R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-26/17:28

Även om det inte är aktuellt för mig att införskaffa någon hoj igen ( :? ), kan jag inte låta bli att fundera över nya projekt som skulle kunna realiseras (i teorin), efter det att det pågående projektet är avslutat. Något måste man ju fundera över när man har för mycket tid till övers, och en av dessa funderingar kretsar kring val av hoj inför långtouring, och då avses det med begreppet långtouring i detta sammanhang en jorden - runt resa.

Jag tänker att kanske en lättare hoj = mindre cylindervolym (F 850 GS/A, F 750 GS) kanske är ett bättre val än nämnda R1250 GS/A och skälet till varför jag landat i den slutsatsen har sin grund i att jag har själv erfarenhet av hur det är att hantera en fullpackad R 1200 GS/A när man lämnat allfarvägarna och då inte minst när man lagt den på sidan :mrgreen:.

Skillnaden i vikt på en R 1250 GS Adventure och en F 850 GS Adventure är 24 kg (i standardutförande), skillnaden mellan R 1250 GS Adventure och en F 750 GS (i standardutförande), är hela 44 kg och skillnaden mellan en R 1250 GS Adventure och G 310 GS (där den sistnämnda kanske är i klenaste laget för en långtouring som jag nämner här), är skillnaden hela 98,5 kg.

Vad säger panelen om dessa funderingar ? Skulle det vara möjligt att kunna ro hem ett sådant här projekt med en G 310 GS, t ex ? Jag är naturligtvis väl medveten om att det finns andra aspekter än vikten att ta hänsyn till i ett sådant här sammanhang, men det är inte oviktigt när underlaget blir av det lösare slaget och/eller att lyfta upp den (fullpackad) från horisontalläge. Att dessutom gräva ner en fullpackad R1250 GS/A i löst underlag och vara ensam, är allt annat än ett drömläge :mrgreen:.

För och nackdelar med/av respektive hojmodell i nämnda kontext, dvs en jorden - runt resa, ös på med era funderingar !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-26/18:18

Som vi sa när du sålde din hoj; det är bara en tidsfråga :mrgreen:

Provkörde en G310R förra året.
Liten och lätt. Urkul att svänga runt med på trånga stadsgator, men en alldeles för klen motor för touring, eller vägar med tillåtna hastigheter från 70km/h och upp.
Eftersom tråden handlar om GS/A så hoppar jag över övrig kommentering.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-26/18:53

Måns Ulveståhl skrev:Som vi sa när du sålde din hoj; det är bara en tidsfråga :mrgreen:
Tanken är fri... :?. Och nja, sålt den ha jag förvisso inte gjort, men i alla fall, kvar har jag den inte.
Måns Ulveståhl skrev: Provkörde en G310R förra året. Liten och lätt. Urkul att svänga runt med på trånga stadsgator, men en alldeles för klen motor för touring.
Jo, det var ju det jag tänkte också.
Måns Ulveståhl skrev:Eftersom tråden handlar om GS/A så hoppar jag över övrig kommentering.
Hm, gör den det ? Jag har ju i det inledande inlägget nämnt GS också, och G 310 GS är ju en GS - hoj i BMW:s egen produktbeskrivning.

Dessutom bygger hela tråden på funderingar kring jämförelse mellan de olika modellerna, för det specifika användningsområdet; Långtouring. Och frågan som söker sitt svar är; Är R 1250 GS/A det självklara valet för långtouring, (exv. Jorden runt) ?

Själv är jag inte så säker på det, och om vi då avfärdar G 310 GS och koncentrera oss på F 850 GS Adventure och F 750 GS, är någon av dessa måhända ett bättre alternativ än R 1250 GS/A, för det tänkta användningsområdet ?

Oaktat hur man väljer att svara på frågan, skulle jag tycka det vore intressant att ta del av de olika argumenten för/emot en R 1250 GS/A. Själv har jag framhållit vikten som det enda egentliga problemet med just R 1250 GS/A.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Buster » 2019-02-26/19:00

Personligen anser jag att en helt ny hojmodell aldrig är lämplig för långtouring, oavsett märke, vikt och/eller kubik.
1250:n faller därmed.
Generellt kan jag dock tipsa om en icke-ADV om man vill ha en smidigare cykel.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-26/19:10

Buster skrev:Personligen anser jag att en helt ny hojmodell aldrig är lämplig för långtouring, oavsett märke, vikt och/eller kubik.
1250:n faller därmed.
Förstår resonemanget och jag håller med. Fast nu påstås det att R 1250 GS/A inte är någon "ny" cykel, utan en uppdatering* av den tidigare 1200:an.
Buster skrev:Generellt kan jag dock tipsa om en icke-ADV om man vill ha en smidigare cykel.
Hm, tänker du på en R 1200 GS då, eller på en annan hoj !?

Bra att hålla i minnet begreppet långtouring, a k a jorden - runt.

*Min tolkning.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-26/19:17

Max Mad skrev: Jag tänker att kanske en lättare hoj = mindre cylindervolym ...

Tyvärr har jag glömt, vad boken heter, men under 1990-talet körde en svensk familj Kapstaden - Kairo på motorcykel. Mamman och sonen hade var sin Honda 250-stånka, och pappan, som hade dottern på bönpallen, hade en Honda 500-stånka. Det tog sin tid, men de kom fram - trots att mamman bröt armen under resan.
Så visst går det att köra långresor på mindre hojar. Jag har t o m läst resereportage, där svenska långresenärer på stora äventyrsmaskiner snarast fått beklagande blickar av resenärer från andra länder - på betydligt mindre maskiner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-26/19:23

Jomenvisst, det finns ju folk som har kört moped runt jorden, eller tom promenerat :o , men det handlar väl till syvende och sist också om att trivas?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Buster » 2019-02-26/19:23

Har man en gammal 1200 från 2016 som jag... så anser säljarna att den NYA 1250 är så himla ändrad att ett byte mer eller mindre är ett måste.
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-02-26/20:22

Jag tycker att frågan är för svepande för att kunna besvaras med någon form av precision, eftersom vägvalet runt jorden är helt avgörande. Om man exempelvis kör via Ryssland till Vladivostok, färja till Anchorage, vidare genom Amerika, båt till England och hem till Sverige, är detta möjligt utan att behöva lämna asfaltvägen. I ett sådant fall anser jag att de tyngsta touringhojarna är det bästa alternativet , eftersom de har god lastkapacitet och komfort.
Om man avviker från denna rutt och väljer att köra genom Stan-länderna, färjar sig ner till Korea/Indonesien, vidare genom Australien, båt till Sydamerika och Afrika och hem genom Europa, innehåller konceptet med stor sannolikhet en mängd "äventyrsvägar" där en tung mc blir svårhanterlig, intill omöjlig att hantera. Istället torde en maskin i 4-500 cc-klassen vara ett mycket bättre alternativ.
På mina resor har jag ibland mött resenärer med lite "lättare grejer". Exempelvis mötte vi en Britt i Kazakhstan som kom från Kabul och var på väg till London. Han körde en lite lätt crosshoj. I Albanien mötte vi en Holländare som kört Afrika runt på sin Tenere. Annars är 1200 GS/GSA, Honda Varadero och Transalp ganska vanliga bland de äventyrsmaskiner man möter. Viss ser man sporttouringhojar och de tyngsta touringhojarna också, men de undviker grusvägar.
Nu blir det ju riktigt aldrig som man tänkt sig på en långresa. Man lockas ofta in på lite sämre vägar, och då måste man ha lite marginal. 1200 GS/GSA har den marginalen, så länge man inte får för sig att köra jorden runt på TET-vägar. Visst är den tung att räta upp efter en kullkörning, men jag tycker att dess övriga företräden förlåter detta. När man väl är på rätt köl igen, har man glömt hur tung den är!
Men visst vore det en dröm att det en gång konstruerades en 1200 GS/GSA som vore 100 kilo lättare!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-27/07:37

Buster skrev:Har man en gammal 1200 från 2016 som jag... så anser säljarna att den NYA 1250 är så himla ändrad att ett byte mer eller mindre är ett måste.
:roll:
Självklart ! Hade du trott något annat !?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-02-27/07:52

Madmax. Du vill ha en K1600!
Köp en K1600.
De vägar som är obekväma på den är troligtvis färre än de bekväma.
Och de obekväma blir än mer minnesvärda.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-27/08:17

Mörtling skrev:Madmax. Du vill ha en K1600!.
Har jag sagt det :?. Fast det är ju klart, man kan alltid provköra en, för att kunna jämföra med en GS/A :mrgreen:.
Magnus Mörtling skrev:De vägar som är obekväma på den är troligtvis färre än de bekväma.
Och de obekväma blir än mer minnesvärda.
Hm. Tänkvärt. Men sedan är det ju det där med det praktiska. Att lägga en K1600 i långtbortistan är ur hållbarhetssynpunkt (sidoväskorna, t ex.), inte så där jättebra, kanske :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-27/14:25

Lars-Erik Holmberg skrev:Jag tycker att frågan är för svepande för att kunna besvaras med någon form av precision, eftersom vägvalet runt jorden är helt avgörande.
Har förståelse för invändningen, men eftersom det (ännu) bara är en tankelek, är det kanske i häftigaste laget att begära en detaljerad resplan :?. Och om nu utfallet skulle bli sådant, att det börjar planeras på ett sådant sätt att det är för avsikt att genomföras i praktiken, vill jag ändå ha både hängslen och skärp, för som du själv skriver, det blir i aldrig som man tänkt sig ändå på en långresa, och att sitta och planera för en sådan resa i detalj kommer inte för mig, utan det blir till att måla med breda penseldrag i så fall.
Lars-Erik Holmberg skrev:Om man exempelvis kör via Ryssland till Vladivostok, färja till Anchorage, vidare genom Amerika, båt till England och hem till Sverige, är detta möjligt utan att behöva lämna asfaltvägen. I ett sådant fall anser jag att de tyngsta touringhojarna är det bästa alternativet, eftersom de har god lastkapacitet och komfort.
Tänker du på K - modellerna nu då, eller ?
Lars-Erik Holmberg skrev:Om man avviker från denna rutt och väljer att köra genom Stan-länderna, färjar sig ner till Korea/Indonesien, vidare genom Australien, båt till Sydamerika och Afrika och hem genom Europa, innehåller konceptet med stor sannolikhet en mängd "äventyrsvägar" där en tung mc blir svårhanterlig, intill omöjlig att hantera. Istället torde en maskin i 4-500 cc-klassen vara ett mycket bättre alternativ.
Det är väl lite i de banorna funderingarna går, att ta sig ut ur komfortzonen, men med ett undantag; Australien. För att få ta med sig en egen hoj in i Australien, måste du i princip plocka ner den i sina beståndsdelar och rengöra med tandborste, annars släpper dom inte in hojen i landet.

Om nu någon undrar varför, har det sin förklaring i att australiensarna är livrädda för att få in någon främmande växtmaterial i form av frö som kan vara förödande för den inhemska floran. Dom har ju sedan tidigare erfarenheter av att föra in för Australien främmande biologiskt material, med förödande konsekvenser.
Lars-Erik Holmberg skrev:Nu blir det ju riktigt aldrig som man tänkt sig på en långresa. Man lockas ofta in på lite sämre vägar, och då måste man ha lite marginal. 1200 GS/GSA har den marginalen, så länge man inte får för sig att köra jorden runt på TET-vägar. Visst är den tung att räta upp efter en kullkörning, men jag tycker att dess övriga företräden förlåter detta. När man väl är på rätt köl igen, har man glömt hur tung den är!
Men visst vore det en dröm att det en gång konstruerades en 1200 GS/GSA som vore 100 kilo lättare!
Så ditt svar på frågan (om man nu väljer en rutt genom Stan - länderna (inkl. Afrika etc.)) är en 1250 GS/A ? Sedan undrar jag vad TET - vägar är för något.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav BrooklynS » 2019-02-27/16:09

Tran European Trail

Googla! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-27/16:37

En GS(A) kan gjøre alt en R, RT, RS, Kxxxx, S (eller hva alle de andre modellene heter) kan gjøre, unntatt å kjøre i 250km/t på autobahn (men hvem f... vil det...?).

Men de andre modellene kan ikke gjøre alt en GS(A) kan!

Det er i alle fall min påstand.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav hpngs1000 » 2019-02-27/20:39

[/quote]........men med ett undantag; Australien. För att få ta med sig en egen hoj in i Australien, måste du i princip plocka ner den i sina beståndsdelar och rengöra med tandborste, annars släpper dom inte in hojen i landet.[/quote]

Icke sa Nicke! Visst, det är fullt möjligt men man kan också bara låta bli! Absolut enklast är att köra in i landet, svara nej på frågan om den är ren och hojen tas om hand ett par dagar. Den körs in i ett utrymme som avlivar allt smått som kan finnas och sen är det klart! Kostar visserligen några hundra AU-dollar men det kan det kanske vara värt!

Enklast är att göra som jag gjorde: Köpte en begagnad R1200 GS, körde den tre månader och 1700 mil senare sålde jag den! Fråga inte varför jag gjorde så, tar för lång tid att förklara och det var det klart enklaste sättet!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-27/20:41

Odd Arne Kjørstad skrev:En GS(A) kan gjøre alt en R, RT, RS, Kxxxx, S (eller hva alle de andre modellene heter) kan gjøre, unntatt å kjøre i 250km/t på autobahn (men hvem f... vil det...?).

Men de andre modellene kan ikke gjøre alt en GS(A) kan!

Det er i alle fall min påstand.
Det ligger en del i det påståendet. Då kvarstår frågan; en 1250, eller en av de mindre syskonen ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-27/20:44

BrooklynS skrev:Tran European Trail
Tack !
BrooklynS skrev:Googla! :D
Självklart ! Tänkte inte på det :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-02-27/21:47

En aspekt som inte tagits upp är bränsleförbrukningen. Tänker att det är långt runt jorden.
Jag vet i och för sig inte om 850in är speciellt mycket snålare än 1250in men man tycker det borde vara skillnad.
Sen kommer ju aktionsradien in också, och där finns det fler parametrar.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-28/06:15

Fredric Fredricson skrev:En aspekt som inte tagits upp är bränsleförbrukningen. Tänker att det är långt runt jorden.
Jag vet i och för sig inte om 850in är speciellt mycket snålare än 1250in men man tycker det borde vara skillnad.
Sen kommer ju aktionsradien in också, och där finns det fler parametrar.
Tanken har slagit mig, såväl som komforten.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav MichaelWa » 2019-02-28/16:45

Jag gick ju från GS L/C 1200:än till 310:an och flera gånger hajat till över vikt skillnaden, det är så mycket mindre jobb när vägen tar slut eller man kört fast :-)
Lilla GS:n har en tank som rymmer 11liter och jag kommer 40 mil men förmodligen vill man ha lite mer marginal om det blir vildmarken.
Nu har jag inga planer för jorden runt men 310:an har klarat samma äventyr som jag gjorde med 1200:an, planerar in kortare dagsetapper och några pauser så det har funkat.
Rally Raid UK har ju gjort en och annan äventyrsresa på sina 310:or och bla ökenrace i Australien.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav DaK » 2019-02-28/18:26

Max Mad skrev:Tanken har slagit mig,

Du får väl skruva fast den :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-28/19:04

Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
IMG_0012.JPG
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-28/19:17

Odd Arne Kjørstad skrev:Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
Precis vad jag saknat ! Var får jag tag på en sådan !?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-28/19:18

DaK skrev:
Max Mad skrev:Tanken har slagit mig,

Du får väl skruva fast den :!:
Eller hur :P !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-28/19:37

Max Mad skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
Precis vad jag saknat ! Var får jag tag på en sådan !?


Prøv denne linken:
https://teezuley.com/motorcycle-dostunt ... ck&p=FRONT
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-02-28/21:00

Odd Arne Kjørstad skrev:
Max Mad skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Dette må vel være T-skjorte for deg, Max-Mad?
Precis vad jag saknat ! Var får jag tag på en sådan !?


Prøv denne linken:
https://teezuley.com/motorcycle-dostunt ... ck&p=FRONT
Tack Odd !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Leif L » 2019-05-05/16:31

Sedan kommer jag med mina förslag...

Fundera först på budgeten för resan, sedan på tiden för densamma.
Kanske det är så att "hojen"/fordonet skall hyras eller köpas/säljas, och i och med det kan man köra med olika hojar i olika länder/förhållanden.

Med tanke på bränsleförbrukningen, så är väl det det minsta problemet. När jag körde till Bajkalsjön (1450 mil) så var medelförbrukningen ca 0,47 med K 1600 GT, så vilken annan hoj som helst skall väl gå på ca 0,5. På långresor kör man ju alltid försiktigt.

Angående 310 GS, så tror jag att man skall vara mest rädd för att ramen inte håller! Jag tror jag brukar lasta ca 50 kg inkl sidoväskor på mina resor. Sedan blir det några kg till om man skall ha med sig reservdäck, vilket jag inte tror behövs.
Det kan hända att ramen inte håller om man t ex kör lite för fort i en för stor grop.

Är man van vid att köra med en hoj på låga varv, så blir det inget nöje att märka att det inte finns någon kraft under 4000 varv...

Det goda med en ny hoj är att det finns word wide garantier. Transport till närmaste verkstad kan väl bli flera hundra mil i värsta fall.
Har man kollat upp på förhand hur eventuella reservdelar kan skickas (t ex med DHL), så är man förberedd till tänderna.

Det man kanske behöver är en satellittelefon?!

Nu för tiden är det så många som är på "ständig resa" så det är bara att googla "lite" så får man alla tips man kan behöva. Väntar man lite på lämplig plats, så kan man slå följe med någon annan som skall åt samma håll.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-06/02:26

Leif L skrev:Sedan kommer jag med mina förslag...

Fundera först på budgeten för resan, sedan på tiden för densamma.
Kanske det är så att "hojen"/fordonet skall hyras eller köpas/säljas, och i och med det kan man köra med olika hojar i olika länder/förhållanden.

Med tanke på bränsleförbrukningen, så är väl det det minsta problemet. När jag körde till Bajkalsjön (1450 mil) så var medelförbrukningen ca 0,47 med K 1600 GT, så vilken annan hoj som helst skall väl gå på ca 0,5. På långresor kör man ju alltid försiktigt.

Angående 310 GS, så tror jag att man skall vara mest rädd för att ramen inte håller! Jag tror jag brukar lasta ca 50 kg inkl sidoväskor på mina resor. Sedan blir det några kg till om man skall ha med sig reservdäck, vilket jag inte tror behövs.
Det kan hända att ramen inte håller om man t ex kör lite för fort i en för stor grop.

Är man van vid att köra med en hoj på låga varv, så blir det inget nöje att märka att det inte finns någon kraft under 4000 varv...

Det goda med en ny hoj är att det finns word wide garantier. Transport till närmaste verkstad kan väl bli flera hundra mil i värsta fall.
Har man kollat upp på förhand hur eventuella reservdelar kan skickas (t ex med DHL), så är man förberedd till tänderna.

Det man kanske behöver är en satellittelefon?!

Nu för tiden är det så många som är på "ständig resa" så det är bara att googla "lite" så får man alla tips man kan behöva. Väntar man lite på lämplig plats, så kan man slå följe med någon annan som skall åt samma håll.
Det är så många läsvärda tankar och reflektioner här, att det är svårt att komma till någon slutsats. Tur för mig som lider av svårartad beslutsångest att det inte är aktuellt att skaffa hoj :mrgreen:. Men, för att svara på några av utläggen;

Budget ~ 1 000 000:- (+ hoj, 250 000 :- (om vi håller oss till GS/A) borde väl räcka :?)). Tidsåtgång ? Hm, hur långt är ett snöre :?. Räcker ett år ? Tveksamt skulle jag tro.

Val av hoj. Slutsatsen jag landar i, utifrån de argument som framförs här, står valet antingen mellan en R 1250 GS/A eller K 1600, (om vi håller oss till BMW-maskiner).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-06/07:56

Max Mad skrev:Val av hoj. Slutsatsen jag landar i, utifrån de argument som framförs här, står valet antingen mellan en R 1250 GS/A eller K 1600, (om vi håller oss till BMW-maskiner).

Då behöver Du skaffa ordentlig information om vägkvalitéer längs den tänkta rutten. Jag minns TV-filmen för några år sedan, när Varg-Olle Nygren, Ove Fundin, Posa Serenius och en fjärde deltagare, som jag glömt (Erik Stenlund???), körde hoj från Vladivostok (eller om det var från Seoul med ett hopp över Nordkorea) till Stockholm. En imponerande prestation av dessa seniorer - inte minst eftersom en del av "vägarna" i Asien definitivt inte lämpade sig för en K 1600! De var svåra nog att bemästra med de R 1200 GSA respektive KTM:s motsvarigheter, som användes.

Jodå; det mesta går. Jag har läst om folk, som tagit sig Jorden runt på Yamaha R1 - och om andra, som gjort det på moped, cykel eller till fots - men med en K 1600 på de vägar jag såg i ovan nämnda film hade nog föraren kunnat hålla sig för skratt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-05-06/07:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-05-06/07:57

Max Mad skrev:
Leif L skrev:Sedan kommer jag med mina förslag...
Budget ~ 1 000 000:- (+ hoj, 250 000 :- (om vi håller oss till GS/A) borde väl räcka :?)). Tidsåtgång ? Hm, hur långt är ett snöre :?. Räcker ett år ? Tveksamt skulle jag tro.


Då jag är ute och kör. Så har jag legat runt 1000 kr / dag i budget. Och dvs mat bränsle och boende. Ibland enkelt ibland dyrt. Så men en mille i budget kan man vara ute länge :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-06/08:24

Olof Eriksson skrev:
Max Mad skrev:
Leif L skrev:Sedan kommer jag med mina förslag...
Budget ~ 1 000 000:- (+ hoj, 250 000 :- (om vi håller oss till GS/A) borde väl räcka :?)). Tidsåtgång ? Hm, hur långt är ett snöre :?. Räcker ett år ? Tveksamt skulle jag tro.

Då jag är ute och kör. Så har jag legat runt 1000 kr / dag i budget. Och dvs mat bränsle och boende. Ibland enkelt ibland dyrt. Så men en mille i budget kan man vara ute länge :D
Ja, det blir ju nästan 3 år. Då borde man ju hinna :? .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Leif L » 2019-05-06/19:52

Några saker till som jag mer eller mindre glömde...

Det viktigaste är väl vad vill man/du få ut av resan? Det kan sedan "bestämma" typ av hoj.

Sedan diskuterades ovan tyngd, dvs orkar man lyfta upp hojen vid fall?
Det enklaste och det som man har stor nytta av under hela resan (i övrigt också), är att helt enkelt träna på gym (under ledning!) 3-5 månader före avresa!
Sedan tror jag att man kunde ha spännband, som man fäster "under" och nertill på hojen och sedan över axeln. Jag "stjälpte" min K 1600 när jag skulle backa några meter i en liten backe på grusväg (rallysträcka). Det var "inga" problem upp till ca 75gr. Det var sista biten som var problemet. Jag skulle ha behövt kunna byta grepp. Det är här spännbandet kommer in, för det kan man nu justera, och därmed utnyttja de muskler där det finns mest krafter (kvar).

Till Bror:
Jag gissar att gänget du nämnde kan ha åkt i Mongoliet och/eller i Kazakhstan.
I början på 2000-talet var det ju ett ca 200 mil långt vägarbete (typ grusgrop och inga broar över åar och älvar) öster om Chita. Jag har en bekant som åkte där då. Jag tror att han åkte på en Honda XL(?) från början av åttiotalet. Låter som en perfekt väg när man har vänster ben amputerat (ca 10 cm nedanför knäet), eller hur? Han hade en kompis med sig till Vladivostok.

Så det är nog möjligt att åka med K 1600 (jorden runt). Det är ju inte själva hojen som är problemet utan typen av däck. På, typ vägarbeten, kan det vara så "ojämnt" (förutom dammigt= ej tidigare upplevt!) att man kan tro att hojen kommer att falla i sina beståndsdelar. Utan separat kylarskydd skall man inte ge sig ut på sådana vägar! (Det finns saker man helst vill glömma från sådana här resor... ;-))

De som reser runt i världen finns normalt på FB och Instagram, osv
T ex så arrangerade BMW Motorrad en internationell tävling för ett antal år sedan. De hade en jury på fyra medlemmar, tre av dem hade jag som vänner på FB... De flesta av "stjärnorna" på området är vänner med varandra. Så säg den plats där någon av dem inte har varit!

Sedan kan du i god tid börja göra en minneslista över bra att ha grejer/bra att göra. Det är enkelt att stryka om listan blir för lång! Då behöver du inte ångra efteråt att du borde ha tänkt på det och det och det...

Resan börjar med det första steget... ;-)
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-06/20:09

Leif L skrev:Till Bror:
Jag gissar att gänget du nämnde kan ha åkt i Mongoliet och/eller i Kazakhstan.
I början på 2000-talet var det ju ett ca 200 mil långt vägarbete (typ grusgrop och inga broar över åar och älvar) öster om Chita.

Det kan stämma. Jag minns specifikt just "avsaknaden av väg" = mest ett par hjulspår (på sin höjd!), samt att de korsade vattendrag, som inte hade några broar. Det borde vara knepigt nog med en äventyrshoj - men en K 1600?!
Varg-Olle är ingen dununge bakom styret, men har vurpade med sin KTM, när han skulle upp ur en av dessa flodfåror, och behövde hjälp av de andra, eftersom han klämdes fast under cykeln. Som jag minns det, skadade han sig inte allvarligt då, men han blev - sannolikt av helt andra skäl - allvarligt sjuk och hamnade på sjukhus. Som tur var tillfrisknade han och kunde åka vidare.

Men idag kanske där finns en väg värd namnet? Hur som helst är det nog klokt att sträva efter så bra information som möjligt om kvalitén på de vägar, som man tänker ta.

I övrigt gör jag reflexionen, att en Honda XL väl är en avsevärt mindre maskin än en R 1250 GSA? Och Din bekanting kom fram till sitt tilltänkta mål på den hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-05-06/22:15

Om man vill göra det lite enklare för sig, kan man ju omformulera trädens ursprungliga fråga till: Är R1200 GS/A ett SÄKERT val för longtouring?
På den frågan kan man ganska säkert svara: JA!
Erfarenhetsmässigt är de flesta mc man möter "långtbortistan" BMW R1200GS/A eller liknande. Möjligen någon lättare äventyrare, men det är sällsynt. Alla dessa overlanders har ju gjort sitt val av maskiner och tyckts hamna i likadana beslut.
Om man spanar i floden av Youtubefilmer producerade av allehanda äventyrare blir bilden densamma. Nyligen dök dock en liten intressant "avvikelse" upp. Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya. Där kanske finns svaret på önskan om lättare äventyrsmaskiner?!
Rimligtvis bör också denna dominans av GS-maskiner också ha skapat en viss beredskap ute i bushen hos reparatörer/verkstäder. Inte så att det finns reservdelar och auktoriserade handlare i ett tätt nätverk, men ändock ...
Bränsleåtgången som diskuterats ovan tycker jag nästan saknar betydelse. Jag brukar säga, att klarar man fixa bränsle Norra Sverige, då klarar man det överallt! Man har ju med sig ca 5 liter i reserv på långresor och med hjälp av det tar man sig alltid fram till en pump. Jag har bara en gång tvingats ta till reservdunken och det var på Kazakhstans stepp, där det var 42 mil till närmaste pump!
Det svåraste frågorna vid riktiga långresor handlar om VISA/Transitvisa. Om man inte är riktigt förberedd, kan man få vänta lääänge vid en gräns ....
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-07/02:33

Lars-Erik Holmberg skrev: Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya. Där kanske finns svaret på önskan om lättare äventyrsmaskiner?!
Som vanligt när man ställer en fråga/luftar en tanke/idè på forumet, får man inte sällan intressant input :?. I skrivandets stund har jag inte så mycket tid till min disposition för att utveckla ett svar, men jag reagerade på av Lars-Erik ovanstående författat. Till saken hör att jag i Indien hyrde just en sådan maskin som omnämns ovan, och eftersom jag haft en GS/A i min ägo kan jag jämföra och så mycket kan jag säga, att jag skulle aldrig ge mig på ett sådant äventyr som diskuteras i denna tråden på en sådan motorcykel, det är ju en sak som är säker !
Royal Enfield-2.jpg
Kanske skulle damen som omnämns ovan, köpa en sådan här tröja :mrgreen: ;
Royal Enfield.jpg
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-07/07:49

Lars-Erik Holmberg skrev: Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya.

Jag har läst artiklar om en sammanslutning, som lär finnas i Sverige, av Royal Enfield-ägare, som åkt till fabriken, köpt hojen där och kört hem. Det är dock inget jag själv skulle överväga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-07/08:02

Bror Gårdelöf skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev: Kolla Itchy Boots! Hon kör en ny Royal Enfield Himalaya.

Jag har läst artiklar om en sammanslutning, som lär finnas i Sverige, av Royal Enfield-ägare, som åkt till fabriken, köpt hojen där och kört hem. Det är dock inget jag själv skulle överväga.
Ett synnerligen förnuftigt beslut, fy tusan för att köra några längre sträckor med en Enfield. Det smakprovet jag fick under de dagar jag hade den till mitt förfogande, gav inte mersmak. Däremot träsmak :o.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-05-07/11:27

Jasså, ni har provkört Royal Enfield Himalaya?!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-07/11:33

Lars-Erik Holmberg skrev:Jasså, ni har provkört Royal Enfield Himalaya?!
Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men det var det jag skrev lite längre upp, att jag hyrde den som är på bild under några dagar, och det är en Royal Enfield Himalaya. Det blev väl ett 20-tal mil, eller så.

Mer behöver inte jag för att landa i slutsatsen att jag aldrig skulle få för mig att avverka en längre resa men en sådan maskin under akterspegeln.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-05-07/16:47

Ok, då är ju saken klar!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-08/08:29

Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-08/09:04

Thomas Stadin skrev:Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
Var hänger man korvlådorna :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-08/14:24

Max Mad skrev:
Thomas Stadin skrev:Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
Var hänger man korvlådorna :?.


Äh, satsa på mjuka väskor som håller för marksyningar. De väger dessutom en bråkdel av hårda väskor.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-08/14:26

Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:
Thomas Stadin skrev:Ta en titt på Honda CRF250L för globetrotterresan.
Den är liten och lätt samt bullet proof. Den finns överallt och kostar en fjärdedel av 1250:n.
Var hänger man korvlådorna :?.


Äh, satsa på mjuka väskor som håller för marksyningar. De väger dessutom en bråkdel av hårda väskor.
Briljant Thomas ! Eller inte :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-09/09:27

Vad menar du?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-09/10:01

Thomas Stadin skrev:Vad menar du?
Ja, alltså först och främst; Motorstorleken känns liiite underdimensionerad. Sadeln ser ut att inte vara allt för bekväm under långa etapper, och mjuka väskor ? Jag gillade korvlådorna av den enkla anledningen att dom tålde en hel del styk.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-05-09/11:09

Allt är relativt.
Vi har en CRF250L i familjen, och jag måste säga att jag är djupt imponerad av den lilla maskinen.
Lättkörd, stryktålig, bränslesnål och tar sig fram i stort sett överallt.
Och - mjuka väskor tål faktiskt ännu mer stryk än ”korvlådor”!
Så länge man håller sig till vägar där max 100-110 är lämplig marschfart hänger den med fint.

Motorväg är däremot bara att glömma - det blåser illa på den nakna hojen, och toppfarten på 120-125 km/h är liksom inte kompatibel med motorväg.
Och den har en fördel gemensam med BMW - det går att få fram reservdelar till en Honda i stort sett överallt i världen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-09/12:42

Gunnar Elmgren skrev:Allt är relativt.
Vi har en CRF250L i familjen, och jag måste säga att jag är djupt imponerad av den lilla maskinen.
Lättkörd, stryktålig, bränslesnål och tar sig fram i stort sett överallt.
Och - mjuka väskor tål faktiskt ännu mer stryk än ”korvlådor”!
Så länge man håller sig till vägar där max 100-110 är lämplig marschfart hänger den med fint.

Motorväg är däremot bara att glömma - det blåser illa på den nakna hojen, och toppfarten på 120-125 km/h är liksom inte kompatibel med motorväg.
Och den har en fördel gemensam med BMW - det går att få fram reservdelar till en Honda i stort sett överallt i världen!
Det är dumt att argumentera mot bättre vetande, men skulle du ge dig iväg på ett sådant äventyr som diskuteras i tråden, på en sådan motorcykel ?

Och lägg gärna upp en bild på dessa "mjuka" väskor.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-09/13:30

Max Mad skrev: Det är dumt att argumentera mot bättre vetande, men skulle du ge dig iväg på ett sådant äventyr som diskuteras i tråden, på en sådan motorcykel?

Den familj, som jag skriver om tidigt på denna tråd, och som körde Kapstaden - Kairo hade nog just sådana hojar (modern och sonen), medan pappan alltså hade en Honda 500-stånka - för han hade dottern baktill.

Jag har inga planer på äventyr av denna sort, men om jag skulle ge mig iväg på okända vägar i tredje världen, tror jag att en liten, lättare cykel vore lättare att hantera än en stor och tung.

(Parentetiskt kan nämnas, att Robert M Pirsig gjorde den resa, som skildras i Zen och konsten att sköta en motorcykel, på en liten Hondatwin på - tror jag - 250 kubik. Han hade sonen bakpå plus omfattande packning, och de åkte som regel på asfalt.)

Slutsatsen är redan dragen: Valet av hoj är den resandes ensak, men det är inte givet, att störst är bäst, om vägarna är sämst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst