Yngst på BMW

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-15/13:58

Mitt första inlägg på detta forum får bli en ganska allmän fråga som har intresserat mig.

Hoppas ingen tar illa upp av min eventuella fördom att det är de äldre generationerna som kör BMW-MC.

När jag skrev på ägarbytet i helgen och blev en hel massa tusenlappar fattigare så slog det mig att jag kanske är en av de yngre GSA-ägarna i landet. Kan det stämma?

Någon som äger en BMW och är yngre än 25 år på forumet? (Jag är för tillfället 25 år)

Trivialt vetande är skoj! :D
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-12-15/15:25

Farbrorn skrev:Någon som äger en BMW och är yngre än 25 år på forumet? (Jag är för tillfället 25 år)

Trivialt vetande är skoj! :D


Hej, och välkommen till forumet!

Det är säkert så att du tillhör de yngre som kör MC, medelåldern för motorcyklister är ju klart över 25 år nuförtiden. Att medelåldern i BMW klubben är hög är ju ett faktum som är svårt att bestrida. Om det beror på att det "bara" är gubbar och "Farbröder" som kör BMW ELLER om det är så att vi är bra på att behålla medlemmar länge får väl diskuteras. Vi har i vart fall fortfarande 7 av 10 av våra 10 första medlemmar med på listan av aktiva medlemmar!!!!!

Jag tar det som ett tecken på hur roligt vi har det i klubben och passar därför på att passa frågan tillbaka till dig för lite trivialt vetande från min sida - Är du medlem i klubben?

Om inte - bli det är mitt råd - vi har mycket roligt och jättefin sammanhållning.

MVH Magnus Brobeck
Aktiv forumist och webbmaster
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Magne » 2008-12-15/16:08

Farbrorn skrev:Mitt första inlägg på detta forum får bli en ganska allmän fråga som har intresserat mig.

Hoppas ingen tar illa upp av min eventuella fördom att det är de äldre generationerna som kör BMW-MC.

När jag skrev på ägarbytet i helgen och blev en hel massa tusenlappar fattigare så slog det mig att jag kanske är en av de yngre GSA-ägarna i landet. Kan det stämma?

Någon som äger en BMW och är yngre än 25 år på forumet? (Jag är för tillfället 25 år)

Trivialt vetande är skoj! :D

Du är inte bara yngst på din GSA, medelåldern för att köra MC i detta land är 49 år. Trots mina 41 så är jag med på att sänka medelåldern. :o

Strunt i åldern, det syns inte när du har hjälmen på. Som när jag hängde på några killar under stockholmssnurren som körde riktigt "aktivt". Vid kontrollen när hjälmen åkte av fick jag se leende tillhörande unga grabbar kring 60. :shock:

Känn dig välkommen!
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav runeo » 2008-12-15/18:15

Farbrorn skrev:Mitt första inlägg på detta forum får bli en ganska allmän fråga som har intresserat mig.

Hoppas ingen tar illa upp av min eventuella fördom att det är de äldre generationerna som kör BMW-MC.

När jag skrev på ägarbytet i helgen och blev en hel massa tusenlappar fattigare så slog det mig att jag kanske är en av de yngre GSA-ägarna i landet. Kan det stämma?

Någon som äger en BMW och är yngre än 25 år på forumet? (Jag är för tillfället 25 år)

Trivialt vetande är skoj! :D


Hej och välkommen.

Jag är bl.a. 60 år, och sålde HP2an och 1200GSA i våras. Trodde jag skulle kunna leva med bara enstånkor, men XT660 var inte så kul på långväg, så jag köpte en Ducati Multistrada 1100S -08.

Varken du eller jag är väl ett klassiskt exempel på 25 eller 60-åringen antar jag.

Jag har bestämt mig för att jag inte är mitt personliga rekord i ålder, utan en komponent bestående av delar av alla dessa. :)

Du ska veta att min uppfattning av Sveriges utdöende föreningsliv med ideellt arbete, är att jag med mitt 60 år ALLTID sänker medelåldern när jag går in genom dörren.

Dock, låg ålder är en klar fördel om man ska befolka jorden, eller klara av att snabbt återhämta sig efter ansträngning.

Hälsar
/Runepojken, som (o)gillar människor oberoende av ålder eller MC, mer beroende på attityd och livsinställning.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Bumse » 2008-12-15/18:21

Hej!

Välkommen hit.

Då är jag kanske näst yngst ?

Själv var jag 32 år (2007 köpte jag hojen,numera 33 år 2008 :D ) när jag skaffade min första BMW R1200 GS Adventure , blev oxå ett begagnat köp inkl packväskor.
Avverkat ca 1500 mil och trivs ganska väl med den.Blivit två Nogre turer och en Sverige tur.
Här är en länk till Sverige turen
http://sportsbike.se/viewtopic.php?f=2&t=277

En av Norge turerna
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165429

Tidigare kört mestadels sporthoj och haft körkort för tung mc sen 18.
Från 00-07 körde jag en R1 00:a och 04:a men skolade totalt om till BMW Adventure.

Egentligen tidigare aldrig gillat utseendet på bmw men de har skärpt till sej och 06 kom ju nya Adventure som inte alls längre ser så tokig ut.

Det var lite mer pengar att hosta upp än för en japshoj och var ju inte säker på att jag skulle trivas då jag bara provkört en vanlig GS tidigare.Tror handlaren blev lite trött på mig till slut :lol: men var ändå inställd på att köpa en begagnad privat.

Begäret efter något busigare i hojväg fanns alltid kvar så 08:a blev det en KTM 690 SMC som får dela kärleken med BMW'n i garaget.

Hänger lite här på denna sidan,endel nyttig och trevlig info men ibland kanske lite för trög fart på forumet.

Rekommenderar dig även http://www.sporhoj.com ,där är det lite mer livat och finns även BMW trådar osv.
Även http://www.sportsbike.se kan nämnas,relativt färsk sajt.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-15/18:26

Magnus Brobeck skrev:Är du medlem i klubben?


Tack allihop för välkomnandet!
Medlem är jag dock inte, får se om det blir aktuellt då jag kanske blir en norrman under våren/sommaren.

Men jag hoppas jag är välkommen här på forumet oavsett. :)

Nu kliar det rejält att få komma ut på en provkörning av BMWn, provkörde en GS -08 under hösten med ESA-fjädring (passande namn).

Efter en tretimmars "provtur" och slut på soppa i demohojen bestämde jag mig - BMW blir det.
Bästa motorcykelåkningen på evigheter, men då kommer jag från en Suzuki GSX-R 750 -95. Stenhård fjädring och borttagen dyna för streetfighter-utseende till denna vägsoffa, omställningen är skrämmande!
Nu minns jag hur det ska vara att åka hoj, bekvämt och med ett leende!

Och tack alla för era berättelser, mer sådant!

Tack för ett bra forum med mycket info,
Esa Salminen
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Lars Levén » 2008-12-15/20:56

Se till att bli medlem. Vi behöver en föryngring + lite friska ideer. Se också här: viewtopic.php?f=242&t=7227
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Bumse » 2008-12-16/10:52

Lars Levén skrev:Se till att bli medlem. Vi behöver en föryngring + lite friska ideer. Se också här: viewtopic.php?f=242&t=7227


Vad får man för fördelar som medlem?
Hörde nån representant eller ansvarig för klubben i mitt distrikt. Hm du får en tidning och lite aktiviteter.
Men nåt mer som är lockande?
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Yngst på BMW

Inläggav Magne » 2008-12-16/12:54

Bumse skrev:....

Vad får man för fördelar som medlem?
Hörde nån representant eller ansvarig för klubben i mitt distrikt. Hm du får en tidning och lite aktiviteter.
Men nåt mer som är lockande?


Länken nedan ger viss svar på frågan

http://www.bmwklubben.se/view.php?id=58

/Magne
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Danne Berglund » 2008-12-16/17:07

Tjenare!

Jag är heller inte så gammal, för tillfället 27, iofs snart 28. Jag åker dock R12RT. Skulle också tycka det var skoj med några yngre, så man kan åka med på några evenemang och ha någon att prata med :)!

Min tanke i höstas var att jag skulle åka med till Gröönsö, men när jag kom fram till OK i stäket och såg medelåldern så åkte jag därifrån :)! OBS, dock inget ont om er äldre!!!

Mvh Danne
Användarvisningsbild
Danne Berglund
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-08-09/21:19

Re: Yngst på BMW

Inläggav runeo » 2008-12-16/17:31

Bumse skrev:
Lars Levén skrev:Se till att bli medlem. Vi behöver en föryngring + lite friska ideer. Se också här: viewtopic.php?f=242&t=7227


Vad får man för fördelar som medlem?
Hörde nån representant eller ansvarig för klubben i mitt distrikt. Hm du får en tidning och lite aktiviteter.
Men nåt mer som är lockande?


"Fråga inte vad ditt land kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för ditt land!"
/JFK


Detta är 100% sant. Klubbens innehåll är dess medlemmar, och vad de är beredda att frivilligt och gratis göra för andra/varandra.

Ta chansen och gör världen bättre. Vare sig du är 15 eller 80 år.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Thomas Weglert » 2008-12-17/09:57

Bumse skrev:Men nåt mer som är lockande?


Vad Du får ut av ett medlemskap beror till stor del på Din egen attityd.

Din fråga "nåt mer som är lockande" får mig att bli lite tveksam till om
Du kommer att trivas bland oss som som jobbar för klubben.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Thomas Weglert » 2008-12-17/10:04

Danne Berglund skrev:Tjenare!

Jag är heller inte så gammal, för tillfället 27, iofs snart 28. Jag åker dock R12RT. Skulle också tycka det var skoj med några yngre, så man kan åka med på några evenemang och ha någon att prata med :)!

Min tanke i höstas var att jag skulle åka med till Gröönsö, men när jag kom fram till OK i stäket och såg medelåldern så åkte jag därifrån :)! OBS, dock inget ont om er äldre!!!

Mvh Danne


Du måste förstå, Danne att vi äldre aldrig kan föryngra klubben.
Jag tycker Du skulle kört med oss och tagit upp diskussionen
om klubbens höga medelålder. Du skulle kunna ha skapat Dig en grund för
att själv agera för en föryngring. Och Du skulle kunna leda en ungdomssektion
till Grönsöö nästa höst. Så varför inte jobba fram en knattesektion?
Vänd inte nästa gång bara för att ingen annan lagt grunden för Dina intressen.

God förmiddagh
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-17/10:39

Danne Berglund skrev:Tjenare!

Jag är heller inte så gammal, för tillfället 27, iofs snart 28.

Mvh Danne


Inte långt ifrån, jag kommer åldras en siffra inom några månader med.
Vore ju skoj att åka på BMW-träffar, men jag vill lugna mig tills jag har åtminstone provkört min senaste "investering" innan jag gör detta livsavgörande beslut om medlemskap eller inte :P

Min GSA måste bevisa sin tro- och pålitlighet för mig innan!

Tanken med mitt köp är att det ska bli en 5 veckors rundtur runt Europa i sommar, och efter 1-2 månaders efterforskningar blev BMWn det enda riktiga alternativet kvar.

Provkörde även en KTM 990 Adventure, men blev besviken på hur mycket leksaker som saknades. (bränslemätare?!)
Den avgörande faktorn var trots allt försäkringen.

Då jag som nog räknas som ungdom och något galen så skulle jag få betala omkring 2300kr/mån i helförsäkring på KTM:en, tillskillnad mot BMWns ca. 400kr/mån genom IF/BMWs märkesförsäkring.

När jag tänker efter på det förresten - KTMs beslut att skippa bränslemätare;
De ägare jag frågat och trådar jag läst, så sägs det att KTMs Adventurehoj drar 0,7l/mil.
Ingen vill bli påmind om att man äger en motorcykel med en bränsleförbrukning som en mellanklassbil! :mrgreen:
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav jesse » 2008-12-17/18:52

den här ynglingen då?hur gammal e han? köra hoj kan han iallafall,hur gammal e du olle?18?
mvh/jesse
GetAttachment.jpg
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Yngst på BMW

Inläggav jesse » 2008-12-17/20:28

men dom här kan väll inte va så gammla? runt 20 eller? ta sig runt låst bom å allting!kan detta verkligen va bmw klubben?verkar ju bara va ungdomar.
E047_bom_HPn_a[1].JPG
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Yngst på BMW

Inläggav Danne Berglund » 2008-12-17/20:41

Jesse: Jag ser en viss ironi i dina inlägg ;)!

Thomas Weglert: Har skickat dig ett PM!

Farbrorn: Vart är resan i europa planerad? Sitter också och planerar en europa resa i vår/sommar! Är helt övertygad om att du kommer trivas med gsan!

Mvh Danne
Användarvisningsbild
Danne Berglund
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-08-09/21:19

Re: Yngst på BMW

Inläggav Bumse » 2008-12-17/20:51

Thomas Weglert skrev:
Bumse skrev:Men nåt mer som är lockande?


Vad Du får ut av ett medlemskap beror till stor del på Din egen attityd.

Din fråga "nåt mer som är lockande" får mig att bli lite tveksam till om
Du kommer att trivas bland oss som som jobbar för klubben.

God förmiddag
Thomas Weglert


Varför skulle jag inte trivas?
Inget emot äldre heller.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Yngst på BMW

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-12-17/21:04

Hej
Jag är 31 snart 32 och är inne på min andra BMW.Köpte en 12GS förra året och är supernöjd.Än så länge har det blivit dryga 1500 mil.Anledningen till att det blev BMW från början var försäkringen.Jag hade snöat in mig på en Transalp men för halva kostnaden så blev det en funduro.Jag är inte medlem i klubben och anledningen är att jag inte känner något behov av gemensama aktiviteter.Vi är ett gäng på 9 kompisar som åker på touring m.m tillsammans och det tycker jag räcker.Däremot har jag sett när "gubbarna" i BMW klubben kommer flygande förbi sommarstugan och nog kan dom köra alltid :) Forumet nyttjar jag däremot ofta och gärna.Men jag tycker att det av någon konstig anledning inte är lika bra drag i det som det var när det gamla forumet var i drift.Jag vet inte om det enbart är upplevelse baserat eller om det faktiskt är så att det skrivs färre inlägg.Men det vet säkert moderatorerna.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav jesse » 2008-12-17/21:09

der är klart du kommer att trivas! gubbarna rockar!
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-17/21:13

Danne Berglund skrev:Farbrorn: Vart är resan i europa planerad? Sitter också och planerar en europa resa i vår/sommar! Är helt övertygad om att du kommer trivas med gsan! Mvh Danne


Resan i sig är inte helt planerad än, jag och kompisen har mest bestämt att det ska bli av på ett eller annat sätt. Än så länge har vi åtminstone sagt att vi ska försöka se mycket av östeuropa.

Vi tänker börja med att åka ner genom västeuropa, ända ner till Madrid.
Har även funderat lite på Marocko, men eftersom detta är min första riktiga touringresa så får vi se vart hojarna tar oss. Något som har facinerat mig mest av allt i Europa är Ukraina, helst områdena runt Tjernobyl och Pripyat (stavning?). Men jag är tveksam till att myndigheterna i det landet släpper in utländska motorcyklister där omkring.

Ska skriva ihop världens längsta frågelista inom en månad över saker jag undrar över, och övriga touringtips.
Vi ska försöka undvika hotell osv så mycket som möjligt. Försöka sova ute i tält.

Eftersom det sägs att vi i Sverige är unika på "allemansrätten" så skulle det vara bra att veta enkla tips om vart man kan stanna och inte.

Sen har jag försökt beräkna vad det skulle kosta att vara ute på hojarna i 5 veckor med.
Överslagsräknat så borde det i värsta fall kunna kosta 10k i veckan att leva/åka.

Sen måste jag knåpa ihop lite färdlitteratur pga hojens brister - (ABS som eventuellt äter bakklossarna, motorstyrningsgivare som ger sig, bränslepumpsregulatorn som ger sig och måste förbikopplas).

Verktyg, multimeter, dator... aaahhh!
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Björn Johnson » 2008-12-17/21:19

Farbrorn skrev:Hoppas ingen tar illa upp av min eventuella fördom att det är de äldre generationerna som kör BMW-MC.

Någon som äger en BMW och är yngre än 25 år på forumet? (Jag är för tillfället 25 år)

Trivialt vetande är skoj! :D


Hej Esa,

När jag köpte min första BMW och gick med i klubben var jag 22 år gammal. 23 år senare kör jag fortfarande BMW och är medlem i samma klubb, som dessutom har blivit bättre med åren. Förhoppningsvis är du också kvar om 23 år och har du behållit ditt nickname så pass länge är det ju dessutom mer passande.

Och du Esa, visst skall du se till att bli medlem i klubben även om du flyttar till Norge. Själv bor jag i Tyskland för tillfället men ser ingen som helst anledning till att säga upp mitt medlemskap därför, tvärtom!
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-12-17/21:45

Hej

Felen du räknar upp är inget jag tycker du ska räkna med.När man läser på forum som advrider.com och ukgser.com tror man att alla brakar ihop.Problemen med bakklossarna existerar knappt längre när servon försvann 07. EWS felet gjordes det en återkallningskampanj på och det ska vara fixat.Soppapumpsproblemen verkar vara ett "englandsproblem" .Jag har inte sett ett enda inlägg här om trasig soppapump.Jag gissar att det beror på det fuktiga vädret i Storbritaninen. När det gäller fel som "alla" råkar ut för och man läser om på div forum så ska man har i åtanke att det har tillverkats 100 000+ exemplar och skulle det vara så stor felfrekvens som folk skriver i forumen skulle BMW ha gått i konkurs vid det här laget.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Thomas Weglert » 2008-12-18/09:01

Danne Berglund skrev:Jesse: Jag ser en viss ironi i dina inlägg ;)!

Thomas Weglert: Har skickat dig ett PM!

Mvh Danne


Det finns svar nu!
//
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Anders R » 2008-12-18/10:13

Hej

Kul med lite yngre folk är själv 34 och tog mc kort förra året. Planerar själv en norge resa i sommar. Har varit med på ett par träffar och skulle gärna se att det kommer lite fler yngre åkare.

/Anders
Användarvisningsbild
Anders R
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-03-12/08:13

Re: Yngst på BMW

Inläggav Bumse » 2008-12-18/12:19

Farbrorn.

Hör efter med Starstriker på http://www.sporthoj.com eller http://www.sportsbike.se ,han hänger mer där och gjort lite reseberättelser samt har lite kött på benen att färdas långväga.

Se även hans (Kristian Tunare) sida och resa gjord med bla varg Olle osv på : http://www.tunare.se/transasia/

För övrigt en trevlig prick att ha och göra med när han inte är upptagen :lol:
Även gjort en liten Sverige semester med honom.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Yngst på BMW

Inläggav Kjell Johansson » 2008-12-18/15:11

Farbrorn skrev:
Danne Berglund skrev:Farbrorn: Vart är resan i europa planerad? Sitter också och planerar en europa resa i vår/sommar! Är helt övertygad om att du kommer trivas med gsan! Mvh Danne


Något som har facinerat mig mest av allt i Europa är Ukraina, helst områdena runt Tjernobyl och Pripyat (stavning?). Men jag är tveksam till att myndigheterna i det landet släpper in utländska motorcyklister där omkring.



Det här området tycker jag också verkar intressant. Jag fantiserar om ett halvt eller helt varv runt Svarta havet. Besök i gammelsvenskby, Krim/Jalta samt Pripyat. Får se om det någonsein blir av. Senast jag undersökte så gick det bussturer för turister till Tjernobylområdet men jag tvivlar på att man får åka på egen hand. Antar att du läst http://www.kiddofspeed.com/?
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-18/20:02

Björn Johnson skrev:
Hej Esa,

När jag köpte min första BMW och gick med i klubben var jag 22 år gammal. 23 år senare kör jag fortfarande BMW och är medlem i samma klubb, som dessutom har blivit bättre med åren. Förhoppningsvis är du också kvar om 23 år och har du behållit ditt nickname så pass länge är det ju dessutom mer passande.

Och du Esa, visst skall du se till att bli medlem i klubben även om du flyttar till Norge. Själv bor jag i Tyskland för tillfället men ser ingen som helst anledning till att säga upp mitt medlemskap därför, tvärtom!


Haha, ja. Mitt nick känns lite tidigt. När jag tänker efter - har inte haft ett seriöst förhållande sen jag bytte till "Farbrorn". Låter lite "läskigt". ;D

Ska undersöka det hela under våren, jag fick min första provtur idag. Och jag älskade det!
Kändes skönt att veta att man inte köpt ett vrak.

Fredrik Åkesson skrev:Hej

Felen du räknar upp är inget jag tycker du ska räkna med..
Fredrik


Du har nog säkert helt rätt, men jag gillar att vara förberedd. Vill man åka till lite hemliga platser vill man inte att hojen ska lägga av för något fånigt fel man kan fixa på plats om man bara visste hur.
Kunskap är lätt att bära med sig. :P

Bumse skrev:Farbrorn.

Hör efter med Starstriker på http://www.sporthoj.com eller http://www.sportsbike.se ,han hänger mer där och gjort lite reseberättelser samt har lite kött på benen att färdas långväga.

Se även hans (Kristian Tunare) sida och resa gjord med bla varg Olle osv på : http://www.tunare.se/transasia/

För övrigt en trevlig prick att ha och göra med när han inte är upptagen :lol:
Även gjort en liten Sverige semester med honom.


Tack för tipset, ska kolla upp det!

Kjell J skrev:
Det här området tycker jag också verkar intressant. Jag fantiserar om ett halvt eller helt varv runt Svarta havet. Besök i gammelsvenskby, Krim/Jalta samt Pripyat. Får se om det någonsein blir av. Senast jag undersökte så gick det bussturer för turister till Tjernobylområdet men jag tvivlar på att man får åka på egen hand. Antar att du läst http://www.kiddofspeed.com/?


ja, läst igenom det ett antal ggr något år sedan. Sen har jag vänt upp o ner på internet efter varenda tänkbar dokumentär eller bild som är tagen från området. Bra läsning, oavsett om själva resan är "fake" enligt vissa.
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Smartswede » 2008-12-18/21:52

32 här och kört hojj 6 år. Alla på BMW (F650 / R1100S)

När våren kommer så passa på att åk iväg på något klubbarrangemang. Avrostning, dagstur eller kurs i körteknik på racebana. Eller kanske gå på några av kurserna/träffarna i väntan på våren? GPS? Hjärt och lungräddning? Långtouring? Specifika resmål?

Se din ålder som en fördel. Det finns alltid de som gärna berättar för yngre om deras kunskaper och erfarenheter. Det finns stor risk du träffar både andra i samma ålder... men än större risk att du även träffar en del gubbar som levt på hojj och varit aktiva hojjåkare långt innan vi pojkspolingar var födda. Bättre kunskapsdatabas är svår att finna.

Det låter som ett riktigt äventyr du planerat till nästa sommar! Fixa en del körvana och några kortare touring etapper på 3-4 dagar innan så får du erfarenheter av vad just du vill/behöver ha med dig och utrustning etc. Det utöver att läsa alla goda tips och intressanta reseberättelser.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Starstriker » 2008-12-18/22:00

Har precis plöjt igenom tråden och hittade en del som fick mig att höja på ögobrynen.
Citerar några författare tidigare i tråden:

-------------
"Fråga inte vad ditt land kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för ditt land!" /JFK

"Vad Du får ut av ett medlemskap beror till stor del på Din egen attityd.
Din fråga "nåt mer som är lockande" får mig att bli lite tveksam till om
Du kommer att trivas bland oss som som jobbar för klubben."

"Och Du skulle kunna leda en ungdomssektion
till Grönsöö nästa höst. Så varför inte jobba fram en knattesektion?"

------------

Skall man först betala några hundringar och sen fixa aktiviteter åt andra, och dessutom vara på ett speciellt sätt för att passa in bland övriga som "jobbar" för klubben? Hur skall man vara för att passa in i "klubben"?

Inläggen ovan får mig inte precis mig att känna "Wow, vilken kul klubb, här vill jag bli medlem!". Om syftet är att värva nya medlemmar så är det en märklig retorik som används, med undantag för det sista citatet där författaren f.ö uppmanar en person som är 25 eller äldre att först bli medlem (=betala) och sen starta en "knattesektion". 25 år = knatte alltså, men det var säkert inte illa menat. Formuleringen får mig dock att undra vilken klubbens medelålder är.

Jag fixar redan massor med små aktiviteter med mina MC-kompisar, dock utan att behöva betala. Min egen erfarenhet av föreningsliv är att det kostar mer än det smakar, och här får man det ju svart på vitt.

Nu råkar jag veta att BMW-klubben organiserar en hel massa bra kurser/resor, men jag har väldigt dålig koll på när/var osv. Hur kommuniceras detta förutom här på forumet? (som jag sällan besöker). Om man bara kommunicerar med befintliga medlemmar så får man inga nya. Jobbas det med nyhetsbrev?

BMW har förnyat hela sitt MC-sortiment vilket i sin tur lockat massor med unga köpare, men jag ser inte många av dom på forumet. Hur har ni tänkt få in dom i klubben? Hur hög är medelåldern idag förresten? Jag har absolut inga problem med folk som är äldre/yngre än jag själv, men visst är det roligare med en bra mix?

Varför skall jag gå med i klubben, och varför kostar det pengar? Vad får man isf för pengarna? Klart att tidningen kostar pengar att producera/distrubuera, men behövs den verkligen? Vad är det mer som kostar pengar? Admin?

Enligt hemsidan får man detta:

1. Du får klubbtidningen Bumsen hem i brevlådan fem nummer per år.
2. Du får en medlemsmatrikel med information om alla klubbmedlemmar (som du också kan ha med i tankväskan när du är ute och åker).
3.Du får tillgång till klubbens hemsida med alltmer utvecklad information och ett aktivt diskussionsforum. (Det får du förvisso än så länge även utan att vara medlem, men på sikt kommer det att krävas medlemskap för att få tillgång till all information).
4. Du får tillgång till en distriktsorganisation, där ett antal personer ordnar aktiviteter av olika slag – alltifrån semesterresor till weekendarrangemang, bankörningar, kvällsturer och träffar av olika slag.
5. Du får möjlighet att delta i klubbens årliga träff och årsmöte, som hålls under gemytliga former på olika platser i landet.
6. Du får tillgång till ett internationellt nätverk för BMW-klubbar – idag via BMW Club Europa (BCE) och i morgon troligen via en ny organisation som är under bildande.
7. Du får rabatter av olika slag – vissa presenteras i ”Rabattlådan” i klubbtidningen. Vi har inga generella rabatter hos mc-handlarna, men de flesta ger rabatt på bl a kläder och tillbehör. Ta med medlemskortet och fråga!
8. Du får tillgång till ett omfattande kunnande som finns inom klubben vad gäller olika saker, t ex tekniska frågor, köpråd, resmål och GPS-hantering.
Och inte minst: Du blir en del i en stor gemenskap av människor som delar samma intresse!

Av punkterna här ovan är det tidningen som kostar. Resten är mer eller mindre gratis. Vilken funktion fyller förresten medlemsmatrikeln? Om den nu ÄR viktig så kanske den kan distribueras i digital form istället, för att ytterligare bespara klubben onödiga kostnader. (I p6 ovan omnämns en ny "hemlig" organisation. Vad skall denna ägna sig åt och när kommer den bli officiell? Kommer den ha med resor att göra?)

Tiderna förändras och nu är det webben som gäller. Den är mer kostnadseffektiv, snabbare och oändligt mycket mer flexibel. Varför distrubueras tidningen fortfarande i pappersform? Det är dyrt och skadar vår miljö i onödan.

Det här forumet har för övrigt ryckts upp ordentligt på senare år. Är man trogen sin klubb så kan man väl lika gärna hålla sig ajour via hemsidan? Den fungerar mycket bra och skulle fungera bra även som "tidning". Det skulle spara massa tid och pengar och medlemsavgiften skulle kunna sänkas eller rent av avskaffas. Skrota papperstidningen alltså.

Jag har varit medlem tidigare, man valde att inte förlänga medlemsskapet efter att jag läste senaste Bumsen jag fick (minns inte när det var, kanske ett år sedan). Tidningen såg mycket bättre ut än tidigare och den innehåller dessutom en hel del läsvärt. Vad jag däremot INTE gillade var den interna diskussion/konflikt som genomsyrade en hel del av insändare/ledare. Det är inte direkt en hemlighet att klubben historiskt lidit av interna stridigheter och att alla "gamla" medlemmar inte drar jämnt. Det här vet jag om utan att ens ha varit aktiv medlem och gör inte precis att jag blir mer sugen på att faktiskt BLI det.

Well, BMW-klubben är helt klart på rätt spår, men i mina ögon är den fortfarande en liten förening för inbördes beundran. Kanske är det bättre nu, men det vet jag inte eftersom jag ej är medlem.

Kapa kostnaderna, sluta ta betalt, avbyråkratisera verksamheten (ord som "distriktsorganisation", "distriktsombud" och "biträdande DO" och "klubbfunktionär" för tankarna till det forna sovjetunionen) och använd webben i större utsträckning så ska ni se att även yngre förmågor kommer att strömma till!

Ring ut det gamla - ring i det nya!

MVH,

Kristian

Edit: Eftersom det tog ett tag att skriva ovanstående hann det ramla in ett nytt inlägg i tråden innan jag postade. Det Smartswede skriver ovan är ju alldeles lysande, det är detta som måste lyftas fram bättre för ickemedlemmar!
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Re: Yngst på BMW

Inläggav Helmetrock » 2008-12-19/11:56

Jag spöar er allihop!! :D


24 år och har kört BMW sen jag var 17 :twisted:

Har en R1150R Rockster -03 nu, men jag började på en Funduro -95

Dessutom är Henrik R i Alingsås sådär 28-29, och han är inne på sin tredje GSA (på tre år) tror jag, plus ett helt gäng med andra hojar! Nästa år pratade han om en HP2 Supermoto 8-)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav runeo » 2008-12-19/12:28

Starstriker skrev:Kapa kostnaderna, sluta ta betalt, avbyråkratisera verksamheten (ord som "distriktsorganisation", "distriktsombud" och "biträdande DO" och "klubbfunktionär" för tankarna till det forna sovjetunionen) och använd webben i större utsträckning så ska ni se att även yngre förmågor kommer att strömma till!


Ska klubben fungera ungefär som piratebay? Förlåt de är ju kapitalistiskt ägda och tjänar pengar!

Klubben är dess medlemmar och förlorar sina medlemmar om inte klubben speglar medlemmarna. Är du speglad, ja eller medlem?

Å andra sidan så är väl klubb och ideell föreningsverksamhet närmare kommunism än kapitalism. ;)
/Rune, som efter att ha läst ditt inlägg bestämt mig för att inte lämna klubben. Tack!

PS
När blev ideellt arbete med andra ideellt arbetande ansedd som en minuspost och inte en pluspost?

En klubb eller ideell förenings ålderspuckel som "förskjuts till höger" förlorar kampen med/mot tiden.

Sök en klubb du vill representera, eller var med inifrån och omdana den som inte representerar dig.

Klubben är inte död förrän den saknar "bråkstakar"!
DS

PPS
Äter dubbel penicillindos mot rosfeber i näsan. Nära hjärnan och kan nog försämra mitt omdöme ändå mer. :)
DDS
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Thomas Weglert » 2008-12-19/20:06

Vad ger klubben mig?
Hundratals timmar ideellt erbete?
Gemenskap?
En trevlig tidning?
Vad mer kan man begära?
Ingenting förstås!

God Jul
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav gösser » 2008-12-20/00:50

Vilket tugg!
Du får ju inte köra tung mc när du är 17 ????
Köpte min första bmw när jag var 18 1/2 år gammal. En grön metallic R 75/5-73 som hade rullat 800 mil, knappt
inkörd med andra ord. Detta hände 1974 vilket var ganska ovanligt på den tiden med tanke på min ålder men det fanns bara två märken att välja på och bmw var den med bäst rykte. Den kostade då 10 400 kr vilket var en hel del pengar på den tiden.

Lars


Helmetrock skrev:Jag spöar er allihop!! :D


24 år och har kört BMW sen jag var 17 :twisted:

Har en R1150R Rockster -03 nu, men jag började på en Funduro -95

Dessutom är Henrik R i Alingsås sådär 28-29, och han är inne på sin tredje GSA (på tre år) tror jag, plus ett helt gäng med andra hojar! Nästa år pratade han om en HP2 Supermoto 8-)
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Starstriker » 2008-12-20/03:20

Thomas Weglert skrev:Vad ger klubben mig?
Hundratals timmar ideellt erbete?


Ja, som om man inte har nog av erbete ändå............
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Re: Yngst på BMW

Inläggav Helmetrock » 2008-12-20/08:34

Joo jag fick övningsköra med min pappa!! Den var strypt till 25 Kw precis efter alla regler och grejer...

Min Rockster köpte jag när den hade gått 292 mil på två år, 8000 billigare än den billigaste i Tyskland, som ändå hade gått över 1200 mil!
gösser skrev:Vilket tugg!
Du får ju inte köra tung mc när du är 17 ????
Köpte min första bmw när jag var 18 1/2 år gammal. En grön metallic R 75/5-73 som hade rullat 800 mil, knappt
inkörd med andra ord. Detta hände 1974 vilket var ganska ovanligt på den tiden med tanke på min ålder men det fanns bara två märken att välja på och bmw var den med bäst rykte. Den kostade då 10 400 kr vilket var en hel del pengar på den tiden.

Lars


Helmetrock skrev:Jag spöar er allihop!! :D


24 år och har kört BMW sen jag var 17 :twisted:

Har en R1150R Rockster -03 nu, men jag började på en Funduro -95

Dessutom är Henrik R i Alingsås sådär 28-29, och han är inne på sin tredje GSA (på tre år) tror jag, plus ett helt gäng med andra hojar! Nästa år pratade han om en HP2 Supermoto 8-)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-12-20/20:30

Farbrorn skrev:....
Sen måste jag knåpa ihop lite färdlitteratur pga hojens brister - (ABS som eventuellt äter bakklossarna, ....



Fredrik Åkesson skrev:....Problemen med bakklossarna existerar knappt längre när servon försvann 07....


Nu ÄR det ju en -06a GSA som Esa har (lixom jag) med tillhörande servo ABS och min erfarenhet av bakklossarna är att jag bytte mina första gången efter ca 600mil. Mätaren stod på ca 1000mil vid köp och om förra ägaren RuneO bytt bakklossar under de milen har jag ingen aning om men tipset är att ändå lära sig att själv byta (Googla och/eller sök i forumet) samt att ha med sig xra klossar vid längre utflykter. Finns billiga klossar på Biltema..

/Johnny
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Yngst på BMW

Inläggav runeo » 2008-12-20/20:53

Johnny Kinnunen skrev:Mätaren stod på ca 1000mil vid köp och om förra ägaren RuneO bytt bakklossar under de milen har jag ingen aning om men tipset är att ändå lära sig att själv byta (Googla och/eller sök i forumet)
/Johnny


Hej

Nix, hade inte bytt bakklossar. Fick lära mig av Janne P att direkt efter att ha rullat igång justera förhållandet mellan fram och bakbroms genom att snabbt trycka till på bromsen direkt efter avfärd.
Initialt är bromsarna justerade för tung last och passagerare.

Dock kan 2W, ha bytt klossar eftersom jag bytte in cykeln oservad!
Betalade 10000 för ett år och 1000 mil och slapp göra service. Fick för dom pengarna den servobefride 07an.

hälsar
Rune som ockå har 60CSx, CityNav och FriPro
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Lennart Jansson » 2008-12-20/23:33

Farbrorn skrev:Mitt första inlägg på detta forum får bli en ganska allmän fråga som har intresserat mig.

Hoppas ingen tar illa upp av min eventuella fördom att det är de äldre generationerna som kör BMW-MC.

När jag skrev på ägarbytet i helgen och blev en hel massa tusenlappar fattigare så slog det mig att jag kanske är en av de yngre GSA-ägarna i landet. Kan det stämma?

Någon som äger en BMW och är yngre än 25 år på forumet? (Jag är för tillfället 25 år)

Trivialt vetande är skoj! :D


Hej Farbrorn och andra i tråden, medlemmar eller ej!
Vilka som är yngre än 25 på Forumet undrar jag om du kommer att få svar på, hur skall man veta det?

När det gäller klubbmedlemmar däremot går det att ta fram statistik. Distriktsombuden har tillgång till ett medlemsregister för distriktet. Flera av er som diskuterar är inte medlemmar och har inte fyllt i information om var ni bor. Men låt oss ta distrikt 10 (Göteborg med omnejd) som exempel: där finns ca 650 medlemmar varav 15 är 30 år eller yngre (jag räknar inte familjemedlemmar, där finns många yngre men jag ser inte direkt om de har mc), sen finns det ett tiotal utan angiven ålder. Bland de 15 finns några prospects, det är såna som gick med gratis ett år på senaste mässan "På två hjul", de är med gratis det första året.

Ett råd - åk på mässan i Älvsjö i slutet av januari och gå med gratis som prospect (jag förutsätter att samma erbjudande kommer igen).

Multiplicera med kanske 10? för hela landet, och det blir under 200 medlemmar yngre än 30 år. Visst, det är för lite, det tycker alla i klubben och ser gärna en föryngring.

Vi önskar att många fler yngre går med, BMW eller ej, den kan man skaffa förr eller senare (jag skaffade min första när jag var 21 år, eftersom den hade de kvaliteter jag behövde för att resa långt och se mig om i världen - 12 år senare bildades klubben och jag gick med direkt).
Vi har haft idéer om en ungdomssektion i distriktet, och tog fram kontaktuppgifter, den drivande ungdomen blev dock far och hann inte med. Men det är bara att höra av sig så gör vi ett nytt försök.

Signatur Starstriker hade många frågor, bl a ifrågasattes medlemsavgiftens storlek och papperstidningen, samt undrade han över hur klubbens aktiviteter kommuniceras.
Vad medlemsavgiften går till får man veta som medlem (gå med som prospect om inte annat), en tydlig redovisning ges ut inför varje årsmöte.
Tidningen Bumsen vill enligt enkäter en klar majoritet av klubben ha, den är bra och blir bara bättre (den integreras dessutom mer och mer med hemsidan).
Klubbens aktiviteter slutligen annonseras av bl a distriktsombuden (märkta med D) på hemsidan, se startsida nere till höger. Där ligger de i datumordning med de aktuella överst. Man kan dessutom filtrera fram per distrikt och per aktivitetstyp. Det finns även riksaktiviteter (märkta R) samt medlemsaktiviteter (märkta M).
Den som vill ordna en aktivitet skall därför hellre annonsera den som en Aktivitet och inte under nån tråd på Forumet.

Medlemskapet ger dig tillgång till en massa aktiviteter, en hel del av dessa går ut på att utveckla dig som förare så att du får köra i många år och ha roligt under tiden! Kör med instruktör på gokartbana, deltag i gruskuser etc.
Samtidigt kommer du att träffa många likasinnade, en del blir vänner för livet. Det finns förstås andra klubbar men BMW-klubben är nog den med bäst utvecklad verksamhet (både bredd och djup) och den omprövar som bäst sin organisation och utbud för att bli ännu bättre. Välkommen som medlem - deltag och bidra genom din personliga närvaro och dina initiativ!
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Starstriker » 2008-12-21/16:19

Jag vänder mig inte mot att avgiften är 100 eller 400 kronor. Det är en väldigt liten summa oavsett, det jag menar är att vill man få in yngre folk i klubben så tror jag avgiften är en tröskel för att gå med, oavsett hur hög/låg den är. Min generation och yngre är nog vana vid att saker skall vara "gratis". Det finns redan ett 20-tal bra MC-forum som är gratis(advrider.com är det överlägset bästa), det ordnas gratis MC-träffar och MC-tidning läser man gratis på Fastbikes.se. "Allt" är alltså gratis förutom BMW-klubben som kostar pengar. Det är där skon klämmer.

Jag säger inte att det är fel på tidningen, klubbaktiviteter etc, men skall man nu attrahera en "ny" målgrupp så kanske man måste tänka om lite. Att tidningen tex börjar intregreras med hemsidan är ju ett bra steg i rätt riktning. För övrigt tror jag snittålden bland användarna här på webben är lägren än snittåldern vid en sammankomst och det där är ju något som kanske borde överbyggas.

Läste för övrigt precis en intressant artikel i DN som jag länkar till här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866632

Artikeln visar tydligt att yngre och äldre har olika preferenser.

MVH,

Kristian
---------------------------
Yngre nobbar tryckta medier
Tre av fyra ungdomar i Sverige i dag väljer att läsa nyheter på internet i stället för i tryckta tidningar, men andelen sjunker tydligt med stigande ålder, visar en ny rapport.

I år uppger 75 procent av ungdomarna i åldern 16—24 år att de till viss del läser nyheter på internet i stället för i tryckta tidningar. Bland 25—34-åringar är andelen nästan lika hög — 73 procent, visar en rapport från Statistiska centralbyrån (SCB). I samtliga åldersgrupper är det fler män än kvinnor som föredrar internetnyheter.

Siffrorna visar att tryckta medier är mer populära ju äldre människor blir. I gruppen 65—74 år uppger 28 procent att de till viss del läser nyheter på internet i stället för i tryckta tidningar. Ändå har 58 procent av de svarande i den gruppen tillgång till internet i hemmet.

Vid skillnad finns beroende på ursprungsland. 66 procent av invandrarna från övriga Norden föredrar internetnyheter, medan samma andel bland invandrare från övriga Europa är 61 procent och bland utomeuropeiska invandrare är den 56 procent.

84 procent av människor födda i Sverige använder regelbundet internet, medan samma andel bland invandrare från övriga Norden var 78 procent, bland invandrare från övriga Europa 80 procent och bland utomeuropeiska invandrare 75 procent.
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Re: Yngst på BMW

Inläggav Starstriker » 2008-12-21/16:21

En sak till ang hur aktiviteter kommuniceras.

Vore det inte bra om man kunde anmäla sig till ett nyhetsbrev där man tex månadsvis blir uppdaterad på nya aktiviteter i sin region? Kanske finns funktionen redan?
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Re: Yngst på BMW

Inläggav Konsument » 2008-12-21/17:50

Vill tacka Farbrorn som startade en engagerande tråd.
Sällan har det blivit så många inlägg på så kort tid i en ny tråd. Kul!

Jag personligen skulle mycket väl kunna tänka mig att klara mig utan Bumsen i pappersform.
Men det är nog lämpligt att dryfta den frågan i en separat tråd.
Om det nu inte redan avhandlats någonstans...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Matz Zingmark » 2008-12-21/18:22

Starstriker skrev: Min generation och yngre är nog vana vid att saker skall vara "gratis".

Tyvärr måste jag dementera ditt påstående. Inget är gratis, någon måste betala. Om en tidning finns på nätet, så måste någon betala den. Antingen betalar någon för att han/hon tycker det är roligt, eller så kan det vara reklamfinansierad. Vår hemsida betalas av oss medlemmar.
Om vi inte skulle ha en medlemsavgift hur skulle vi då finansera klubben?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Starstriker » 2008-12-21/20:44

Matz Zingmark skrev:
Starstriker skrev: Min generation och yngre är nog vana vid att saker skall vara "gratis".

Tyvärr måste jag dementera ditt påstående. Inget är gratis, någon måste betala. Om en tidning finns på nätet, så måste någon betala den. Antingen betalar någon för att han/hon tycker det är roligt, eller så kan det vara reklamfinansierad. Vår hemsida betalas av oss medlemmar.
Om vi inte skulle ha en medlemsavgift hur skulle vi då finansera klubben?


Vänligen observera att jag satt gratis inom sitationstecken just av den anledningen som du nämner.

Beträffande tidningen så är väl den också till viss del reklamfinansierad? Jag har sett massor av annonser i den.

Jag vet inte riktigt vad medlemsavgiften skall finansiera förutom tidningen (som jag tycker man kan distribuera i digital form). Om man utgår från att allt arbete i klubben är ideellt så ser jag inga andra kostnader än de som utgår för tidningen?

En webbsida är mer eller mindre gratis. Att inneha domänen och någon som hostar servern kostar inte många hundralappar/år. Om allt arbete är ideellt förstår jag fortfarande inte var pengarna går förutom till tidningen?
En ovanligt svulstig organisation och kostnader som är förenade med detta?
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Re: Yngst på BMW

Inläggav Gästkonto » 2008-12-21/20:50

Starstriker skrev:En sak till ang hur aktiviteter kommuniceras.

Vore det inte bra om man kunde anmäla sig till ett nyhetsbrev där man tex månadsvis blir uppdaterad på nya aktiviteter i sin region? Kanske finns funktionen redan?


Jättebra idé, fixar du det?
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-21/21:34

Helmetrock skrev:Jag spöar er allihop!! :D
24 år och har kört BMW sen jag var 17 :twisted:


Första killen hittills som är YNGRE än mig!
Kul att höra att det finns :)

Johnny Kinnunen skrev:
Farbrorn skrev:....
Sen måste jag knåpa ihop lite färdlitteratur pga hojens brister - (ABS som eventuellt äter bakklossarna, ....



Fredrik Åkesson skrev:....Problemen med bakklossarna existerar knappt längre när servon försvann 07....


Nu ÄR det ju en -06a GSA som Esa har (lixom jag) med tillhörande servo ABS och min erfarenhet av bakklossarna är att jag bytte mina första gången efter ca 600mil.
/Johnny


Precis! Den där servon är en intressant historia. Ska prova det där knepet som runeo tipsar om.
Hoppas det inte blir en jobbig historia med den bara, var ute på min andra provtur igår och när jag skulle bromsa in vid garaget så släppte jag på gasen och bromsade ner sakta - när jag stod still hade även motorn dött.
Står man stilla på tomgång och påverkar bromsen olika hårt, t.ex vid ett rödljus så varierar varvtalet på motorn och man hör servon jobba. Ska testa att stänga av ABS:en helt vid nästa provkörning och se ifall det försvinner då. Varför jobbar servon när man står still?!

Upptäckte en annan sak med min hoj med, styrlåset verkar vara sönder?
Spelar ingen roll hur långt åt höger eller vänster jag ställer styret, eller hur mycket jag än försöker så lyckas jag aldrig låsa det. Kan röra tändningsnyckeln till rätt position, men något lås - nix!
Vanligt fel? Inte läst något om det tidigare. Kan vädret påverka något då denna hoj stått ute halva vintern hittills? Finns inga brytmärken eller synliga skador på tändningen, så jag tror inte det har varit ett stöldförsök på den.


Och till alla er övriga, tack för era inlägg och åsikter.
Kanske inte har svarat på just ditt, men jag har läst det!
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-21/21:58

Lennart Jansson skrev:Ett råd - åk på mässan i Älvsjö i slutet av januari och gå med gratis som prospect (jag förutsätter att samma erbjudande kommer igen).


Jag har nog redan tänkt att ta mig dit.
Min lokala BMW-försäljare tyckte jag skulle åka dit, så det löser sig nog!

Kommer klubben sammanstråla vid något tillfälle under mässan?
Öltält och övernattningsplats? ;D
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Yngst på BMW

Inläggav Starstriker » 2008-12-21/22:05

Jönsson skrev:
Starstriker skrev:En sak till ang hur aktiviteter kommuniceras.

Vore det inte bra om man kunde anmäla sig till ett nyhetsbrev där man tex månadsvis blir uppdaterad på nya aktiviteter i sin region? Kanske finns funktionen redan?


Jättebra idé, fixar du det?


Jag kan fixa det på konsultbasis. Jag jobbar inte ideellt.
Jag har ett eget företag att ta hand om som tar all min tid.
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Re: Yngst på BMW

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-12-21/22:16

Jag kan fixa det på konsultbasis. Jag jobbar inte ideellt. Jag har ett eget företag att ta hand om som tar all min tid.


Hehe, ironiska generationen. Jag gillar det. :lol: Först: Varför tar ni betalt? Sedan: Jag kan göra det mot betalning! Alla ska arbeta ideellt för dig men du gör det inte själv.

Humor när den är som bäst.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Yngst på BMW

Inläggav Farbrorn » 2008-12-21/22:57

Mattias Jonsson skrev:
Jag kan fixa det på konsultbasis. Jag jobbar inte ideellt. Jag har ett eget företag att ta hand om som tar all min tid.


Hehe, ironiska generationen. Jag gillar det. :lol: Först: Varför tar ni betalt? Sedan: Jag kan göra det mot betalning! Alla ska arbeta ideellt för dig men du gör det inte själv.

Humor när den är som bäst.


haha, touché!
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Nästa

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst