Körråd för nybörjare?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Körråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-09-06/17:51

Jag har nu avancerat från att be om köpråd (äger sedan en knapp vecka en R 1150 RS -03) till att be om körråd.

1) I körskolan användes en japansk MC med våtlamellkoppling. Vid krypkörning skulle man slira på kopplingen och pumpa på gasen (för att sätta fart på skivorna i kopplingen). Detta var nödvändigt vid lågfartsmanöverprovet.
BMWn har ju torrlamell och man skall enligt instruktionsboken inte slira på kopplingen. Hur gör man då vid lågfartsmanöver?

2) Vid långsam start i backe kan jag, om jag inte slirar igång, få motorn att helt kort spika. Bör jag använda 98 oktansbrännsle (95 oktan framgår av instruktionsboken)?

Tacksam för råd
Senast redigerad av MC-mannen 2008-09-06/18:57, redigerad totalt 1 gång.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav M-Anders » 2008-09-06/18:14

Hej

Också nybörjare fast mitt sikte är inställt på en K maskin, just för jag hörde om dessa vibrationer.
Tycker det är underligt att det ska finnas på en så pass ny maskin.
Har också av bekanta hört om detta och man vänjer sig säger dom om det kan vara någon tröst.
Hur som helst det är väldigt synde då jag varit väldigt sugen på en R 1100 RT.

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-06/20:20

1)
Ibland blir man helt enkelt tvungen att slira ett ögonblick, det dör den inte av. Dock kan du gå ner och köra på riktigt låga varv utan kopplingsslir, ända till dess motorn börjar hacka och bågen skutta.
Kör som om det vore en bil...

2)
Kör gärna en spridarrensning (köp något dundermedel på macken eller Biltema) samt kolla att du har fräscha stift, särskilt bi-stiften som tydligen lever ett hårdare liv än de ordinarie (om jag förstått rätt är de bara igång under vissa driftsförhållanden). Be någon erfaren R-åkare (efterlys henne/honom här på Forum) att provåka och kolla om din motor uppför sig normalt. Ett ögonblicks spikning har inte förstört någon motor men skall inte heller negligeras som symptom.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-09-07/07:25

Ang 2) Aha! Kanske därför jag upplever vissa vibrationer också (som jag dock tog upp i den ursprungliga frågan efters det förde lite på villospår.

Söker således erfaren R förare i Lund eller omnejd!

Jag skall passa på att nu, efter ett par veckors surfande tacka för att jag hälsats välkommen samt säga att jag är glad över valet av en BMW (vilket förståss uppskattas av forumets deltagare).
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-07/09:49

Vanligaste orsaken till vibrationer på en boxer (förutom de som är inbyggda i själva motorkonceptet) är att höger och vänster cylinder lever olika liv. Kan förvisso vara tändnings- eller insprutningsrelaterat men absolut vanligast är att cylindrarna helt enkelt får olika mängd gaspådrag, generellt eller på viss punkt - botas med en petig spjällsynkronisering.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-09-08/19:58

Jag har bytt huvudstiften samt tagit ur och rengjort bistiften (ingen handlare hade bistiften hemma på lager). Motorn synes gå jämnare. Det var ganska mycket avlagringar på bistiften, som dock gick att skrapa och sandpappra rena. Den ena cylinderns bistift hade markant kraftigare avlagringar. Som jag uppfattade det innan var det på denna cylinder som spikningen upplevdes. Mitt intryck (utan att ha hunnit att provköra) var att motorn varvade renare och med mindre vibrationer.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav Helmetrock » 2008-09-09/17:51

M-Anders skrev:Hej

Också nybörjare fast mitt sikte är inställt på en K maskin, just för jag hörde om dessa vibrationer.
Tycker det är underligt att det ska finnas på en så pass ny maskin.
Har också av bekanta hört om detta och man vänjer sig säger dom om det kan vara någon tröst.
Hur som helst det är väldigt synde då jag varit väldigt sugen på en R 1100 RT.

Mvh Anders

Det är dessutom stor skillnad på högfrekventa och lågfrekventa vibrationer på motorcyklar!

En fåcylindrig lågvarvig maskin kan vibrera en hel del, det känns, märks och syns, men blir aldrig direkt obehagligt, men en flercylindrig högvarvig maskin kan verka vara helt vibratonsfri, utom vid vissa varvtal och hastigheter, där man håller på att vibrera av hojen!

Just BMWs K modeller har jag aldrig kört, så jag kan inte jämföra, men jag har aldrig hört någon klaga över vibrationerna hos en väljusterad boxer, och jag har ett par tusen mils erfarenhet av F650 och R1150R, och de lågfrekventa vibrationerna är ett mycket mindre problem än högfrekventa!

Mitt tips är att du provkör och bilda dig en uppfattning!
K är säkert kanonhojar, speciellt till touring, men det vore synd att missa R för det!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav Marie » 2008-09-09/22:00

Har man provat en K så finns det ingen möjlighet att man skulle 'sakna' de antikverade boxrarna....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav Helmetrock » 2008-09-09/22:28

Marie skrev:Har man provat en K så finns det ingen möjlighet att man skulle 'sakna' de antikverade boxrarna....

Tja men då får man ju stå ut med en kvadrat upplevelsestörande och enligt mig totalt onödiga kåpor, mina kläder är vattentäta! Om man inte går på K12R, som är lite i dyraste laget för samtliga i den här tråden :?

Fast kåpor var ju vad M-Anders och MC-Mannen var ute efter förstås.... Stackare ;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-09/22:53

Marie skrev:Har man provat en K så finns det ingen möjlighet att man skulle 'sakna' de antikverade boxrarna....


Det finns inte bara IQ att ta hänsyn till utan också EQ.
En del av mc-åkandets eviga charm att logiken inte styr allt vårt handlande...

Åsså är det som med all annan religion; var och en blir salig på sin tro!
I mitt fall handlar det om Missionskyrkans förkunnelse, BMW-ägande och våta Guzzi-drömmar.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Körråd för nybörjare?

Inläggav MC-mannen » 2008-09-10/16:28

Det blev klart bättre när tändstiften byttes/rengjordes. R 1150 RS är toppen. Körde långt. Kände vibrationer men nu inte obehagliga.

Kvarstår vid start att jag kan få motorn att spika till. Utgår från att den på något sätt är trimmad, eftersom den i övrigt har Ölinsdämpare fram och bak samt effektavgassystem. Bör kanske köra på 98 oktan och inte 95.

Nästa plan är att justera ventilerna och har hittat fina trådar här på forumet. Finns det någon fin tråd om förgasarjustering/synkronisering? Det skulle vara riktigt roligt att uppleva den perfekt inställd. Kanske finns det en god handledare till detta i eller i närheten av Lund?

MC-mannen
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst