Gotland 1 augusti

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-12/21:25

God kväll.

Jag och min fru åker till Gotland den första augusti och bor i Visby under hela resan, och jag undrar ifall ni har några tips gällande platser vi bör besöka och uppleva samt fina mc vägar utanför Visby?

Tack för att ni läser detta.
Ha en fortsatt trevlig måndagskväll.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav erro67 » 2021-07-12/21:39

En dag för södra Gotland: Ekstakusten, Bursvik, Holmhällar, Hoburgen m.m.

En dag för mellersta Gotland: Katthammarsvik, Sysne, Ljugarn, Närsholmen m.m.

En dag för norra Gotland: Stenkusten, Bungenäs, Smöjen, Furillen m.m.

En dag för Fårö: "raukvägen", Digerhuvud, Langhammar, Fårö fyr, Kutens, "Dämbavägen" m.m.

En dag i Visby

Allt runt kusten är fint. Och undvik de stora 140-vägarna såvida det inte rör sig om transport till/från Visby.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-13/20:13

Tack så mycket för tipsen. Skall orientera mig lite kring vägarna så man är lite förberedd när det är dags.

Ha en trevlig kväll.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Gerhard Petersson » 2021-07-14/11:27

Hallshuk och Högklint utsiktsplatser är också värda ett besök.
Jag har några filmer när jag var där i höstas.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... _D0d0mGvjG
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-07-15/02:11

Lite är det att man ska äta sig igenom Gotland. Rökt fisk, saffranspannkaka, lamm och crepes. Kanske ett besök på ringen. Det var mycket folk på Gotland när jag var där förra veckan. Tror det är mer än vanligt när man inte kommer utomlands.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-07-15/02:17

När jag var där för två år sedan blev jag helt tagen av keramikern Dan Leonette raku bränningar. Måste ta bilen dit för en inköpsresa någon gång.
http://www.leonette.com/index.html
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav gorbra » 2021-07-15/15:02

Har du tid och lust att äta något kulinariskt så ta en tur till Krakas Krog i Kräklingbo. Inte billigt men garanterat en upplevelse. Vi kom MC-klädda dit, inga problem, middagen tog 4 timmar, kändes som 1,5. Det är några år sedan, men jag tror inte du blir besviken nu heller. http://krakas.se
/Göran
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-15/15:22

Smakrike i Ljugarn är också ett högeligen rekommendabelt matställe.

Tar ni svängen Furillen runt - rekommenderas verkligen! - så missa inte Kyllajs, väster om Valleviken. Där finns lämningar efter gammal kalkindustri, inklusive lagerbyggnader och en bibehållen lastkaj. Inga problem att ta ett dopp.

Vid rätt väder är det en magisk plats. Jag är färgad av en natt i husbil för 25 år sedan. Morgonen var helt stilla, himlen var fullständigt molnfri och vattenytan så slät, att det kändes som ett helgerån att bryta den med morgondoppet. Rabbisarna skuttade omkring i blåelden, där humlorna lät som en avlägsen motortävling.

Men Kyllajs är mer än väl värt ett besök, även när omständigheterna inte är sagolika.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-18/07:39

Gerhard Petersson skrev:Hallshuk och Högklint utsiktsplatser är också värda ett besök.
Jag har några filmer när jag var där i höstas.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... _D0d0mGvjG


Såg riktigt fint och trevligt ut. Bra filmat med och inga krusiduller. Har sett de klippen innan med tror jag, tyckte mig känna igen dem. Tack så mycket för tipsen med, väldigt tacksamt av dig.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-18/07:47

Kenneth Lundgren skrev:Lite är det att man ska äta sig igenom Gotland. Rökt fisk, saffranspannkaka, lamm och crepes. Kanske ett besök på ringen. Det var mycket folk på Gotland när jag var där förra veckan. Tror det är mer än vanligt när man inte kommer utomlands.


Kommer nog bli mycket mat för min del vad det verkar hehe.
Såg hemsidan med. Riktigt skickligt och fint hantverk, bil får man ha nästa gång om man ska köpa därifrån med som du säger, överambitiös kan man vara ibland men inte så överambitiös med hojen.

Tack så mycket för tipsen och ha en fortsatt trevlig dag med.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-18/07:53

gorbra skrev:Har du tid och lust att äta något kulinariskt så ta en tur till Krakas Krog i Kräklingbo. Inte billigt men garanterat en upplevelse. Vi kom MC-klädda dit, inga problem, middagen tog 4 timmar, kändes som 1,5. Det är några år sedan, men jag tror inte du blir besviken nu heller. http://krakas.se
/Göran


Det var sannerligen priser lite utöver det vanliga men det är nog något man vill uppleva väl där. Är ju trots allt inte så att man äter på ett sådant ställe ofta. Området såg riktigt trevligt ut med dessutom så det blir nog en tur dit. Tacksamt också om de inte lägger vikt på om folk kommer med mc kläder eller brioni kostym heller.

Tack så mycket för svaret och tipset med.
Du för ha en fortsatt trevlig dag.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-18/08:03

Bror Gårdelöf skrev:Smakrike i Ljugarn är också ett högeligen rekommendabelt matställe.

Tar ni svängen Furillen runt - rekommenderas verkligen! - så missa inte Kyllajs, väster om Valleviken. Där finns lämningar efter gammal kalkindustri, inklusive lagerbyggnader och en bibehållen lastkaj. Inga problem att ta ett dopp.

Vid rätt väder är det en magisk plats. Jag är färgad av en natt i husbil för 25 år sedan. Morgonen var helt stilla, himlen var fullständigt molnfri och vattenytan så slät, att det kändes som ett helgerån att bryta den med morgondoppet. Rabbisarna skuttade omkring i blåelden, där humlorna lät som en avlägsen motortävling.

Men Kyllajs är mer än väl värt ett besök, även när omständigheterna inte är sagolika.


Det kommer säkerligen bli ett besök där med, både i Ljugarn och Furillen. Ser ut att vara trevliga vägar runt omkring med så blir nog en upplevelse lite utöver det vanliga på Gotland kan tänkas.

Tack så mycket för både svaret och tipsen, väldigt tacksamt.
Ha en fortsatt trevlig dag med.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Gotland 1 augusti

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-18/08:07

Jag vill tacka er så mycket för att ni tog er tid och skrev ned tips och svarade på mina två frågor, det är oerhört snällt av er och jag, samt min fru är väldigt tacksamma för detta.
Ha en fortsatt fin söndag.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst