FINLAND juni 2008

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

FINLAND juni 2008

Inläggav Fart Vader » 2008-02-29/21:38

Hej!
Någon som har erfarenhet av touring i Finland. Vi är ett gäng med olika hojmärken som gjorde Norge förra året under värmeböljan i juni, FANTASTISKT ! Detta år står Finland för dörren. Planerar att åka via Åland till Vuosnaiste-Forssa-Imatra-Savonlinna-Kuhmo-Lisalmentie-Tampere-Åbo-Stockholm. Ca. 200 mil. Någon som har liknande erfarenhet enär Finland med omnejd tyvärr är en vit fläck på våra kartor ? En av kompadren är som tur är "finne" så vi behöver ingen tolk ! :)
BMW R1200 ST Vem vill inte vara unik !
Användarvisningsbild
Fart Vader
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2006-02-24/22:15

Inläggav crv » 2008-03-01/17:47

Håll till på dom mindre vägarna för dom är trevliga, kurviga och i hyfsade skick.
Ta kontakt med den Finska BMW klubben och Finska turistbyrån så får du bra hjälp på vägen som passar era intressen. Men kom ihåg att man tillämpar högerregeln stenhårt.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Finland

Inläggav patrick56 » 2008-03-02/19:51

Säg till om jag kan hjälpa med någonting! Intressant rutt men se upp med stavningen på ortsnamnen. Antar att tyrkfelsnisse varit i farten. Ingen navigator klarar av en del av ortsnamnen :) :)
Skippa huvudvägarna och ge er ut på "landet". Vilken hamn anländer ni till från Åland eller tar ni skärgårdrutten till Åbo?
patrick56
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-02-13/10:10

Inläggav Räven » 2008-03-02/20:18

Träffade några fransmän i nordnorge som tyckte finska polisen tagit deras reskassa för fartöverträdelser. Är det någon som har erfarenhet av hastighetsböter i Finland ?
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Lime » 2008-03-02/21:20

Räven;30237 skrev:Träffade några fransmän i nordnorge som tyckte finska polisen tagit deras reskassa för fartöverträdelser. Är det någon som har erfarenhet av hastighetsböter i Finland ?


Som Ålänning... tyvärr ja.

1. Du får böter fort. Redan vid 5-6 km/h för mycket.
2. De har så kallad Stalker-utrustning. Det innebär kameror och laser åt alla håll och kanter på fordonen så det mäter din hastighet när de MÖTER dig.
3. Det är dagsböter-system i Finland, så du betalar baserat på din inkomst. Senast jag åkte dit, för +13 km/h på 70-väg, fick jag pynta nästan 4.000 kr... Rekordet har fortfarande en av Nokia-direktörerna som fick pynta drygt 210.000... euro.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Fart Vader » 2008-03-03/17:54

Tack för inläggen !
Vi "landar" i Osnäs via Åva om "Garmin" stavat rätt. Får väl tipsa pojkarna om att ha välfyllda läder alt. köra lagligt så sheriffen blir nöjd. Vi har en "inföding" med på resan så vi ska nog hitta rätt, geografiskt som språkligt ! :D
BMW R1200 ST Vem vill inte vara unik !
Användarvisningsbild
Fart Vader
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2006-02-24/22:15

Inläggav Wizzard » 2008-03-04/08:08

Räven;30237 skrev:Träffade några fransmän i nordnorge som tyckte finska polisen tagit deras reskassa för fartöverträdelser. Är det någon som har erfarenhet av hastighetsböter i Finland ?

Ja visst :-( finnarna baserar sina böter på dagsböter xx dagsböter upp till 15 km osv så det svider lika för alla
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Suomi

Inläggav 2661230 » 2008-03-04/12:39

Jag är ju från Finland, men bott 20 år i Sverige. I Finland har dom andra fartkameror än i Sverige, åker man på motsatt körfält så mäts ingen hastighet. Det spelar iofs ingen roll när man saknar reg.skylt framme på hojen och hjälm på hjässan. Hastighetsmätande poliser har jag aldrig sett på mina resor dit.

Ska man åka hoj i Finland rekomenderar jag att man håller sig till kuststräckan i österbotten, där pratar nästan alla svenska med en lustig brytning som ändå är mer lättförstådd än själva Finskan.
2661230
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Puumala

Inläggav Ralf Andström » 2008-03-04/20:10

Väl framme i Imatra, missa inte chansen att göra en avstickare till Puumala
varifrån ni bekvämt tar er vidare till Savonlinna via Sulkava,....förutsatt
att ni lyckas slita er! Ett alternativ är att från Puumala åka tillbaka mot Imatra
ca.7km svänga av till vänster ( Viljakansaarentie ) och köra upp till Kietävälä-färjan som tar er över ( ca. 10min. ) till Partalansaari, och vidare till Sulkava. Minimalt trafikerat, men se upp med björnarna : )
Ralf Andström
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-11-17/18:55

Puumala

Inläggav Ralf Andström » 2008-03-04/20:15

Väl framme i Imatra, missa inte chansen att göra en avstickare till Puumala
varifrån ni bekvämt tar er vidare till Savonlinna via Sulkava,....förutsatt
att ni lyckas slita er! Ett alternativ är att från Puumala åka tillbaka mot Imatra
ca.7km svänga av till vänster ( Viljakansaarentie ) och köra upp till Kietävälä-färjan som tar er över ( ca. 10min. ) till Partalansaari, och vidare till Sulkava. Minimalt trafikerat, men se upp med björnarna : )
Ralf Andström
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-11-17/18:55

Inläggav klabbarpan » 2008-03-05/08:10

Räven;30237 skrev:Är det någon som har erfarenhet av hastighetsböter i Finland ?


[url="http://www.smp.se/nyheter/vaxjodirektor-fick-200-000-i-boter(151263).gm"]http://www.smp.se/nyheter/vaxjodirektor-fick-200-000-i-boter(151263).gm[/url]

Här har du en Kronobergare med dyrbar erfarenhet...
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Imatra

Inläggav Wizzard » 2008-03-05/08:36

Kör ni runt Imatra gör en avstickare till Valamo kloster, gå på en mässa och sov över där en natt, bara för att känna tempot sjunka och för att uppleva ngt annat
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Fart Vader » 2008-03-07/21:57

OjOj !
Eller vad det heter på finska HojHoj!
Vem har avsikten att köra fortare än vad politikerna har lagstiftat ?? "Tjusningen" med MC är väl att komma upp i lagstadgad hastighet så j_vla bråttom som möjligt !! Tack för alla tips !
Ledtråd: Vem är jag ?
BMW R1200 ST Vem vill inte vara unik !
Användarvisningsbild
Fart Vader
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2006-02-24/22:15

MC-tur i Finland

Inläggav Gunnar Westerback » 2008-03-09/20:54

Smirre;30371 skrev:Jag är ju från Finland, men bott 20 år i Sverige. I Finland har dom andra fartkameror än i Sverige, åker man på motsatt körfält så mäts ingen hastighet. Det spelar iofs ingen roll när man saknar reg.skylt framme på hojen och hjälm på hjässan. Hastighetsmätande poliser har jag aldrig sett på mina resor dit.

Ska man åka hoj i Finland rekomenderar jag att man håller sig till kuststräckan i österbotten, där pratar nästan alla svenska med en lustig brytning som ändå är mer lättförstådd än själva Finskan.


Jag är också född i Finland men har bott snart femtio år i Sverige och har besökt fäderneslandet ett otal gånger med bil och två gånger med MC.

1. Enligt vad släktingar och bekanta har berättat (i några fall baserat på deras egna erfarenheter) så mäter polisen också farten på fordon som kör i motsatt riktning på vägen. Precis som Lime skriver i sitt inlägg.

2. Jag har åkt MC i Österbotten och i östra Finland och jag närmast avråder från att åka kuststräckan i Österbotten. Raka vägar och ett tråkigt landskap, platt som en pannkaka. I mellersta och östra Finland finns mängder med sjöar och med kurviga länsvägar som har en standard som förvånade min medresenär som var på sitt första besök i Finland.

3. Språket torde inte ställa några hinder i vägen. På hotell, vandrarhem och campingplatser finns det som regel alltid folk som talar engelska. Ute i samhället så kan många av dom yngre också engelska och blir glada att få praktisera sin engelska och att kunna hjälpa till.

4. Slutligen en liten detalj angående språk i Finland. Språket som dom flesta i Österbotten talar är en dialekt av svenskan (Finlandssvenska) och inte en brytning, precis som den svenska som talas på Åland också är en dialekt av svenskan.

Jag önskar er en god MC-tur i Finland med många positiva erfarenheter och upplevelser, precis som min medresenär till östra Finland också fick av vår resa.

Gunnar Westerback
f.d Österbottning
Gunnar Westerback
K100 RT -86
Användarvisningsbild
Gunnar Westerback
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2001-12-28/01:00

Och kanske Punkaharju...

Inläggav Stefan Johannesson » 2008-03-19/22:24

Puumala skriver jag gärna under på, även om det var mörkt, blött och blåste stormvindar när jag passerade. Savonlinna via Sulkava är en trevlig väg och som sagt, varför inte Punkaharju när ni ändå är i krokarna.
Där finns en konsthall nedsprängd i berget. Retretti, eller något sådant heter den, och sedan är det bara att fortsätta på den inslagna vägen. Harjutie heter den, har nummer 4792 och slingrar behagfullt fram en knapp mil på en smal landremsa mellan sjöarna. Bara den värd en omväg.
Sedan finns världens största träkyrka i krokarna. I Kerimäki ligger den. Det påstås att man fått ritningar i centimeter men trodde att det var tum...

Ovanstående plus Imatraforsen och Ryska gränsen avverkade jag på en lite för vidlyftig dagstur i somras. Jag hade lite otur. Det var inte bara det sämsta vädret i Finland på hela sommaren -07. Det lär ha varit den enda riktigt dåliga dagen. :mad: En tromb i trakten av Puumala hade gjort en massa hushåll strömlösa. Jag tyckte väl att det var lite mörkt i byn när jag åkte in och tankade.Tur att macken funkade!

Hoppas ni får bättre väder! :)
Stefan "CykelStefan" Johannesson, Märsta
Användarvisningsbild
Stefan Johannesson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-06-07/01:00

Förslag på hemresa

Inläggav 2658099 » 2008-03-25/23:06

Förslag på hem- eller ditresa via Åland "Postvägen". Läs mer om den här: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=100&Itemid=35 Har ni tid så är det en lite annorlunda resa över viken :) Den finns även som rutt till TomTom, se denna länk: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=126&Itemid=41
2658099
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2001-05-02/01:00

Åk via Åland!

Inläggav Snowstorm » 2008-05-04/21:12

Tjena blivande Finlandsresenärer!

När ni återvänder från, eller åker till, så åk för guds skull via Åland och stanna gärna en dag extra.
Finns en hel del härliga mc vägar här och mycket vacker natur. Finns också många sevärdheter som Kastelholms slott och Bomarsunds fästning och Sjöfartsmuseét. Och det bästa med Åland, 'Alla Talar Svenska' =)

Vad gäller trafikförseelser så råder jag att hålla hastigheter. Har inte så mycket erfarenheter av polisen på 'fastlandet' i mer än arbetsrelaterade ärenden men generellt sett är det finska som gäller och inte många som talar svenska då man lämnat den minimala svensktalande buffert zonen längs kusten vilket kan göra saker besvärliga. Och det kommer böter snabbt, och har man otur mycket... Som tidigare talare påpekat så har polisen ständigt igång stalker utrustningen och gillar den skarpt. Och att det inte är så vanligt med kontroller är nog en myt. Tycker jag hamnar i nån razzia varje gång jag är över på andra sidan landskapsgränsen. Speciellt i regionen runt Tamerfors (Tampere) kan det vara livlig aktivitet då poliskolan är belegen där.

Vad det gäller polisaktivitet på åland så är den väldigt varierande. Har bott/jobbat på åland sen 1993 och kan räkna antalet gånger jag hamnat att stanna i kontroll på en hand, och då ändast alkotest. Aktiviteten har dock ökat dom senaste åren speciellt som det brukar komma poliser från fastlandet på praktik hit och då intensifieras trafikövervakningen. Fartkameror har vi i dagsläget noll och ser ut att så förbli. Radarkontrollerna brukar vara förlagda till dom "stora" vägarna, dvs. från Mariehamn ut mot Eckerö, Långnäs och Vårdö. I Mariehamns regionen däremot så kan man räkna med att se en polisbil i varannan korsning uunder högsäsong då staden är liten och bilarna många.

Hoppas ni får en kanonfin resa!

Ps. Åker ni ända bort till öst gränsen kan det vara värt att kolla in 'Salpa-linjen' med alla dess befästningar och annat intressant från krigen.

//Snowstorm
Yamaha YZF 600 R Thundercat '96
Användarvisningsbild
Snowstorm
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-01-12/04:18

Re: Suomi

Inläggav F650GS » 2008-10-16/10:23

2661230 skrev:Ska man åka hoj i Finland rekomenderar jag att man håller sig till kuststräckan i österbotten, där pratar nästan alla svenska med en lustig brytning som ändå är mer lättförstådd än själva Finskan.

Det är tur man är från Närpes, då förstår man vad som sägs i trakterna. ;)
Numera med en R1200 GSA.
F650GS
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-03-19/01:00

Re: FINLAND juni 2008

Inläggav Fart Vader » 2009-01-30/19:42

Häpp !
Jag har lite bilder från Finlandstrippen, men det tycks inte fungera med uppladdningen. Jag måste betala medlemsavgift ?? Jag hoppas att det räcker med en gång ! Jag är betalande medlem sen 2005 ?? :o
BMW R1200 ST Vem vill inte vara unik !
Användarvisningsbild
Fart Vader
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2006-02-24/22:15


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst