Danne1 skrev:Hallå mc vänner!
Har idag skaffat mig ett par problem efter två provkörningar idag, vill ha lite råd av er andra!
Har vart och provkört en otroligt fin R1150RT-04 med en ägare och 950 mil på mätaren. Cykeln är som ny!
Har också provkört en R1200RT-08 idag, vilket jag kanske inte skulle ha gjort !
Jag har dock inte råd med en 08, men det finns ett par riktigt intressanta 05er och 06er till salu. Dom jag tittat på har mellan 400 och 700 mil på mätaren.
Vad tycker ni? 1200an går ju otroligt mycket bättre än 1150, både motormässigt och chassimässigt!
Hej Danne1 och välkommen till vårt forum!
Jag har en R1200RT och hade en R1150RT -03 före den så jag anser mig väl vara kapabel att ha en personlig åsikt i fallet. Att 1200 är en modernare (och tycker jag - en mycket trevligare maskin) är väl knappast något som förvånar. Att en ny Mercedes är en bättre bil än en gammal folka är ju heller inget som förvånar. Huruvida det extra man får är värt alla sköna tusenlappar extra är en annan sak som var och en måste svara på själv, det går inte att ge ett råd som "köp endast 1200 allt annat är skit".
Båda är mycket bra maskiner, speciellt som touring maskiner. 1200 kan dessutom "allrounda" mycket mer och är riktigt rolig att köra inspirerat på kurvig väg eller t.o.m. bana!!!
Min subjektiva uppfattning är att det skall skilja ca 10´per årsmodell och att 1200 kontra 1150 är minst värt 15 - 20´ bara det. Det innebär att en 04a 1150 bör (enligt min uppfattning) vara minst 25 - 30 tusen billigare än en 05a 1200 (+ 10´för en 06a) för att överhuvudtaget övervägas.
Danne1 skrev:Vet inte hur man ska tänka, en 1150-04 är ju VÄL beprövad och driftsäker medans en 1200 -05a är första årsmodellen med nytt chassi och vassare motor. Är det någon som hört eller har egna erfarenheter om några barn sjukdomar på 1200an??
1200 motorn var inte helt ny som konstruktion när den kom i RT, den hade funnits (med något färre hästar) i GS i en säsong. Jag har kört min 1200 ca 2000 mil nu och det har hitintills inte varit så mycket som något. Bara att tuta och köra. Jag kör en 05a som jag köpte ny våren 06 så jag är enda ägaren på den. Förutom vanlig service så har det bara varit nya däck och lite tillbehör som har tillkommit. Även om en del är nytt på chassie sidan så är det ända bara en utveckling av vad som redan fanns, telelever, paralever, bärande motor osv osv.
Danne1 skrev:Tycker det är fruktansvärt skönt med farthållaren och ESAn på 1200an, på långresor är ju farthållaren outstanding!
1150 är ju inte sådär våldsamt mycket bättre än den R1100RT jag har idag, visst integralbromsar och 6 växlad låda gör en del skillnad. Men skillnaden mellan 1200an och 1150 är ju milsvid!
Kom igen och hjälp mig nu, för och nackdelar!
///Danne
Farthållare har jag aldrig provat, och i ärlighetens namn fattar jag inte vitsen med den heller. I bilen JA, men på en MC - jag skulle aldrig fä för mig att köra så oinspirerat att jag behövde en farthållare (subjektivt av bara den medger jag utan omsvep).
ESA - Guds gåva till MC kollektivet - idag skulle jag inte gärna köpa en MC utan densamma.
Vad avser bromsarna så tycker jag att de bromsar som jag har är i särklass det bästa som jag någonsin haft på en MC - harrejävlar vad det bromsar när man tar i, och ändå helt odramatiskt.
Summa summarum - förutom det lägre priset så ser jag inga fördelar med R1150RT framför en R1200RT, inte en enda (om man nu inte är allergisk mot 98 oktan men inte 95). Du får börja köra fram ett hack till på macken
.
MVH Magnus