Vägval genom Danmark

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Vägval genom Danmark

Inläggav Kjell » 2009-05-25/22:40

Hej
Vi drar söderut i början av Juni.
Skall vi åka över Öesundsbron eller Helsingborg - Helsingör. Ä det fortfarande en massa vägarbeten och trafik runt Köpenhamn, vi kommer norrifrån.
Någon som ha åkt där på nyligen ?
/ Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Vägval genom Danmark

Inläggav gösser » 2009-05-26/06:27

Hej!
Förra torsdagen åkte jag över öresundsbron och ner till Puttgarden. Utanför Köpenhamn finns inga vägbyggen, däremot byter de beläggning på ena sidan av motorvägen ca 3-4 mil norr om Rödby. Det gäller en sträcka på ca 5-7 km, där var det lite köbildning.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Vägval genom Danmark

Inläggav Marie » 2009-05-26/16:41

Och för min del existerar bara ett alernativ. Jag hatar färjor, i synnerhet korta färjerutter där böket med väntetid, ombordkörning, surrning av hojen, utrymmande av bildäcket, ner och stå i oset när lastbilarna startar motorerna för tidigt, och trängseln vid avkörning känns som helt meningslösa irritationsmoment.

Över Öresund existerar för mig alltså endast bron. Vidare till Tyskland väger det ganska jämt mellan den åtskilligt längre sträckan via broarna över bælten jämfört med "Vogelfluglinie" Rødby-Puttgarden. Jag längtar intensivt efter att bron Rødby-Puttgarden skall bli byggd!

Det för mig enda realistiska färjealternativet är nattfärjan Trelleborg-Rostock, för då är jag framme i Österrike sent på eftermiddagen, om jag friskar på en liten aning.

Och du, Nils-Erik, pauser får man väl ändå fler än nog genom de erbarmligt små bränsletanksvolymer motorcyklar har? Det blir ju att stanna och tanka ganska regelbundet varannan timme....
Där är bilen överlägsen. Ett tankstopp i Nürnbergtrakten räcker, därför vinner bilen i fråga om körtid med bortåt en timme....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vägval genom Danmark

Inläggav Marie » 2009-05-26/21:19

Nils-Erik Ringlander skrev:Fast min LT går lätt 40 mil på en tank, även i Autobahnfart, så det blir att tanka varannan gång


Hur stor tank har den då, och vad menar du med Autobahnfart?
På Kalle kommer jag inte stort mer än 25-30 mil när det så snart förhållandena tillåter går i 200+....

Nils-Erik Ringlander skrev:och att tillgodose ev andra förekommande laster också för den delen :oops:
Då får du väl problem med t.o.m. tysk promillelagstiftning framåt eftermiddagen med så mycket Bier ;)
Senast redigerad av Marie 2009-05-26/21:26, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vägval genom Danmark

Inläggav Marie » 2009-05-26/21:50

Jag för min del tycker att det blir vilsammast med 200+ så ofta det går, för då behöver man inte titta riktigt lika ofta i backspegeln... man kan lägga mera av koncentrationen framåt....

Och så kommer man fram lite fortare... :oops:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vägval genom Danmark

Inläggav Kjell » 2009-05-26/23:06

Hej
tack för svar.
Vad jag avsåg med tråden var det bästa vägvalet genom Danmark . Genom Tyskland väljer vi det BEKVÄMASTE sättet att resa nämligen AUTOZUG

MVH

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst