Borttagning av vindruta

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Borttagning av vindruta

Inläggav vispen » 2008-09-15/11:40

Hej!
Jag har en BMW R1100GS -95, som jag är otroligt nöjd med. Den finns dock en sak som jag är mindre nöjd med och det är vindskyddet(rutan). Har provat olika lägen, köpt en touratech-förhöjning, men inget hjälper. Igår ställde jag mig upp på fotpinnarna i ca. 90km/h, vilken befrielse. Det var "bara" vinden i ganska jämnt flöde.
Nu undrar jag om någon med lyckat resultat har tagit bort sin vindruta eller någon annan lösning. Har sett i "Allright"-katalogen en ersättningsruta som är vm (variomax). Har någon provat den. Ska också tillägga att jag är 190cm och har sadeln i högsta läget.
vispen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-09-03/20:17

Re: Borttagning av vindruta

Inläggav Björn Johnson » 2008-09-15/12:43

Jag är i likhet med dig 190 cm och hade själv en R1100GS för ett par ar sedan. För mig fungerade rutan bra, bade med sadeln i lagt och högt läge, men hur det passar fran person till person paverkas ju av sa mycket mer än kroppslängden. Känner till nagra som har tagit bort rutan helt och da är väl inte turbulensen lika störande (om man nu upplever detta problem) men givetvis sa blaser det ju mer da men det kanske man kan sta ut med.

Problemet med olika typer av eftermarknadsvindrutor är att det ju är svart att fa möjliget att prova dessa sa att man vet om investeringen är värd resultatet. Att helt ta bort rutan är ju däremot gratis sa börja med det om du inte redan har gjort det.

Vet att nagra kör med sk Torbinators (sök bl.a. i forumet http://www.advrider.com), som ger stora möjligheter att justera vindskyddets läge, med mer eller mindre lyckat resultat.

Vad kör du med för hjälm och har du provat att köra med nagon annan sadan?, ibland kan det hjälpa.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Borttagning av vindruta

Inläggav Konsument » 2008-09-15/12:48

Jag har samma längd och åker F650GD. Hade hamrande turbulens mot huvudet tills jag vinklade fram rutan så att den nu står nästan rakt upp. Fungerar betydligt bättre. Fyllde ut mellanrummet mellan lampa och ruta med ett ihoprullat sittunderlag. Sedan finns det äldre trådar som behandlar ämnet turbulens men de har du säkert sett redan med hjälp av sökmotorn. Men strax är det säkert någon med din modell som kommer med tips... (det var just den absurda(? ;-) ) uppvinklingen som jag ville tipsa om...)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst