Västfronten och Normandie

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Västfronten och Normandie

Inläggav Sahlin » 2023-05-13/13:51

I sommar kommer det att bli en tur till Västfronten och Normandie. När det kommer till Västfronten så kommer vi att koncentrera oss till Ypres och Somme eftersom det ligger bra till på vägen mot Normandie. Just dessa platser har jag ganska bra koll på när det gäller sevärdheter och museum.

Men, när det kommer till Normandie är jag däremot mer osäker. Det finns ju en uppsjö av olika ställen man vill besöka och vi har ca: två till tre dagar på oss. Hinner man med allt? T.ex. alla stränder, minnesplatser o.s.v.

Om det är någon här i gruppen som varit i Normandie (givetvis även Västfronten) så tar jag tacksamt emot tips om vad som absolut inte bör missas.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Västfronten och Normandie

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-13/15:36

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Västfronten och Normandie

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-13/16:24

Det rimliga svaret på frågan är, att ni inte hinner med allt på ett par dagar. Det finns ju alltid något mer.

Lästips: I Peter Englunds Förflutenhetens landskap (Atlantis 1991) finns essän På slagfältet vid Verdun, skriven efter att han varit där. Inte muntert, men bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Västfronten och Normandie

Inläggav Sahlin » 2023-05-14/10:44

Tack för tipsen Måns och Bror :)

Nä, att hinna med allt hade vi nog inte räknat med utan vi tar det som det kommer. Man får väl helt enkelt försöka sortera efter bästa förmåga.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Västfronten och Normandie

Inläggav Haavee » 2023-05-14/21:53

Vad kul att ni ska åka åka ner till Normandie, här finns så otroligt mycket att se, jag har rest i området 3ggr gånger tidigare och har fortfarande platser kvar att besöka.
Med bara 2-3 dagar tillförfogande så får ni sikta in er på det som är mest intressant för er.

Några tips!
Förslag på basläger: Bayeux
Här finns också den berömda Bayeuxtapeten, härifrån har du ca: 30 min till fyra av stränderna, till Utah Beach får du lägga på 15 min till.

Krigskyrkogårdar:
Amerikanska kyrkogården i Colleville Sur Mer, här ligger nästan 10000 soldater ( bla 3 medal of honor ).
Tyska kyrkogården i La Cambe över 21000 ligger begravda här. ( Mikael Wittman ).

Museum:
Dead Man's Corner Museum och D-Day Experience som ligger på samma ställe, det sista är ett absolut måste!
Overlord Museum i Colleville-sur-Mer är också bra.

På gångavstånd från Amerikanska kyrkogården hittar du WN 62 (Widerstandsnest 62) och med tanke på vad som hände här är det en nästan kuslig känsla man får när man tittar ut över Omaha Beach rakt nedanför.
Klostret Mont-Saint-Michel ligger på en klippa mitt ute i vattnet är väl värt ett besök men räkna med att det går åt en heldag till detta 25 mil t.o.r.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Västfronten och Normandie

Inläggav Sahlin » 2023-05-18/10:55

Haavee skrev:Vad kul att ni ska åka åka ner till Normandie, här finns så otroligt mycket att se, jag har rest i området 3ggr gånger tidigare och har fortfarande platser kvar att besöka.
Med bara 2-3 dagar tillförfogande så får ni sikta in er på det som är mest intressant för er.

Några tips!
Förslag på basläger: Bayeux
Här finns också den berömda Bayeuxtapeten, härifrån har du ca: 30 min till fyra av stränderna, till Utah Beach får du lägga på 15 min till.

Krigskyrkogårdar:
Amerikanska kyrkogården i Colleville Sur Mer, här ligger nästan 10000 soldater ( bla 3 medal of honor ).
Tyska kyrkogården i La Cambe över 21000 ligger begravda här. ( Mikael Wittman ).

Museum:
Dead Man's Corner Museum och D-Day Experience som ligger på samma ställe, det sista är ett absolut måste!
Overlord Museum i Colleville-sur-Mer är också bra.

På gångavstånd från Amerikanska kyrkogården hittar du WN 62 (Widerstandsnest 62) och med tanke på vad som hände här är det en nästan kuslig känsla man får när man tittar ut över Omaha Beach rakt nedanför.
Klostret Mont-Saint-Michel ligger på en klippa mitt ute i vattnet är väl värt ett besök men räkna med att det går åt en heldag till detta 25 mil t.o.r.


Tusen tack för dessa tips!! De kommer jag definitivt ta med mig och kika vidare på. Sedan är det som du skriver att två till tre dagar är i minsta laget, men vi får göra det bästa möjliga av saken. Förhoppningsvis hinner vi med att kika lite på västfronten också. Jag hoppas att vi hinner lägga två dagar där.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Västfronten och Normandie

Inläggav gorseh » 2023-08-10/14:15

Hej! Får man fråga hur resan gick? Jag var dit med SMC förra hösten, vi bodde lite för långt ifrån alla sevärdheter så det blev långa resdagar, men det var fina vägar genom häcklandskapet! Så många fina sevärdheter och minnesplatser, särskilt Pegasusbron med sitt fina museum tyckte jag. Kul att se västfronten, det är bonus såklart på en så här pass lång resa.
BMW är bra, men inte Italiensk...
Användarvisningsbild
gorseh
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-03-04/08:41
Ort: Vallentuna


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst