Intercom/Headset

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Intercom/Headset

Inläggav roos » 2008-12-20/12:28

Hej,
Tänker inskaffa ett intercom/headset, är det någon som har något bra tips?
Mvh
Thomas R
Thomas R
Trollhättan
Användarvisningsbild
roos
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-04-21/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-12-20/12:43

Hej

Några frågor om hur du tänker dig att använda "intercommet":

1. Skall du använda det till något annat än att prata med din passagerare, t.ex GPS, Bike2Bike, Lyssna på musik, prata i telefon etc?
2. Upp till vilken hastighet "skall det fungera" och hur fort går det när det "vore bra att det funkar".
3. Hur mycket "meckande med installation etc kan du tänka dig
4. Vad är ditt något budgettak.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav oskobe » 2008-12-20/12:52

Scala rider Q2. Bluetooth Intercom 500m telefon radio. Funkar klockrent upp till 140.
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav roos » 2008-12-20/12:59

Hej,
Har tänkt att prata med passagerare, få info från Navi, svara i telefon och kanske också lyssna på radio/musik om möjligt.
Bekväm installation önskas, inga problem om det behöver dras kabel, men trådlöst är ju bekvämast.
Mvh
Thomas R
Thomas R
Trollhättan
Användarvisningsbild
roos
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-04-21/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Tommy Bach » 2008-12-20/13:58

Hej
Jeg havde först et Cardo rider teamset som gav mange kvaler. Jeg fik det byttet men det funkede
ikke mellem mig og min sambo.
Mikrofonen kommer fra den udvendige del af Cardo og skal ind i min "klapphjälm"
Kablet kommer i klemme og er for kort efter min mening
Lyden svingede og min sambo kunne ikke höre mig
når hun var passagere.
Dette var hovedfuntionen og jeg har jeg slängt Cardo rider teamsettet !

Jeg köbte så 2 stk Interphone og det funker kanonbra.
Telefonsamtaler funker perfekt gennem min Garmin 2820 og
folk tror ikke rigtigt på at jeg körer MC
Jeg og min sambo övningskörer og det funker også perfekt.
Systemet er mono med kun en höjtalere men det er let at montere.
Microfon og höjtaler er en enhed og der går en tyndt kabel med stik til
den udvendige del.
Microfonkablet som er armeret og böjelig er rigelig lang
Det hele er robust og gedigent men funker vel ikke rigtigt til musik
Batteritiden holder til en dags körsel og jeg er absolut nöjd med systemet.

Tommy Bach
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Farbrorn » 2008-12-22/00:20

Magnus Brobeck skrev:Hej

Några frågor om hur du tänker dig att använda "intercommet":

1. Skall du använda det till något annat än att prata med din passagerare, t.ex GPS, Bike2Bike, Lyssna på musik, prata i telefon etc?
2. Upp till vilken hastighet "skall det fungera" och hur fort går det när det "vore bra att det funkar".
3. Hur mycket "meckande med installation etc kan du tänka dig
4. Vad är ditt något budgettak.

MVH Magnus


Jag gör en liten fuling och frågar lite själv med. Sitter precis själv och söker info efter det bästa och mest prisvärda intercomsystem idag.

1. Vill kunna tala med min vän som åker med på egen hoj, upp till kanske ett par hundra meter.
1.1. Höra talade GPS-instruktioner (Garmin Zumo 500/550) Har ej inhandlat än, men någon av de två blir det.
1.1. Kunna koppla in MP3-spelare via någon analog lågnivåingång. (t.ex 3,5mm telejack)
1.2. Vill kunna ta emot samtal (bluetooth) och styra volym/svara/lägga på utan att ta upp telefonen.
1.3. Det får gärna finnas en lineout-utgång från mic:en med, då kamera ska monteras på hojen.
2. Hela GSAns hastighetsregister
3. Får gärna vara krångligt att installera, bara ytterligare en ursäkt för mig att ta isär hojen.
4. 5000kr

Stereolurar är också ett krav, om det ska lyssnas på musik dvs.

Tack på förhand,
och ursäkta att jag lånar tråden :)
R1200 GSA -06.
Användarvisningsbild
Farbrorn
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2008-12-15/13:37

Re: Intercom/Headset

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-22/07:41

Hej!

Jag har både Cardo Scala Rider Q2 och Interphone i min ägo.

Bägge dessa har de funktioner jag vill ha, nämligen 'Bike-to-Bike' på upp till ett par hundra meters avstånd, mobiltelefon-handsfree och ljudet från GPS:en - allt helt trådlöst.

Bägge kan ge ifrån sig ljud från en yttre ljudkälla (MP3-spelar t ex) vi sladdanslutning, men det är inget jag själv är intresserad av eller använder.

Interphone har bara en 'hörlur' (man är alltså 'en-örad'), medan Scala Rider Q2 har högtalare för bägge öronen.
Musik via Bluetooth blir dock mono även i Q2 - via sladd kan man få stereo, men jag tvivlar på att det blir någon ljudkvalite att tala om.

Montage i öppningsbar hjälm är knepigt. Interphone kan förefalla enklast för det, men på den ena av mina enheter gav headset-kabeln upp efter ungefär en säsong pga nötning vid anslutningspluggen, som ska sättas i/tas ur varje gång enheten monteras på/av för laddning.
Q2:an har en robustare anslutning med kontaktbleck i fästet, men har å andra sidan mikrofonen på en 'bom' som måste trixas in framför munnen varje gång hjälmen stängs.
Varken Interphone eller Q2 går att montera med 'klämfästen' på våra hjälmar (BMW System 5 resp. Schuberth Concept), utan måste fästas med dubbelhäftande tejp som tenderar att lossna efter ett tag.

Räckvidd och funktion är tillfredsställande på bägge.
Batterilivslängden är klart bättre på Q2, den räcker i alla fall så länge vi orkar sitta i sadeln, medan Interphone 'tar slut' om man åker en heldagstur. Även hörbarheten är klart bättre på Q2, mest tack vare att den har dubbla högtalare. Båda funkar dock bra i 'svenska' hastigheter, hur det är i Autobahn-tempo har jag ingen aning om.

Q2 får nog göra tjänst en säsong till, sedan ska hjälmarna bytas ut och då kommer vi att titta på hjälmar med integrerad kommunikationsutrustning, med tanke på problemen att få ett bra montage på en öppningsbar hjälm.
Nolan har hjälmar med inbyggda Bluetooth-enheter, och BMW:s nya System 6-hjälm kommer enligt uppgift att kunna utrustas med motsvarande grejor - kanske hinner det komma fler varianter tills vi ska byta.
Något nytt eftermonterat system är inte aktuellt, det känns som det är för mycket pyssel och 'strul'.

Slutsatsen blir, att i valet mellan Interphone och Scala Rider Q2, så har Q2 fungerat bäst för oss.
Inget av systemen är problemfritt vare sig att montera eller att använda, och ska man ha musik med bra ljudkvalitet kan man glömma dessa två.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Folke33 » 2008-12-22/09:15

Lade upp en egen tråd om ett headset-test av Scala Q2 : viewtopic.php?f=8&t=7580
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Intercom/Headset

Inläggav Konsument » 2009-01-01/17:37

Om nu någon missat gratisnumret från Bike så... testar de fem(?) olika lösningar i det senaste numret.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Joachim » 2009-01-02/10:41

Jag har kört med en hel del olika system, Nolans N-COM, Cardo mm. Jag håller med att bluetooth är bekvämt, men det har sina nackdelar vad det gäller driftsäkerhet och batteri livslängd. Jag åker förvisso då ganska långa dags etapper normalt. Det senaste systemet som jag använder fn. är ett Autocom system som är delvis sladdbundet.

Autocom systemet är fast installerat på motorcykeln installerat enligt följande:

Autocom Super Pro Rider(det finns även ett kit för både förare och passagerare) med Bluetooth modul samt stereo kabel(för musik)och en kabel för komradion samt en Push-to-talk knapp för komradion.

Garmin Zumo 500
Komradio
Musikingång
Mobiltelefon

Allt är inkopplat så att Zumo 500 är ”hjärtat” i installationen. Det kommunicerar med Bluetooth till Autocom boxen. Mobilentelefonen är kopplad Zumon via bluetooth.
Detta medger att man kan styra allt via Zumon, man ser vem som ringer och kan svara och lägga på via Zumon. Headsetet är inkopplat via sladd till Autocom boxen.

Headsetet är ett av de bättre jag provat, det har en liten extra mikrofon som fångar upp allt oljud. Som Autocom boxen sedan på elektronisk väg ”tvättar bort”.

En annan bra detalj är att man även hör sin egen röst i hörlurarna, vilket betyder att man kan hålla en normal samtalston utan att i onödan skrika i örat på den man pratar med.

Om du vill ha ”bra” musik kvalitet, så rekommenderar jag att du skaffar en avstörd kabel från Autocom. Detta för att undvika störningar från elsystemet.

Kolla runt lite så hittar du information. Det kommer en hel del nya modeller nu i januari.

/Joachim
Man gör så gott man kan....
Användarvisningsbild
Joachim
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-12-13/01:00

AKE

Inläggav Taurus » 2009-01-02/20:39

Hej!

Förra vintern kollade jag väldans noga utbudet av headset med Bluetooth.
Mina krav var många men framför allt att mottagare/sändaren inte var en stor pryl som placeras på hjälmens utsida (fåfängan slog till...)

Förutom Nolan och Schuberth som har egna produkter fanns (då) EN tillverkare vars produkter passar de flesta (andra) hjälmar, UTAN att synas.
AKE heter företaget och det är tyskt.
http://www.ake.info
http://www.akesverige.se


Jag köpte Helmset 101 vilket tillsammans med tex Navigator III gör att man kan se kontaktlista och samtalslista samt styra mobilen via navigatorns skärm. Fördelen är bl a att kunna se vem som ringer innan man svarar.
Trots att Helmset 101 bara har en kanal in (utan tillbehöret BlueCom 102 eller andra fasta anläggningar) hör jag både navigatorn och mobilen (givetvis kopplas navigatorljudet bort om det ringer...)

Däremot kan man lyssna i stereo i den enda kanalen om Mp3 e.d. är inkopplad istället för mobil/navigator.
För att höra Mp3, mobil, navigator etc samtidigt krävs alltså tillbehöret BlueCom 102 eller en av AKEs fasta anläggningar.

- Det absolut bästa med AKEs headset är att det inte syns.
- Den justerar volym i lurar och mikrofon automatiskt efter omgivande buller, som också också filtreras. Och det funkar. Har testat att prata i 150+ och det hörs knappt att jag sitter på en hoj!

Kolla dessa tester:
http://www.webbikeworld.com/motorcyc...ake-part-2.htm
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf...etooth-101.htm

Hade egentligen velat ha Schuberths egen BlueSonic-anläggning. Tyvärr hade de problem vid lanseringen för ca 2 år sedan. Nu har de fått ordning på sina produkter. Tyvärr kostar deras BlueSonic en hel del samtidigt som den enbart passar Schuberths egna hjälmar. Men BlueSonic har en egenskap som andra Bluetooth-headset ännu inte har. Både förare och passagerare kan samtidigt lyssna på samma musikkälla. I stereo.
A2DP klarar inte att sända i stereo till två mottagare samtidigt.

Lycka till i väljandet & kväljandet! :-)

// Taurus
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Danne Berglund » 2009-01-02/22:40

Tjenare!

Jag har bara erfarenhet av Interphone. Jag är mer än nöjd måste jag säga.

Problemet med den är att det inte är någon höjdare att lyssna på musik i den, det går att lyssna via bluetooth från Zumo 550 om du har musiken på zumon. Men som sagt, det är bara en högtalare och det är ju ingen "musikhögtalare" direkt Men bike-bike funkar det sjukt bra, 500m avstånd och 150-160 kmh är inga problem.

Mobilen är klockren att koppla in och det är jäkligt bra hörbarhet.
Folk tror inte det är sant att man sitter på hojjen i 140 när man svarar :)! Navi anvisningarna funkar klockrent via zumon. Mellan förare och passagerare är det också suveränt.

Monteringen är busenkel, jag har en ny Shoie multitec (öppningsbar) och det funkar bra. Tror der kostade 1850kr/hjälm.

Lycka till med valen!

Mvh Danne
Användarvisningsbild
Danne Berglund
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-08-09/21:19

Re: Intercom/Headset

Inläggav Jörgen Floaltmc » 2009-01-03/16:05

Hej!

Jag är nyfiken på om någon har provat Sony Ericssons stereoheadset i samband med hojåkning. T.ex.

http://www.sonyericsson.com/cws/product ... c=sv&cc=se

Jörgen
Jörgen Floaltmc
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-01-03/16:02

Re: Intercom/Headset

Inläggav MiniSumo » 2009-01-03/16:50

Hur är det med att ladda batterierna i intercom-systemen (tex på en längre resa)? Eftersom jag själv är hyggligt nollad när det gäller att dra kablar och annat eljox så skulle jag vilja ha ett system där jag bara kan koppla laddning till intercomet direkt på extrauttaget på GSn. Någon som vet?
Användarvisningsbild
MiniSumo
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 2008-03-31/11:27

Re: Intercom/Headset

Inläggav Joakim Sandqvist » 2009-01-03/18:27

Har inte nåt system på hojen än, jag bara kör!
Vitsen med det hela är väl att du ska vara trådlös när du kör så vad jag förstår får du nog trycka i laddsladdarna när du sover och då kanske inte hojen ska stå för den strömmen.
Jocke S
R1200GS-10
Puch Maxi
Joakim Sandqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Re: Intercom/Headset

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-01-03/18:33

MiniSumo skrev:Hur är det med att ladda batterierna i intercom-systemen (tex på en längre resa)? Eftersom jag själv är hyggligt nollad när det gäller att dra kablar och annat eljox så skulle jag vilja ha ett system där jag bara kan koppla laddning till intercomet direkt på extrauttaget på GSn. Någon som vet?

Om det är en hyfsat ny GS med CanBus-elsystem, är det lite besvärligt att ladda via hojens eluttag. Visst fungerar det, men uttaget stängs av några minuter efter att tändningen slagits av, så det går i praktiken bara att ladda med motorn igång.
Jag har monterat extra 12V-uttag på våra CanBus-hojar, kopplat direkt till batteriet via en 20A hängsäkring.
Bra både för laddning av Bluetooth-intercom och mobiltelefon med hojen parkerad, plus att jag kan ansluta min CTEK-laddare där för underhållsladdning av MC-batteriet. Man får såklart se upp så man inte drar ur hojbatteriet, men den risken är rätt liten om man bara laddar 'småapparater' som Intercom och mobiltelefon.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst