Restips till norra Spanien / Pyrenéerna

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Restips till norra Spanien / Pyrenéerna

Inläggav Montana » 2009-01-13/20:49

Hej
Mitt första inlägg i detta forum, hoppas det kan glädja någon. Om ni skall åka till Pyrenéerna så vill jag varmt rekomendera Casa Guilla kolla på http://www.casaguilla.com dit måste ni bara åka. Det ligger uppe på en 1000 m hög klippa i en liten by som heter Santa Engracia ca 10 mil söder om Andorra. Det är ett äldre engelsk par som äger detta fantastiska hus. Ett mycket trevligt par som har 8 bäddplatser att hyra ut. De serverar mat på kvällen och då samtidigt till alla gästerna (obs inget tvång) när vi var där så var det 6 engelska motorcyklister där, så vi godtog förslaget att äta där och det ångrar vi inte för ett ögonblick. Vi serverades först en soppa, sedan förrätt, därefter en middag med två olika rätter att välja på och på detta en efterrätt. De serverade vin hela tiden allteftersom glasen blev tomma och till kaffet efter maten fick man likör och det sparades inte på detta heller. Det var också en riktigt rustik frukostbuffé. När vi var där sept -07 kostade det oss 65€ per person, och då var det alltså övernattning och denna mycket goda middag och frukost på morgonen som ingick.
De har en pool där man har en underbar utsikt över dalen när man ligger och plaskar. Runt klippan cirkulerar det gamar av olika slag, så nära så man nästan kan ta på dem, helt otroligt. De har också en bar där man skriver upp och betalar när man lämnar stället. Vi var där två nätter, men åker gärna dit igen.
Det finns jättefina vägar i hela området. När vi var i Andorra så hittade jag en grus/sten väg ner från ett 2300 m högt berg in i Spanien igen, häftigt. De sa att det var en gammal smuggelväg, mötte faktiskt en fyrhjulsdriven polisbil längre ner i dalen som hade stannat en annan fyrhjulsdriven bil.
Åk till Casa Guilla, ni kommer inte att ångra er.

Hälsningar
Tony Eiman
2009-01-13/20:37
Montana
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-09-02/17:32

Re: Restips till norra Spanien / Pyrenéerna

Inläggav Thomas Weglert » 2009-01-16/14:43

Montana skrev:Hej
Mitt första inlägg i detta forum, hoppas det kan glädja någon. Om ni skall åka till Pyrenéerna så vill jag varmt rekomendera Casa Guilla kolla på http://www.casaguilla.com dit måste ni bara åka. Det ligger uppe på en 1000 m hög klippa i en liten by som heter Santa Engracia ca 10 mil söder om Andorra. Det är ett äldre engelsk par som äger detta fantastiska hus. Ett mycket trevligt par som har 8 bäddplatser att hyra ut. De serverar mat på kvällen och då samtidigt till alla gästerna (obs inget tvång) när vi var där så var det 6 engelska motorcyklister där, så vi godtog förslaget att äta där och det ångrar vi inte för ett ögonblick. Vi serverades först en soppa, sedan förrätt, därefter en middag med två olika rätter att välja på och på detta en efterrätt. De serverade vin hela tiden allteftersom glasen blev tomma och till kaffet efter maten fick man likör och det sparades inte på detta heller. Det var också en riktigt rustik frukostbuffé. När vi var där sept -07 kostade det oss 65€ per person, och då var det alltså övernattning och denna mycket goda middag och frukost på morgonen som ingick.
De har en pool där man har en underbar utsikt över dalen när man ligger och plaskar. Runt klippan cirkulerar det gamar av olika slag, så nära så man nästan kan ta på dem, helt otroligt. De har också en bar där man skriver upp och betalar när man lämnar stället. Vi var där två nätter, men åker gärna dit igen.
Det finns jättefina vägar i hela området. När vi var i Andorra så hittade jag en grus/sten väg ner från ett 2300 m högt berg in i Spanien igen, häftigt. De sa att det var en gammal smuggelväg, mötte faktiskt en fyrhjulsdriven polisbil längre ner i dalen som hade stannat en annan fyrhjulsdriven bil.
Åk till Casa Guilla, ni kommer inte att ångra er.

Hälsningar
Tony Eiman
2009-01-13/20:37


Jag kommer att bo en natt i Casa Guilla på försommaren. Bra att man har någonting trevligt att
se fram mot. Jo då, jag har också åkt Den Gamla Smugglarvägen en gång och gör aldrig om det igen. Vi kom från andra hållet och landade i Andorra. Ett tag trodde jag det skulle bli nödvändigt med helikopterlyft för att nå Andorra. Att vända fanns inte ens i min fantasi. Men nu är det gjort och man minns ju bara de trevliga stunderna. En av oss kastde sig ner på marken och kysste asfalten efter äventyret. Kan tilläggas att vi hade lerigt och således halt efter mycket regnande. Jag tror inte ni andra som var med tycker att jag överdriver. Eller hur?

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Restips till norra Spanien / Pyrenéerna

Inläggav Montana » 2009-01-16/21:35

En kul grej som hände när vi körde denna mycket kurviga, branta och mindre dåliga väg var att när vi kom runt en kurva så stod det en häst mitt i vägen.
Vi närmade oss den försiktigt för att den skulle flytta sig, men den stod som förstenad och bara glodde på oss och undrade säkert var vi kom ifrån.
Vi tutade, gasade och gestikulerade för att den skulle flytta sig, men icke, den stod pall och typ jag var här först. Inte förrän Åsa gick av för att sjasa bort den makade den sig undan mycket ofrivilligt.
Det gick inte att köra sidan om den för det var mycket djupa skåror i vägen från regn som urholkat denna och både vi och hästen var uppe på en s.k ryggrad och sedan var det bara brant stup ner på andra sidan.
Jag trodde vi skulle få en spark när vi tuffade förbi men som tur var fick vi inte det. Det fanns rätt många hästar här som gick fritt.
Om någon kör i Andorra med kanske typ offroad cykel så pröva denna väg, den är rolig att köra och det är ett mycket vackert landskap. Vägen är utmärkt på kartan som ett svart sträck och går från Andorra in i Spanien i en sydvästlig riktning.
Om någon är intresserad av Casa Guilla så glöm inte att förboka. Ta gärna med en svensk pocketbok till Casa Guilla, där finns några redan men det uppskattas säkert av ägarna. De gillar för övrigt Wallander med Mankell. De t.o.m frågade oss när vi berättade att vi inte bodde så långt ifrån Ystad om det var många mord i våra trakter. Vi skrattade och frågade dem om det var så många mord i Midsommer.

/ Tony
Montana
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-09-02/17:32


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst