Gotland resa

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Gotland resa

Inläggav Kalle P » 2009-04-21/20:42

Hej,

Nu är det äntligen bestämt jag skall åka till Gotland den 6 maj och stannar där en vecka. Som många andra Svenskar har jag aldrig varit där tidigare så jag skulle vilja ha några res tips på vägen.

Skall själv klart ta Bmw K100 över så vad är det första jag skall tänka på med båtturen över, är det något extra man skulle behöva ta med sig?

Sedan skulle jag också vilja ha några bra res mål på ön sådant som de flesta missar.

Mvh Kalle
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09

Re: Gotland resa

Inläggav ladelai » 2009-04-22/09:19

Gotländska utflykter;

Hoburgen, Fårö och Lummelundagrottorna, nu var det ett tag sedan jag var där men det är ett urval.
Västra kusten norr om Visby är riktigt fint om jag inte minns helt fel.

Är själv sugen på att ta hojjen över dit i sommar. Försöker intala mig om att det kommer bli en riktigt fin svensk sommar och att utnyttja det väl :)

Lycka till på resan, Godspeed
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Gotland resa

Inläggav Jonas » 2009-04-22/09:51

Kalle P skrev:Skall själv klart ta Bmw K100 över så vad är det första jag skall tänka på med båtturen över, är det något extra man skulle behöva ta med sig?

Sedan skulle jag också vilja ha några bra res mål på ön sådant som de flesta missar.

Mvh Kalle

Båten var jag lite orolig över, men det gick bara fint! De har spännband som fungerar bra, det enda jag skulle ta med till nästa gång är typ nån trasa, bit skummgummi eller liggunderlags bit att ev. lägga mellan spännbanden och motorcykeln vid behov. OBS! det kan vara enormt halkigt på däcket i färjan, det är lätt att köra omkull!

Sen kan du ju läsa artikeln om var vi åkte förra sommaren:
artiklar.php?aid=6377&sort=DESC
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Gotland resa

Inläggav Gnarak » 2009-04-22/10:30

Kalle P skrev:Sedan skulle jag också vilja ha några bra res mål på ön sådant som de flesta missar.


Åk till Fårö Fyr. Där fortsätter du norrut (till fots) längs stranden. Underbar strand och fantastiskt utsikt över havet. Ta med fikakorgen! Den stranden är ett sånt där ställe där man kan se sig själv i relation till "allt" på ett rättvist sätt.
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Gotland resa

Inläggav Kalle P » 2009-04-22/20:20

Tack det verkar finnas hur mycket som helst att ser på Gotland syn att jag bara nu kan lägga en vecka där, hoppas också på att vädret skall vara bra. Inte så kul att se naturen när det rengnar.

Skall faktist erkänna att jag har fått denna resan till ett mycket bra pris, betalar bara 502 kr för hela färje turen.
Det är nämligen så att jag skall vara med och jobba som banansvarig på Gotlans ring för en bil klubb den 9 maj och då har de ett avtal med färje trafiken så att alla får ett bra pris så att fler kan komma med på resan.

Tacksam för mer tips på platser som man inte skall missa när man är på Gotland.
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09

Re: Gotland resa

Inläggav Peter Bergström » 2009-04-24/06:42

Hej

Förutom de övriga råden som du fått på forumet innan detta tycker jag inte att du ska missa.
Fårö: Raukvägen mellan Bondans och Lauters. Titta in/på på Kutens kaffe Friggars, vängen vägen mellan Färjan och fyren. Bra fikaställe "Sylvies döttrar" finns vid Sudergarda.

Gotland:
Om du gillar lite enklare vägar ska du fixa en karta med Cykelleden på.
Leden följer kusten så nära det går Gotland runt. Har åkt den CA 50 mil en heldag med sommar ljus.
Annars är det bara att följa bilväg närmast kusten.
Undvik i möjligaste mån de stora vägarna till/från Visby då de är väl trafikerade sommartid.
"Kul vägar"
146 Viby till Bjärs
149 Ire till Kappelshamn

"Turistvägar"
Ovan nämda Raukväg

De flesta vägar är ok, själv föredrar jag vägar med havs/sjöglimt.

Peter Bergström
Peter Bergström
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2003-08-06/01:00

Re: Gotland resa

Inläggav Kalle P » 2009-05-15/10:36

Hej,

Tack för alla bra tips angående bra resmål på Gotland.

Ett extra tack för tipset om att köra cykel leden runt ön detta har jag nu gjort och det är verkligen fina platser man paserar längs denna led.

Har under min vecka på ön kört närmre 180 mil men då ingår resen tur och retur GBG.

Men måste tillläga att för att köra cykel leden runt ön så är det bra att ha kört på grusväg eller som det var på flesta ställen stenväg.

Var också mycket nära att köra fast en gång samt var lite utanför leden en gång när det gjorde en skarp svägen som inte jag och Bmw var med på.

Mvh Kalle P
Kalle P
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2008-06-25/15:09


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron