Favoritsträcka som blir drömväg.

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Favoritsträcka som blir drömväg.

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-07-22/20:40

Jag har en egen liten specialväg från södra Halland till Borås som jag använder när jag hojar. Körde redan på 80/90 talet denna rutt. Den börjar utanför Halmstad direkt efter Vallås mot Åled/Sennan, börjar direkt med mjuka och böljande kurvor. Motorcyklister i södra Halland är väl medveten om denna väg.

I Sennan svänger jag höger i byn mot Fröslida och passerar baksidan av Oskarström, passerar precis korsningen mot Simlångsdalen när jag ett par hundra meter senare tar den väg som kommer att gå parallellt med Nissastigen till Torup. Denna väg har alltid varit stötig och guppig men nu var det lagt ny svart mjuk asfalt som böljade sig igenom landskapet. Vägen är såpass smal att det är inte målat någon mittlinje, bara sidomarkering, Halleluja!

Vägen tar sig ända till Torup där jag bara korsar Nissastigen in i Torup för att sen köra mot Drängsered och Ätran. Det är en ganska schysst sträcka men med tjälskott här och där. Där utanför Ätran Gunnarp mer exakt var det även där nylagd asfalt ända upp till Mårdaklev, nu håller jag på att bli riktigt religiös då jag vet att det är mjuka kurvor i 34 km. Resterande väg 154 till Svenljunga och till mötande väg från Gislaved är vanlig normalkurvig länsväg.

Med en returresa av samma sträcka har jag slipat bort kanterna från däcken gjorda av Oskarshamn/Gotlandsresan för två veckor sedan.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Favoritsträcka som blir drömväg.

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-07-23/06:54

Hej :D

Eftersom du beskriver lite av ”mina hoods” så är vägarna välbekanta även för mig. Mumma!
Om du kan leva med lite sämre beläggning så är vägen ”strax efter Simlångsdalsvägen vid Oskarström” där du istället tar till höger mot Skavböke mot Yttre Mjäla värd att besöka. Betydligt kurvigare, men lite sliten i beläggningen. Sätt ESAn på soft så löser det sig ;). Det hela slutar via Rydöbruksvägen 3km norr där du korsar Nissastigen så den lilla knixen får du lägga till.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst