1300 GT forts..

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

1300 GT forts..

Inläggav noh » 2009-02-28/19:30

Var idag i Solna och skrev kontraktet, så nu är jag för första gången ägare till en SportTouring. Jag har dessurom aldrig ägt en BMW.

Beslutet togs efter bl.a. kloka synpunkter från er på här på klubben och också från I-BMW.com. Eftersom jag inte provkört eller på annat sätt skaffat mig erfarenhet från vare sig hojen eller denna hojtyp, så måste jag erkänna att jag, som gammal customåkare, tycker det skall bli spännande att ta ut en 1300 GT på gatan.

Hojen har färgen "Magnesium" och skall vara utrustad med Touring- och Säkerhetspaket samt hög ruta. Säkerhetspaketet ville jag egentligen inte ha, men skulle jag "slippa" det, var leveranstiden för långt fram i sommar.

I garaget finns sedan tidigare en 1600 Mean Streak och en Zuzuki DRZ 400 S. I stunder av insikt känner jag att jag börjar bli för gammal för det ganska riskfyllda enduroåkandet, så Suzukin är nu till salu, om någon skulle vara intresserad. Suzukin är i toppskick och nära nog nya spikdäck (har aldrig rullat på grus eller asfalt, endas snö och is) medföljer.

Glömde säga att jag också beställde komplett fäste till min gps, Zumo 550 och krävde att de skulle koppla in den så att den ligger över tändningen, d.v.s. ej spänning då tändningen är avslagen. Blir intressant att se hur de löser det.

Hojen kommer levereras i senare delen av april. Jag delar gärna med mig av vad jag tycker, när jag har kört ett tag. Jag är långt ifrån någon nybörjare på mc, men som sagt detta koncept är nytt för mig. Dyker det upp frågor kring hojen hoppas jag få konsultera er BMW-veteraner här på forumet.

Vi ses säkert ute på vägarna. Tack för era synpunkter och råd.

noh
Senast redigerad av noh 2009-02-28/23:03, redigerad totalt 1 gång.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: 1300 GT forts..

Inläggav StefanB » 2009-02-28/21:47

Ja men det var väl skoj...var försiktig i början för den är hysterisk på gasen. Jag har kört 4500 mil på min 06'a och jag hade lite besvär med just känsligheten på gasen i början. Annars är den en dröm att brumma runt på.

Lycka till.

/Stefan
Användarvisningsbild
StefanB
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2008-11-29/02:38

Re: 1300 GT forts..

Inläggav Roger Molander » 2009-03-06/22:48

Det är K1300S som är sporttouraren. Du har köpt dig en Grande Touring. :lol: Grattis iaf.
Angående GPS-anslutningen så borde de använda sig av en sådan här sladd http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 284-0.html Det innebär att strömmen styrs av CAN-BUS systemet.

Ville du inte ha säkerhetspaketet? ASC måste ju vara kalasbra i regnet. För du kommer väl inte att ställa hojen när det blir blött på vägbanan? ;)
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: 1300 GT forts..

Inläggav noh » 2009-03-08/14:38

Roger Eriksson skrev:Det är K1300S som är sporttouraren. Du har köpt dig en Grande Touring. :lol: Grattis iaf.
Angående GPS-anslutningen så borde de använda sig av en sådan här sladd http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 284-0.html Det innebär att strömmen styrs av CAN-BUS systemet.

Ville du inte ha säkerhetspaketet? ASC måste ju vara kalasbra i regnet. För du kommer väl inte att ställa hojen när det blir blött på vägbanan? ;)


Tack

Grand Touring, ok. Får försöka minnas det ;).

När det gällde säkerhetspaketet, så var jag tveksam till den extra kostnaden (13gt:n tar ju redan i basversionen ett rejält grepp om plånboken) och om verkligen ASC är tillräckligt känslig, för vara en riktigt säkerhetshöjande funktion. Efter köpet så har jag dock på US-forumet läst att flera tycker att ASC är riktigt bra och säkerhetshöjande, detta efter prov i verkligheten.

Under min hojkarriär har jag faktiskt bromsat omkull mig ett par gånger, en gång i "promenadfart", men den sista (förhoppningsvis) i ganska hög motorvägsfart, så ABS ville jag definitivt ha. Ingen av de hojar jag haft, har varit utrustade med ABS, så det blir en ny erfarenhet för mig.

Tack för informationen om kabeln som är anpassad till CAN-BUS. Den kan ju vara behändig om ytterligare pryttlar med tiden skall kopplas in. Vad gäller GPS:en, så är det i alla fall just nu säljarens problem. Han lovade lösa det.

Nej då, blött på vägbanan har aldrig hindrat mig från åkning. Enda gången vädret stoppat mig till nu, var när jag skulle åka med min Mean Streak över Dovrefjäll i Norge :cry: . Ortsbefolkningen sa att det var snöstorm uppe på fjället, så jag stoppade svansen mellan benen och valde låglandet i Österdalen för fortsatt färd söder ut :roll: .

noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: 1300 GT forts..

Inläggav Marie » 2009-03-08/17:44

Av respekt för tråden lägger jag mitt långa inlägg HÄR
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: 1300 GT forts..

Inläggav Lars Gidlöf » 2009-03-16/19:01

HEJ
Om jag fattar dig rätt vill du att GPS skall slås av då du slår av tändningen. Det gör den om de kopplar in den på det uttaget som är för GPS, du vet BMW behöver man inte dra massa extra kablar o liknande för de har tänkt på detta, och speciellt nu med CAN-BUS systemet.
R1200GSA -10
Ex R1150R-01, K1200RS-04, K1200LT-05, R1200GSA-07, R1200GSA-08
Lars Gidlöf
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2001-06-19/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst