GSven skrev:Bifogat var en blankett att returnera inom en vecka, där kunde jag uppge om det inte var jag samt även fylla i vem det var i stället.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har inte svaret på Gunnars fråga - men gissar utifrån ovanstående inlägg, att man i Tyskland har att välja på att betala själv eller ange, vem som körde.
Då råder rimligen inte angiveriplikt - bara principen, att om man väljer att inte tala om, vem som körde, får man vackert betala själv.
I Tyskland finns en allmän vittnesplikt. Vittnesplikten är emellertid inte straffsanktionerad. Vittnen har en grundlagsskyddad rättighet att inte besvara frågor som avslöjar att de själva eller någon nära anhörig (man, hustru, barn, etc.) har begått en brottslig handling. Det är ett skäl till att det inte finns någon straffsanktionerad skyldighet för fordonsägaren att uppge vem som kört fordonet vid tidpunkten för en trafikförseelse.
Gunnar Elmgren skrev: 1. Och jo, har man att välja på att ange någon, eller att själv ta på sig straffet, är det angiveriplikt!
2. Tänk tanken, att Du faktiskt inte vet vem som körde Din MC/bil - bara att Du inte körde själv.
Bror Gårdelöf skrev:Som jag uppfattar det, råder ägaransvar i Tyskland - dvs om Du inte anger, vem som körde fordonet, får Du själv ta påföljden för det fel, som begåtts i trafiken.
Gunnar Elmgren skrev:
Jag vill inte ha "killgissningar" - jag vill veta fakta.
GSven skrev:Så var uppmärksam på kamerorna. De vanliga små uggleholkarna i kamoflagefärg, nyare höga blå stolpar men också nya svarta stolpar. Ganska lågt placerade kameror för bilder bakifrån.
Trevlig sommar! Sven
Fredric Fredricson skrev:För att ytterligare bredda diskussionen så kan jag meddela att i England så måste du när du försäkrar ett fordon ange vilka som får köra (inte bara låna ut till kompisen alltså). Vid trafikbrott är du skyldig att ange vem som kört och om du ljuger här anses det som ett allvarligt brott.
Jag gissar att det är det gängse förfarandet i Europa och vi i gamla Svedala är lite eljest.
GSven skrev:Häromdagen fick jag ett brev med foto från min resa till Harz nyligen. Landkreis Goslar meddelade att jag gjort mig skyldig till Verkehrsordnungswidrigkeit. Min tyska är begränsad men jag förstår att sådan vidrighet vill de inte veta av. 67 km/tim på 50 km sträcka, med mät-rabatt betala 25 euro nu, eller krångla och riskera att böterna fastställs och få ett påslag på ytterligare 28,50 euro.
Ett följebrev på svenska redogjorde för mitt namn, födelsedatum, mc-fabrikat, reg nummer och hade snygga bilder på ansiktet i profil, närbild på nummerplåten och hela ekipaget snett bakifrån.
Nåja, jag hade väl tittat på någon borg eller fackverkshus och missat övergång från 70-50.
Så var uppmärksam på kamerorna. De vanliga små uggleholkarna i kamoflagefärg, nyare höga blå stolpar men också nya svarta stolpar. Ganska lågt placerade kameror för bilder bakifrån.
Trevlig sommar! Sven
Gunnar Elmgren skrev:Fredric Fredricson skrev:För att ytterligare bredda diskussionen så kan jag meddela att i England så måste du när du försäkrar ett fordon ange vilka som får köra (inte bara låna ut till kompisen alltså). Vid trafikbrott är du skyldig att ange vem som kört och om du ljuger här anses det som ett allvarligt brott.
Jag gissar att det är det gängse förfarandet i Europa och vi i gamla Svedala är lite eljest.
En till ”killgissning”.....
Fredric Fredricson skrev:... anger du "fel" så får du faan för det. Bl.a. en politiker har "åkt dit" på det och det ändade tydligen hans karriär....
Bror Gårdelöf skrev: En analogi är Mona Sahlin och Toblerone-affären.
Haavee skrev:Åter till ämnet !
Blev fotograferad i Harz området i förra veckan i en lång nedförslöpa som avslutades med en högersväng så dök det upp en fartkamera utan nån förvarning alls, jag höll 65 km/tim på en 60 sträcka (enl GPS) och det räckte tydligen. Man får hoppas att detta inte var en kamera som fotar bakifrån annars så väntar ett brev från Tyskland.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst