Långfärd med MC

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Långfärd med MC

Inläggav Farshad Nikbin » 2024-03-05/10:29

Hej alla fina medlemmar,
Nu till sommar tänker jag åka till Turkiet på två hjul. Jag har tänkt åka någon gång mellan den 16-20 maj och har inte planerat när jag ska vara framme i den soliga staden Alanya som är slutdestinationen.
Har tänkt åka genom Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien Alt Norra Italien, Kroatien, Albanien Alt Nord Makedonien, Grekland och Turkiet.
Alla tips och erfarenheter av alla former tas ödmjukt emot.
Farshad Nikbin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2024-01-09/10:30

Re: Långfärd med MC

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-03-06/02:47

Mina högst subjektiva råd nedan.

Ta färjan Rödby-Puttgarden eller Trelleborg-Rostock
Ödsla inte tid i Danmark. Urtråkiga vägar.
Vanligtvis bränner jag snabbt igenom Tyskland via Autobahn då det ligger betydligt roliga ställen i Alperna och väntar.
I Österrike finns i stort bara Grossglockner. Vissa tycker Timmelsjoch också är något att ha (halvkul i min bok).
Spendera hellre tid i Schweiz än i Österrike. Nedlusat med väldigt roliga kända bergspass, och fantastiska vyer.
Stanna i Andermatt i eller någon by i närheten så har du flertalet bergspass runt dig.
Norra Italien har Dolomiterna.
Stanna i Canazei eller någon by i närheten så har du åter ett gäng roliga kända bergspass runt dig.

Resten av länderna i sydöstra Europa ("Balkanländerna") har jag ännu inte haft nöjet att besöka så denna del överlåter jag någon annan att tycka till om.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Långfärd med MC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-09/12:44

Tänk igenom, hur du vill göra med hojens service. En given möjlighet är att starta med nyservad hoj, nya däck etc. Nackdelen är, att detta är relativt dyrt i Sverige.
En lika given möjlighet är att planera in service, eventuellt däckbyte mm under resan. Märkesverkstäderna i Tyskland lär vara betydligt billigare än de svenska - och jag gissar, att det inte blir dyrare längre söderut.
Nyckelorden är "planera in" - så att du har tid bokad på verkstaden ifråga.

Hur du än gör: Se till, att bromsarna är OK! Annars kan det bli tråkigheter i Alperna etc.
Om du har en vätskekyld motor: Se till, att kylaren är OK. Värme och uppförsbackar ställer högre krav än här hemma.

Ett alternativ är att ta tåget från Hamburg. Du sover genom Tyskland och vaknar någonstans i (närheten av) Alperna. (Jämför biljettpriset med hojens driftskostnader för samma sträcka plus en hotellnatt.) Om det är intressant, hittar du mer på nätet under t ex Autozug (tyskt företag) och Auto am Zug (Österreichische Bundesbahn, ÖBB).
Som jag kör, tar Tyskland minst två dagar i vardera riktningen - och Autobahn är enligt min åsikt inte störande trivsam på hoj.
Du kan välja mindre vägar, och Tyskland är vackert, men det tar tid! Tyskland är tätbefolkat, med bara några kilometer mellan mindre eller större tätorter. Och du skriver inte, hur lång tid resan får ta.

Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Långfärd med MC

Inläggav Magne » 2024-03-15/15:51

Långtur snabbt eller långsamt, hur mycket tid har du. Jag har själv bokat katamaran från Trelleborg - Sassnitz. Tiden på sjön är 2,5 timmar :-) det gör att jag kommer lite längre österut.
https://www.frs-baltic.com/sv/

Kan vara alternativ om du vill skippa Danmark och komma lite längre österut.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst