Masfan skrev:Det beror ju lite på typ av väg och tillfälle. Men tråkig motorväg/transport sträcka brukar det nog ligga runt 150 - 170 kmh bara för att få det avklarat. Annars brukar jag försöka hålla mej precis under körkortsgränsen, alltså knappt 30 över gällande. Och nu pratar jag transport körning. Något annat tempo när det handlar om "vanlig finåkning" på hemma plan.
/Masfan.
(((( o )))) skrev:aningens OT kanske men jag brukar snitta ca 60 på mina långturer...
Nix! det brukar bli snitt på 60 km/t på mina inspirerande "våga vägra asfalt"-turer... (beroende på hur krokigt det varit)Mimmi skrev:Glömde Du inte ange en sak; det måste väl vara mph Du menar(((( o )))) skrev:aningens OT kanske men jag brukar snitta ca 60 på mina långturer...
Marie skrev:...håller man själv runt 230-240 så är det.....
Gunnar Elmgren skrev:Marie skrev:...håller man själv runt 230-240 så är det.....
Fusk, det där var ju med bil! Tror inte ens Du håller de farterna med MC, i alla fall inte med Kalle.....
Marie skrev:Inga problem att hålla den farten med "Kalle" inte....
Gunnar Elmgren skrev:Marie skrev:Inga problem att hålla den farten med "Kalle" inte....
Att Kalle går bra vet jag, men att en stackars överlastad K100 med 90+ hästar skulle orka upp i 240 har jag svårt att tro. Vad har Du gjort med den arma motorn i så fall....?
Marie skrev:Jag har väl inte gjort så mycket. Däremot gjorde säkerligen förste ägaren (B.Rindar) en hel del, och sen finjusterades det av Mimmi.
Gunnar Elmgren skrev:Att jag själv föredrar måttlig marschfart har dock med andra saker att skaffa - mest för att det är behagligast och ger möjlighet till upplevelse och avkoppling, lite för att olycks- och skaderisken blir lägre.
Kovlingen skrev:En sak är säker att har man hög snittfart har man också åkt för
många tråkiga vägar . Transportsträckor gärna 110 -120 annars får vägen bestämma . Krokigt är bäst
Marie skrev:Visst kommer det en och annan som kör en aning fort på Autobahn, inte tal om annat, men håller man själv runt 230-240 så är det inte så våldsamt många som närmar sig
Marie skrev:Gunnar Elmgren skrev:Att jag själv föredrar måttlig marschfart har dock med andra saker att skaffa - mest för att det är behagligast och ger möjlighet till upplevelse och avkoppling, lite för att olycks- och skaderisken blir lägre.
Där kan man ju vända på resonemanget. Jag oroar mig aldrig för att jag skulle stryka med när jag kör mc, men däremot har jag inte lust att skada mig. Slutsats: Kör så fort som möjligt, så är det minst risk att överleva en eventuell krasch...
Marie skrev:Beror ju på ändamålet med körningen.
Handlar det om ren förflyttning, som det brukar göra för mig...
Morten Bibow skrev:Marie skrev:Visst kommer det en och annan som kör en aning fort på Autobahn, inte tal om annat, men håller man själv runt 230-240 så är det inte så våldsamt många som närmar sig
Jeg har også haft en motorcykel med trasig speedometer......
___________
Men til den originale fråga: Jeg synes min 1150GS trivs perfekt vid 4000 - 5000 rpm, time efter time på motorveg. Det resulterer i en hastighet som er relativt sikker, avstressende og definitivt ikke hård for mekaniske deler.
Men kanskje gearutvekslingen er anderledes på en 1200?
Morten
Gunnar Elmgren skrev:Marie skrev:Beror ju på ändamålet med körningen.
Handlar det om ren förflyttning, som det brukar göra för mig...
Som medel för ren förflyttning är en MC tyvärr sällan det effektivaste redskapet. För egen del har jag dessutom konstaterat att bränslekostnaden per mil är lägre för bilen än för hojen.....
FlashGordon skrev:
Du måste ha en snål bil om du skall konkurrera med din MC. Personligen drar min BMW 330 betydligt mer än min K1200GT både på autobahn och överallt annars. Samtidigt drar 330 mindre än min tidigare tjänstebil Volvo V70.
Marie skrev:För mig gäller nog den gamla hederliga tumregeln: Bilen tar minst dubbelt mot hojen....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst