Färja

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Färja

Inläggav Allan Einarsson » 2009-04-30/06:24

Vi Är fyra stycken som skall ner till Italien och har bokat färja Trelleborg Rostock 3 juli hur är den färjan finns det bra spännband och hur binder man en k 1200 lt bäst köpte ett band som man sätter på styret ska man ha hojen på centralstödet eller sidostödet
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00

Re: Färja

Inläggav Hubbiken2 » 2009-04-30/07:17

Ta med 2 st 2-3 m band.
Bättre dock med 2-4 st kortare band som skarvas för lastning på färja och som sedan används för att surra eventuell extra packning (vinlådan ;) eller jackan när det blir varmt).

TT har lika skitiga äckliga band som Scandlines. (2007).

Stena Gbg-Kiel och Gbg-Fredrikshamn har fina band, riktigt fina.

/m
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Färja

Inläggav Allan Einarsson » 2009-04-30/08:05

Jo det är scandlines vi åker med jag har bara åkt färjan helsingborg helsingör rödby puttgarden förut men nu blir det ju mera hav så det kan ju blåsa mera jag tycker det ser svårare ut att binda k 1200 än k 1100 rs som jag hade förut men det löser nog sig. Vi åker från Äppelbo - Trelleborg. Rostock - Garmich över Berlin. Garmich - Sanktmoritz. Sedan över Stiffersjoch ner till Gardasjön. Stanna ett pår dar där. Sedan Cortina Heligenblut Grocklockner. Sen vet jag inte har funderat på Tjekien kanske Polen har ni någon erfarenhet av dom länderna. Sen blir det Danmark ett par nätter. Vi har tänkt vara borta 10-12 Dagar.
Hälsningar Allan Einarsson K 1200 LT 02. Lycka Till Själv.
Användarvisningsbild
Allan Einarsson
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2006-04-04/01:00

Re: Färja

Inläggav Hubbiken2 » 2009-04-30/09:38

Det blir lite OT men WTF.
Tjeckien är underbart särskilt där Tjeckien gränsar mot något annat land. Gör inte misstaget att bara köra till Prag. Det finns tonnvis med underbara städer o byar o borgar på vägen. Prag är dessutom varmt o smockat med turister på sommaren. Håll bort från stora och större vägar där nästan alla bara vill visa hur bra och fort de kan köra. Det finns fantastiska småvägar om man tittar efter. Använd http://www.mapy.cz för att reka. (Koppla på bilder "Fotografie" så har du o göra någon timme.) Var där förra året igen. På väg dit igen (bl.a.) i juli.
Om ni övernattar någonstans (icke camping) se till att få hojen in i ett garage eller in på låst gård. Det är aldrig något problem de är högst förstående.
Fråga gärna mera om Tjeckien, det finns säkert massor som jag kanske betraktar som naturligt och självklart.

Polen är i västra delen min mening som gamla Östtyskland platt o rätt tråkigt. Wroclav o Poznan är trevliga men man kommer rätt långt österut.

Personligen skulle jag köra ung. Linz (A) gränstrakter i Tjeckien riktning mot Cheb, sedan åt NO gränstrakter mot Usti N. Labem, därefter tataaa motorväg till Rostock.

/m
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Re: Färja

Inläggav Janne Hammarström » 2009-04-30/23:19

Åkte Scandlines i höstas och deras spännband är rejält skitiga(använd egna) då åkte jag på frugans 1150 R och den fick plats i båsen men det var knappt med sidoväskor på. Därför har jag funderat om min K1200LT skulle få plats till en senare resa men ser att Nils-Erik fick plats med sin LT så det ska väl funka. Dra ett spännband över sadeln och om du är orolig ett mellan framfälgen och sidostödet, när jag åkte drog jag bara ett över sadeln.
Hoppas du får en trevlig resa.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron