God mat och Frans G Bengtsson(!)

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

God mat och Frans G Bengtsson(!)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-15/17:09

I likhet med mig gillar en och annan på Forum Frans G Bengtsson. 1939 gifte han sig med Norstedts förlagssekreterare Gerda Fineman, och de flyttade till flygelbyggnaden i hennes barndomshem Ribbingsfors Herrgård vid Gullspångsälven, nära Skagersvik.

Av en slump upptäckte jag, att Ribbingsfors numera är hotell och restaurang - förmodligen med viss inriktning på golfare. Man kan bo i Bengtssonska flygeln - inklusive i det rum, där han skrev Röde Orm och de sena essäerna, varav en del med motiv från Ribbingsfors med omnejd.
Utgångspunkten för essän En gammal ek, som kan ha börjat spira på 1200-talet, står alltjämt kvar, men den är död eller döende - efter att ända in på 1990-talet ha tett sig frisk.
Gullspångsälven, som avhandlas i Tankar i gröngräset, är alltjämt lika majestätisk och vacker, som när han skrev.
Alltså innebar årets resa med Läkare Utan Bromsar en natt på Ribbingsfors, så nu har jag sovit i hans skrivrum. Nej, det är inte likadant möblerat nu som då, och skrivmaskinen är inte originalet, men det är vackert så.

Miljön och maten (ankbröst, panerade abborrfiléer och vaniljpannacotta med färska bär) var utsökta och servicen omtänksam och förnämlig. De är i sig ett bra skäl till en natt där, men det blir förstås inte sämre, om man är FGB-entusiast.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: God mat och Frans G Bengtsson(!)

Inläggav BrooklynS » 2021-05-15/22:46

Såsom själv varandes stor beundrare av FGB-s skrivkonst (och anka) uppskattar jag detta tips. Det får bli ett stopp där nästa gång jag har vägarna söderut.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst