Vem tror på att

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-05-06/14:59

Bror Gårdelöf skrev:Du har glömt, att foliehattarna är många - och oemottagliga för kunskaps- och förnuftsbaserade skäl, liksom för etiska resonemang.

Nej då därför det finns många av olika orsaker som backar och att utmåla dessa tycker jag är synd .
Foliehattar tycker jag är de som skiter i varningarna med hur illa det är
Det är trots en förbättring riktigt illa . Vill man ha eller sprida farsoten så skriv
gärna en rad i forumet så vet jag vem jag ska hålla mej ifrån .

SPRID INTE FARSOTEN UTAN TA SPRUTORNA ! Ta inte livet av din vän eller kompis !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-06/17:24

Vad folk inte kan förstå är sannolikhet.
Sannolikhetslära borde vara ett obligatorisk ämne i grundskolan.
Inte bara COVID-19-vaccinmotståndet är ett bevis på detta.
Ta Lotto eller annan typ av lotteri som exempel.
Folk kan vara rädda för Astra Zenecas vaccin, men spelar likt förbannat på Lotto i hopp om storvinsten.

Låt oss ta Astra Zenecas vaccin som ett annat exempel.
https://www.nyteknik.se/innovation/det- ... 19-7012931

Sannolikheten att vaccinet räddar dig och din omgivning är avsevärt högre än att råka ut för en allvarlig biverkning.

Att knappra smärtstillande tabletter, p-piller, hälsokurer, vitamintillskott etc däremot som godis inkluderar betydligt högre sannolikhet för allvarliga biverkningar.

Nu vet jag att det finns medicinska skäl för en mindre mängd folk att inte ta vaccin, men jag pratar om den stora massan.

Så Kovlingens önskemål om att inte ta livet av dig själv, din familj, eller dina vänner är högst aktuell.

Inom kort är hela min familj vaccinerade.
Det ska bli förbannat kul att äntligen kunna få krama om allihopa igen utan att riskera livet på någon.

På tal om touring:
Jag ringde till mitt resesällskap, och påminde om att hålla ögonen öppna då bokningsmöjligheten för vår åldersgrupp snart öppnar på ett flertal platser.
Nyligen öppnade Region Stockholm för en yngre åldersgrupp.
Ett par timmar senare var det fullbokat närmaste fyra veckorna.
Sex veckor mellan spruta ett och två, och sedan ytterligare två veckor innan "fullt" skydd är utvecklat.
Det lämnar inte mycket felmarginal för att missa bokningsöppnandet om man strävar efter en utlandssemester i sommar.
Tur var att jag ringde då resesällskapet var mindre medveten om läget.
Jag hade en föraning.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-06/18:02

Till vad du skriver kan bland annat läggas, att en del foliehattar gladeligen överdoserar vitaminer, mineraler etc - och/eller köper preparat, vars innehållsdeklaration är milt uttryckt bristfällig. "Om rekommenderad dos är nyttig, måste högre dos vara ännu nyttigare." Detta är FEL och FARLIGT. Överdosering av fettlösliga vitaminer (A, D, E, K) kan vara dödlig! (Isbjörnslever innehåller mycket höga halter av A-vitamin. En teori, varför Andréexpeditionens medlemmar dog, är just, att de ätit isbjörnslever. Det får vi nog aldrig veta.)
Foliehattarna kan förstås få ta sig själva av daga. Värre är det, när deras barn råkar mycket illa ut.

Grundläggande sannolikhetslära lärs nog ut i skolorna - men om eleverna inte lyssnar, alternativt senare struntar i fakta, finns problemet kvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-05-12/20:44

Måns Ulveståhl skrev:Ta Lotto eller annan typ av lotteri som exempel.
Folk kan vara rädda för Astra Zenecas vaccin, men spelar likt förbannat på Lotto i hopp om storvinsten.

Ja men det är en jämrans skillnad . Jag spelar på Euro Jackpot så och om du vinner så What ? ?
Du får väl ta upp racing igen :?
Vinner jag så :D :D
Med storvinsten så går det att bjuda klubben på fest (några ggr :D)

Nää jag har fått första sprutan och väntar på nästa . Är försiktig , fortfarande .
Går att åka inom Sverige vilket jag är nöjd över .
Ordnar nog sej nog till slut .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-12/22:44

Kovlingen,

Nä, ingen större skillnad om vi pratar sannolikhet :D

Själv fick jag första sprutan nyligen och väntar på spruta två. Pfizer - Eurojackpott! :lol:
Även om jag självklart inte sagt nej till annat alternativ.
Försöker hjälpa alla mina utländska arbetskollegor bosatta i Sverige att få sin spruta också genom att översätta, och visa hur man kan boka när tiden kommer.
Stackarna är ju inte helt övertygade om att Sverige kan det här efter alla turer fram och tillbaka, och har enbart sett massmedia beskriva hur farligt vaccinet kan vara - främst då Astra Zenecas.
Klart att det måste pumpas in både lite självförtroende i personen, och trovärdighet för Sverige innan vaccinet ens tillåts lämna sprutan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-05-12/23:08

Vilken spruta som är bäst kanske vi aldrig får veta .
Det som är säkert är att risken iaf. minskar för att få riktigt på nöten .
Hoppas på det bästa :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Föregående

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst