Körning i s k "öppen grupp"

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav anderswq » 2009-08-29/18:49

Förstå mig rätt, det här är inga jättetraumatiska upplevelser, hem hittar man vält alltid. Och jag är inte ute efter att gnälla. Men jag vill ändå höra lite synpunkter/upplevelser från er andra. Jag har under de senaste fyra åren varit med på ett antal gruppkörningar i klubbens regi. De flesta har genomförts med s k "öppen grupp". Ledarna har för det mesta informerat om att ingen skall bli kvarlämnad, alla kan köra i sitt eget tempo etc. etc. För det mesta har det också gått bra, men två gånger har jag själv upplevt att jag kommit till en korsning/rondell, tvekat om var gruppen har tagit vägen, sett några mc-ryggar i fjärran och följt efter dem. Bara för att så småningom upptäcka att det varit helt andra hojar. Inte min grupp. Jag har då bägge gångerna försökt att återfinna gruppen i tron att de stannat för att vänta in mig/återvänt för att kolla vad som hänt. Bägge gångerna har det egentligen passat mig mycket bättre att istället åka direkt hem. Bägge gångerna har jag konstaterat att utöver att "någon" uppenbarligen inte väntat in mig i korsning/rondell där tveksamheter uppstått, så har gruppen uppenbarligen inte inväntat eller sökt att hitta igen mig. Jag är fortsättningsvis inte så motiverad att göra något annat än att bara dra närmsta vägen hem i dessa lägen. Medveten om att någon gruppledare kanske då faktiskt letar efter mig. Vad har ni andra för erfaranheter? Hur gör ni?
anderswq
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav HåkanH » 2009-08-29/20:08

Tråkigt att du har fått negativa upplevelser av att följa med på Bmw-klubbens aktiviteter!
Avsikten är ju att det ska vara något positivt & trevligt...något man vill göra igen!

Har själv aldrig kört i s.k. öppen grupp men vad jag känner till, så är det den som kört före dig
som felat. Han/hon ska, vid ett vägskäl, stanna till och förvissa sig om att du förstått vilken väg
som gäller. Sedan försöker man att få kontakt med (köra ikapp) övriga igen, vilket ju inte alltid
är så lätt!
Konstigt att man inte en saknat dig i gruppen....det förstår jag inte! :?

Sedan är det väl så, att ska man köra i öppen grupp, så kräver det att alla deltagare har ungefär
lika mycket körvana och håller ganska lika tempo! Färdledaren bör ju kolla med deltagarna hur
det ligger till samt informera om "reglerna".
Det bör inte vara för många heller...sådär 5-8 är nog bäst!

Är det en grupp med olika mycket körvana och där deltagarna håller olika körtempo, så är det
nog bättre att köra i samlad grupp med en kökarl om man har för avsikt att alla ska komma till
utflyktsmålet!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav S-J » 2009-08-29/20:33

De gånger jag har åkt med på klubbens turer och det har körts öppen grupp har det funkat bra. De gånger det har falerat har varit när några ska bryta sig ur gruppen och vid ett tillfälle då ledaren kört fel och vände och då vände de efterföljande direkt och inte åkt hela vägen fram och då har en blivit kvar. I dessa lägen är det ju de som ligger före och efter denna som står kvar som borde uppmärksamma de andra att de fått annan kamrat. Och då har jag som oftast legat långt bak i gruppen. Att försöka köra ikapp är inget som ska behövas då den som ligger framför ska stanna och vänta in vid närmaste vägskäl. Men visst bör det talas mer om hur det funkar innan körning och finns det bra nya ideer som kan köras med så bör dessa testas.
Sist vi körde norr om stan då jag va med så kördes det öppen grupp med körkarl så även den som va sist visste var vi skulle.
Telefonnummer till andra i gruppen tycker jag vore bra att försöka dela med sig av innan åkning.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Kovlingen » 2009-08-30/07:27

Öppen grupp tycker jag är ett naturligt sätt att färdas på utan att man har kommit
överens om det i förväg . Jag försöker alltid kolla var jag har kompisen bakomför mej .
Något kan hända i trafiken så att man blir hindrad eller tom. måste stanna till ett tag .
Jag tycker att du ska ta upp saken med din resledare så att alla som skall med
vet vad som gäller .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-30/19:55

Håller med - och egentligen är det ju enkelt. Varje förare tar ansvar för, att kompisen bakom hänger med. Syns inte kompisen, stannar man. Till slut märker ju första föraren, att det är tomt i speglarna, stannar, vänder - och samlar upp fältet. Haken är, att detta kan ta en stund - och då gäller det att bakomvarande inte givit sig av på egen hand - för då blir det komplicerat. Då kan sms vara en bra lösning, ifall det inte går att få talkontakt per mobil. Men, som sagt, detta kan ta en (rejäl) stund.

Sedan kan man ju alltid missa. Jag har själv gjort det - och svurit ilsket åt mig själv, för att jag inte kollade i backspeglarna efter att ha svängt i en korsning. Plötsligt var det bara tomt. Sedan hur länge?
Errare humanum est.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-08-30/21:31

Dansk modell - jag säger bara - Dansk modell ;-)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-30/21:37

Magnus Brobeck skrev:Dansk modell - jag säger bara - Dansk modell ;-)


Klart att en Hallänning föredrar den danska modellen - ni blev ju svenskar 'på riktigt' så sent som 1658.....

Skämt åsido - körning i öppen grupp ställer rätt stora krav på samtliga deltagare, och jag har svårt att tänka mig att det fungerar alls med fler än 7-8 deltagare. Jag håller med om att den 'danska modellen' är enkel och effektiv!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Olle Ahlsen » 2009-08-30/22:31

Hej Anders,
Jag ser att du tillhör vårt Distrikt D7 och blir ledsen då jag läser att du uppenbarligen blivit frånåkt några gånger. Uppenbart har inte vårt budskap att "ATT VÄNTA IN BAKOMVARANDE VID VÄGBYTE" nåt fram till alla i gruppperna!!
Denna fråga dvs vilken körmetod vi ska ha på Tisdagskörningarna har det varit heta diskussioner om. Innan min tid som DO körde vi ofta sk samlad grupp dvs det var de som körde långsamt som höll grupptempot. Följden blev att många, som förutom det "sociala" även vill köra mer aktivt slutade komma med eller körde enskilt utanför Klubben. Detta var ju ohållbart då Klubben är till för oss alla oavsett körstil.
Numera har vi infört sk Öppen grupp MEN samtidigt delar vi oftast in oss i minst 3-4 grupper med olika tempo ( lugn, normal och aktiv körning) i syfte att möta alla deltagares behov. Dessutom har vi infört en grusgrupp.
Detta funkar normalt bra om man är runt max 6-8 st men bygger på att inom varje grupp bör det inte bli alltför stora hastighetsskillnader. Vi har numera säkerställt att ingen ska bli frånåkt genom att införa kökarl i varje grupp och som kan vägarna och vet var målet ligger samt samlar ihop gruppen oftare än nödvändigt. Allt för att det ska vara kul för alla och att ingen ska bli frånåkt!
Om vi av någon orsak inte får ihop tillräckligt med färdledare för att kunna köra i flera grupper så kör vi numera i sk "Dansk modell". Det funkar faktiskt för nästan hur stora grupper som helst och tillåter dessutom som variation i hastighet bland deltagarna ( jag har haft grupper på upp till 35 st!!).
För er som vill veta mer se under fliken "blandat" där beskrives de olika körmetoderna.
http://www.bmwklubben.se/view.php?id=171

Hoppas få se dig på våra tisdagskörningar och övriga körningar även framöveroch att allt funkar till belåtenhet
Nu närmast på tisdag, norrut med färdmål Sunshines klubbhus nära Arlanda OBS samling kl 17.30 pga det mörknar tidigt!!
Väl mött
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Kovlingen » 2009-08-31/17:28

Annars kan ni ta norrlandsmodellen :o Man väljer att resmål Alla får veta resmålet .
Det är ganska lätt för det är lite vägbyten ( få korsningar ) Ja sedan är det först
fram som gäller :D Tro det om ni vill .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav S-J » 2009-08-31/18:30

Tycker det verkar som att många kör öppen grupp i någon blandning av öppen grupp och samlad grupp då man sitter och håller koll på den bakomvaranden på vanlig väg. Detta gör jag endast om jag ligger näst sist för att vara säker på att inte denne kör omkull och inte finns någon annan efter. Annars så gäller ju att stanna vid korsning och vänta in nästkommande för att denne ska se vart man ska åka. Här kan det ju bli missar om de i början på gruppen kör ganska samlat och de inte tycker att det är en korsning med flera val så den sista av dessa inte väntar in nästföljande. Som redan skrivet så har detta funkat bra på de grusturer jag har varit med på med vissa undantag.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav anderswq » 2009-08-31/18:46

Som jag skrev inledningsvis - att köra hem på egen hand är inget problem! Och som skrivits tidigare - att missa att hålla koll på den bakomvarande är mänskligt. Sånt som händer. Den avgörande frågan är ju vad görs när det händer. Är det så att ledarna har vant sig vid att tappar man en gubbe sår beror det nästan alltid på att denne avvikit av egen vilja, och det därför inte görs några försök att hitta vederbörande. I så fall kan man ju med gott samvete åka direkt hem om det skulle hända igen.
anderswq
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav S-J » 2009-08-31/19:30

Detta med vad som händer borde nog talas igenom mer som du skriver för det kan ju faktist vara så att någon gått ut i klorofyllen såpass att efterkommande inte har sett spår av det och då måste man ju hitta var.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Peter Svensson » 2009-09-01/21:04

Så hände det igen! Under kvällens tisdagskörning var tre personer som stod helt rådvilla i en korsning utan en aning om vart vilken väg resten tagit. Vi väntade väl drygt tio minuter sen tog vi raka vägen till det uppgjorda målet.

Förutom missen av den som låg framför oss så var det också en miss att jag som kökarl inte hade en aning om rutten. Jag och tätkarlen borde ha gått igenom rutten, lagt över den i min gps, men framför allt tagit varandras mobilnummer.

Trots detta så tycker jag att öppen grupp är överlägsen.
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Magne » 2009-09-02/08:45

... Och jag som åkte först i gruppen kan bara instämma. Detta visar också på hur viktigt det är för oss som leder att verkligen gå genom regler för öppen grupp med alla. Förutom det krävs också att vi stannar då och då och samlar upp hela gruppen.

Men framförallt krävs att var och en stannar om kompisen bak är halkar efter. Orsaken kan vara trafik eller andra hinder som gör att han hamnar efter. Nu kommer kompisen framför att försvinna i horisonten och då gäller det att lita på att han står och vänta vid nästa vägskäl.

Vi ses nästa tisdag, då får vi ytterligare tillfälle att öva på detta :)
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav S-J » 2009-09-02/09:20

Magne skrev:...
Men framförallt krävs att var och en stannar om kompisen bak är halkar efter. Orsaken kan vara trafik eller andra hinder som gör att han hamnar efter. Nu kommer kompisen framför att försvinna i horisonten och då gäller det att lita på att han står och vänta vid nästa vägskäl.



En gång till då. Detta känns som sammlad grupp om man ska vänta in på andra ställen är ställen där man svänger av i korsning. Stor förvirring och klara besked med mobil nummer löser nog dessa problem.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Olle Ahlsen » 2009-09-02/10:50

Nu ska vi inte överdriva och överadministera! Man får ju inte glömma att det ska ju vara kul att både leda och köra på en tisdagskörning! Notera att vi var 4 grupper på tisdagskörningen som alla körde "öppen grupp" och 3 av dem funkade elegant vad jag förstått.
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Peter Svensson » 2009-09-02/14:46

Olle Ahlsen skrev:Nu ska vi inte överdriva och överadministera! Man får ju inte glömma att det ska ju vara kul att både leda och köra på en tisdagskörning! Notera att vi var 4 grupper på tisdagskörningen som alla körde "öppen grupp" och 3 av dem funkade elegant vad jag förstått.


Vi blev ju 5 grupper :-) Vår lilla "övergivna" grupp funkade också bra på egen hand och hade en trevlig kväll :-)

Jag håller helt med dig om att man inte ska överadministrera våra tisdagskörningar. Det är ju trots allt bara en utflykt i glada vänners lag, inte en organiserad långtur.
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Konsument » 2009-09-02/17:35

OT: Äventyret börjar med en orekad rutt!

Är det gruppkörning så ska man nog se till att hålla koll på alla deltagare. Trist att läsa i tidningen efter ett par dagar att någon svampplockare hittat en MC med förare ute i naturen någonstans. Eller konstaterar man bara "Jaha... var det dit han åkte."

Den danska modellen med fast gubbe först och sist verkar onekligen ge mest körglädje per tidsenhet...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-09-02/23:38

Den danska modellen med fast gubbe först och sist verkar onekligen ge mest körglädje per tidsenhet...


Nu kör vi ju i öppen grupp för att ge möjlighet till att hålla olika tempo. Tisdagskörningarna handlar ju om att köra, inte att i grupp ta sig till ett fik. Tempot är heller inte av den arten att man kan förvänta sig dramatiska avåkningar, i alla fall inte i nån grupp jag åkt med (kanske är risken större bland grusåkarna). Det är klart att man skall aldrig säga aldrig men risken att hamna i spenaten och bli hittad av en svampplockare två veckor senare bedömer jag inte som högre under våra tisdagskörningar än under mina privata utfärder (och då har jag ingen kö-karl som sopar upp eventuella rester).

Det är ju kompetenta och vuxna människor som deltar så den enda skadan om man misslyckas att hålla ihop gruppen är att det är tråkigt för de inblandade.

Jag var med i den gruppen som tappade tre deltagare i tisdags. När ledaren noterade att det saknades hojar så stannade vi och skickade en spejare bakåt men han kom tillbaka efter 5-10 minuter med oförrättat ärende. Tydligen hade de tre som tappats bort kört fel och sedan försvunnit över horisonten.
Ett tips skulle kanske vara om man tappar kontakten med gruppen att stanna och vänta ett tag (10 minuter) när man kommer fram till ett ställe där vägen delar sig (det kan naturligtvis vara svårt i praktiken att avgöra när detta sker men det ökar sannolikheten för att gruppen kan återförenas).
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Lars Levén » 2009-09-03/00:21

Som andra sagt, "Dansk modell" fungerar 100%. Vi D10 tillämpar den, oftast i mindre grupper (dock fler än tre :-)). Rekommenderas. Man kan köra i eget tempo, ingen tappas bort i vägkorsningar etc. Har ni inte provat så gör det.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Magnus Brobeck » 2009-09-03/06:00

Fredric Fredricson skrev:
Den danska modellen med fast gubbe först och sist verkar onekligen ge mest körglädje per tidsenhet...


Nu kör vi ju i öppen grupp för att ge möjlighet till att hålla olika tempo. Tisdagskörningarna handlar ju om att köra, inte att i grupp ta sig till ett fik. *SNIPP*


Fördelen med den Danska modellen är att ALLA kan köra i sitt eget tempo. I varje korsning som har den minsta tveksamhet står en gubbe/gumma och pekar ut vägen. Där står han till siste man kommer och ger klartecken om att köra vidare. På detta sättet kan det ju utan problem tillåtas att bli kilometerlånga luckor ibland - det är bara för "korsningskarlen" att vänta någon minut och sedan kommer nästa MC i sitt tempo.

Det är alltid förste man som bestämmer var man skall stanna, det markerar han med att peka med hela handen för bakomvarande förare till ett "stanna här". När siste man (kökarlen) kommer förbi så plockar man upp den väntande föraren och så får han lägga sig precis framför siste man.

När vi kör denna modellen så tillåter vi omkörning i gruppen om det "är nödvändigt". Den som får en längre lucka framför sig uppmanas att "visa tecken" att man är beredd på en omkörning vilket gör samarbetet lättare. Omkörning är alltid ett ansvar för den som kör om - det skall ske säkert, vara med sådana marginaler att även om den framförvarande "inte är med på det" så är det ändå riskfritt. Det är inte ett "hopp i kön" där man måste bromsa/tränga sig in framför utan det är när det är "ett par hundra meter lucka till nästa" osv.

Under alla år som vi har kört så har vi aldrig tappat någon, inte en. Vi har ofta kommentarer som "vilket perfekt tempo" eller "bra tempo och lite aktiv körning". Vi klarar enkelt 30 man på 2 så att säga, ingen behöver ställa sig i långsam grupp (och skämmas) när bästa polaren tar aktiv.

Prova det någon gång för det är verkligen en modell som ger möjlighet att KÖRA inte bara i grupp ta sig till ett fik. ;-)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav anderswq » 2009-09-03/06:58

Det som D7 tillämpar är väl snarast körning i "splitbar" grupp. :D För det är ju uppenbart att om främre delen
av gruppen avvaktar "lagom" tid, säg 10 minuter, innan de skickar någon tillbaka, och den frånåkta gruppen
också avvaktar "lagom" 10 minuter innan de ger sig iväg på egen hand, så kommer gruppen att splittras - om det är några minuters körtid mellan grupperna.
anderswq
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Masfan » 2009-09-03/07:39

Problemet många gånger, om man nu ska kalla det ett problem, är att folk oftast är så focuserade på körningen och föraren framför, att han/hon totalt missar att kolla i spegeln om bakomvarande förare är med.
Jag har aldrig varit med om att någon har blivit ifrånåkt pga av "slarv" från ledare eller kökarl.

Jag/vi har i några år haft åkningar med kunder på jobbet, ca 20 pers i tre dagar. Det svåra för mej som arrangör är att få mina medåkare att fatta att dom ska hålla kollen bakåt, och se till att bakomvarande är med. Det är mycket lättare, eller roligare, att gasa och hänga med den framför, istället för att vänta på en "långsammare" förare bakom. Och det är nog en ganska naturlig tanke/reaktion ifs. Vi har alltid gått igenom kartan innan start, talat om vart vi ska, var vi ska stanna osv så att alla vet vad som gäller. Brukar funka till typ andra korsningen... :-) Eftersom vi brukar bli så pass många, isf lite för stor grupp ibland, så kan man som ledare aldrig se om alla är med, och då gäller det att alla vet att dom ska ha kollen bakåt.
Det gäller för oss/er som ledare, arrangörer att göra klart för deltagarna, tjata, om hur viktigt det är med kollen bakåt. Mer än så kan vi inte göra. Eller?

God tur,

/Masfan.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Kovlingen » 2009-09-03/09:04

Denna tråd är helt klart en på topplistan då det är åkningen och
gärna i grupp som det hela handlar om att man vill göra .
Skulle det vara så att man tycker att det går lite sakta får man
väl ta en egen liten tur och köra av sej lite .
Väljer man att åka i grupp får man väl ställa in sej i ledet .
Tokigast skulle det bli om ledaren kör från alla andra och
kommer ensam fram till fikat :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Konsument » 2009-09-03/21:36

Masfan skrev:Mer än så kan vi inte göra. Eller?
Jo,,, (vet inte hur många gånger i den här tråden men... provar en gång till...) ;-)
Ta reda på vad den danska modellen innebär och kör efter den!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Peter Svensson » 2009-09-04/18:55

Jodå, vi använder dansk modell ibland också i D7. Både öppen och dansk har sina fördelar. Dansk grupp lägger hela ansvaret på förstemannen att se till att det finns en färdvisare vid behov. Kanske är det så att dansk grupp är att rekommendera när det finns lite mer ovana förare i gruppen.
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Inlägg: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav 2657313 » 2009-09-06/10:18

Hej - jag har ett tips. Titta på http://www.motorcykelklubb.com. Där finns ett dokument med - i mitt tycke - mycket bra "kom ihåg" regler. Dessa lämpar sig väl för en gruppledare att gå igenom innan körningen inleds. Lite grann som lumpnes "åtgärder före körning".
2657313
 

Re: Körning i s k "öppen grupp"

Inläggav Masfan » 2009-09-06/11:21

Danska modellen funkar kanon, om och när man har en grupp som har förstått hur den fungerar, och minns det vid första korsningen. Det är bara att gilla läget, med vissa grupper funkar både öppen och dansk modell, dock inte samtidigt. :-) Med andra grupper funkar inget, då är det bara gasa och fockus frammåt som gäller.
Så har det iaf varit för mej dom gånger jag har kört med grupper.

/Masfan.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst