Åkvanor med touringhojar

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Åkvanor med touringhojar

Inläggav Roland Karlsson » 2008-12-19/21:54

Har stilla funderat över de annonser som dock förekommer på begagnade bumsar. Inte för att jag är spekulant på nåt sätt då jag sitter nöjd på det jag har! utan närmast på de låga miltal som presenteras. Glädjesiffror eller manipulerade trippmätare??!! Hur använder man sin motorcykel, av annonserna att döma så åker många bara ut på söndagar endast förutsatt att solen skiner och bara för att köpa kvällstidningen.
Sett flera exempelvis på fem år gamla bumsar som gått under 2000 mil dvs mindre än 400 mil per år. Är jag extrem landsvägsräv som lyckats köra 2500 mil på knappt 2 år, och bara inom riket, eller hur förhåller det sig bland er övriga "entusiaster"?
Vore därför kul att se än fler reseskildringar och/eller beskrivningar hur man nyttjar sin allra bästa tvåhjuling gärna på artikelsidorna men även i forum. Å sedan vad har hänt med mc-åkandet, förr brukade de flesta vinka när man möttes efter vägen men detta har,anser jag, minskat betydligt, beror detta på något förhöjt säkerhetstänkande eller vad? (Släpp för h-e inte styret-tänket ? ) Och till sist, inför kommande helg,
God HJul>>Rolkan
Roland Karlsson 2661097 D4 R1200RT,2007.
Användarvisningsbild
Roland Karlsson
 
Inlägg: 461
Blev medlem: 2007-08-03/01:00

Re: Åkvanor med touringhojar

Inläggav Gästkonto » 2008-12-19/22:41

Intrersset går väl upp och ner för de flesta antar jag.
Körde själv många mil förra och förrförra säsongen, vet inte exakt hur många - men det blev en del.
Denna säsongen blev det dock bara 48(!), och det var väl inte så där j.kla roliga mil om jag skall vara helt ärlig.
Det blir nog en cabbe till våren istället..

Jag tycker att hälsandet har blivit överdrivet när det dräller av hojar på vägarna,. man får sitta och vifta mest hela tiden. Hälsningen bottnar väl i att känna gemenskap, men när kreti och pleti (alla kategorier av folk) kör hoj, så känner man ungefär lika mycket gemenskap mellan sig som alla volvoägare gör. Och de hälsar ju inte heller nödvändigtvis på varandra, även om de kör med bländande halvljus och dimljus, och inte är blyga med helljuset. (Men det är nog inte avsett som vänliga hälsningsfraser..)

Vill man känna den där osynliga, oskrivna samhörigheten igen, så blir det nog till att åka veteranbil eller Mazda Miata.. Eller vänta tills det blir förre hojåkare (bara entusiasterna kvar).

Fast det var ju reserapporter som efterfrågades, så här kommer en länk till när det begav sig. En trevlig tripp till södra Frankrike som kanske tål att flaggas upp igen. http://www.bmwmcskane.se/bilder/atertaget2007/index.htm
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Åkvanor med touringhojar

Inläggav Marie » 2008-12-19/23:31

Jönsson skrev:Jag tycker att hälsandet har blivit överdrivet när det dräller av hojar på vägarna,. man får sitta och vifta mest hela tiden.


Det är då en av fördelarna med att köra hoj nu. Man kan hälsa på varenda hojförare man möter, och ändå inte förta sig....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Åkvanor med touringhojar

Inläggav Kalle P » 2009-01-05/19:28

Har också ställt med frågan varför vissa personer köper mc och inte använder den.
Sist jag var i en stor mc-affär och gick runt så hittade jag en mc tillverkad i USA som hade gått 78 mil och detta var en -05 som jag hittade i mellandagarna -08, altså på två år har den gått knapt 80 mil.

Själv så körde jag över 1000 mil förra året då var det intge änns någon lång resa i dessa mil utan bara vanlig körning.

På tal om att man måste heja på alla som man möter när man är ute och kör mc, så tycker jag att detta är ju en av de sakerna som är kul att man kan samlas kring en sådan sak som mc åkare.
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09

Re: Åkvanor med touringhojar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-01-05/20:04

Jo, nog finns det en del hojägare som inte direkt får utdelning på sin investering.

Den K100RT -85 jag köpte när jag återföll i hojåkandet för att par år sedan hade t ex gått 2.300(!) mil - på drygt 20 år..... så visst finns det hojar som knappt används. Mitt intryck är dock, att fenomemet är vanligast på custom-hojar (antagligen för att det är så förbaskat jobbigt att åka långt på en sån), och kanske även i viss mån på sporthojar. Touring- och äventyrshojar verkar i allmänhet användas flitigare, i alla fall om man kollar miltal på hojar som är till salu.
Själv har jag lyckats avverka drygt 1000 mil/säsong sedan min pånyttfödelse som knutte - det är ju så förbaskat kul att åka motorcykel!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Åkvanor med touringhojar

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-01-05/21:32

Förutsättningarna varierar och intresset har olika karaktär men nöjet är detsamma.
Låt nu var och en bli salig på sin fason för en gångs skull!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst