Punktering

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Punktering

Inläggav Lars Ivarsson » 2009-01-04/22:18

God fortsättning på Er alla!

Fick bakhjulspunktering i höstas och ångrade, 8 mil hemifrån, att jag lät orginal BMW däcksreprationssatsen följa med i verktygssatsen till den gamla hojen. Hustrun kom med skåpbil med bakgavellyft så det löste sig. Jag har ingen erfarenhet av vare sig repsatsen, som BMW tydligen tillsvidare inte tillhandahåller pga tekniskt problem, eller den punkteringsspray som finns på mackarna. Vad har ni för erfarenhet?
Senast redigerad av Lars Ivarsson 2009-01-06/22:21, redigerad totalt 1 gång.
Lars Ivarsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-11-13/21:13

Re: Punktering

Inläggav Matz Zingmark » 2009-01-04/23:13

Jag har haft två punkteringar själv, en på bakdäcket och där funkade BMW satsen bra. På framdäcket var hålet så litet att jag använde sprayen och det funkade bra. Jag skulle visa hur BMW-satsen funkade på en garage-träff vi hade, och där funkade det inte alls, på grund av att det var för mycket ståltråd i däcket. Det finns bättre satser för sådana däck.
Punkteringsspray fungerar lite beroende på hur stort hålet är. Vi var ute och åkte för något år sedan, och då körde en kompis sönder alufälgen i en grop. Vi fick slå ihop fälgen och då sprack den. Det bubblade bra efter första flaskan, men efter en stund tömde vi den andra och det blev tätt. Lagningen höll i varje fall de närmaste 80 milen vi hade kvar att köra den helgen, kanske inget att rekommendera men vad gör man?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Punktering

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-01-05/00:05

Jag har inte provat BMW-repsatsen, men däremot lagat en framdäckspunktering med spray.
Ett vasst föremål av något slag stack hål på framdäcket på min f.d. K1200RS, hålet syntes med blotta ögat och luften läckte ut på några minuter. Jag fyllde på med en CRC punkteringsspray, och av olika anledningar blev det inte av att reparera däcket riktigt. Det fick gå med spraylagning ca 300 mil, tills det var så pass slitet att det var läge att byta ut det.
Däcket höll luften utmärkt - jag fick visserligen fylla på några gånger men det var minst ett par veckor emellan. Jag tror dessutom läckaget var via ventilen, för när jag väl bytte däcket fick vi kassera ventilstolpen eftersom den var alldeles igensatt av tätningsmassa.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Punktering

Inläggav Mattias Eriksson » 2009-01-05/01:59

BMW's repsats fungerar bra om man byter originalpluggarna till de mer ändamålsenliga "stängerna" för utvändig pluggning som finns hos de flesta bilverkstäder och däckverkstäder. Jag vet av egen erfarenhet att originalpluggarna kan vara onödigt svåra att lyckas med, de stängerna jag har bytt till är armerade och håller bättre.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Punktering

Inläggav Bumse » 2009-01-05/16:54

Touratech har några reparations satser för slanglösa däck.
Kit inkl gaspatroner,lagning,tryckmätare osv.
Någon som provat dessa och kan rekommenderar?

Ni som använt Er av punka spray,hur ser fälg osv invändigt vid nästa däckbyte?
Läst om någon som klagat på att det kladdar mycket och torkar inte riktigt.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Punktering

Inläggav Matz Zingmark » 2009-01-05/17:20

Bumse skrev:
Ni som använt Er av punka spray,hur ser fälg osv invändigt vid nästa däckbyte?
Läst om någon som klagat på att det kladdar mycket och torkar inte riktigt.

Det blir som en vit mjölk som inte härdar i första taget, och visst kletar det. Därför är det klokt att tala om att man har haft i spryen i däcket till den som ska lägga om.
Jag frågade min däckhandlare vad han tyckte om att jag hade använt detta när jag skulle byta. Hans svar var att det inte spelade någon större roll, och att om han skulle fara på en längre tripp, där det var stor risk för punktering, så skulle han fylla i tub innan han åkte i förebyggande syfte. Han menade att på detta sätt skulle man slippa ifrån att fylla på luft, i varje fall mindre eftersom däcket då skulle självläka.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Punktering

Inläggav Wizzard » 2009-01-15/10:50

Hej, jag har repat 1 framdäck och 2 bakdäck med BMW´s punka sats och det fungerar, det har varit Mezeler Z6:or, båda bakdäcken var hyfsat nya så jag lade mer än 1000 mil efter punkteringarna per däck så... det fungerar. På framdäck vill jag inte riskera ett läkage så det byttes 50 mil efter reparationen.
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Re: Punktering

Inläggav chpalm » 2009-02-04/20:17

Jag skulle vara lite försiktigt med sprayen. Enligt Ny teknik som jag upplever vara en trovärdig källa kan punka-spray vara farligt. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... mentsort=1
Drivgasen innehåller tydligen gasol vilket är en mycket farlig gas ur brandsynpunkt.

/Christer
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Re: Punktering

Inläggav Matz Zingmark » 2009-02-04/21:32

chpalm skrev:Jag skulle vara lite försiktigt med sprayen. Enligt Ny teknik som jag upplever vara en trovärdig källa kan punka-spray vara farligt. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... mentsort=1
Drivgasen innehåller tydligen gasol vilket är en mycket farlig gas ur brandsynpunkt.

/Christer

Detta tog vi upp för en tid sedan på vår hemsida http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=7751&sort=DESC
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Punktering

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-02-04/22:10

Touratech har några reparations satser för slanglösa däck.
Kit inkl gaspatroner,lagning,tryckmätare osv.
Någon som provat dessa och kan rekommenderar?


Jag köpte Touratechs enklaste reparationskit förra våren, bara för att när F800GS:en levererades inse att det givetvis var slangdäck på den.
Jag stoppade dock kittet i väskan på hojen, man vet ju aldrig när någon kan behöva hjälp.

Som tur var ;) fick pappa punktering med sin V-strom när vi hojade från Göteborg. Det tog ca. 10 minuter från att vi upptäckte problemet tills dess att det var limmat, pluggat och klart. Bara att köra vidare.
Snabbt och enkelt som bara den.

Ska beställa deras stora kit för slangdäck i vår, få se om man får användning för det också.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Punktering

Inläggav Lars Westman » 2009-02-04/22:57

Mattias Jonsson skrev:Ska beställa deras stora kit för slangdäck i vår, få se om man får användning för det också.


Får jag tipsa om ett billigare och bekvämare alternativ?

Köp en 12v. kompressor på Clas Ohlsson: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57475157 för 99kr, strippa den på plast och du bygger enkelt en sån här: http://www.advdesigns.net/mitipukitba.html. Den ryms under sadeln på din 800GS om du knipsar bort piggarna som sticker ut där det är meningen att man ska kunna stoppa in en första-hjälpen-kit. För hur kul är det att handpumpa däck.

2-3 däckjärn och en punkalagningssats för cykel och du har det du behöver. Kanske du vill ha en lite mer exakt tryckmätare än den som sitter på pumpen, men det finns nog att köpa lite var stans. Om du vill lyxa till det lite köper du ett däckjärn med inbyggd 24mm nyckel för bakaxeln (http://www.advdesigns.net/moprot6cole2.html).

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Punktering

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-02-05/11:33

Tack, det var ett bra tips. Vet du om det går att köpa däckjärnet med 24mm nyckeln i Sverige?
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Punktering

Inläggav Lars Westman » 2009-02-05/11:54

Jorå. Det finns det. Googla på "däckjärn 24mm" så hittar du nog.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Punktering

Inläggav Olle Ahlsen » 2009-02-05/12:05

Hej,
jag har en sådan pump MEN med BMWs strömförsörjning max 5 ampere så funkar den bara i tomgång när man belastar den lägger automatiken av ( pumpen drar 8 ampere). Funkar däremot alldeles utmärkt i bilens cigarettuttag! Har inte kunnat begränsa strömstyrkan ( = att det tar lite längre tid gör väl mindre) vet inte om det går?? Nån annan som har erfarenhet?
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Punktering

Inläggav Mimmi » 2009-02-05/12:34

Olle Ahlsen skrev:Hej,
jag har en sådan pump MEN med BMWs strömförsörjning max 5 ampere så funkar den bara i tomgång när man belastar den lägger automatiken av ( pumpen drar 8 ampere). Funkar däremot alldeles utmärkt i bilens cigarettuttag! Har inte kunnat begränsa strömstyrkan //



Hej!

Att begränsa strömstyrkan på en elmotor är inte enkelt; för en viss avgiven effekt är strömmen given. En möjlighet är att linda om motorn, för att erhålla en lägre effekt. Men det är ju inte realistiskt.
En annan lösning borde vara att koppla ett eluttag direkt på batteriet; då kan Du genom att välja kabelarea och säkring själv bestämma hur hög belastning Du vill kunna ta ut.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Punktering

Inläggav Lars Westman » 2009-02-05/13:34

Olle Ahlsen skrev:Hej,
jag har en sådan pump MEN med BMWs strömförsörjning max 5 ampere så funkar den bara i tomgång när man belastar den lägger automatiken av ( pumpen drar 8 ampere). Funkar däremot alldeles utmärkt i bilens cigarettuttag! Har inte kunnat begränsa strömstyrkan ( = att det tar lite längre tid gör väl mindre) vet inte om det går?? Nån annan som har erfarenhet?


Min pump fungerar utmärkt i uttaget uppe vid nyckeln. Pumpade upp från 1kg till 2,2kg härom dagen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Punktering

Inläggav chpalm » 2009-02-05/22:06

Matz Zingmark skrev:
chpalm skrev:Jag skulle vara lite försiktigt med sprayen. Enligt Ny teknik som jag upplever vara en trovärdig källa kan punka-spray vara farligt. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... mentsort=1
Drivgasen innehåller tydligen gasol vilket är en mycket farlig gas ur brandsynpunkt.

/Christer

Detta tog vi upp för en tid sedan på vår hemsida http://bmwklubben.se/artiklar.php?aid=7751&sort=DESC


Och i när tid också, det visar hur flitigt forum läsare jag är:-).
Att upprepa ett budskapet tre gånger är dock i sin ordning enligt den klassiska retorikens regler.

Som vanligt alltså!
/Christer
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Re: Punktering

Inläggav Bumse » 2009-02-14/15:02

Denna verkar heller inte tokig och ca 400 kr i dagsläget.

http://www.nippynormans.com/prodinfo.as ... 6&mitem=51

Någon som beställt varor från nippynormans och funkat smärtfritt?
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: Punktering

Inläggav Lars Westman » 2009-02-15/11:39

Så här blev min pump inhandlad på Clas Ohlsson, strippad på plast och kompletterad med en bit avloppsrör, mindre stickkontakt och en nippel av god kvalitet:
pump.jpg


På plats under dynan:
pump2.jpg


Kanske inte lika snygg som den från NN, men funktionen är nog densamma.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Punktering

Inläggav HåkanH » 2009-02-22/19:25

Det var en elegant/billig lösning! Tänker också fixa till en sådan!

Jag har köpt en pump men sen blev det stopp.
Nippel av god kvalitet....var har du köpt din pump-nippel någonstans? :?
Jag har varit runt på CO, Biltema och Jula men har inte hittat någon "riktig".
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Punktering

Inläggav Lars Westman » 2009-02-22/19:49

Här uppe i norr har vi en butikskedja som heter Laitis som är välsorterade på verktyg och diverse tillbehör.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst