Ruta=Torshammare i skallen?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Ruta=Torshammare i skallen?

Inläggav niklas.r » 2009-05-10/22:25

Jag kör f.n. en R1100R (roadster). Jag kör nästan alltid utan ruta men har förstås testat med rutan påmonterad (stor original). Här är min slutsats:

  • Utan ruta vid runt 120 och över: Tryck på överkropp och huvud, men trycket är jämt fördelat och stabilt. Så länge jag har öronproppar är det väl rätt OK även på medellånga etapper.
  • Med ruta vid runt 120 och över: Bröstet klarar sig utan vindtryck men turbulensen bankar som en Torshammare på hjälmen. Huvudet skakar så illa att synen blir suddig. Längre tider är en fullständing pina och jag är rädd att svimma ärligt talat.

Jag har lite sugen på att konverera till R1150 RT, men kommer det vara samma problem med den rutan, som man inte gärna kan plocka av? :). Till saken hör att jag är lång, strax över 2m.

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Ruta=Torshammare i skallen?

Inläggav Robert Olausson » 2009-05-10/22:39

Hej!

På min R1150RT har jag en förhöjd ruta och jag åker bekvämt utan störande turbulens runt hjälmen. Nu är jag ju inte mer än 180 cm lång men har sadeln i högsta läget. Hur originalrutan fungerar vet jag inte.
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Ruta=Torshammare i skallen?

Inläggav Anders i Urskogen » 2009-05-11/03:45

Som nybliven ägare till en R1100RT har jag kanske inte så mycket att tillägga men jag måste få berätta om min besvikelse över den nya cykeln. Efter första längre turen hade jag ont i nackmusklerna och susningar i öronen som om jag hade vistats i industribuller över 85 db i flera timmar. Min gamla R100RS med hemmagjord ruta är MYCKET bättre.
Sagt och gjort, tumstocken talade om att orginalrutan var 110 mm för låg och 120 mm för smal. Eftersom jag hade en bit 5 mm acrylplast stående så sågade jag till och bockade en prototyp. Orginalrutan fick utgöra mall för att borra hål, och så var det bara att montera och provköra.
Helt otroligt. All turbulens var som bortblåst :-) . Inget oljud i hjälmen, min fru och jag kan prata med varandra i hastigheter upp till 80-90 km/t, UTAN INTERKOM, vi kör nämligen med öppna visir. Det är bara i regn och hastigheter under 100 som man behöver fälla ner visiret.
Följaktligen tänker jag inte ändra på min prototyp. Den kanske inte vinner något designpris, men jag anser att i det här fallet får funktion gå före elegans. Se bifogade bilder.
Ha det...
PICT2.jpg
Bilagor
PICT9.jpg
Anders i Urskogen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-09-16/07:24

Re: Ruta=Torshammare i skallen?

Inläggav Tundra » 2009-05-11/07:50

Kolla in på Touratech. Han har en spoiler "typ" som monteras i överkant på rutan. Dom som jag pratat med som har en monterad ,är nöjda med funktionen. Den går tydligen att ställa i olika vinklar m,m. Kolla vet jag.
Användarvisningsbild
Tundra
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2006-06-09/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst