TÜV

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

TÜV

Inläggav Mats64 » 2024-04-02/15:15

Har någon koll på vad som gäller för tillbehör som man monterat på sin mc och reser till Tyskland?
Enligt uppgift är det krav att alla prylar som sitter på mc:n skall vara 100% original, annars väntas dryga böter och eventuellt beslagtagande där och då.
Min 1250GS är tull av Touratech prylar, framifrån och bak. Har även ett par Denali D2 monterade.

Vågar man köra söderut (läs Tyskland) med denna mc?
Användarvisningsbild
Mats64
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-07-26/09:51

Re: TÜV

Inläggav BrooklynS » 2024-04-03/16:27

Däck och avgassystem skall vara godkända och om typ avviker från normal skall du ha papper med dig där det framgår att den är godkänd för just din hoj.

Om du har eftermonterade skydd osv spelar ingen roll.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: TÜV

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-04-04/18:39

Varför ligger detta inlägg under "Touring"?
Kanske mer rätt under "Kläder och utrustning"?

Gällande frågan så kan du köra ned till Tyskland utan större oro.
Om tex belysning och avgasljud inte är original, men uppfyller gällande ECE-krav (E-märkning) för din modell så är det inget problem.
Samma sak om det är eftermarknadspryttlar tillverkade i Tyskland med motsvarande TÜV-godkännande och tillhörande ABE-dokumentation för din modell.
Tyska TÜV å andra sidan är inte värt något i Sverige utan här gäller enbart motsvarande E-märkning.
Med andra ord borde du vara mer nervös att köra med dina TÜV-eftermarknadsgrejor i Sverige än i Tyskland ;)
Vad det gäller Denali så har jag ingen aning om dessa har ett TÜV eller E-godkännande.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: TÜV

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-05/14:30

Något näraliggande - som jag inte är säker på: Jag har läst, att tysk polis är noggrann med, att hojen har samma typ av däck fram och bak. Huruvida det t o m måste vara samma fabrikat, har jag ingen aning om.
Ifall du redan kör på samma typ av däck och samma fabrikat, finns inte problemet. Om du är osäker, kan det vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TÜV

Inläggav Göran Lundell » 2024-04-05/17:15

Bror Gårdelöf skrev:Något näraliggande - som jag inte är säker på: Jag har läst, att tysk polis är noggrann med, att hojen har samma typ av däck fram och bak. Huruvida det t o m måste vara samma fabrikat, har jag ingen aning om.
Ifall du redan kör på samma typ av däck och samma fabrikat, finns inte problemet. Om du är osäker, kan det vara värt att kolla.

Så sa däckhandlarn till mig, samma typ, samma fabrikat gäller i DE!
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: TÜV

Inläggav Mats Jönsson » 2024-04-05/20:14

Tillbehören måste inte var original men godkända för din motorcykel.

Touratech tillverkar bland annat original "korvlådorna" till GS men även andra original tillbehör till BMW, Ducati och KTM. Så de tillbehören kommer inte att orsaka dig några bekymmer.

Så här står det på Touratech's hemsida:
"OEM manufacturing
For many years now, numerous motorcycle manufacturers such as BMW, Ducati and KTM have come to appreciate Touratech's incomparable expertise. You have parts such as pannier racks, aluminum panniers or crash bars manufactured in Niedereschach. Buyers of original accessories from these premium brands also benefit from the legendary Touratech quality."

Källa: https://se.touratech-nordic.com/about-us
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: TÜV

Inläggav Chresten Nielsen » 2024-04-06/08:49

Tyskregistrerade motorcyklar måste ha alla ändringar inskriva i besiktningspapperen som man måste ha med sig.
Det som kan ställa till det för en svenskregistrerad motorcykel är till exempel avgassystem som låter för mycket eller bromshantag importerade från Kina. Då kan det bli körförbud. Om du har monterat ”highway pegs” så ta bort dessa innan du åker till Tyskland.
Däckmönstret måste vara minst 1,6 mm. Om det på något ställe är mindre koster det cirka 75 EUR. Om det är blött på vägen riskerar man att det blir körförbud.
På min motorcykel har jag en annan vindruta och andra fotpinnar. De är inhandlade från Tyskland och jag fick med ABE-intyg. Dessa intyg har jag med när jag åker till Tyskland.
Här en länk till YouTube med filmer från poliskontroller i Tyskland: https://www.youtube.com/@Achtung_Kontro ... y=motorrad
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-04-27/19:11

Re: TÜV

Inläggav Ecklesiastik » 2024-04-08/07:26

Bror Gårdelöf skrev:Något näraliggande - som jag inte är säker på: Jag har läst, att tysk polis är noggrann med, att hojen har samma typ av däck fram och bak. Huruvida det t o m måste vara samma fabrikat, har jag ingen aning om.
Ifall du redan kör på samma typ av däck och samma fabrikat, finns inte problemet. Om du är osäker, kan det vara värt att kolla.


undra hur kinkiga de är på detta. Själv kör jag med Motoz Rallz bak och Motoz Enduro fram.

Sen blir man ju lite fundersam på Mitas E12 vilket var ett bakdäck man skulle använda till Mitas E13
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: TÜV

Inläggav Mats Jönsson » 2024-04-09/18:48

Chresten Nielsen skrev:Här en länk till YouTube med filmer från poliskontroller i Tyskland: https://www.youtube.com/@Achtung_Kontro ... y=motorrad


Jag tittade på några filmer från den tyska polisens kontroller och blev påmind om att jag har ingen ”kula” på mitt broms- och kopplingshandtag. Den där ”kulan” som är tänkt att hindra fingrarna från att glida av handtagen när man kramar dem.

Jag monterade på justerbara handtag från Wunderlich och den ("kulan") kändes mer att vara i vägen då jag valde att ha så korta handtag som möjligt.

Har själv kört 6000 mil de senaste 2 åren utan någon som helst tendens till att ”tappa” greppet om handtagen. Dessa mil inkluderar 2 avrostningar (där bromsprov ingick), 4 KNIX och 1 BKK.

Men då regelverket säger att de skall finnas på handtagen får jag väl skruva på dem innan jag kör söderut i maj så jag inte riskerar onödiga utgifter i Tyskland. :cry:
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst