Vad ska jag ha för någon cykel?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Vad ska jag ha för någon cykel?

Inläggav Magnus T » 2008-08-17/20:10

Hej på er!
Jag är snart 42 år och nu har jag tröttnat på min Piaggio 200 som jag åkt på i nio år (260mil i år)(och barnen växer)så varför inte köpa en BMW som jag har sneglat på sen -84 när jag fick mitt tunga kort. Jag har provkört en k1200 RS-97 som det var en äldre dam som ägde och jag undrar för det var inte mycke hon viste Tex. hur många cylindrar? att den var vattenkyld förstog jag och lika så oljekyd.Men vad har det vart för kända fel som man ska leta efter på denna modell.Är det en bra cykel som rullat 3400 mil.Vad kommer i service-väg inom det närmaste.Är ett pris på under 50 tusen ett "bra"pris.Hur mycket bränsle drar denna mc.Kardandriften är väl inga bekymmer?Jag ska ha mc`n till ren nöjesåkningVad kostar den i försäkring.sen undrar jag vad man ska köpa för kläder skinn eller allväderställ? Det är många frågor som rör sig i min hjärna nu när man ska bli en i gänget som andra hälsar på.
Tack på förhand mvh. Magnus(snart riktig knutte)
Magnus T
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-08-17/19:47

Re: Vad ska jag ha för någon cykel?

Inläggav Matz Zingmark » 2008-08-17/20:55

Magnus T skrev:Vad kostar den i försäkring

Gå in på denna sida http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/BBA91E6D073CC71AC1257173003885F7 och klicka på Specialvillkor.
Eftersom du skriver att "du ska ha mc`n till ren nöjesåkning" så behöver du ett allväderställ. Fördelen är att det tål regn.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Vad ska jag ha för någon cykel?

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-08-17/21:03

Magnus T skrev:Hej på er!
Jag är snart 42 år och nu har jag tröttnat på min Piaggio 200 som jag åkt på i nio år (260mil i år)(och barnen växer)så varför inte köpa en BMW som jag har sneglat på sen -84 när jag fick mitt tunga kort. Jag har provkört en k1200 RS-97 som det var en äldre dam som ägde och jag undrar för det var inte mycke hon viste Tex. hur många cylindrar? att den var vattenkyld förstog jag och lika så oljekyd.Men vad har det vart för kända fel som man ska leta efter på denna modell.Är det en bra cykel som rullat 3400 mil.Vad kommer i service-väg inom det närmaste.Är ett pris på under 50 tusen ett "bra"pris.Hur mycket bränsle drar denna mc.Kardandriften är väl inga bekymmer?Jag ska ha mc`n till ren nöjesåkningVad kostar den i försäkring.sen undrar jag vad man ska köpa för kläder skinn eller allväderställ? Det är många frågor som rör sig i min hjärna nu när man ska bli en i gänget som andra hälsar på.
Tack på förhand mvh. Magnus(snart riktig knutte)


Hej och välkommen i gänget (snart ;-) )
1. 4 cylindrar i en längsmonterad och 90graders tippad motor (vevaxel i längdriktning, cylinder topp åt ena hållet och "botten" åt andra.
2. Kända fel lämnar jag till andra förutom att en del har drabbats av kopplingsproblem. Det finns folk som är bättre än jag på att berätta vad det handlar om.
3. Normalt sett är 3400 mil "inget på en BMW", service genomförs varje år eller var 1000 mil för de flesta moderna modeller. Ett vätskebyte och filterbyte skadar väl inte om den har stått ett tag.
4. Under 50 låter OK för en sådan hoj. Kolla på på hojtorget.nu, bmw-motorrad.se och blocket för att få lite jämförelse material.
5. Räkna med ca 7 l på 100 km vid normal körning
6. Nej
7. Försäkring är beroende av ålder, cykel du köper och bostadsort. Generellt är BMW "billiga" att försäkra jämfört med många andra maskiner. Gå åter till bmw-motorrad.se och kolla under försäkring så hittar du enkla tabeller.
8. Skinn eller Allväder, Aftonbladet eller Expressen. Jag kör i princip 100% allväder av god kvalitet numera bara för att det är så bekvämt. Efter mer än 30 års åkande har jag tröttnat på att alltid kolla på himlen och "regnställ på/av" konstant.


Fortsätt fråga - forumet är till för det.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad ska jag ha för någon cykel?

Inläggav Håkan » 2008-08-18/06:21

Magnus T skrev:Hej på er!
Men vad har det vart för kända fel som man ska leta efter på denna modell.Är det en bra cykel som rullat 3400 mil.Vad kommer i service-väg inom det närmaste. sen undrar jag vad man ska köpa för kläder skinn eller allväderställ?

Det är många frågor som rör sig i min hjärna nu när man ska bli en i gänget som andra hälsar på.

Tack på förhand mvh. Magnus(snart riktig knutte)



Hej och välkommen hit.

K12RS, kända fel, inte mycket fel på den hojen.
Ska man nämmna nåt så är det koppling, (som Magnus skrev) och "paralever-led" (leden på svingen precis före slutväxeln) som kan vara slitna. Troligen inte efter 3400 mil, snarare vid dubbla eller tredubbla körsträckan.
Viktigt som alltid är att service skötts och sköts i framtiden, byte av samtliga vätskor, oljor i motor, växelåda, slutväxel, kylvätska, kopplings-, broms-vätska. (Bromsvätske byte enl. manual är väldigt viktigt på en hoj med ABS bromsar.)

Klädsel, skinn eller allvädersställ?
Jag kör med skinnbyxor och allvädersjacka.

K12RS är en mycket kompetent motorcykel.
Du kan sätta en vän bakpå, ge er av söder ut, efter tre dagar kan ni sitta på en uteservering i Rom och dricka eftermidags kaffe, utvilade och nöjda...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad ska jag ha för någon cykel?

Inläggav Magnus T » 2008-08-18/08:39

Håkan skrev:
Magnus T skrev:Hej på er!
Men vad har det vart för kända fel som man ska leta efter på denna modell.Är det en bra cykel som rullat 3400 mil.Vad kommer i service-väg inom det närmaste. sen undrar jag vad man ska köpa för kläder skinn eller allväderställ?

Det är många frågor som rör sig i min hjärna nu när man ska bli en i gänget som andra hälsar på.

Tack på förhand mvh. Magnus(snart riktig knutte)



Hej och välkommen hit.

K12RS, kända fel, inte mycket fel på den hojen.
Ska man nämmna nåt så är det koppling, (som Magnus skrev) och "paralever-led" (leden på svingen precis före slutväxeln) som kan vara slitna. Troligen inte efter 3400 mil, snarare vid dubbla eller tredubbla körsträckan.
Viktigt som alltid är att service skötts och sköts i framtiden, byte av samtliga vätskor, oljor i motor, växelåda, slutväxel, kylvätska, kopplings-, broms-vätska. (Bromsvätske byte enl. manual är väldigt viktigt på en hoj med ABS bromsar.)

Klädsel, skinn eller allvädersställ?
Jag kör med skinnbyxor och allvädersjacka.

K12RS är en mycket kompetent motorcykel.
Du kan sätta en vän bakpå, ge er av söder ut, efter tre dagar kan ni sitta på en uteservering i Rom och dricka eftermidags kaffe, utvilade och nöjda...



Tack alla för snabba svar. Ni vet ju hur det känns när det brinner i knutarna.
Mvh. Magnus
Magnus T
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-08-17/19:47

Re: Vad ska jag ha för någon cykel?

Inläggav Mats Liifv » 2008-08-18/10:20

Kan bara bekräfta vad Håkan och Magnus säger här ovan. Dock har jag aldrig kommit över 6.5 liter/100km ens med passagerare och full semesterpackning. För mig har snittet legat på 6 liter/100km. Efter att modifierat min egen med styrhöjare, lägre fotpinnar och komfortsadel har jag inget att anmärka på utan det är en mycket bekväm touringhoj, som jag inte kan göra annat än rekommendera.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst