Fri fart ?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Fri fart ?

Inläggav CG Arvidsson » 2021-05-07/21:49

Enligt den tyska tidningen tourenfahrer.de så lär det finnas en majoritet hos myndigheterna för att slopa den fria farten på Autobahn. Det kommer att bli 130 km/tim. där det idag är fri fart. Detta är ju redan en rekommenderad fart. Höjda böter är också på tapeten. Miljö och olycksstatestik anges som skäl.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Fri fart ?

Inläggav Kovlingen » 2021-05-07/21:57

CG Arvidsson skrev: Miljö och olycksstatestik anges som skäl.

Låter vettigt . (Tycker jag :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fri fart ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-07/23:35

Då kommer alla tyska två- och fyrhjuliga fordonstillverkare begränsa topphastigheten på sina kommande fordon från dagens tumregel 250 km/h till något betydligt lägre.
Det finns liksom ingen nytta att behålla dagens högre begränsning för allmänheten.
Sportbilar och sporthojar kommer att få stryk då nyttan för dessa drastiskt kommer att minska.

Tyvärr är det turister och lastbilar som kör igenom Europa via Autobahn som förstör mest för andra.
Redan i dag är det svårt att köra i toppfart på Autobahn pga trafiktätheten och nödvändiga vägarbeten.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Fri fart ?

Inläggav Kovlingen » 2021-05-07/23:46

Hur många KAN köra i 250 km/t . Lite skillnad mot 110 km/t
Ser ut som övriga står stilla :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Fri fart ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-08/04:10

Efter några mil i 250 km/h med stödhjul känns det som man kör 90 km/h :D
Fast efter ett tag brukar dock det roliga ebba ut, och en mer normal marschfart hållas.

Utan stödhjul har toppfarten tyvärr inte testats med hojen då jag hade packning på, men jag antar att det är en betydligt mindre angenäm upplevelse.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Fri fart ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-08/06:25

Jag har läst en del om fri fart på Autobahn genom åren. Fler och fler tjänstemän och politiker vill ha bort fri fart, men den tyska (prestige)billobbyn är stark.
Hur som helst vet alla, som kört på Autobahn, att åtskilliga sträckor där numera har hastighetsgränser - och sådana tenderar att bli allt vanligare. En inte oäven gissning är, att makthavarna "strypt Autobahn långsamt" - men att det nu kommit till ett steg, där fri fart kommer att försvinna(?).
Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fri fart ?

Inläggav enhjuling » 2021-05-08/06:53

Synd, då kommer de att sluta köra aktivt, hålla koll på backspeglar, hålla sig i den högra filen utom vid omkörning. Istället blir det som här, farthållaren i på skyltad hastighet, inte gå åt sidan till höger (för ingen får ju köra fortare ändå), lite rattsurfning är ju också möjligt när man inte behöver hålla koll på andra, backspegeln kan man använda till att kolla frisyren eller sminket, osv.....
Jag har alltid tyckt att de överlag kör mycket bättre på autobahn än vad vi gör här men jag kanske har fel.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Fri fart ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-08/07:22

Jag delar din avslutande åsikt - har många gånger imponerats av Autobahnförares kombination av högt tempo OCH koll OCH hänsynstagande. Till det kommer, att när det uppstår köer, och man behöver byta fil, har jag imponerats av, att man som regel bereds plats för filbyte på ett helt annat sätt än här hemma. Sådant är trevligt att uppleva i Tyskland - och dess motsats är trist här hemma. Tyska trafikanter förefaller som grupp klart mognare än svenska! Tyvärr.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fri fart ?

Inläggav fredde 7 » 2021-05-08/07:42

Håller med föregående skribenter om den tyska förarens förträfflighet.

Jag tror inte tyskarna kommer slopa fri fart fullt ut, lika lite som att USA (läs Texas med fler) kommer
inskränka rätten att bära vapen.



Säkerhetsmässigt är autobahn på en lika hög nivå som våra svenska motorvägar.

Personligen tycker jag det hade varit skittrist om man slopade fri fart, Jag älskar mina nattliga genomresor
på autobahn, favoritsträckan är de slingriga backarna runt Kassel, då pumpar välbehaget;)
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Fri fart ?

Inläggav CG Arvidsson » 2021-05-08/08:38

Håller med dig Bror, det känns faktiskt tryggare att köra i Tyskland än här hemma. Där har man koll i sina backspeglar och rattsurfar inte under färd. Nästan totalt lastbilsförbud under helger. Underhåller sina vägar bättre än här. Autobahn har redan idag en stor del hastighetsbegränsning av olika anledningar. Inte sällan är dessa avsnitt försedda med mer eller mindre dolda kameror. Har till och med sett en helt dold kamera i ett vägdike. I städer finns också kameror och då i militärgrön kulör. Förvarningsskyltar existerar knappt. Trafikförseelser ger olika antal poäng,kallas "punkte Flensburg" då de registreras där. Vid ett visst antal poäng får man skicka dit körkortet under en period. Vid riktigt grova trafikbrott kan man få lämna över sitt fordon för evigt. Framför allt är polisen mer närvarande i Tyskland, vilket också har en lugnande effekt. När den här pademin gett sig iväg ska det nog bli en tur till Thüringerwaldt. Har aldrig varit där,men vägnät och städer/byar påminner mycket om Hartz. Gott om hotel för hojåkare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst