Köpråd för nybörjare?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-08-15/08:15

Jag vill gärna ha en BMW, den förmedlar ett mer strikt intryck än japanska varianter. F 800 S och GS verkar trevliga men BMW är mer kända för boxermotorer. Motortypen är dock inte viktigt och det går bra även med andra alternativ. Kanske skall jag välja en begagnad större modell. Med sidoväskor kan jag använda MC-n även för kortare resor i arbetet. ABS bör finnas. Sport- eller crossmc är inte vad jag tänkt mig.

Prismässigt är ca 50 tusen en sympatisk nivå men det kan vara värt att sträcka sig längre om man överväger en ny.

Vad skall jag tänka på vid val? Jag är ca 40 år gammal. MC-kort sedan en månad. Bor i Skåne och det är lite kvar på säsongen. Har tillfälligt köpt en billig gammal Suzuki GSX 750 men känner att den inte är riktigt vad jag vill ha Min idé om en mc skall se ut har alltid gestaltats av en BMW (dock att jag inte skulle vilja ha deras bilar)

Tacksam för synpunkter.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Marie » 2008-08-15/08:32

Kan du tänka dig en radfyra så är nog K1100LT eller möjligen K1100RS i din stil. 1200 ligger nog fortfarande för högt prismässigt.
Med boxermotor ligger nog R-någonting-RT väl till för ditt användningsområde. (någonting=1100, möjligen 1150)

Samtliga är rejäla till storleken och har bra skydd mot vädrets makter när du kör i jobbet. Dessutom ser de ganska propra ut.

Notera att detta är min personliga åsikt. Andra kommer att komma med andra förslag.
Välkommen hit, förresten
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-08-15/16:06

Tack vare den snabba modell-omsättningen de senaste åren kan du nu göra riktiga kap när det gäller BMW av årsmodell pre-2005. Definitivt läge för hårda förhandlingar...

Delar Maries uppfattning men gör ett tillägg: Gör en riktigt noggrann spec på vad du vilka egenskaper du kräver av din tillkommande (passagerarvänlig? lasttålig? snabb? tillbehörsflora? max miltal? och så vidare) och kolla sedan vilka modeller som fyller dina krav. Sedan är det bara att börja jaga...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-08-15/16:49

Kanske högst 3-4000 mil, sidoväskor. Sannolikt kommer jag bara att köra själv utom i undantagsfall.
Vilka speciella maskiner skall man titta på som är ganska nya men som redan är "ur modell"?
Tittade på R1150RS på bilder på blocket, den såg ut som jag hade tänkl. Är det en modell att förhandla om eller finns det någon annan särkilt bra men som kanske inte står så högt i kurs/pris.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Lennart Jansson » 2008-08-15/17:49

Hej MC-mannen, välkommen till klubbens Forum!

När du börjar prata R1150RS så tänkte jag göra ett inlägg. Efter att ha kört från 1966 o framåt kom jag från en R1100RS-98 till en R1150RS-02 våren 2004, nyuttagen. Den stora skillnaden låg i växellådan, nu blev det istället för 5 växlar, 5 tätare stegade växlar och en överväxel. Bromsarna hade med servon och skivornas storlek betydligt bättre bett, man hann knappt växla ned i takt med retardationen vid hårda inbromsningar. Vindrutan blev också större och ställbar.

Kan gott rekommendera R1150RS, kanhända du behöver hålla ett extra öga på oljeförbrukningen vilken kan vara rätt hög även om den ligger inom specifikationerna.

Tänk bara på att du nu hamnar på en mc med stor kapacitet att gå fort och långt och att du inte är van. Ligger E-växeln i har den rätt långa ben och man måste vara både vaken och ha FÖRMÅGA att agera därefter.
Deltag därför så mycket du kan i klubbens eller SMC:s körträningar på liten eller stor bana, där man får lära sig svänga snabbt och bromsa hårt!

Lycka till!
(efter R1150RS kom R1200ST - se bild från en Norgeresa)

Bild
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-08-15/18:32

Finns det någon "prislista" för R 1150 rs, dvs typiska priser för begagnade. Är det någon typ av tillbehör som är särskilt attraktivt. Är import från Tyskland meningsfullt och lönar det sig?
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-08-15/23:39

Kan bara säga att jag är riktigt nöjd med min 1150RS av årsmodell 2003 och uttagen 2004.
Passar kanske allra bäst på snabb långtouring - för commuting är körställningen aningen jobbig om man har de kroppsmått jag har. Du behöver absolut prova en innan köp.

Detta med oljeförbrukning är något som gäller för samtliga boxermodeller i samma generation men det är försumbara kostnader - retar mest.

Handlarna har en beglista som säkert någon kan länka till. Var dock observant på att priserna bör ligga rejält lågt nu såhär i säsongens elfte timme, med många nästan-nya på marknaden samt med allmänt vikande nyförsäljning/konjunktur.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-08-17/22:07

Hej

Grattis till MC-livet.
Svårt att ge dig råd på modell, men några tips på vägen.

- Tänk på att så fort man tagit hojen av stödet så behöver man balansera den, för en top tung hoj som LT'n eller RT'n så är det bra att vara lång och ha starka ben.

- En annan egenskap som hjälper vi låg fart och i stan är om motorn drar bra från tomgång, här upplever jag K-motorerna bättre än boxer motorerna.

- Bromsarna är bra på alla dagens hojar, men enligt min åsikt så bör man ha ABS, speciellt om det är blött på asfalten eller grus eller om du skulle behöva bromsa allt vad man kan för en bilist som kör ut framför dig.

- Kåpor, i stan och för korta turer på landsvägar behöver man bara en liten vindruta, ju längre turer och risk för dåligt väder, ju större kåpa.

- Sitt position, tänker du dig bara korta turer så spelar det inte så stor rull hur du sitter eller hur sadelen känns. Men ju längre turer du tänker ta, desto viktigare är att du sitter bekvämt på bekväm sadel, lagom vikt på händerna ben och fotvinklar.
Och tänker du ta med en passagerare, så skall hon/han också sitta bekvämt och känna sig trygg.

- Väghållning, de flesta av dagens hojar är stadiga i alla farter och lätta att svänga med, efter ett par säkerhets övningar på bana så lär man sig att det går att lägga ned hojen i kurvor och då uppskattar man hojar som är ännu mera stabila än standard hojen.

- Packutrymme, skall man bara ha med sig papper och böcker så räcker det med en tankväska som är lätt att ta med sig. Sidoväskor kan vara bra om man skall handla mat på vägen hem eller ta en helgtur med klubben eller likasinnade.
Topbox är bra för vecko- eller semesterturen, tänk bara på att boxen sitter högt och med mycket last så blir hojen mera top tung.

- Ny eller begagnad, en BMW går om den är servad som den skall 10.000 mil och mera utan problem. Så var inte rädd att fundera på en hoj med 3000-5000 mil på mätaren bara den har servicebok.

- Stor eller liten motor, enligt min åsikt så spelar det inte så stor roll i stan, en F650 är faktiskt väldigt smidig jämfört med en K1200RS vid stopljusen, filbyten och att parkera. För touring så bör man hae större motor.

- Image, här finns hur många åsikter som det finns hojåkare och grannar till hojåkare och jobbkollegor. Hur stor vikt du vill fästa vid detta kan bara du svara på.

-Provkör några hojar innan du bestämmer dig och disktutera gärna med en hojåkare som har några mil i sadeln.

- Ett sista ord på vägen, böja gärna med en mindre hoj och byt sedan upp dig efterhand som behoven och din skicklighet ökar. Starta inte med en stor hoj som klarar allt, det kan behövas en erfaren förare för att hantera den och uppskatta dess egenskaper. Och man blir bara en erfaren förare genom träning. på samma sätt som man lär bli en bra bilförare.

Lycka till.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Marie » 2008-08-18/14:46

tibbe skrev:- Ett sista ord på vägen, böja gärna med en mindre hoj och byt sedan upp dig efterhand som behoven och din skicklighet ökar.


Jaha där kom den som på beställning, jag undrade just hur länge det skulle dröja!

Jag har otaliga gånger skrivit detta och ännu inte fått någon ordentlig argumentation tillbaka. VARFÖR DETTA RÅD?
Är ni som skriver detta köpta av mc-branschen? Det enda detta råd leder till är att folk inte köper den hoj de vill ha utan någonting annat som de ångrar och så förlorar de pengar på att byta, om de nu över huvud taget lyckas bli av med pygméskiten som de blivit pålurade! Jag kom in i mc-åkningen med nollerfarenhet, ja tom med bara ett 'frukostflingekörkort'. Jag blev övertalad enligt ovanstående mall att börja med en 'liten lätthanterad hoj' och det tog okt-jan att växa ur den totalt! Jag har ännu inte lyckats smälta detta totala slöseri i fråga om hojinköp. Sen förstår jag inte dem som verkar finna ett nöje i att byta hoj. När man hittat den rätta så behåller man den väl tills den är tekniskt totalt utsliten, samma med bilar.

Mitt råd är alltså att LYSSNA INTE TILL SÅDANA 'välmenta' RÅD!
Det kommer bara att kosta dig ett antal tusenlappar extra, helt i onödan.
Jag kommer aldrig i mitt liv att rekommendera någon att köpa en hoj under 1000-kubiksklassen.
Det är med hojar som med bilar. För stort existerar inte, i den riktningen sätter bara din ekonomi gränsen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-08-18/15:07

Marie,

Jag gillar slagkraften i din argumentering och har nog beslutat mig att det skall vara en BMW i den storlek som du föreslår. Det gäller bara att hitta ett gott exemplar men om den skall vara av boxertyp eller fyrcylindrig återstår att komma underfund med. ABS-bromsar skall det vara, inte allt för stor kåpa samt packväskor på sidorna.

Jag är 186 cm och räds inte att MC:n är för stor, snarare upplever jag min nuvarande (en gammal Suzuki (som fö stått trasig i flera veckor)) som något liten i storlek och därtill jag hade gärna haft en större motor, det senare inte så mycket för prestandan som att jag utgår från att gångkulturen blir lugnare. Återstår som sagt att hitta ett lämpligt exemplar.

Lite sökningar på nätet har gett vid handen att begagnade BMW i Tyskland är billigare än här hemma, även om man köper hos handare i Tyskland. Jag har inte följt marknaden innan och undrar hur länge man skall ha is i magen och invänta att säsongen går till ända här hemma. Jag kan ju köra min gamla något litet tag till och avnjuta ett eventuellt nyförvärv tills vårsolen tittar fram.

Således två fördjupande frågor.

1) Synpunkter på import från Tyskland (några timmars resa bort)

2) Hur kommer priserna röra sig på hemmafronten ju närmre hösten vi kommer. Kanske rent av någon på forumet som har något att sälja eller föreslå?

(och ni skall veta att det är spännande att följa forumet om detta!!!)
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Danne Berglund » 2008-08-18/17:29

Hallå!

Jag kan bara hålla med Marie!! Första hojen jag körde var en R1100RT, den övningskörde jag på och tränade konbana/manöverproven på osv. Den åker jag på fortfarande, det är en 96a som gått 8600mil utan större problem. Service och lite övrigt underhåll bara. Den är förvisso tung, men å andra sidan otroligt välbalanserad med sin låga tyngdpunkt.
Lång behöver man heller inte vara då det bara är att justera sadelhöjden, jag är 1,76 lång och når lätt ned till backen med hela sulan på stöveln. Har provkört ett antal hojar då jag söker ny själv, och BMW kommer det alltid att stanna vid och boxer motorn lämnar jag inte heller då det är en otroligt mysig motor.
Men som sagt alla är vi olika, detta är bara min åsikt. Själv letar jag nu efter en R1200RT till nästa säsong.

Lycka till!! Ses på vägarna!

Mvh Danne
Användarvisningsbild
Danne Berglund
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-08-09/21:19

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Marie » 2008-08-18/19:45

MC-mannen skrev:det senare inte så mycket för prestandan som att jag utgår från att gångkulturen blir lugnare.


Jo, just det! Det handlar om karaktären hos motorn. Att inte vara *tvungen* att växla i tid och otid t.ex.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-08-19/21:11

Muahahaha... gurgel... jag höll på att spotta bärsen ut över laptopen! klockren analys Marie, dessutom var det j..ligt kul skrivet...

Seriöst, det där med vilken motorstorlek som gäller beror ju mest på vad man ska ha maskinen till. 250cc 2-takt räcker i skogen, där en 500 dito är fullt tillräcklig för att ta kål på en. :mrgreen:


Mitt tips är att köpa GS i passande prisklass, eller kanske en RT om det inte är så viktigt att vara macho 8-)
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-08-21/17:51

Jag var idag ute och provkörde R1200R vilket var hjärtans roligt. Den var precis som jag förutsatte att en BMW skulle kännas. Det både lät och kändes annorlunda med sin boxermotor. Den signalerade snällt när den ville bli växlad och behövde inte styras in i kurvor. På något sätt kändes den som en modern kamera som själv ställer skärpan och väljer bästa motivet; tittade man på kurvan kändes det som om MCn själv gjorde allt rätt. Gillar, Gillar, Gillar. Måhända var den lite för strak och höll på att stegra sig när jag accelererade första gången ut på landsväg. I övrigt ytterst lättkörd.

Hoppade över 800 modellerna, eftersom jag gillade R1200R.

Även R 1200 RT provade jag. Den passade mig inte alls, även om de båda i grund och botten är ganska likartade.

Kan man söka en begagnad R 1200 R? När kom de första gången? Särskilda saker att tänka på eller tillbehör att välja?

Tacksam för synpunkter.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Tommy Blarck » 2008-08-21/18:48

Hej!
Kul att Du gillar hojen!
Det är bara att slå till.
Kanonhoj!
Modellen kom hösten 2006
Hälsningar Tommy

BMW R100GS/PD Classic 1995
BMW R1100R 1998
Tommy Blarck
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2003-03-10/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Mats Ramnefors » 2008-08-21/18:50

Hej,

Introducerad hösten 2006 som årsmodell 2007 tror jag. Dvs funnits ute i två säsonger. Vill du ha en äldre billigare cykel antar att du får välja en R1150 (högre vikt och sämre prestanda).

Jag kollade lite på begagnade R1200R i våras när jag köpte min. Prisskillnaden var inte så stor så jag köpte en ny.

Jag köpte till
- liten sportruta (mest för utseendet)
- system väskor med innerväskor (lite touring)
- ASC (enda gångerna jag tidigare har vält var vid sladd på vatten och grus tänkte ASC skulle hjälpa)
- centralstöd
- färddator
- däckstryckontroll
- cylinderskydd (tänkte att jag välter väl någon gång men ännu inte ...)

Du har paket som ger dig lite rabatt på vissa kombinationer. Jag valde inte ESA för jag tyckte det blev för dyrt. Vad du väljer är väl lite personligt baserat på hur du tänkt använda cykeln.

Jättenöjd, det är en kul och mångsidig cykel. Jag har mest kört kortare "touring". Varit ute på grus (av misstag) några gånger och pendlat lite till jobbet.

Känns oerhört stabil och säker i alla lägen. Är det problem beror det på mig och inte cykeln. Cykeln kommer jag att kunna växa i ett par säsonger.

Problem med trottelsensorn ledde till två bärgningar. Verkar inte vara ett allmänt problem? Dåligt ex för mycket regn!?

Inga's (min frus) största klagomål är att "baksätet" är obekvämt vilket leder till ont i baken efter 4 timmar i sadeln.

Jag måste nog också härda baken innan jag vågar ge mig på längre pass men många roliga 3 - 4 timmars rundor har det blivit.

Jag tror inte du kommer att bli missnöjd!

Hälsningar

Mats
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Magne » 2008-08-21/19:43

MC-mannen skrev:...

Kan man söka en begagnad R 1200 R? När kom de första gången? Särskilda saker att tänka på eller tillbehör att välja?

Tacksam för synpunkter.


Jag hämtade ut min R1200R förra året. Har åkt ca 2000 mil med den både långt och kort. Jag har bytt till en stor vindruta för att skona mina axlar på långa resor. Det blir även lite mindre fluger på jackan :-D

Av extrautrustning har jag bl.a. packväskor, bra på långa sträckor. Toppbox är bra att lägga hjälmen i när staden ska besökas. Jag har även färddator och extraljus.

Jag har inte haft något problem med min hoj. Något som jag saknar och kommer troligvis att sätta dit är handskydd för att minska fartvinden mot händerna - fartvinden kyler när tempraturen kryper under 10 grader. Och det med sadeln det stämmer, men det går att använda som ursäkt för att alltid få åka utan passagerare.

Hoppas du hittar ett bra ex nytt eller gammalt.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-08-23/09:18

ASC är faktiskt en bra grej.Jag har det på min GS.Det har räddat mig några gånger från att sladda men också ställt till med en del hyss.Jag skulle köra om en bilist när jag precis hade köpt hojen.Det här var utanfölr Telias huvidkontor där det är en raka med 50km/h.Hojenn börjar hacka varpå jag tänker vad fasen och ger ännu mer gas. Då får den fäste reser sig precis när jag är brevid bilisten.Han måste inte trot jag var riktigt klok .
/FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-08-27/17:57

R 1200 R kom tydligen 06/07. Fråga uppkommer om R 1200 beteckningen funnits tidigare och vad som är skillnaden på de äldre motorcyklarna. Om man söker på nätet förekommer exempelvis R 1200 ST årsmodell 2005 och R 1200 GR årsmodell 2004. Är de föregångare till de R 1200 som finns nu? Eller är det 1150 som är föregångare?
Har alla samma typ av framvagnsupphängning som R 1200 R har idag (som verkar vara en av finesserna med denna MC)

Undrande och nyfiken
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-09-03/18:57

Nu har jag köpt en BMW. R 1150 RS -03. Körde hem den igår. 65 mil sträckkörning hem till Lund.
Den skiljer rätt mycket från R 1200 R som jag provkörde innan men det som lockade mest var att den var så fantastisk snygg. Blå med väskor och ser riktigt fet ut.

Den var bekväm och går snabbt. Motorväg puttras på 6:an på knappt 3500 varv. Möjligen låter motorn lite pressad när den varvas men den skjuter fart som ett ånglok. Klart annorlunda. Spännande att känna momentet i sidled när boxern jobbar.

Motorvägen från Gränna längs Vättern till Jönköping var rent ljuvlig. Efter 45 mil infann sig dock viss träsmak.

Nu gäller bara att välja lämpliga kläder och en tystare hjälm.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Köpråd för nybörjare?

Inläggav michael.j » 2008-09-12/18:43

har själv en 1100rt-99 som används fram och tillbaka till jobbet,fung utmärkt även vid lite regn.priset ligger mellan 50 och 60 ungefär.det som kan vara med dessa modeller är att den kan vara lite ryckig vid lungn körning och det är helt normalt(tror att de har fixat det på 1200-modellerna med ett extra tändstäft per cylinder),men jag tycker att alla motorcyklar har sitt speciella sätt att framföras på(lärde mig det snabbt ,annars är ett kännt problem 3-ans växel kan vara kass på vissa(testa att gasa ordentligt på denna växel vid provkörning.servicarna är ju inte direkt gratis men ligger ungefär på liten ca 2000,stor på ca4000-5500.lycka till mvg micke gbg
michael.j
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-09-03/19:18


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst