Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Haavee » 2019-03-03/17:54

Jag brukar använda mig av Booking.com och Hotels.com på mina resor och det har alltid funkat bra,en del gånger har jag bokat allt i förväg men jag har även gjort resor där jag inte bokat något alls i förväg utan bokat direkt på plats.Jag försöker hitta billiga hotell,"Zimmer frei" eller liknande.
Före internet och smartphones så var det ju tätt mellan Zimmer frei skyltarna men så är det ju inte idag.

Hur brukar ni göra?
Bokar ni i förväg eller på plats?
Ni som tältar, bokar ni ?, och isåfall hur ?.
Lägger ni in rutten i GPS'n i förväg eller kör ni efter karta, och använder gps bara från A till B ?.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Perra_II63 » 2019-03-03/18:07

Brukar näst intill aldrig boka campingplats i förväg då det nästan alltid finns plats för tält och MC. Jag, Kovlingen och Kapten stofil brukar ha ett mål för dagen och sedan då dagen börjar lida mot sitt slut så knappar man in campingplats nära dig i GPS:en så ordnar det sig. Det ska va gött å leva.
Senast redigerad av Perra_II63 2019-03-03/20:14, redigerad totalt 1 gång.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Lazarus » 2019-03-03/19:22

Brukar ha första och ibland andra natten förbokad då det oftast är mer av transport. Därefter brukar jag planera en ungefärlig rutt med eventuella waypoints kvällen innan eller vid frukosten. Bokar lämpligt boende efter mina kriterier på Hotels.com i närheten av tänkt slutdestination. Tycker det är skönt att ha boendet klart i slutet av en lång dag i sadeln. På detta sätt kan jag anpassa sträcka/tid efter väder och vägalternativ. Jag använder GPS:n mellan A till B med eventuella waypoints jag inte vill missa. Kör nästan alltid alternativet "kurviga vägar" men ändrar till kortare tid om nödvändigt. Motorvägar är förbjudna utom vid transport genom norra Tyskland. Några år har jag förbokat hotell på ställen där jag tänkt stanna mer än en natt, där jag vill ha bra läge och komfort, till rimligt pris. Bl.a. vid Gardasjön och Comosjön.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Laneberg » 2019-03-03/19:55

Om man reser i alperna så är tiden man reser viktig för att hitta obokat boende,
Syd europererna har ju semester sent, juli-augusti, då är det fullbokat överallt.
Själva har jag, med gumman bakpå, vart nere i regionen från början av juni till en bit in i juli i en massa år.
Vi har aldrig bokat boende och alltid fått tag i något, även runt Garda och Como.
Det har däremot hänt i mitten av juni att hotellet är stängt, pga lågsäsong.
Vi brukar vid 4-5 tiden på eftermiddan försöka leta upp ett lagom stort samhälle
och gumman håller utkik efter hotel, B&B och andra skyltar, funkar perfekt.
Ett plus att resa vid den tiden är att boendet är mycket billigare än under högsäsong.
T.ex i somras i Bormio hitta vi ett spa hotell mitt i staden för 65 euro för två med frukost och spa bad
normalpris var det dubbla
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav kirre777 » 2019-03-03/22:02

Jag brukar boka under resans gång med hotels/booking/tourenfahrer/moho.info/mobikehotel eller bara googla. Oftast stannar jag 2-3 nätter på samma ställe. Åker oftast i augusti/september och då är det enklare att boka nån dag eller två i förväg. Men det löser sig alltid på något sätt.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Szinbad » 2019-03-17/14:59

Vi bokar aldrig på förväg.
Enligt min mening man bara bygger upp en onödig stressmoment. Däremot vi -försöker - göra hemläxan om rutten, och vet ungefär vilken by/kanske stad/område borde vi komma fram.(observera ordet "borde")
Oftast träffar vi på alldeles för ofta optimistiska dagsetapper, vad är poängen med att köra som en galning forcera på kurva efter kurva bara för att komma fram till en boende?
På sista 10 åren vågar jag påstå att vi har inte förbokat en enda boende.
Däremot använder mycket flitigt Boking.com, börjar kolla efter lunchen om olika tips.
Alternativet är att bara fråga sig efter lediga rum, garanterat funkar mycket bra. Oftast för mycket humana priser.
Albanien, Serbien, Macedonien, Ungern, längre ner Grekland, prata inte ens om Kreta man hittar riktiga pärlor för mycket juste priser. Och på samtliga ställen får man husets "vindruvsaft", som gör vistelsen mycket behagligare.
My2Cents
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-17/21:48

Jag brukar alltid förboka ca sex månader i förväg. Det är mindre stressigt :mrgreen:

Vanligtvis finns en öppen reception på stället till sen kväll, eller dygnet runt, så om du har en planerad rutt mellan A och B, och vet på ett ungefär hur lång sträckan är så behöver du verkligen inte köra som en galning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-18/12:39

Jag har lagt in alla Tourenfahrers motorcykelvänliga hotel i Europa i min Nav6:a. Appen visar det närmaste hotellet varifrån man befinner sig. Avstånd, telefonnummer och rutt till hotellet. Lagt i sparade platser. Mitt närmaste är i Stralsund på Rügen. Har man lite framförhållning brukar jag använda Google maps och där scrolla ner bilden över någon ort utmed färdvägen. Då kan det finnas ett hotel där. Klickar sedan på hotellsymbolen och då får man en länk till deras hemsida och kan bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Skickar sedan ett mail om förfrågan och säger att man kör motorcykel. Årets första hotell fanns med på en bokningssajt med ett dyrare pris än vad jag fick ge. Under åren har det ju blivit en del säkra kort som man återvänder till också.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Haavee » 2019-03-18/13:10

Den där tourenfahrer sidan blev jag inte klok på, jag måste väl gjort något fel i sökinställningarna för jag fick bara upp nått enstaka boende i varje land och särskilt billigt var det inte heller.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-18/15:42

Ja, det verkar som dom ändrat den. Deras ruttprogram har försvunnit också och dom verkar vilja ha betalt för det mesta numera. Som prenumerant får man nog en del fördelar. Hotellen finns ju i bokform att köpa också. Vad gäller rutter så gör dom i Kurviger.de och för över dom i BaseCamp. Där finns MC-hotel inlagda på kartan.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Haavee » 2019-03-18/21:21

Här är ett par sidor där man kan hitta boende,men det är tyvärr bara en som är bokningsbar i mobilen.
https://www.pension.de/
Här finns en hel del Zimmer frei boende.

https://www.braugasthoefe.de/en/guesthouses/#top
Boende på ett Tyskt ölbryggeri.

https://www.bedandbreakfast.eu/
Bokningsbar i mobilen verkar det som.

http://gasthof.de/
Sidan ligger nere för tillfället, bokade här för ett par år sen.

Ingen av dessa sidor går att jämföra med Booking och Hotels.com där du bokar rum och får ett pling i mobilen ett par sek senare att det är klart.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Kovlingen » 2019-03-19/17:06

Jag har faktiskt bokat hotellrum en gång och då på årsträffen på Djurö . :shock:
En gång på 10 år är väl ingen gång för sedan har det varit "tyghus" för min del .
Otroligt bekvämt då inga bokningar halvår i förväg behövs .
Det enda vi har bokat är färja med kojplats vid resor i söderled .
Jag är inte främmande för att hugga på en stuga om vädret är "negativt" men
det har hänt ett fåtal ggr. ( Olika kvalitet , både slott och koja ;) )
Åka på 19 i årsmodell , bo på fina hotell med 5-rätters middagar är inget som
jag blir impad av . Vill någon göra så så stör det inte mej . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-19/18:55

Jag tror ingen gör något bara för att impa på dig Kovlingen.
Det handlar om personliga val.
Vissa bara vill mysa med myggor i tält och dyngvåta kläder.
Det är OK det också - vi har alla våra böjelser ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Kovlingen » 2019-03-19/19:27

Har varken myst med mygg eller dyngvåta kläder i tältet .
Torrt och gott i en go sovsäck ;) Helt obokat :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Haavee » 2019-03-19/21:09

Dyra hotell och middagar är absolut inget för mig heller, jag tror nog att de flesta Bikers försöker att hålla nere boende kostnaderna på en rimlig nivå. Att tälta är väl inte uteslutet det heller även om jag inte tältat sen 80 talet och orsaken till det är precis det som Mats beskriver,, lägg till att man får dra på sig de blöta kläderna och packa ihop ett blött tält nästa morron...Vilken rysare !!
Det jag var ute efter från början var om det finns nån app eller webbsida som tar ett samlat grepp på boenden som, Campingstugor, Gasthof, Bed&breakfast, zimmer frei osv.
Hotels/Booking.com är ju mer till för Hotell och där funkar de ju jättebra.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-03-19/23:03

Jag använder alltid Booking.com eftersom jag ofta reser långa resor i österled (Rumänien, Ukraina, Moldavien, Georgien, Azerbaijan, Rysslans m.m.) Bokar dessutom långt i förväg och kan då välja exakt det boende jag vill. Till rätt pris, läge, säker parkering och alltid frukost och avbeställningsskydd.
Så långt jag erfarit finns alla sorters boende att välja på i den bokningssiten, från det enklaste till lyx. Dessutom får man god ordning på bokningarna genom att använda deras app. Vill jag boka om under resan är det inga problem.
Anledningen till att jag bokar i förväg är att jag hatar att börja leta boende på kvällen, och inte minst när det är dåligt väder. Dessutom är det inte det lättaste att hitta hotelladresser i länder som använder ett annat alfabet än "vårt"!
Eftersom jag bokar mellan 35-50 hotellnätter per år, har jag ganska bra rabatt, och när jag har kollat hotellpriset på plats, har vi aldrig betalat över taxan.
Generellt planerar jag våra resor ganska noggrant, både färdväg och sevärdheter, vilket också ger möjligheter till improvisation när det krävs. I flera östländer krävs också en speciell planering beroende på att det krävs visumansökningar(med LOI). Mina erfarenheter är också att det är ganska glest med boenden i en del öststater och att de som finns i Booking com håller en viss nivå. Våra boenden, dubbelrum med enkelsängar och frukost, brukar ligga mellan 30-60 euro per natt, vilket är ganska överkomligt.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Roger Gross » 2019-03-20/06:26

Jag åker till Tyskland och alpländerna några gånger per säsong. Förbokar endast om vi är flera i ressällskapet. Har aldrig stött på problem att hitta bra boende (obokat) om vi enbart är en två, tre resenärer.
Jag kör till centrum av staden/byn och kollar på de hotell som ligger där. Bra boende innebär för mig bra frukost och skyddad parkering av hojen. Prisskillnaden mellan BRA och OBRA boende är oftast bara några få Euro.
Grejen att finna önskat boende är att inte börja sökandet för sent på dagen - chansen till ledigt rum är mycket större kl 17 än kl 20...
Att förboka boende innebär för mig att lägga in en stressfaktor - jag MÅSTE köra ända till det bokade boendet . Eller - jag hade gärna fortsatt ngn timma till men du är ju hotellet bokat ...
Jag kör så länge huvudet och kroppen vill - är det skitväder stannar jag tidigare, är det fint väder kanske jag kör lite längre.
Jag tältar mycket gärna - när jag paddlar kajak i skärgården. Men att lasta ner hojen med campingutrustning är ett minus för kördynamiken för att inte tala om att resa/riva tältet i regnväder...
Men visst har tältandet sin tjusning... ;) ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hur bokar ni era övernattningar / boende ?.

Inläggav Kovlingen » 2019-03-21/15:43

Jag skulle vilja översätta "ordet" MC-touring med Frihet .
Stanna och slå läger och åka iväg när det passar .
Byta resrutt och tom. resmål för resan under tidens gång .
När morgonen gryr tittar man på kartan och beslutar i vilken riktning det blir .
Kollar väderläget för rutten och kanske ändrar något om det behövs .
Det kallar jag frihet . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst