Jag och Bror Gårdelöf hade en diskussion (baserat på uppgifter jag fått från en trafikpolis) om vad som gäller vid stopplikt för en större grupp MC. Att man kör fram i bredd till stopplinjen praktiseras väl i de flesta fall, men vid en större grupp och en smal väg blir det ändå många som ska stanna med påföljd att det kan vara svårt att hålla ihop gruppen om det är en trafikerad väg.
Den trafikpolis jag först (via ombud) fick uppgifter från hade en ganska pragmatisk (dock, visade sig, personlig) uppfattning om hur man skulle bete sig. Enl. honom var det OK att man körde fram på led, där leden bestod i så många som fick plats i bredd vid stopplikten, och att även andra ledet (eller så många som kunde överblicka vägen man skulle åka ut på) åkte iväg samtidigt, givetvis under förutsättning att det var fritt att köra ut. Detta för att inte skapa onödiga köer vid korsningen. Som sagt, pragmatiskt, men tyvärr inte enl. lagens bokstav.
Jag fick då av en slump tillfälle att prata med en annan rutinerad trafikpolis, som även höll utbildningar för nybakade poliser i ämnet. Han klargjorde att enl. lagens bokstav ska man stanna vid stopplinjen, utan att ha fordon framför sig, punkt. Det som kan hända vid scenariot ovan är två saker. I det "snällare" fallet kan man få böter för "Felaktigt stannande vid stopplikt", (och detta gäller oavsett om man har fordon framför sig eller inte), dvs. man har stannat, men antingen ett s.k. "Taxistopp" som innebär att man gör en hård inbromsning men fortsätter direkt med hjälp av momentet man byggt upp vid inbromsningen, eller kanske inte satt ner foten om det är en MC. Likaså om man (efter att ha stannat) kör iväg direkt från ledet eller leden bakom de som står vid stopplinjen. Boten utgörs av 1800:-. Om man underlåter helt att stanna vid stopplikten är boten högre. I bägge fallen kan även körkortet återkallas vid "Framkallande av fara", dvs. om ett fordon med företräde tvingas bromsa eller väja.
Lite olyckligt att olika poliser ser saken på olika sätt, men vill man vara säker så är det nog bäst att köra enl. lagboken.