Punktering utomlands!

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Punktering utomlands!

Inläggav Haavee » 2019-07-06/14:03

Ni som fått punktering när ni varit utomlands hur löste ni det ?
Lagat själva med rep sats ?,använt punkteringsspray och kört till verkstad ?,ringt försäkringsbolaget och ordnat bärgning till verkstad ?.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-07-06/14:19

Litet hål går att fixa själv med rep-sats
Får man som jag in en 14cm lång Fransk träskruv i däcket då blir det bärgning :shock:
Punka spray funkar i regel inte och ogillas starkt av däckbytare :x
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2019-07-06/15:01

Har denna med mig på hojen.
Dock ej behövt den.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-06/15:13

Biltemas reparationssats har fått lovord av många - och hittills har jag inte läst några negativa omdömen om den.
Själv har jag fått liknande grejor av en bekant, som chefar för en gummiverkstad - men jag har hittills aldrig behövt använda dem.
Däremot har jag dessförinnan använt punkaspray med lyckat resultat vid två tillfällen och misslyckat vid ett. Då var hålet för stort.
När jag använt spray, har jag alltid talat om det före nästa däckbyte. Negativ reaktion har hittills uteblivit. Man har mest tackat för upplysningen och närmast ryckt på axlarna. Följaktligen har jag både-och i packväskan.

Men en sak är viktig, när man använder Biltemas reparationssats eller liknande: Skruva aldrig på koldioxidpatronen på ventilen utan handskar - och/eller den hylsa, som brukar finnas med! Den nakna metallpatronen blir mycket kall - så kall att man löper direkta risker för frostskador på nakna fingrar!

Går skadan inte att plugga med en reparationssats, är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt. För något decennium sedan hörde jag Metzelers svenska representant hävda, att man i princip inte ens skulle plugga ett däck, eftersom det innebär, att man särar lite på cordens ståltrådar, vilket orsakar en försvagning. Han var naturligtvis part i målet, men synpunkten var ändå intressant.
Ovan nämnda bekanting lagade vid ett tillfälle ett bakdäck åt mig och ryckte på axlarna åt påståendet. Däremot hävdade han, att pluggen bara är till för, att man skall kunna ta sig till en däckverkstad och få en pålitligare reparation utförd. Hur många, som lytt det rådet, vet väl ingen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Haavee » 2019-07-06/16:21

De senaste 10 åren har jag kört rätt många mil utomlands utan någon punktering så det känns som jag har fått ihop tillräckligt med poäng för en punktering snart :D.
Har alltid haft med mig punkterings spray men aldrig behövt använda den, och en rep sats kommer jag att komplettera med på nästa resa.

Efter att man använt sprayen går det sedan att köra vidare på däcket någon längre sträcka eller är det reparation eller byte som gäller?.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-06/18:27

Jag har kört vidare på två däck med spray i, tills de varit utslitna - i båda fallen utan problem.
Jag är ute på tunn is, men min gissning är, att om sprayen inte tätar, pyser luften ut igen, vilket man lär märka.
Att köra vidare längre än nödvändigt på pluggade däck lär inte vara rekommendabelt - men hur stor risk man faktiskt löper, att något skiter sig, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Max Mad » 2019-07-07/09:32

Fick punka i Marocko 2017, lagade med Biltemas snörlagningssats och körde seda bekymmersfritt vidare tills det tog slut i Spanien, men då av helt andra skäl än punktering.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Fredrik J » 2019-07-07/11:48

Har snörlagningssats och pump med mig när jag är ute på tur, fått anledning att använda två ggr på typ 20000 körda hojmil.

Funkat ypperligt bägge gånger då jag fått skruv/spik i bakdäcket. Bägge gånger har lagningen hållit helt tätt och funkat att köra på (+100mil), tills jag i lugn och ro kunnat fått däcket bytt.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Punktering utomlands!

Inläggav BmwMats » 2019-07-07/20:14

Kan rekommendera dessa två produkter. Har dessa liggandes i min vardagshoj, men inte behövt använda dom själv eller hjälpa någon annan olycksbroder heller.

Små till storleken och får lätt plats i verktygsfacket under dynan på hojen, tillsammans med halva garagets verktygssortiment :mrgreen:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Erik Mårtensson » 2019-07-09/14:34

Jag tar med "sprayburken" (men har som tur inte behövt använda den - så jag har ingen erfarenhet).
FRÅGA: burken har följt med i mc:n flera år, någon som vet om det finns ett "bäst-före-datum" för dylika produkter?
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-09/14:45

Jag vet inte. Idiotfråga (från mig): Har Du kollat, om burken har någon datummärkning?
I övrigt är min gissning, att dessa produkter har lång lagringstålighet - men om någon kunnig vet bättre, viker jag ner mig direkt.
(Jag har svårt att tro, att de skulle kunna bli farligare med åren. Det borde i så fall stå på förpackningen. Huruvida deras avsedda effekt försämras med åren är mig obekant - men det borde i så fall vara det "värsta", som kan hända. Skulle det inträffa, är en pluggningssats onekligen bra att ha.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Erik Mårtensson » 2019-07-09/15:20

Bror Gårdelöf skrev:Jag vet inte. Idiotfråga (från mig): Har Du kollat, om burken har någon datummärkning?


Ja, det har jag: det har den inte, så jag tolkar det också som att det inte är en "färskvara"!
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-09/19:11

Kan kanske vara värt att påpeka att det tre kolsyretuberna i rep-satserna inte räcker speciellt långt. Man får bara i så mycket luft att man försiktigt kan ta sig till närmaste pump.
Jättebra då att ha pumpen med sig i bagaget. Fast när jag skulle prova en sån el-pump första gången sköt jag säkringen till uttaget på hojen så det bör man också kolla om man har pump med sig.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Kovlingen » 2019-07-09/20:26

Behövs inte åka utomlands . Skulle dra upp hojen på centralstödet , och fasingen vad det gick tungt .
Förklaringen var att bakdäcket var jättetomt på luft . Efter ett lång besiktning av slitytan hittades felet .
Det var ventilen som spruckit vid fälgen .
Under den lilla resan förra veckan hade jag oturen att klippa en hare och om det var han som gav
ventilen en smäll . Har ingen annan förklaring .
Naturligtvis skulle jag och en kompis åka en sväng imorgon så nu gäller det att hänga på låset
hos gummigubben .

//Lågtrycksdäcket ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Punktering utomlands!

Inläggav BmwMats » 2019-07-09/20:32

Kovlingen skrev:Behövs inte åka utomlands . Skulle dra upp hojen på centralstödet , och fasingen vad det gick tungt .
Förklaringen var att bakdäcket var jättetomt på luft . Efter ett lång besiktning av slitytan hittades felet .
Det var ventilen som spruckit vid fälgen .
Under den lilla resan förra veckan hade jag oturen att klippa en hare och om det var han som gav
ventilen en smäll . Har ingen annan förklaring .
Naturligtvis skulle jag och en kompis åka en sväng imorgon så nu gäller det att hänga på låset
hos gummigubben .

//Lågtrycksdäcket ;)


Attans otur Kovlingen... Lycka till med ventilen, hoppas att gummigubben har tid och kan åtgärda den snabbt, så ni kommer ut på eran tur.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Kovlingen » 2019-07-09/20:42

Hjulet ligger i skuffen på framkrafsaren . Gummigubben öppnar 07,30 och då kommer jag att vara där .
Ska ju bli finväder så den lilla turen vill jag inte missa :D

Edit : Min första punka på hoj och ca 12 000 mil . Ska väl hända nån gång . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Punktering utomlands!

Inläggav BmwMats » 2019-07-10/06:03

Kovlingen skrev:Hjulet ligger i skuffen på framkrafsaren . Gummigubben öppnar 07,30 och då kommer jag att vara där .
Ska ju bli finväder så den lilla turen vill jag inte missa :D

Edit : Min första punka på hoj och ca 12 000 mil . Ska väl hända nån gång . ;)


Nu står nog Kovlingen och hänger på dörrlåset hos Gummigubben... hihi... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Kovlingen » 2019-07-10/07:36

07,35 var jag på väg hem :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Haavee » 2019-07-10/10:23

Köpte Biltemas minikompressor igår, när jag kom hem så tömde ett av vinterdäcken till bilen helt på luft och kopplade in den på 12v uttaget på hojen och pumpade upp det till 3,0 (bara tändningen påslagen) och den funkade perfekt.
Hojen provstartades efteråt, inga problem där heller full kraft i batteriet.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Falken » 2019-07-10/11:49

Brorsan fick en rätt kraftig skruv i bakdäcket för någon vecka sedan. Det lagade vi med Biltemas lagningskit som jag har liggande i hojen. Vi var väldigt nära en mack så använde bara två luftpatroner och körde långsamt. Mackens manometer visade då endast 0.6 bar (160/60 R18) så det stämmer att man ska ta det försiktigt, även om man använder de tre som ingår i lagningssatsen. Extra luftpatroner finns att köpa i trepack för 65 kronor på samma firma. ;)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Punktering utomlands!

Inläggav gorbra » 2019-07-10/12:14

Luftpatroner och "snöret" går ju att köpa extra, men det ska till en del solution vid lagning. En öppnad tub har en tendens att torka, och den som följer med är inte så stor. Var köper ni det?
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-10/12:45

Det är inte luft utan flytande koldioxid, som förgasas, när patronen öppnas. Därav den mycket kraftiga nedkylningen av metallpatronen. (En tryckluftsbehållare, stor nog att innehålla luft för att fylla ett däck, skulle behöva vara avsevärt större och tyngre, eftersom dess väggar måste vara avsevärt tjockare, för att inte trycket skall spränga patronen.)
Solution går rimligen att köpa hos vilken cykelhandlare som helst.

Dessa patroner kallas ofta felaktigt "kolsyrepatroner", men läser man den kemiska beteckningen, är den CO2 = koldioxid.
Kolsyra - H2CO3 - är den kemiska föreningen av vatten och koldioxid. Det, som kallas kolsyra i skummande drycker, är koldioxidbubblor. Alla, som låtit en kolsyrehaltig dryck stå framme något dygn vet, att den då blir avslagen. Kolsyran har separerat i koldioxid, som avdunstat, och vatten, som blir kvar i drycken och späder ut den lite.
Men det är onekligen en god ide att inte riskera att köra omkring med en massa vatten i däcken. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-07-10/19:26

Jag rekommenderar att istället för koldioxidtuber använda en liten elektrisk luftpump som man har kopplad direkt till batteriet. Det är inte ovanligt att man får en liten "pyspunka" som man inte hittar, så man behöver fylla lite luft varje morgon. Då är en elpump perfekt. Dessutom är det enklare (och billigare) att fylla ett däck med elpump, och om patronerna tar slut på en longtouring "långtbortistan", då är det inte det lättaste att få tag i nya tuber.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Punktering utomlands!

Inläggav DaK » 2019-07-10/19:50

Kovlingen skrev:Under den lilla resan förra veckan hade jag oturen att klippa en hare

Det är inte harar som skall klippas. prova att klippa ett får nästa gång :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Kovlingen » 2019-07-10/20:04

DaK skrev:
Kovlingen skrev:Under den lilla resan förra veckan hade jag oturen att klippa en hare

Det är inte harar som skall klippas. prova att klippa ett får nästa gång :!:

Just denna harstackare valde fel frisör . :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Punktering utomlands!

Inläggav Olof Eriksson » 2019-07-11/07:35

gorbra skrev:Luftpatroner och "snöret" går ju att köpa extra, men det ska till en del solution vid lagning. En öppnad tub har en tendens att torka, och den som följer med är inte så stor. Var köper ni det?
Dom säljs för 15 kr på...Biltema
Dock i lagningssatsen för cyckeldäck. Den tuben är betydligt större. Så man smaskar på ordentligt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Punktering utomlands!

Inläggav gorbra » 2019-07-11/21:18

Jo, jag har en sådan sats under sadeln. Lite rejälare tub solution. Tänkte om ni hade något annat bra förslag. Konstigt att inte Biltema själva gör reklam för den när man söker på rep.satsen.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst