Tempo under långfärd

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Tempo under långfärd

Inläggav Szinbad » 2009-08-17/22:10

Jag var på tjänsteresa med bilen i Uppsala. Körandes tillbaka, såg jag i backspegeln 5 st otrolig vacker silhuett, 5 st italiensk reggad 1200 GSA. Alla kördes av par, proper packning sidoväskor, även bag on the topbox hos en.
När de har passerat mig, jag försökte "hänga efter de". Deras hastighet pendlade mellan 160-170 km/timme.
Uppriktigt sagt jag gav upp vid Knivsta.

Bortsett från att de körde helt olagligt, det verkade så att de var vana att pressa hojarna upp till de farterna.

Jag blev fundersam, jag kunde matcha de hastighetsintervallen med våran gamla 1200 KLT med gäsp.

Men 2 i sadeln, plus packning min GSA kommer inte upp de hastigheterna, utan att jag känner en viss "discomfort".

SÅ dagens fråga, var ligger snittfarten för Er vid långresor?

Cheers zsolt
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Masfan » 2009-08-17/22:53

Det beror ju lite på typ av väg och tillfälle. Men tråkig motorväg/transport sträcka brukar det nog ligga runt 150 - 170 kmh bara för att få det avklarat. Annars brukar jag försöka hålla mej precis under körkortsgränsen, alltså knappt 30 över gällande. Och nu pratar jag transport körning. Något annat tempo när det handlar om "vanlig finåkning" på hemma plan.

/Masfan.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Janne Hammarström » 2009-08-17/23:16

Jag har nog inget bra svar men tycker det är jobbigt att ligga på hela tiden. Så för mig känns 110-120 bäst. I Sverige. På autobahn kan man ta det mycket högre "för att få det avklarat" så fort som känner är ok ska aldrig köra över egen förmåga.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav nordicbiker » 2009-08-18/10:40

Körde mc semester i Italien i Mai. Lärde mig där, aa det finns bara en enda traffikregel för mc i Italien - "Traffikregler för bil gäller inte för mc!" När det gäller omkörning i möttande traffik, hastighet och avstand finns tydlingen mycket annorlunda uppfattninger hos våra sydländska kollegor. Samma gäller för mc kläder. Och då blir det mycket stressigt att åker mc, när man kan inte lita på att andra akzeptera grundlegande traffikregler. Och jag pratar inte om "bara" 10, 20 km/t för fort...

Italienera blir säkert mycket glada när de hamnar i en svensk hastighetskontroll...!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-08-18/11:49

Mitt normala tempo ligger på 100-120 kmh.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav MiniSumo » 2009-08-19/16:08

På vår tre veckors semester Tyskland-Österrike-Italien låg vi på 120km/h på motorvägarna. Ett alldeles utmärkt tempo när man var två. Vi hade min fina stora GS och älsklingen lilla smäckra Yamaha 600:a.

När jag gjorde samma resa för tre år sedan själv låg snitthastigheten på 150-160km/h på motorväg. (Denna resa gjordes på en sportig Triumph(som jag för övrigt bytte bort för det inte var roligt att bara flåköra på motorväg)).

För övrigt så var jag och körde igår och tänkte att nu jäklar ska jag superköra (passa på när älsklingen inte är med). Då pressade jag upp GS i 150-160 ett tag. Visst gick det att köra så men det blåste, virvlade och lätt. Antingen har jag blivit gammal för en stund senare låg jag och puttrade runt i 110-120 och bara mös.
Användarvisningsbild
MiniSumo
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 2008-03-31/11:27

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Taurus » 2009-08-20/17:01

På Autobananen, eller med gles trafik på andra länders motorvägar ligger jag helst på 140.
När det ska "matas mil" funkar 140 bra så länge man ligger i mittfilen.

- Kräver inte lika hög koncentration (man blir inte lika trött) som i högre hastigheter
- Ofta är rytmen för övrig trafik i mittfilen runt 140
- Slipper fet-Mercor, M5or och Porschar ständigt flåsandes i nacken i ytterfilen
- Min hoj, R1200RT, (och många andra hojar) drar betydligt mindre vid 140 än vid högre hastigheter.
Högre hastighet än 140 lönar sig knappt vid långa dagspass då fler tankningar äter upp tidsvinsten.

// Taurus
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Wizzard » 2009-08-21/07:40

På autobahn fungerar 140-170 bra -lagom vindtryck, kan vila handleder och axlar, här hemma aldrig över körkortsgränsen
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-08-21/08:18

I Sverige 115-120km.
Har inte varit utomskärs med min 1150RS ännu, men det är ett irriterande
vibr.område vid 130-140km fart.
Hoppas att det kan lösas vid nästa service, annars :cry:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Åke H » 2009-08-21/16:44

Vi åkte ner till Dolomiterna i somras. På autoban höll vi 120-130kmh. Motorvägarna i Sverige ca 120kmh.
På småvågar tycker jag att 90-100 är en vilsam fart att åka i.
Vi åkte två på en R1100RT samt sonen ensam på KTM 950 Adventure.
Längsta dagsetappen var ca 95 mil.
Användarvisningsbild
Åke H
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-12-01/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Konsument » 2009-08-22/12:52

aningens OT kanske men jag brukar snitta ca 60 på mina långturer... :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2009-08-23/04:16

Masfan skrev:Det beror ju lite på typ av väg och tillfälle. Men tråkig motorväg/transport sträcka brukar det nog ligga runt 150 - 170 kmh bara för att få det avklarat. Annars brukar jag försöka hålla mej precis under körkortsgränsen, alltså knappt 30 över gällande. Och nu pratar jag transport körning. Något annat tempo när det handlar om "vanlig finåkning" på hemma plan.

/Masfan.


Jo det är ju en avvägning mellan bränslekostnader och kostnader för övernattning. Hem från Österrike med hoj brukar jag inte övernatta, vare sig jag kör via Rostock-Gedser, Puttgarden-Rødby eller via broarna över bælten. Men skall man då klara det på en rimlig tid så kan man ju inte kosta på sig att mögla på vägen heller.

Häromåret tog det om jag inte missminner mig sådär 4 tim 40 min på delsträckan Nürnberg-Rostock. Eftersom det trots allt finns en hel del hastighetsbegränsade autobahnavsnitt på den sträckan och dessutom krävdes ett par tankningar så innebar det att jag i stort sett konstant höll 200+ där så var tillåtet. Men å andra sidan kör man ganska avspänt och vilsamt i de hastigheterna även med en drygt 20 år gammal BMW K-maskin.

Säga vad man vill om tyskarna, bygga autobahnlok kan de.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Mimmi » 2009-08-23/12:15

(((( o )))) skrev:aningens OT kanske men jag brukar snitta ca 60 på mina långturer... :-D


Hej!
Glömde Du inte ange en sak; det måste väl vara mph Du menar :?: :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-23/13:22

Just hemkomna från en 'roadtrip' på drygt 230 mil, mestadels på härligt krokiga 70- och 90-vägar i mellersta delarna av Sverige, kan jag notera en snitthastighet av 67 km/h enligt färddatorn. Det är ett behagligt tempo som dels ger möjlighet att uppleva både väg och landskap, dels gillas av ordningsmakten - fast å andra sidan såg vi EN (1!) polispatrull på alla dessa 234 mil!
Fick bromsa för desto fler representanter för den mellan- och nordsvenska faunan, vilket även det antyder att ett måttligt tempo är att föredra.
Karta.JPG
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Konsument » 2009-08-23/15:22

Mimmi skrev:
(((( o )))) skrev:aningens OT kanske men jag brukar snitta ca 60 på mina långturer... :-D
Glömde Du inte ange en sak; det måste väl vara mph Du menar :?: :)
Nix! det brukar bli snitt på 60 km/t på mina inspirerande "våga vägra asfalt"-turer... ;-) (beroende på hur krokigt det varit)
Vissa dagar har det varit snitt på under 50... men inte tråkigare för det! :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav gösser » 2009-08-28/19:57

Det viktigaste vid autobahnkörning är,(enligt mej) att hitta rytmen. Att ha en så'n fart att man hela tiden kan smita ut och in mellan högra och vänstra körbanan. Att hela tiden ligga i vänstra körfältet blir jobbigt i längden,(ok Marie undantagen). Hur mycket du än gasar finns det alltid några som är värre, och dom kommer mycket fort ibland, på dom avsnitten där det är fri fart så är det fri fart och då får man acceptera det. Ligger man däremot i högra körfältet bland långtradare och bussar blir det mycket bromsa/gasa hela tiden för att hitta luckorna. Vilken hastighet man håller är då inte så viktigt, Huvudsaken är att det flyter på. Personligen tycker jag inte att autobahnkörning är heltrist, ibland kan det vara riktigt roligt. Man slipper tänka på höga böter och fartkameror hela tiden, utan kan koncentrera sig på körningen och trafiken. Man brukar i alla fall hålla sig inom gränserna.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2009-08-28/21:02

Visst kommer det en och annan som kör en aning fort på Autobahn, inte tal om annat, men håller man själv runt 230-240 så är det inte så våldsamt många som närmar sig snabbt trots allt. Förvisso måste man ha ena ögat i backspegeln hela tiden, och en aktuell plan betr. vilken lucka man skall in i.
Dessutom bosätter man sig ju inte i körfältet längst till vänster, utan går ut för att köra om. Det är ju trots allt bara på vägar med minst sex körfält (tre i var riktning) som man kan hålla riktigt bra snitthastigheter.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-28/21:13

Marie skrev:...håller man själv runt 230-240 så är det.....

Fusk, det där var ju med bil! Tror inte ens Du håller de farterna med MC, i alla fall inte med Kalle..... :P
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2009-08-28/21:17

Gunnar Elmgren skrev:
Marie skrev:...håller man själv runt 230-240 så är det.....

Fusk, det där var ju med bil! Tror inte ens Du håller de farterna med MC, i alla fall inte med Kalle..... :P

Räkna lite på 4.40 Nürnberg Altstadt - Rostock Fährhafen med två tankstopp och ganska långa avsnitt med hastighetsbegränsning i Mittelgebirge, runt Berlin och norr om Berlin, så inser du nog att många sträckor rullats undan i sådan hastighet. Inga problem att hålla den farten med "Kalle" inte....
Hade dock den gången inte Mimmi på passagerarplats med filmkameran...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav gösser » 2009-08-28/21:24

Det bästa vore väl att se ut som Marty Feldman, skelögd. Ett öga framåt och ett i backspegeln.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-28/21:32

Marie skrev:Inga problem att hålla den farten med "Kalle" inte....

Att Kalle går bra vet jag, men att en stackars överlastad K100 med 90+ hästar skulle orka upp i 240 har jag svårt att tro. Vad har Du gjort med den arma motorn i så fall....? :shock:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2009-08-28/21:38

Gunnar Elmgren skrev:
Marie skrev:Inga problem att hålla den farten med "Kalle" inte....

Att Kalle går bra vet jag, men att en stackars överlastad K100 med 90+ hästar skulle orka upp i 240 har jag svårt att tro. Vad har Du gjort med den arma motorn i så fall....? :shock:

Jag har väl inte gjort så mycket. Däremot gjorde säkerligen förste ägaren (B.Rindar) en hel del, och sen finjusterades det av Mimmi.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-28/22:01

Marie skrev:Jag har väl inte gjort så mycket. Däremot gjorde säkerligen förste ägaren (B.Rindar) en hel del, och sen finjusterades det av Mimmi.

240 km/h är den av BMW specificerade toppfarten för en K1 med 100-hästars 4-ventilare och kåpor med strömlinjeform utan motstycke i MC-historien.... Att en 2-ventilad RS med fullastade (och lite till om jag känner Dig rätt!) packväskor och toppbox skulle kunna matcha det låter fantastiskt - klarar Kalle det har Bosse Rindar trollat med motorn. BMW anger toppfarten till 220 km/h på en 2-ventils RS, och till 232 km/h på en 4-ventils - utan packväskor......
För övrigt anger man för dagens modeller toppfarten till 'över 200 km/h' (eller verklig toppfart om den är lägre). Inga onödiga provokationer här inte! Min R26 ska göra 120 med sittande, och 128 med liggande förare - det är vad 15 PS räcker till..... :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav julius » 2009-08-29/06:42

Vid en hemresa från Tyskland -07 så snittade jag och kamraten ca 75 km/tim, ungefär som en långtradare. Rutten ifråga var mellan Göttingen och Lödöse, en sträcka på ca 890km om jag inte minns helt fel. Marchhastigheten var ungefär mellan 120-140 km/tim med en och annan uppstickare. Uppenbarligen långt ifrån värstingarna....
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-29/08:49

Man kan väl konstatera, att det är sällan snittfarten kommer i närheten av marschfarten.
Ibland undrar jag, om inte en lite lägre marschfart faktiskt kan ge högre snittfart - dels blir stoppen färre och kortare, både för t ex tankning och för vila, och dessutom kan man få bättre 'flyt' med färre tidsödande temposänkningar.
Att jag själv föredrar måttlig marschfart har dock med andra saker att skaffa - mest för att det är behagligast och ger möjlighet till upplevelse och avkoppling, lite för att olycks- och skaderisken blir lägre. Nog är det kul att känna 'fartens tjusning' ibland, men på långtur upplever jag det mest som jobbigt. Ska jag 'bara' transportera mig snabbt och effektivt finns det bil och flyg och så'nt! (Och ja, jag är en sådan där udda person som finner nöje och avkoppling även i bilkörning!)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2009-08-29/09:23

Gunnar Elmgren skrev:Att jag själv föredrar måttlig marschfart har dock med andra saker att skaffa - mest för att det är behagligast och ger möjlighet till upplevelse och avkoppling, lite för att olycks- och skaderisken blir lägre.

Där kan man ju vända på resonemanget. Jag oroar mig aldrig för att jag skulle stryka med när jag kör mc, men däremot har jag inte lust att skada mig. Slutsats: Kör så fort som möjligt, så är det minst risk att överleva en eventuell krasch... 8-)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Kovlingen » 2009-08-29/09:41

Det är många saker som kommer att styra snittfarten . Vägsträckan i mil .Vägens beskaffenhet . Vägvalet .
Väderförhållandet . Ensam eller flera . osv . En sak är säker att har man hög snittfart har man också åkt för
många tråkiga vägar . Transportsträckor gärna 110 -120 annars får vägen bestämma . Krokigt är bäst :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2009-08-29/10:35

Kovlingen skrev:En sak är säker att har man hög snittfart har man också åkt för
många tråkiga vägar . Transportsträckor gärna 110 -120 annars får vägen bestämma . Krokigt är bäst :D


Beror ju på ändamålet med körningen.
Handlar det om ren förflyttning, som det brukar göra för mig...
(ofta handlar det om att ta sig till/från stugan i Österrike utan övernattning längs vägen)
Eller handlar det om en runda för att det är kul att köra....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Morten Bibow » 2009-08-29/12:51

Marie skrev:Visst kommer det en och annan som kör en aning fort på Autobahn, inte tal om annat, men håller man själv runt 230-240 så är det inte så våldsamt många som närmar sig



Jeg har også haft en motorcykel med trasig speedometer...... :D

___________

Men til den originale fråga: Jeg synes min 1150GS trivs perfekt vid 4000 - 5000 rpm, time efter time på motorveg. Det resulterer i en hastighet som er relativt sikker, avstressende og definitivt ikke hård for mekaniske deler.

Men kanskje gearutvekslingen er anderledes på en 1200?


Morten
Morten Bibow
 

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Tundra » 2009-08-29/14:03

Marie skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Att jag själv föredrar måttlig marschfart har dock med andra saker att skaffa - mest för att det är behagligast och ger möjlighet till upplevelse och avkoppling, lite för att olycks- och skaderisken blir lägre.

Där kan man ju vända på resonemanget. Jag oroar mig aldrig för att jag skulle stryka med när jag kör mc, men däremot har jag inte lust att skada mig. Slutsats: Kör så fort som möjligt, så är det minst risk att överleva en eventuell krasch... 8-)

Ja , jag har länge misstänkt det. Du bara måste vara Japan ( Kamikaze ) Coolt...
Användarvisningsbild
Tundra
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2006-06-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-29/15:48

Marie skrev:Beror ju på ändamålet med körningen.
Handlar det om ren förflyttning, som det brukar göra för mig...

Som medel för ren förflyttning är en MC tyvärr sällan det effektivaste redskapet. För egen del har jag dessutom konstaterat att bränslekostnaden per mil är lägre för bilen än för hojen.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Tundra » 2009-08-29/19:26

Morten Bibow skrev:
Marie skrev:Visst kommer det en och annan som kör en aning fort på Autobahn, inte tal om annat, men håller man själv runt 230-240 så är det inte så våldsamt många som närmar sig



Jeg har også haft en motorcykel med trasig speedometer...... :D

___________

Men til den originale fråga: Jeg synes min 1150GS trivs perfekt vid 4000 - 5000 rpm, time efter time på motorveg. Det resulterer i en hastighet som er relativt sikker, avstressende og definitivt ikke hård for mekaniske deler.

Men kanskje gearutvekslingen er anderledes på en 1200?


Morten

Jag instämmer med Morten här. För mig är det inte enbart sensationen av extrem speed ( ex: Marie ) utan upplevelsen av samklang mellan maskin och människa. En helt subjektiv upplevelse av euforisk tillfredställelse , som mellan mig & 1150 gs:en slår till vid 4-500 rpm företrädesvis på lätt kuperad och kurvig väg . Raksträckor ex: autobahn är för mig enbart att betrakta som transit i livsfarligt område, och fyller mig med i emellanåt med skräckblandad oro av att bli mosad av nästa i backspegelen uppdykande wannabe kamikaze. Banzai.
Användarvisningsbild
Tundra
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2006-06-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Olle Nilsson » 2010-03-30/11:48

Nu tar jag Marie i försvar att åka Autoban är ren transport och ska man inte såsa till i skallen så behöver jag hålla farten uppe.Att ligga på 200+ där det är tillåtet gör att man håller skärpan bättre.
Redan med gamla R100 rs gick det bra att ligga i den farten.
Att bränsleförbrukningen skulle stiga kraftigt känner jag inte igen ex på Moto Guzzi Lemans kunde man köra
på ca 0,6 i Fulltempo.Men det är klart har man en STOR kåpa så tar det givetvis emot mer.
Gamla r 100 rt tog ca 2deciliter mer än en Rs i farter över 120 km .
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Pär J » 2010-04-19/13:19

jag tycker 130-140 är rätt bra hastighet.
Sen har du ju en hel del andra faktorer att ta hänsyn till, väder, vind, andra mc i sällskapet & annan trafik.
Tempot blir ju lätt lite högt när man vill köra om eller hänga på andra.
Pär J
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2009-03-16/11:31

Re: Tempo under långfärd

Inläggav FlashGordon » 2010-04-20/13:16

Jag har bott över 7 år nere i Ravensburg i närheten av Bodensjön. Det blev både mycket bilkörning i tjänsten och privat. På tjänsteresor fick våra Mercedes känna på att ligga timme ut och timme in på toppfart. Det vill säga dryga 200 km/timme. Ofta när vi var 2 kollegor turades vi om att köra en väg var. Min kollega Steffling brukade lyckas med att kör till Arnsberg cirka 10 minuter snabbare än mig. Själet var att han höll toppfart också genom kurvorna före Kassel. Själv tycker jag det är lite kymigt att ligga på 220 km/timme genom en kurva där jag på grund av häckarna inte ser mer än högst 100 meter framför mig. Det tar lite tid att bromsa ner till 70 km om det ligger en tradare som skall om en annan som går 1 km långsammare.
Sedan spelade det nog inte så stor roll i praktiken om jag höll mina cirka 195 genom böjen eller om man höll Stefflings 220.
Snitthastigheten blev ändå inte så hög på dessa resor. En Mercedes på full fart kom 450 km på en 65 liters tank. Det blev mycket tanka.
Sedan behövdes det ju också kaffepaus och något att äta. Snittfarten blev sällan särskilt långt över 100 km/timme.
Det högsta snittet jag haft var när jag körde från Ravensburg till Travemünde en natt för att komma med en morgonfärja. Då gick de 900 km som det är på 6 timmar. Det blir 150 i snitt. Då var det fullt blås hela vägen och knappt någon trafik.
Eftersom jag är gift med en Österrikiska från Wien har det fortsatt att bli mycket resor genom Tyskland. Både med bil och MC. Skall jag köra Autobahn så föredrar jag ju bil den saken är säker. Min BMW 330 har inga problem att hålla tempo. Fast när jag passerar 220 brukar min frun vakna upp intill mig och säga att jag får lugna ner mig.
Att hålla dessa farter med MC är för mig otänkbart. Jag orkar helt enkelt inte.
Förra året körde jag München-Göteborg via broarna i ett sträck. Det är 1500 km ganska precis.
Min trogna K1200RS har kraften men med packväskor och kameraväska och packrulle ovanpå så får jag ett långsamt wobbel vid cirka 160. Det är inte dramatiskt men ju mer jag sedan ökar farten desto kraftigare blir det.
Har sett många Mc som wobblar med packining när jag legat bakom med bil eller MC.
Sedan är det nacke och annat som tar stryk i dessa farter. Att man skall kunna ligga på farter över 200 km/timme med en MC med full packning har jag svårt att tro på. MIn gamla k1200RS klarar det nog motormässigt men det gör inte köregenskaperna eller jag själv.
Autobahn avverkas bäst i 140-150 km/timme om man skall hålla hela vägen fram. Mina 1500 km tog förresten 14 timmar. Då låg jag också i Sverige på Autobahnfart. Snittet blev cirka 110 km/timme.
Jag lovade mig själv efteråt att aldrig göra om den resan. Det var ont i armar, rumpa och nacke.
Autozug är bästa sättet att avverka Tyskland eller ta sig till Wien. Att köra Bundesstrasse är ju tyvärr inget alternativ eftersom man då aldrig kommer fram till Alperna.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Tempo under långfärd

Inläggav FlashGordon » 2010-04-20/13:44

Gunnar Elmgren skrev:
Marie skrev:Beror ju på ändamålet med körningen.
Handlar det om ren förflyttning, som det brukar göra för mig...

Som medel för ren förflyttning är en MC tyvärr sällan det effektivaste redskapet. För egen del har jag dessutom konstaterat att bränslekostnaden per mil är lägre för bilen än för hojen.....


Du måste ha en snål bil om du skall konkurrera med din MC. Personligen drar min BMW 330 betydligt mer än min K1200GT både på autobahn och överallt annars. Samtidigt drar 330 mindre än min tidigare tjänstebil Volvo V70.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-20/20:13

FlashGordon skrev:
Du måste ha en snål bil om du skall konkurrera med din MC. Personligen drar min BMW 330 betydligt mer än min K1200GT både på autobahn och överallt annars. Samtidigt drar 330 mindre än min tidigare tjänstebil Volvo V70.

Korrekt, min bil drar ca 0,5 l diesel/mil (BMW 320d Coupe -09) och det kommer jag inte ner i med K1200GT:n.
Med F650GS -02 går det förvisso att klara sig på 0,35-0,4 l/mil, men den känns inte riktigt som ett alternativ för snabba långresor...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Marie » 2010-04-20/22:01

För mig gäller nog den gamla hederliga tumregeln: Bilen tar minst dubbelt mot hojen....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tempo under långfärd

Inläggav Kovlingen » 2010-04-21/06:36

Marie skrev:För mig gäller nog den gamla hederliga tumregeln: Bilen tar minst dubbelt mot hojen....

Håller med dej om man inte jämför äpplen och päron ;)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst