Finlands tripp

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Finlands tripp

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-08/09:01

Dags för sommarens andra långtur. Jag och sambon ska till hennes familj i Finland

Planen var

Helsingborg :arrow: Jyväskylä (Finska Rallyt) :arrow: Kemi :arrow: Kilpisjärvi :arrow: Narvik :arrow: Sörfold :arrow: Leira :arrow: Östersund :arrow: Avesta :arrow: Hem

Men efter lite eftertanke funderar vi på att skippa rallyt och istället ta Finska Kusten i år. vi har således 3 dagar att ta oss från Helsingfors till Kemi. Tänker att någon på detta eminenta forum borde ha koll på bra vägar/ bra campingplatser. Själv kunde jag inte se över instrumentbrädan sist jag var i Finland så jag har noll koll.

vi försöker hålla oss på runt 20-40 mil per dag

Sen undrar jag hur Finska E vägar ser ut Generellt sätt här i Sverige går det ju inte att åka på sådant men i Norge kan ju E vägar vara helt okej att åka och stundom tom riktigt trevliga
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Finlands tripp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-08/13:02

http://cruisarklubben.se/v2/wp-content/ ... p-2011.pdf

Ovan har Du vår rutt till Nordkap 2011. Inför den frågade jag finska kollegor, vilket som var att föredra - finska kusten eller östra Finland. Svaren var rätt samstämmiga. Vägen längs kusten är snabb men tråkig, medan det är roligare österut. Det är en sanning med viss modifikation, för den sydligare delen av Via Karelia är tämligen rak och har mest skogsridåer på sidorna. Av de tusen sjöarna ser man inte mycket. Men som framgår av berättelsen, blir det bättre, ju längre norrut man kommer.
Dessutom påstods karelarna vara lite mera öppna mot utlänningar än folket i västra Finland - en paradox med tanke på, att språket i Österbotten väl alltsom oftast är svenska(?). (Själv har jag aldrig åkt i västra Finland, så jag har ingen egen erfarenhet.) Där vi åkte, fanns få, som ville tala svenska. Möjligen förstod de men var osäkra på att själva tala språket? Hur som helst gick det alltid att reda sig med engelska och någon gång gester.
Knepigast kunde det tidvis vara att tanka, eftersom kortautomaterna ibland inte ville visa något annat språk än finska, och då är i alla fall jag definitivt rökt. Men på något sätt redde det sig varje gång.

Hur som helst: Stjäl så många idéer Du vill. Det är ju bara att bryta rutten och åka hemåt, när det passar Er.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Finlands tripp

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-09/07:22

Tack för tippsen har jag något mer än bara google maps och Basecamp att kika på när jag planerar
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron