Touring i Sverige

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Touring i Sverige

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-09-02/16:42

Matz Zingmark skriver något om, att touring i Sverige skulle anses vara sämre än utlandsresor. Inte, då! Sverige är ett fantastiskt land att åka hoj i - som han själv visar i det färska bildreportaget. Dock tänker väl fler än jag som så, att har man en eller två veckor att disponera, åker man gärna utomlands, medan hemlandet - framför allt närområdet - reserveras för lite kortare turer.
Därmed blir det också logiskt, att reseskildringarna handlar om de längre expeditionerna, inte turerna hemmavid. Synd, men inte oväntat.

Något av det roligaste jag vet är att få hojåkande besök från andra delar av Sverige - och kunna leda dem längs mina favoritvägar under en hel eller halv dag, innan vi landar på altanen och tänder grillen. Reaktionen brukar vara fullständigt lyriska gäster.

Sverige är fantastiskt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige

Inläggav Björn Johnson » 2009-09-02/18:55

Jag håller med dig Bror, Sverige är fantastiskt och väl värt att stanna i för att köra motorcykel, både korta och långa turer. Efter ett drygt år i Tyskland tycker jag annars att småvägarna här generellt sett är bättre för motorcykelturer så länge dessa går på asfalt. Möjligheterna att köra grusväg är små, näst intill obefintliga annat än kortare avsnitt, varför jag numera bytt däck från Metzeler Karoo till Michelin Anakee.

Jag ser fram emot att ta med mig mina tyska vänner till Sverige för att köra hoj, inte så mycket för vägarnas skull som för landskapet och friheten (läs allemansrätten). Det är det unika hos oss och i högsta grad värt att värna om.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav nordicbiker » 2009-09-02/21:09

Sverige har någonting som ingen annat land i Europa har i den här sträckning: GRUSVÄGAR! I Tysikland t.ex är nästan alla offentliga vägar asfalterat och nästan alla grusvägar avspärrat. Där finns även tyska delstater där du (teoretisk) inte ens få cykla på skogsvägar enligt lagstiftning!

Hur glad kan vi våra att ha så lite trafik, så många fina landsvägar och så mycket grus uppe här! Precis därför byte jag från vanligt landsvägshoj till en F800GS för inte så länge sen. Och i morgon få den grövare däck på sig.

Om du köra hoj på landsvägar i Tyskland kan det blir mycket frursterande att delar vägen med allt annat uttflyktstraffik på helgen. Och glömm "fri fart på autobahn"! Om du är inte ute på en söndag morgon kl 6, blir det inte mycket med fri fart, pga av den tätta trafiken.

För mig är Sverige ett perfekt land för mc touring, både på och utanför asfalten! Ett argument till för att stannar!

PS: i morgon har jag mc körkort i exakt ett år. Någon som ha lust på party?
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Touring i Sverige

Inläggav Kovlingen » 2009-09-02/23:17

Några tror fortfarande att grannens gräsmatta är grönare :shock:
När man har åkt kors och tvärs i Sverige . Upp å ner åt alla håll och
får en känsla av att det är samma vägar man åker kan det nog vara
skönt att få en tur på helt okända vägar . Om dom är bättre
pga. olika orsaker får nog bedömmas från person till person .
Alla länder har gott om nått som inte andra länder har .
Sverige har mycket gott om härliga vägar å mycke sevärt
men det har ju redan sagts i andra inlägg .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touring i Sverige

Inläggav Marie » 2009-09-02/23:21

Problemet är ju att jag bor i södra Sverige, och så dum är jag ändå inte att jag åker NORRUT på semestern. Ditåt finns ju bara polartrakterna med tundra och mygg (och löjliga hastighetsgränser)......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav Kovlingen » 2009-09-02/23:40

Några har aldrig varit norr om Hallandsåsen på gott och ont :o
Förmodligen rädd för allt större än en gås och mindre än en fluga
samt hastighetsgränser i 240 km/tim . :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touring i Sverige

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-09-03/05:16

Stackars Marie! Väster om Sverige finns ett sagolikt land att åka hoj i. Det heter Norge fullständigt dräller av fantastiska upplevelser; serpentiner, pass, fjäll och svindlande vackra fjordar. Och Lofoten - med över 1 000 m höga toppar, som reser sig som draktänder direkt ut havet, skall vi bara inte tala om. Eller förresten, det ska vi! Åk dit! Upplevelserna i Norge tar inte slut. De bara fortsätter.
(En av mina arbetskamrater är chilenska. Hon älskar Norge, för det påminner henne inte så lite om hemlandet.)

OK - man måste ha kollat, att mc-stället tål regn, för sådant är det tidvis gott om där, men jag har åkt mer än en vecka i sträck utan en droppe från ovan och med mycket sol.
Dessutom skall man hålla koll på hastighetsmätaren, för fortkörningsböterna där är HÖGA! Å andra sidan är hastighetsgränserna där ofta tämligen liberalt satta, om man betänker, hur vägen kröker, så det är inget större problem, om man nu inte skall skrapa knäpuckar i varje böj.

Och det bästa av allt är alltså, att det ligger där - på sin höjd en dagsetapp från, var varje svensk bor (möjligen undantaget gotlänningar:-).

Nu började jag ju denna tråd med att påpeka, att SVERIGE är ett fantastiskt land att åka hoj i, och det står jag för. Men som tur är, är det inte det enda landet, som förtjänar det epitetet. Hur som helst - kör man inte norrut från Skåne, missar man en hel del. Men det är ju bokstavligt talat den resandes ensak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige

Inläggav Olle Nilsson » 2009-09-03/12:07

Sverige och Norden är fantastiska att åka i om man tål lite regn.
Bodde tidigare i Halland då på den glada 80 talet åkte vi en resa söderut och en resa norrut varje sommar under många år.Det man kommer ihåg av dåligt väder är mest resor genom Tyskland i ösrengn finns inget värre än att åka autoban i hårt regn.
Bor numera i Jämtland och att åka västerut är naturligt dock rekomenderas stor plånbok och bra rengställ.
Största problemet här är att hitta likasinnade att åka med customnissarna som får panik när det är grus och ligger och harvar i 80 orkar jag inte med.Grusväg är härligt och ger bra träning för balans och bromsteknik
även om man som jag åker k100 rs.Idag lyser solen så får jag bara jobbat färdigt så blir det en kvällssväng
utefter indalsleden det är härligt med höstfärgerna.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Touring i Sverige

Inläggav Marie » 2009-09-03/14:42

Bror Gårdelöf skrev:Stackars Marie! Väster om Sverige finns ett sagolikt land att åka hoj i. Det heter Norge .............

Jag har varit i både Norge och norra Sverige tillsammans med mina föräldrar ett antal gånger. Jag kan inte säga att någotdera gav den minsta mersmak. Norges fjordar och fjäll tycker jag att känns som rena gäspningen. Alldeles för mörkt, dystert, mjukt avrundat och tamt. Dessutom det sämsta väder som Gud har uppfunnit. Råkallt, blåsigt och fuktigt.

Och av norrland minns jag bara löjligt låga slätstrukna berg, ändlösa deprimerande skogar och så biljoner MYGG och KNOTT.

Nej, norr om Markaryd beger man sig bara av tvingande angelägenheter, aldrig för nöjes skull.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-03/15:24

Tänk vilken tur det är att vi inte alla gillar samma saker, då skulle det bli trångt nånstans!
För egen del uppskattar jag naturupplevelser, kultur och aktiviteter av olika slag - omväxling, nya intryck och oväntade upplevelser är sådant som berikar tillvaron!
Efter att ha avverkat drygt 230 mil på 9 dagars hojsemester i Sverige (varenda meter norr om Markaryd, faktiskt!), kan jag inte annat än instämma i att Sverige är fantastiskt. Uppskattningsvis 200 av semester-milen avverkades på härliga, slingrande och sparsamt trafikerade vägar, huvuddelen nya för oss. Trots det förment usla vädret denna sommar, var det egentligen bara en av dagarna det regnade på oss - och vet ni, det gjorde ingenting, för utrustningen fungerade och vi var förberedda på det. Vi fick se massor av vacker och bitvis hisnande natur, vi hittade pärlor både i form av små och stora sevärdheter, vi träffade härliga människor, åt gott, bodde fint och det utan att ens göra av med särskilt mycket pengar.
För övrigt råkade vi bara ut för mygg på ett enda ställe, och det var i Gysinge i Uppland, någon halvmil från 'myggkatastrofens' Österfärnebo. De läskigaste djur vi annars träffade på var ett antal korkade renar, lågt flygande hägrar, pilska fasantuppar, en enögd katt och en smultronälskande mops - allihop högst charmerande!

Slutsats - ja, Sverige ÄR fantastiskt, och fullt av både upplevelser och härliga MC-vägar.
Nästa år åker vi nog till Norge. Eller kanske Italien eller Spanien. Där är det också fint!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-09-03/15:55

Nor om Markaryd ligger vägen Eksjö-Kisa-Åtvidaberg 8-)
Ta gärna en fika i Kisa på Cafe Columbia!
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Touring i Sverige

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-03/17:06

Hasse Gustafsson skrev:Nor om Markaryd ligger vägen Eksjö-Kisa-Åtvidaberg 8-)
Ta gärna en fika i Kisa på Cafe Columbia!

Lustigt, precis den sträckan ingick i vår semestertur - fantastiskt vackert, och härlig väg! Fast vi intog vårt medhavda fika vid den natursköna rastplatsen vid sjön Åsunden, strax öster om Kisa.
FikaAsunden.JPG
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav gösser » 2009-09-05/22:03

Gillar man att sprätta grus tror jag Sverige är svårslaget. Dessto sämre är det med det övriga vägnätet. Underhållet av vägnätet är ju mer eller mindre ett skämt. Det lagas och lappas i det oändliga, några nysatsningar får man leta efter. I slutet av 60 och början av 70-talet byggdes det en hel del nya vägar och dom underhölls rätt bra, idag kan många av dessa sträckningar tävla med Gröna Lunds berg-o-dalbana. Så illa är det!
Men inget görs! Det vore nog inte fel om VV riktade sina blickar söderut,(Tyskland) så kanske de kunde lära sig hur en bra väg lagning ska utföras. Någon nämde Norge i lyriska ordalag i denna tråd, jo Norge är ett vackert land men personligen försöker jag undvika allt för mycket regn. Till detta kommer att man inte kan leva på fantastiska naturupplevelser, man måste trots allt äta,dricka och bo även i Norge och med den prissättningen som råder där blir det tyvärr ett ganska ointressant semmestermål. Som tur är är vi ju olika och var och en avgör ju naturligtvis själv vad han/hon vill prioritera, men för min del blir det söderut.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-09-05/22:22

Man behöver inte ens åka långt bort för att må väl och uppleva.
Den senaste tiden har jag och dottern plöjt en hel del av mina favoritvägar häromkring och det har varit 100% åkglädje hela tiden.
Och minsann; vägen Brattfors-Sunnemo är helt nyasfalterad (gamla beläggningen uppbruten, ny fylla pålagd och sedan ny toppning) och helt underbart fin att köra.
Å andra sidan tycker jag inte att halvrisiga vägar är något större problem för nöjesåkning - bara att anpassa körningen till förhållandena. Värre är det för de/det/dem som använder vägarna för nyttotransporter, där finns orsak till giftig klagan.

Om Norge och Sverige tycker jag mycket och bra! Vilka härliga resor det blivit genom åren. Lika mycket glädje som att sprätta iväg till kontinenten.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav Kovlingen » 2009-09-05/22:27

Södra Sverige har för mycke asfalt
Norra Sverige har för mycket grus
Södra Sverige nära mellan byarna
Norra Sverige ! Tvärt om. OSV.
Vi kan behaga alla önskemål MEN !
Vad gör vi då ? Klagar som f-n .
Om ni kört er less på Svenska vägar
så sök nya resmål men nedvärdera
inte Svenska vägar . :evil:
Man kan inte ta " Long Way Round " varje dag .
Det gäller bara att hitta lite nya fikaplatser i
goda vänners sällskap . :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Touring i Sverige

Inläggav Peter Svensson » 2009-09-06/12:01

De senaste tre åren har jag avverkat ca 6 000 mil på de svenska vägarna. Säkert har 70-80% skett på det asfalterade 70-vägnätet. Säkert skulle jag kunna lista ett par tusen mil som fina hojvägar. Inte några 240-sträckor men slingriga vackra vägar där man får jobba mer än med gasreglaget.

Jag vet inget om vägarna söder om landsvägen (den mellan Ystad och Trelleborg) så jag kan inte yttra mig om huruvida dom är bättre. Men om man leker med tanken att jag nere i Tyskland - Italien fick en yta motsvarande södra Sverige, typ Dalarna och nedåt (där jag kört merparten av milen) . Skulle jag då:
- hitta lika många mil slingrande fina hojvägar?
- inte hitta lika många skitvägar med dålig beläggning?

Kanske finns det nån med lika stor erfarenhet av "söderns" vägar som våra som kan svara

För övrigt så kan tydligen både jag och Gunnar E trivas ypperligt på svenska vägar trots att vi båda har maskiner som är skapta för att utan större ansträngning marschera fram i 240 ;-)
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav DaK » 2009-09-06/16:43

Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Touring i Sverige

Inläggav Peter Svensson » 2009-09-06/19:50

DaK skrev:Angående Landsvägen http://sv.wikipedia.org/wiki/Landsv%C3%A4gen


Ok men den är finast mellan Ystad och Trelleborg
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav DaK » 2009-09-06/21:22

Peter Svensson skrev:
DaK skrev:Angående Landsvägen http://sv.wikipedia.org/wiki/Landsv%C3%A4gen


Ok men den är finast mellan Ystad och Trelleborg


Då har jag missat något! Jag har kört många gånger mellan Trelleborg och Ystad, men vad jag kan minnas aldrig mellan Ystad och Trelleborg!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Touring i Sverige

Inläggav Peter Svensson » 2009-09-07/19:45

DaK skrev:
Peter Svensson skrev:
DaK skrev:Angående Landsvägen http://sv.wikipedia.org/wiki/Landsv%C3%A4gen


Ok men den är finast mellan Ystad och Trelleborg


Då har jag missat något! Jag har kört många gånger mellan Trelleborg och Ystad, men vad jag kan minnas aldrig mellan Ystad och Trelleborg!


Ja hörrodu du kan ju prova att köra andra hållet nångång och se om det är nån skillnad.
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Touring i Sverige

Inläggav gösser » 2009-09-08/07:39

Nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron. Ska man åka Ystad-Trelleborg åker man bara ca 10 km på väg 101 och tar därefter av mot Trelleborg på väg 9 som går längs kusten,(det finns förvisso ett antal småvägar mellan dessa men vi håller oss till huvudstråken). Följer man däremot väg 101 kommer man till Malmö,(gamla landsvägen mellan Ystad och Malmö). Det är just den vägen som är "söder om landsvägen". Snabbaste vägen,(enligt GPS:en) är E65:an från Ystad till Svedala och därefter väg 108 mot Trelleborg.
Om man kan hitta fina hojvägar/riktiga skitvägar på ett område motsvarande södra Sverige,(det bör bli från Harz-bergen i Tyskland till Bressanone/Bolzano i Italien). Det är inte lätt att svara på den frågan! Ska alla vägtyper räknas, t.ex serpentinvägar,(som mej veterligen inte existerar i Sverige) så kan det nog vara så. De vägar jag har åkt har hållit en hög standard,(med undantag från vissa Italienska alpvägar). Skitvägar finns det också, företrädelsevis på det finmaskiga vägnätet i f.d DDR. Men om man inte har varit i "krokarna" kan jag bara rekommendera att man åker dit, det är väl värt mödan. Dessutom kan man ju själv bilda sig en uppfattning om vägnätets standard i det aktuella området. Frågan är ju fri så det bör finnas fler som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst