av Bror Gårdelöf » 2024-03-09/12:44
Tänk igenom, hur du vill göra med hojens service. En given möjlighet är att starta med nyservad hoj, nya däck etc. Nackdelen är, att detta är relativt dyrt i Sverige.
En lika given möjlighet är att planera in service, eventuellt däckbyte mm under resan. Märkesverkstäderna i Tyskland lär vara betydligt billigare än de svenska - och jag gissar, att det inte blir dyrare längre söderut.
Nyckelorden är "planera in" - så att du har tid bokad på verkstaden ifråga.
Hur du än gör: Se till, att bromsarna är OK! Annars kan det bli tråkigheter i Alperna etc.
Om du har en vätskekyld motor: Se till, att kylaren är OK. Värme och uppförsbackar ställer högre krav än här hemma.
Ett alternativ är att ta tåget från Hamburg. Du sover genom Tyskland och vaknar någonstans i (närheten av) Alperna. (Jämför biljettpriset med hojens driftskostnader för samma sträcka plus en hotellnatt.) Om det är intressant, hittar du mer på nätet under t ex Autozug (tyskt företag) och Auto am Zug (Österreichische Bundesbahn, ÖBB).
Som jag kör, tar Tyskland minst två dagar i vardera riktningen - och Autobahn är enligt min åsikt inte störande trivsam på hoj.
Du kan välja mindre vägar, och Tyskland är vackert, men det tar tid! Tyskland är tätbefolkat, med bara några kilometer mellan mindre eller större tätorter. Och du skriver inte, hur lång tid resan får ta.
Bon voyage.