Torsby - Linköping?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Torsby - Linköping?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-31/21:15

Kommande år gör gänget en resa med sista övernattningen i Torsby. För hemresan till Linköping funderar jag på Ekshärad - Hagfors - Nordmark - Filipstad. Där har jag inte kört - och söker alltså information.
Är det en bra eller dålig idé att köra öster om Klarälven? Och hurdan är vägen Bergsäng - Hagfors?

Ytterligare ett alternativ kan vara Sunnemo - Brattfors. Är det en bra eller dålig idé?

Asfalt är, vad som gäller.

Alternativa tips är välkomna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav GSven » 2022-11-01/20:36

Bror Gårdelöf skrev:Kommande år gör gänget en resa med sista övernattningen i Torsby. För hemresan till Linköping funderar jag på Ekshärad - Hagfors - Nordmark - Filipstad. Där har jag inte kört - och söker alltså information.
Är det en bra eller dålig idé att köra öster om Klarälven?.


Öster om Klarälven, bra idé. 62 är en fin väg.
Öster om Fryken är också fint, solig dag så kan mormorsglasscafe.se i Lysvik vara fin paus. Nästan framme i Sunne så sväng vänster (österut) v 241 till Munkfors. Kurvigt över vattendelaren mellan Frykensjöarna och Klarälvsdalen.
Därifrån mot Filipstad har jag bara kört enstaka gånger på respektive väg och kommer inte ihåg vad som var bäst.
Värmlänningarna får komplettera!
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-01/21:43

Tack. Skälet till, att jag i trådstarten utelämnade alternativet öster om Fryken och Sunne - Munkfors är, att vi kört de vägarna förr. Men om min idé över Ekshärad ff innebär tråkig väg, är det förstås bättre med repetition av något trivsamt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav Börje X Svensson » 2022-12-28/10:14

Hej Bror!

Jag återkommer med förslag på krokiga asfaltvägar, enl vårt tel.samtal.
Eftersom jag bor i Ekshärad känner jag området ganska bra.

Mvh
Börje
Börje X Svensson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2000-02-17/01:00

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav BmwMats » 2022-12-28/10:26

Ber att få önska Dig välkommen till forumet Börje.
Hoppas att du skall trivas här i en salig blandning av oss knuttar :lol:

Vad kör du för något ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-28/10:35

Tack på förhand, Börje. Jag avvaktar med spänt - men inte otåligt - intresse.
Det är ju gott om tid till Kristi himmelsfärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav Börje X Svensson » 2022-12-28/15:52

Tack för välkomnandet Mats.

Jag kollar forumet regelbundet, men har ej gjort några inlägg sen augusti 2019.

Jag kör F650GS (den med 800-motorn) på asfalt, och G650X Challenge på grus.

Börje
Börje X Svensson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2000-02-17/01:00

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav F800åkare » 2023-01-07/18:07

Bror Gårdelöf skrev:Kommande år gör gänget en resa med sista övernattningen i Torsby. För hemresan till Linköping funderar jag på Ekshärad - Hagfors - Nordmark - Filipstad. Där har jag inte kört - och söker alltså information.
Är det en bra eller dålig idé att köra öster om Klarälven? Och hurdan är vägen Bergsäng - Hagfors?

Ytterligare ett alternativ kan vara Sunnemo - Brattfors. Är det en bra eller dålig idé?

Asfalt är, vad som gäller.

Alternativa tips är välkomna.


Från Torsby till Ekshärad, vidare genom Hagfors till Nordmark och Filipstad ? från Filipstad, vart har du tänkt där?

Öster om klarälven funkar, undvik så långt det går Rv62 och Rv63 tråkigare väg finns ej på hoj.Mellan Ekshärad Hagfors åker man Byn, Bergsäng, Skålviken. Vissa bitar av väg 240 måste man åka på hur som för att komma till filipstad men även den är tråkig, liksom bara rakt fram , knappt en kurva. men mellan Hagfors och Filipstad tar man givetvis via Sunnemo , från Hagfors siktar man på väg 240 mot Molkom, svänger av i Lidsbron mot Sunnemo och följer sedan den vägen till Brattfors, 100% bästa vägen att åka till Filipstad. Då missar man Nordmark som tyvärr ligger på väg 240 men är ett besök viktigt kan man ju åka den lilla sträckan mot Hagfors, det är just mellan Nordmark och Filipstad som den enda roliga biten på väg 240 finns så att köra den 2ggr gör ju inget.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Torsby - Linköping?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-07/19:01

Varmt tack för tips.

Filipstad - Linköping har jag rätt bra pejl på efter tidigare resor. Det brukar bli Kristinehamn - Björneborg - Degerfors - Laxå - Askersund. Om tiden räcker till, och medresenärerna är sugna på det, blir det därefter ofta Åmmeberg - Zinkgruvan - Mariedamm - Godegård - Tjällmo - Vreta Kloster - Linköping.
Har du inte kört de sträckorna tidigare, rekommenderas de varmt, när du är i dessa (bokstavliga!) krokar.
Har du kört dem, så vet du.

Edit 19.20: Alternativt blir det Storfors - Karlskoga - Degerfors. Via Kristinehamn har vi kört flera gånger tidigare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst