle uppstå (och det gör den säkerligen, förr eller senare), utan någon hjälp. Dessutom inbillar jag mig att en lättare hoj en t ex en R1200 GS/A (med packning) är lättare att manövrera då allfartsvägarna tar slut. Som tidigare nämnts har jag då lyft upp min GS/A ett antal gånger, och det är tungt, väldigt tungt och jag tror inte den blir lättare (med stigande ålder) om jag åker iväg om 2 1/2 år.

Nu har jag informerat mig om att Yamaha har tagit fram n ny Teneré (Teneré 700), och jag har läst på lite om den och tänkte titta lite på vad folk som provkört den, har för omdöme om den. Den väger (körklar) ~ 204 kg, och det är ju betydligt bättre än en R1200 GS/A (t ex), som väger 268 kg. Därtill kommer då packning. Men, vi får väl se vart det tar vägen, tanken är ju fri. Om inte annat är det trevligt att drömma sig iväg från den "grå" vardagen ;).
Senast redigerad av Max Mad 2019-09-21/19:19, redigerad totalt 5 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-21/19:11

Bror Gårdelöf skrev:Ligger mycket i det, men TS vill ju ha idéer och infallsvinklar - vilket han får.
Och för det är jag tacksam.
Bror Gårdelöf skrev:Därefter återstår för honom att klura ut, vilken sorts förare han är.
Tror mig ha svarat på det i ovanstående bidrag i tråden.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-09-23/14:06

Jeg har mange ganger sagt at om jeg ikke kan kjøpe en GSA, så vil Honda VFR 1200 Crosstourer være mitt alternativ. Men den er jo like stor og tung som en GS(A).

Så hvis man vil ha noe som er litt mindre og lettere kommer det nå noe som kanskje kan være et kompetent alternativ, om man nå av en eller annen mystisk grunn ikke vil ha en GS(A), 2020-modellen av Honda Africa Twin, den er vel litt lettere?:

https://youtu.be/XUfpVPPEdmg

https://youtu.be/9SN68DnxY98
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-09-23/14:38

Träffade denna Petra i Arjeplog som fanns i trådens början .
Hon packade sin 800:a på lördag och drog till Nordkap :shock:
Sedan startade en tråd ang 800:an .
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 17&t=24767
http://twobikersoneworld.com/
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-23/15:00

Kovlingen skrev:Träffade denna Petra i Arjeplog som fanns i trådens början .
Hon packade sin 800:a på lördag och drog till Nordkap :shock:
Sedan startade en tråd ang 800:an .
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 17&t=24767
http://twobikersoneworld.com/
Tack för tipset, Kovlingen, men den föreslagna maskinen väger ~ 20 kg mer än en Tenere 700.

Dessutom kostar en Tenere 700 med utrustning ~ 150 000 :- (ny). Frågan är vad en 800 GS/A (begagnad) går på, sedan är det ju det här med tillgång till reservdelar.

Dessutom har jag dykt på patrull. Dels är det kostnaden för Carnie de Passage (pengar som man alltså måste ligga ute med under hela resan), sedan är problemet hur man tar sig vidare till Indien och Nepal från Iran, utan att passera Pakistan och/eller Afghanistan/Kina.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-09-23/15:09

Ska du inte lägga slanten på Säffle istället ? ? ;)
Du tar då i så inåt skogen med resmålen . :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-23/15:16

Kovlingen skrev:Ska du inte lägga slanten på Säffle istället ? ? ;)
Du tar då i så inåt skogen med resmålen . :o

Och vad skall jag göra i Säffle !? Nja, tar i så värst, det vet jag inte om jag gör, dessutom är det ju andra som gjort detta före mig, så att värst märkvärdigt är det inte :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-23/15:18

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har mange ganger sagt at om jeg ikke kan kjøpe en GSA, så vil Honda VFR 1200 Crosstourer være mitt alternativ. Men den er jo like stor og tung som en GS(A).

Så hvis man vil ha noe som er litt mindre og lettere kommer det nå noe som kanskje kan være et kompetent alternativ, om man nå av en eller annen mystisk grunn ikke vil ha en GS(A), 2020-modellen av Honda Africa Twin, den er vel litt lettere?:

https://youtu.be/XUfpVPPEdmg

https://youtu.be/9SN68DnxY98
Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Perra_II63 » 2019-09-23/17:52

Max Mad skrev:Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.


@Max Mad
Att den känns tung är lätt avhjälpt med lite fysisk fostran. Min 1200 GS/A lyfter jag fullpackad lätt som en plätt om den lägger sig. Har själv en protes i höger axel och borde vara svårt men icke. Fråga Kapten Stofil och Kovlingen de har sett mig lyfta den 2 gånger under samma resa.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-09-23/18:15

Du är ju Norrlänning Per . Skillnad mot sydlänningar :D
OBS det är ingen liten packning (mao knökad med allt)
Jag tänkte snabbt komma till hjälp men då var det klart redan :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-24/00:27

Perra_II63 skrev:
Max Mad skrev:Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.
Perra_II63 skrev:@Max Mad
Att den känns tung är lätt avhjälpt med lite fysisk fostran.
Ser att det inte bara är Kovlingen som står för lustifikationerna här på fotat :lol:. Nä, någon fysisk fostran är inte aktuellt här inte, om det inte handlar om att ta sig fram för egen maskin på cykel, för det gör jag gärna, bara för att jag tycker om att cykla. Dessutom kan du längre upp i tråden utläsa att jag också har erfarenhet av att lyfta hojen från (nästan) horisontalläge.

Den här killen har ju en del erfarenhet av att resa långt, titta gärna på någon av hans videor och hur han resonerar runt val av motorcykel och packning;
https://www.youtube.com/user/ramarvarna/videos

Sedan är det så här, (om vi håller oss till Yamaha Teneré), så väger den fulltankad och klar för avfärd 205 kg (utan packboxar och packning), det är 39 kg mindre än en F850 GS/A, tror att det är svårslaget. Dessutom kostar den med packboxar och topbox plus lite annat smått och gott, 160 000 :- (ny). Vet inte vad F850 GS/A i liknande konfiguration går på, men det är säkert inte billigare. Därtill är den (sannolikt) betydligt mer lämpad att köra på vägar där asfalten tar slut, än en R1200 GS/A t ex;
https://www.bennetts.co.uk/-/media/bike ... 8487269C0D
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Perra_II63 » 2019-09-24/10:44

Max Mad skrev:
Perra_II63 skrev:
Max Mad skrev:Har tittat på en Africa Twin och den går bort på gr av vikten, väger i samma härande som en 850 GS/A.
Perra_II63 skrev:@Max Mad
Att den känns tung är lätt avhjälpt med lite fysisk fostran.
Ser att det inte bara är Kovlingen som står för lustifikationerna här på fotat :lol:. Nä, någon fysisk fostran är inte aktuellt här inte, om det inte handlar om att ta sig fram för egen maskin på cykel, för det gör jag gärna, bara för att jag tycker om att cykla. Dessutom kan du längre upp i tråden utläsa att jag också har erfarenhet av att lyfta hojen från (nästan) horisontalläge.

Den här killen har ju en del erfarenhet av att resa långt, titta gärna på någon av hans videor och hur han resonerar runt val av motorcykel och packning;
https://www.youtube.com/user/ramarvarna/videos

Sedan är det så här, (om vi håller oss till Yamaha Teneré), så väger den fulltankad och klar för avfärd 205 kg (utan packboxar och packning), det är 39 kg mindre än en F850 GS/A, tror att det är svårslaget. Dessutom kostar den med packboxar och topbox plus lite annat smått och gott, 160 000 :- (ny). Vet inte vad F850 GS/A i liknande konfiguration går på, men det är säkert inte billigare. Därtill är den (sannolikt) betydligt mer lämpad att köra på vägar där asfalten tar slut, än en R1200 GS/A t ex

@MaxMad kan till viss del hålla med men med ett stort undantag, jag får många frågor av mina rekryter om vilken automatkarbin som är bäst. Många nämner kalibrar, kulbanor, vikt, funktionalitet etc etc, brukar roat lyssna en stund tills de frågar mig och då säger jag att den automatkarbin som du har i handen som du lärt dig använd och underhållit så att funktionen upprätthålls är den bästa karbinen, allt annat är oväsentligt egentligen.

Samma sak med en hoj, det är rätt oväsentligt vilken hoj du har om man inte kan använda den som man avser.

På vägen dit så kan man lyssna på andra men det är till syvende och sist den egna förmågan som avgör vad som är bäst och det kan man bara svara på själv.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-24/12:38

Perra_II63 skrev:@MaxMad kan till viss del hålla med men med ett stort undantag, jag får många frågor av mina rekryter om vilken automatkarbin som är bäst. Många nämner kalibrar, kulbanor, vikt, funktionalitet etc etc, brukar roat lyssna en stund tills de frågar mig och då säger jag att den automatkarbin som du har i handen som du lärt dig använd och underhållit så att funktionen upprätthålls är den bästa karbinen, allt annat är oväsentligt egentligen.
Samma sak med en hoj, det är rätt oväsentligt vilken hoj du har om man inte kan använda den som man avser.
Delar helt din uppfattning i detta. Om du läser lite längre upp i tråden, så delger jag mina tankar av att framföra en R1200 GS/A (2012 års modell). För att göra det lite enklare (för dig) kan jag kort sammanfatta med att köra på asfalt är R1200 GS/A en helt underbar maskin, men en annan sak när man kommer ut där allfartsvägarna tar slut,(Ouazguita, Marocko);
_DSC0394.jpg
Men med det sagt, vill jag inte på något sätt göra gällande att det inte går att köra med en GS/A där allfartsvägarna tar slut,( jag har sett videoklipp med folk som hanterar en R1200 GS/A som om det vore en leksak, men jag är inte en av dom :mrgreen:). För mig är det är betydligt svårare att hålla balansen när man tvingas hålla nere hastigheten på ojämnt underlag, med känt resultat :mrgreen:. Dessutom är det inget drömläge att ensam fastna under en maskin som väger sina modiga 300 kg (med packning) om man tappar balansen ute i ingenstans, fråga mig inte hur jag vet :mrgreen:.

Dessutom inbillar jag mig att det är lättare att få loss en motorcykel om man kör fast i sand (t ex) om den "bara " väger 230 kg (med packning) än 300 kg, men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro´t eller ej.
Perra_II63 skrev:På vägen dit så kan man lyssna på andra men det är till syvende och sist den egna förmågan som avgör vad som är bäst och det kan man bara svara på själv.
Så är det absolut, och det är därför jag informerar mig om denna saken genom detta forum, men även genom att ta intryck av (och argument för) andra alternativ än GS/A. Det slutgiltliga beslutet är ju ändå mitt eget, men jag vill gärna se vad det finns för argumen för eller emot en viss typ av motorcykel, och grundat på egna erfarenheter, tycker jag att en (R1200 GS/A) är för tung för det tänkta ändamålet. Om man kan göra samma sak med en motorcykel som väger (nästan) 70 kg mindre än en R1200 GS/A (t ex), varför skall man inte välja den !?

Dessutom (och som jag varit inne på tidigare), tillgången till reservdelar till en BMW lär vara starkt begränsad i Asien, då de flesta som lever där, kör Japanska maskiner. Sedan kommer vi till denna delen som handlar om Carnet de Pasassages: Man måste alltså ligga ute med de pengar som hojen anses vara värd (under hela resan, tills dess att man kommer hem), och vad en japansk motorcykel är värd, i jämförelse med vad en BMW (av samma typ/snitt är värd), det borde var och en kunna räkna ut, att det blir en betydande skillnad, som man måste ligga ute med.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Föregående

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst