Banåkning 2010

Banåkning 2010

Inläggav Johan » 2009-11-01/20:29

Tjenixen .

Hur går tankarna i styrelsen angående utbildning på Bana 2010 ?



// Johan
SMC AI / GI
SMC Sörmland
Johan
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-12-09/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Olle Ahlsen » 2009-11-01/22:27

BMW Klubben kommer att i samarbete med SMC kunna erbjuda ett antal bandagar speciellt reserverade för BMWKlubben. Datum och banor ännu ej fastställda mao vi återkommer via hemsidan.
BMW klubben finner att SMCs BKK och 4 stegsmetod är en mycket bra utbildning, men det vi ska försöka påverka är att de aktuella Instruktörerna blir mer "lika" de som de ska undervisa, att ha knäpuckar och värmedäck tror vi stör relationen onödigt! Allt i syfte att budskapet bättre kommer fram.
Dessutom kommer BMWKlubben att genomföra ett antal aktiviteter, inom våra olika Distrikt, som mer fokuserar på bättre riskmedvetenhet ute i verkliga trafiken! Projektet "Se och Synas!"

Med vänlig hälsning
Olle Ahlsén
Styrelseledamot, Trafiksäkerhetsansvarig
Svenska BMW MC Klubben
Tel 070-561 22 92
http://bmwklubben.se
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kungen » 2009-11-02/18:41

Olle Ahlsen skrev:BMW Klubben kommer att i samarbete med SMC kunna erbjuda ett antal bandagar speciellt reserverade för BMWKlubben. Datum och banor ännu ej fastställda mao vi återkommer via hemsidan.
BMW klubben finner att SMCs BKK och 4 stegsmetod är en mycket bra utbildning, men det vi ska försöka påverka är att de aktuella Instruktörerna blir mer "lika" de som de ska undervisa, att ha knäpuckar och värmedäck tror vi stör relationen onödigt! Allt i syfte att budskapet bättre kommer fram.
Dessutom kommer BMWKlubben att genomföra ett antal aktiviteter, inom våra olika Distrikt, som mer fokuserar på bättre riskmedvetenhet ute i verkliga trafiken! Projektet "Se och Synas!"

Med vänlig hälsning
Olle Ahlsén
Styrelseledamot, Trafiksäkerhetsansvarig
Svenska BMW MC Klubben
Tel 070-561 22 92
http://bmwklubben.se


Lite OT...
Jag har haft det stora nöjet att få vara instruktör på en hel del åkningar med BMW-klubben, senast på Midlanda i höstas innan årsmötet.
Jag är även en av dom som har däcksvärmare och knäpuckar.
För min del så har jag däcksvärmare av en enda orsak.
Mina däck håller otroligt mycket längre.
Ifrån att ha varit tvungen att byta däck efter varje dag (om jag haft tur ibland 2 dagar) så håller nu mina däck 6 ibland 7 dagar, så det är helt ur ekonomisk synvinkel som jag har däcksvärmare.
Knäpuckarna kommer på köpet när man har ett sådant skinnställ som jag valt att använda.
Åker otroligt sällan med knäskrap när man har en utbildningsdag då det behovet oftast inte finns.
Jag hoppas verkligen att jag inte uppfattas som sämre instruktör beroende på detta.

Hoppas att jag får nöjet att vara instruktör även nästa år, men mina däcksvärmare och knäpuckar kommer jag att ha även nästa år.

Hoppas att vi syns på någon åkning under nästa år.
Hälsnignar Lasse
Användarvisningsbild
Kungen
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2004-03-30/13:30

Re: Banåkning 2010

Inläggav Roma55 » 2009-11-02/20:12

Finns det nån chans att Falkenbergs-banan kommer tillbaka på agendan?
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magne » 2009-11-02/20:47

Roma55 skrev:Finns det nån chans att Falkenbergs-banan kommer tillbaka på agendan?


Vilken bana som helst kan funka. Kinnekulle 8 augusti iår drog "bara" ca 40 BMW-åkare. Men vi som var där hade en riktigt bra bandag. Jag är övertygad om att Falkenberg borde kunne dra minst lika många som Kinnekulle. Tack till SMC-väst som höll i den dagen.

Blir det ingen särskild BMW-dag så får vi som gillar åka bana försöka vara tidig med att boka och välja samma dag och samma bana. Är vi sedan flest BMW-hojar på banan så blir det jo en inofficiell BMW-bandag :D

Så det är bara att se till att alla helger för nästa säsong är tomma fram till att kommande bandagar släpps.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Olle Ahlsen » 2009-11-02/22:15

Kungen skrev: Lite OT...
Jag har haft det stora nöjet att få vara instruktör på en hel del åkningar med BMW-klubben, senast på Midlanda i höstas innan årsmötet.
Jag är även en av dom som har däcksvärmare och knäpuckar.
För min del så har jag däcksvärmare av en enda orsak.
Mina däck håller otroligt mycket längre.
Ifrån att ha varit tvungen att byta däck efter varje dag (om jag haft tur ibland 2 dagar) så håller nu mina däck 6 ibland 7 dagar, så det är helt ur ekonomisk synvinkel som jag har däcksvärmare.
Knäpuckarna kommer på köpet när man har ett sådant skinnställ som jag valt att använda.
Åker otroligt sällan med knäskrap när man har en utbildningsdag då det behovet oftast inte finns.
Jag hoppas verkligen att jag inte uppfattas som sämre instruktör beroende på detta.
Hoppas att jag får nöjet att vara instruktör även nästa år, men mina däcksvärmare och knäpuckar kommer jag att ha även nästa år.
Hoppas att vi syns på någon åkning under nästa år.
Hälsnignar Lasse

Jag uttryckte mig kanske något otydligt! Jag har låtit intervjua ett antal mcförare inom Klubben som borde vara i behov av lite extra utbildning och frågat varför de inte gått nån kurs. De svarar att de känner sig inte riktigt komfortabla att komma. (jag har lärt mig, som fd säljare, att man ska komma på samma nivå som kunden, i annat fall har man en osynlig/onödig barriär att forcera innan budskapet når fram.)
Om vi ska lyckas nå dessa medlemmar bör vi ha liknade hojar och kläder som de har åtminstone initialt dvs första gången på bana. Vi bör också tona ner ordet bana och enbart prata om fortbildning / färdighetsträning. Jag är lika övertygad om att bara denna barriär är bruten så kommer de att återkomma och då med glädje vilja utbilda sig vidare av en skicklig sporthojåkare. Isen är bruten och de finner hur kul och lärorikt det är!
Detta löser vi med en lämplig mix av Instruktörter!

Ang vilka ev banor vi (BMWKlubben) kommer att få tillgång till återkommer vi om men vi hoppas få flera tillfällen runt om i landet i samarbete med SMC..
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magne » 2009-11-02/22:46

För att nå dit gäller det att vi publicerar många bilder av åkare som åker helt vanliga hojar (GS, LT, GT, RT) och åker i nylonställ och utan knäpuckar. Så är ni på en bana och ser sådana hojar, glöm inte att fota. Ta även med deras leende inne i hjälmen. :D

Bilder från Kinnekulle med andra hojar än RR.
Bild

Bild
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav HåkanH » 2009-11-02/23:38

Olle Ahlsen skrev:Jag uttryckte mig kanske något otydligt! Jag har låtit intervjua ett antal mcförare inom Klubben som borde vara i behov av lite extra utbildning och frågat varför de inte gått nån kurs. De svarar att de känner sig inte riktigt komfortabla att komma. (jag har lärt mig, som fd säljare, att man ska komma på samma nivå som kunden, i annat fall har man en osynlig/onödig barriär att forcera innan budskapet når fram.)
Om vi ska lyckas nå dessa medlemmar bör vi ha liknade hojar och kläder som de har åtminstone initialt dvs första gången på bana. Vi bör också tona ner ordet bana och enbart prata om fortbildning / färdighetsträning. Jag är lika övertygad om att bara denna barriär är bruten så kommer de att återkomma och då med glädje vilja utbilda sig vidare av en skicklig sporthojåkare. Isen är bruten och de finner hur kul och lärorikt det är!
Detta löser vi med en lämplig mix av Instruktörter!


Håller med Olle till hundra procent i det han skriver!

Ska man få oss "vanliga touring & semesteråkare" (räknar mig själv dit) att komma till en storbana eller
gocartbana, så ska man nog inte använda ordet bankörning, inga "banhojar" och inga skinnställ med
knäpuckar på instruktörerna och inga "snabbaste varvet körningar" under pågående utbildning!
Det skapar, precis som Olle skriver, "onödiga barriärer", alltså: "Här hör ju inte jag hemma"!
Känner till flera som känner/tänker så här (inkl. jag själv)

Det bör framgå tydligt att det är utbildning/övningar för att öka den egna körskickligheten och
därmed skapa ökad säkerhet med större marginaler ute i trafiken!
Så tycker jag att mycket mer tid av utbildningen bör ägnas åt att lära sig att bromsa...att
bromsa rätt är inte så enkelt som många tror!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Banåkning 2010

Inläggav Fredric Fredricson » 2009-11-03/01:07

Jag har planer på att åka lite bana nästa säsong, dels för att det ser så fördömt roligt ut dels för att jag tror det är ett bra sätt att lära sig bromsa och ta kurvor.

Vad instruktörerna kör med och i bekymrar mig inte men däremot så har jag funderat på om det är lämpligt att åka i nylonställ eller om man bör ha skinn. Jag har kompisar som har gått omkull på bandagar (inga rejsputtar på nåt sätt) så man måste se det som en reell möjlighet att det kan hända. Rimligen pressar man hårdare än på gatan.

Så frågan är: Är det lämpligt att åka bana i ett plastställ (i mitt fall ett Rukka med skydd för knän, armbågar, höfter och axlar) plus, givetvis, ryggskydd, eller bör man ha skinn?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Banåkning 2010

Inläggav Olle Ahlsen » 2009-11-03/07:23

Tack, Magne för de sköna bilderna i tråden. Synd bara att man inte kan se leendet innanför hjälmarna!
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kungen » 2009-11-03/07:59

Hej.
Vill kommentera några inlägg.
När vi håller våra utbildningar så är det absolut inga snabbaste varv som gäller. Sant är att det oftast delas i olika hastighetsgrupper.
Detta görs pga av att det ska bli en så homogen grupp som möjligt ute på banan för att vi ska slippa att lägga massa tid och kraft till omkörningar som bara stjäl värdefull tid från kursens övningar.

Det är absolut ingen prestige i att köra fort.
Vi talar inte ens om hastighet, och tejpar oftast över hastighetsmätare och backspeglar för att deltagarna ska kunna koncentrera sig på övningen och inte farten.
Sedan används inte ordet bankörning i den bemärkelsen att vi ska försöka lägga toksnabba varv. Syftet med all utbildning är just utbildning.
Att den läggs på bana är av både praktiska och säkerhetsmässiga skäl.
Dom praktiska, alla samlade på ett område, oftast så ser man hela bansträckningen.
Dom säkerhetsmässiga, det finns avåkingszoner, det blir inga möten osv osv.

”HåkanH”, jag tycker det är riktigt tråkigt att du har uppfattat/upplevt att det läggs toksnabba varv och kanske ur din synvinkel rent race på en utbildingsdag.
Hoppas verkligen inte att jag var där, då jag får be om ursäkt om detta har upplevts.
När var det du upplevde detta?

Mitt skinnställ är mitt enda skydd om olyckan vore framme. Jag kommer inte att sänka mina krav på personlig utrustning och lägger mycket pengar på dessa skydd som kan rädda både liv och lem om olyckan är framme.

”Fredric”
Vad du väljer att åka i är upp till dig. Vi har inga krav på att man ska ha ex skinnställ, utan Goretex-ställ är helt ok att åka i vilket många gör.
Sen vilket som är bäst kan man diskutera hur mycket som helst.
Att det ska vara hårda skydd i tycker jag personligen är ett krav. En enligt mig stor nackdel med just den typen av kläder är att skydden oftast inte sitter fast ordentligt och om olyckan är framme så finns en stor risk att ex armbågsskydden vrids runt och hamnar på ex ovansidan av armbågsleden. Känn efter själv, kan man dra/vrida skydden i sidled så gör dom troligtvis ingen nytta om man har oturen att ramla.

Det är alltid en trafiksäkerhetsövning vi håller på med, som har som syfte att ge deltagarna ett verktyg att bli en säkrare förare med större marginaler.

Hoppas att vi syns på trafiksäkerhetsövningarna under nästa år.
Vänligen Lasse
Senast redigerad av Kungen 2009-11-03/12:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kungen
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2004-03-30/13:30

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-11-03/09:23

Jag tror att ordval och bilder är väldigt viktigt för att få med nya deltagare, ser man bara bilder på "tighta" skinnställ och snabba sporthojjar så vågar man inte anmäla sig, men har man vara varit med en gång och ser att övervägande delen är "vanliga" människor så kommer man tillbaka.

Samma var det när jag skulle börja köra grus med min GSA, på bilderna ser man många extrema endurohojjar och färgglada crosskläder, 'skall jag våga med min stora elefant', men har man bara varit med en gång så kommer man garanterat tillbaka.

Och när man varit med några gånger så förstår man också varför man vill ha tighta skinnkläder, sporthojjar, endurohojjar eller färgglada crosskläder, rätt utrustning för rätt tillfälle gör allt så mycket roligare...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Banåkning 2010

Inläggav Josef » 2009-11-03/09:32

Jag tillhör ju också den kategorin instruktörer som kör med knäpuckar och ibland även däckvärmare. Jag är egentligen ingen förespråkare för värmare på kurs men med 30 kursdagar på bana i år utan full kostnadstäckning så blir det helt enkelt väldigt dyrt att köra utan.

MEN
Jag förstår Olles vilja att profilera fortbildningsverksamheten mer mot den kategori förare som klubben till största delen består av, det är troligen en viktig del i att få en större skara motorcyklister att faktiskt fortbilda sig. Jag kommer absolut inte att ta illa upp om Jag inte blir tillfrågad om att vara instruktör på klubbens fortbildningar utan istället ta chansen att för en gångs skull vara med som deltagare. Det är både kul och lärorikt.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-03/12:51

Tycker personligen att "knäpucksinstuktörerna" kan vara utmärkt som
kursledare pga. att dom ska väl vara dom som kan både bromsa
och svänga . Det är väl detta kursen går ut på .
Själva upplägget på kursen går väl att fastställa så att alla
blir glada och nöjda .
Hälsningar från en europavägshatare ;)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2009-11-03/18:05

För min del vill jag använda både kläder och däckutrustning, utifrån vad jag tror, ger mig den säkraste körningen.

Självklart accepterar jag att inte vara med som instruktör om kläder och däckutrustning "sticker ut för mycket."
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Yngve Berg » 2009-11-04/18:16

Rackarns vad många kloka inlägg det var i den här tråden!

Jag anmälde mig till en Broms- och kurvtagningskurs för 5-6 år sedan, på Gelleråsen. Hade det hetat Banåkning hade jag inte anmält mig, kunde inte tänka mig att jag skulle uppskatta det. Men vad kul det var! Och lärorikt! Sen dess har jag åkt bana varje år, senast på Midlandabanan i samband med årsmötet. Och vilka sympatiska instruktörer! Men det framgår också av inläggen i tråden. Ödmjuka grabbar.

Ser fram mot att träffa er på nån bana till sommaren!
Yngve
Yngve Berg
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2004-11-15/21:26

Re: Banåkning 2010

Inläggav Konsument » 2009-11-04/19:25

Tack Kungen för ett bra inlägg! Inte utan att jag blir lite sugen att prova någon gång... :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kungen » 2009-11-04/21:03

(((( o )))) skrev:Tack Kungen för ett bra inlägg! Inte utan att jag blir lite sugen att prova någon gång... :-D


Hoppas verkligen att jag kommer att få se dig på en kursdag.
Jag kan nästan lova att du inte kommer att bli besviken.
Hela upplägget är så prestigelöst.
Alla åker efter egen förmåga och fart.
Jag kan lätt erkänna att jag sällan är den snabbaste på banan, och det gör mig absolut ingeting.
Det kommer alltid finnas några som åker både fortare och bättre.
Däremot så försöker man lära sig utav andra, även deltagarna, och det är väldigt högt i tak på kurserna.
Sällan några pekpinnar men desto mera skratt.

Hälsningar Lasse.
Användarvisningsbild
Kungen
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2004-03-30/13:30

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magne » 2009-11-06/11:33

(((( o )))) skrev:Tack Kungen för ett bra inlägg! Inte utan att jag blir lite sugen att prova någon gång... :-D


Se hur kul jag har det, nästa gång är det du!

https://www.bredbandsbolaget.se/utdelat ... ersion.wmv
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kungen » 2009-11-06/12:13

Magne skrev:
(((( o )))) skrev:Tack Kungen för ett bra inlägg! Inte utan att jag blir lite sugen att prova någon gång... :-D


Se hur kul jag har det, nästa gång är det du!

https://www.bredbandsbolaget.se/utdelat ... ersion.wmv


Å vad jag saknar sommaren å varm asfalt just nu... men snart är det dags att börja planera in alla nya trafiksäkerhetsutbildningsdagarna igen.
Hoppas att vi ses på någon utbildningsdag i sommar.

//Lasse
Användarvisningsbild
Kungen
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2004-03-30/13:30

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magne » 2009-11-06/12:23

Kungen skrev:
Magne skrev:
(((( o )))) skrev:Tack Kungen för ett bra inlägg! Inte utan att jag blir lite sugen att prova någon gång... :-D


Se hur kul jag har det, nästa gång är det du!

https://www.bredbandsbolaget.se/utdelat ... ersion.wmv


Å vad jag saknar sommaren å varm asfalt just nu... men snart är det dags att börja planera in alla nya trafiksäkerhetsutbildningsdagarna igen.
Hoppas att vi ses på någon utbildningsdag i sommar.

//Lasse


Vi kommer helt klart att ses och det flera gånger då jag har påbörjat en utbildning för att bli instruktör. Jag har kvar några kursmoment.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Jonas » 2009-11-06/21:53

(((( o )))) skrev:Tack Kungen för ett bra inlägg! Inte utan att jag blir lite sugen att prova någon gång... :-D


:D

Eftersom det är omöjligt att göra ett lika bra inlägg som redan skrivits, så kan ni läsa Hans Majestät Kungens inlägg en gång till! ;)

/J
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-06/23:35

Kul tråd att läsa .
Race-gruppen för inbördes beundran ;)
Hoppas att ni kan förmedla era eminenta kundskaper
till oss som är Rockie på bana när det kommer
till det stadeiet . Jag behöver lite tips .
Kanske ses i sommar
Håkan
( Lite självlärd Jä-la Rockie ) 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Jonas » 2009-11-06/23:52

Kovlingen skrev:Kul tråd att läsa .
Race-gruppen för inbördes beundran ;)
Hoppas att ni kan förmedla era eminenta kundskaper
till oss som är Rockie på bana när det kommer
till det stadeiet . Jag behöver lite tips .
Kanske ses i sommar
Håkan
( Lite självlärd Jä-la Rockie ) 8-)


Race-gruppen för inbördes beundran beundrar alla som vill lära sig att köra bättre, med eller utan racepuckar på knäna.
Givetvis ser vi fram emot att bli frånåkta i kurvorna av alla boxerförare, nu när jag och Kungen kör 4cylindrigt!
Klart vi ska ses i sommar!
Till dess kan man kolla in vad boxern gör bäst... kör ifrån KTM 990 SMR i kurvorna!!!

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JsxYUqL2RIU&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JsxYUqL2RIU&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-07/00:11

Jag har inga anspråk att åka ifrån er även om det skulle vara
kul på gammelboxern men jag har mycket att lära om kurvtagning
på landsväg då kurvorna bla. kan komma mycket snabbt och byta
geometri mitt i härligheten . Mil ger erfarenhet och det kan
kännas bra att få lite bannor för tokfel man gör så att det finns
möjlighet att rätta till prylarna innan olyckorna kommer pga .
att man inte vet och haft möjlighet att träna på det .
Övning ger färdighet .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Jonas » 2009-11-07/00:14

Kovlingen skrev:... jag har mycket att lära om kurvtagning
på landsväg då kurvorna bla... ...Mil ger erfarenhet och det kan
kännas bra att få lite bannor för tokfel man gör så att det finns
möjlighet att rätta till prylarna innan olyckorna kommer...
...Övning ger färdighet .
Håkan

Du är en vis man!!! :D
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-07/00:49

Jonas skrev:
Kovlingen skrev:... jag har mycket att lära om kurvtagning
på landsväg då kurvorna bla... ...Mil ger erfarenhet och det kan
kännas bra att få lite bannor för tokfel man gör så att det finns
möjlighet att rätta till prylarna innan olyckorna kommer...
...Övning ger färdighet .
Håkan

Du är en vis man!!! :D


Det är inget man vet förrän man har facit i handen .
Det är först när man kommer imål som man
vet vet som är vis ev. vinnare .
Den som kan sitta och tänka tillbaks på tiderna när
han åkte hoj kanske kan lära ut något också .
Övriga kanske inte lärde sej nått men det visar sej .
Det man lär på bana kan man nog ha mycket nytta
av uti trafiken . MEN ! bara om man inte glömmer det
man lärt sej .
" Tänk först "
Håkan
( Fan va det blev tungt ) 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kungen » 2009-11-07/08:50

Kovlingen skrev: MEN ! bara om man inte glömmer det
man lärt sej .
" Tänk först "
Håkan
( Fan va det blev tungt ) 8-)


Det som är lite jobbigt :o är att det tar runt 3000 upprepningar innan man kan säga att något "sitter".
Och vad vill jag mena med det?, jo, att det du får utav oss instruktörer på en trafikövingsdag, är bara ett verktyg att jobba vidare med. Vi kommer att prata med alla deltagare individuellt och ge feedback på vad som kan ändras för att få en lugnare och säkrare körning.
Syftet med utbildningarna är att deltagarna kan ge sig själva mera kunskap om hur man ger sig själv mera möjligheter till att minska ev tillbud. Man ska skaffa sig mera möjligheter till olika val utifrån dom potentiella risker som det trots allt är att köra motorcykel.
Vi är utsatta i trafiken, men med träning kommer man ganska långt.

Så, efter en dag på banan, så är man inte klar tyvärr, men förhoppningsvis så har kanske det blivit en ahaa-upplevelse så man kan få ut mera glädje i motorcykelåkandet.

//Lasse
Användarvisningsbild
Kungen
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2004-03-30/13:30

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-07/10:04

Jag fick den första aaha-upplevelsen bara efter att testat
" prova på " på väg upp till årsmötet . Fick lite " tips " vad
jag ska tänka på . Har försökt omsätta detta i den vanliga
landsvägskörningen . Om jag blivit bättre vetitusan men
jag kämpar på . Igår skottade jag bort snö som plogbilen
skyfflat in i min infart . Hojåkning känns avlägset :cry:
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kungen » 2009-11-07/10:08

Kovlingen skrev:Jag fick den första aaha-upplevelsen bara efter att testat
" prova på " på väg upp till årsmötet . Fick lite " tips " vad
jag ska tänka på . Har försökt omsätta detta i den vanliga
landsvägskörningen . Om jag blivit bättre vetitusan men
jag kämpar på . Igår skottade jag bort snö som plogbilen
skyfflat in i min infart . Hojåkning känns avlägset :cry:
Håkan


Kul att du fick en lite ahaa-upplevelse på Midlanda.
Även jag var där, men då åkte jag min gamla R1100S, en röd å svart med rätt mycket kolfiber, blåa däcksvärmare å utan lysen samt med färgglatt skinnställ med haspuckar på knäna :)
Användarvisningsbild
Kungen
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2004-03-30/13:30

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kjell-Anders » 2009-11-12/18:02

Ojoj, så många synpunkter och missförstånd det finns! Och även kloka, förståndiga och pedagogiska människor, vilka utbyter tankar i denna tråd...

Själv har jag, efter en trevande inledning för ett par tre år sedan, alltmer snöat in på att köra på bana. Aldrig har jag mötts av dåliga attityder eller annat som kunnat skrämma bort mig, ens i den darriga inledningen. Tvärtom är nog de olika BKK och SHK-arrangemang jag bevistat bland de mest prestigefria tillställningar man kan tänka sig. Alla, från deltagare till instruktörer, är genomgående jättetrevliga och vänlighetsfaktorn hög. Dessutom tycker jag att de flesta har en fin och ödmjuk inställning till sin egen körskicklighet, oavsett om man är klädd i Gore-Tex eller läder.

Det enda problem jag möjligen kan se (förutom att arrangemangens popolaritet ökat så till den grad att det blir allt svårare att få plats som deltagare) är att någon som aldrig varit där felaktigt tror att det är tufft, grabbigt och rejsigt samt att förare utan knäpuckar etc inte accepteras.

Jag hoppas avslutningsvis att såväl BMW-klubben som SMC kan fortsätta det fina arbete som pågår och att fler får chansen att upptäcka hur roligt och lärorikt det är.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man genom dåligt omdöme...

Jag skaffar mig hellre erfarenhet på en avlyst bana än ute på den farliga landsvägen bland bilar, bussar och icke förlåtande omgivningar.
Användarvisningsbild
Kjell-Anders
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2008-06-27/20:49

Re: Banåkning 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2009-11-13/14:56

Tack Anders för ett värmande inlägg när vi skriver 13 nov. Burr och långt till "säsongen".

Jag har mest befunnit mig på instruktörssidan enda sedan 2003 men har likväl exakt samma uppfattning till våra evenemag, som du så vänligt beskriver.

Jag upplever oss, om vi nu kallar det instruktörer och deltagare, som en mycket väl fungerande enhet.
Ofta vill jag därtill kalla oss som leder det hela för funktionärer istället för instruktörer. För mig belyser det ännu mer att vi är en enhet som har kul ihop.
Vare sig vi har textilkläder, kommer i släp eller har skinnställ.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav HåkanH » 2009-11-14/00:24

Kjell-Anders skrev:Det enda problem jag möjligen kan se är att någon som aldrig varit där felaktigt tror
att det är tufft, grabbigt och rejsigt samt att förare utan knäpuckar etc inte accepteras.


Hej!
Jaa, men det är ju precis det som Olles inlägg, i början av tråden, handlar om!

Jag har varit på BKK-kurser både i BMW-klubbens och SMC:s regi och kan verkligen skriva
under på att de instruktörer jag träffat är väldigt duktiga, pedagogiska, hjälpsamma och
dessutom väldigt trevliga!

Problemet är ju just de mc-förare "som aldrig varit där" och som hört och/eller sett
att "där på banorna...där kör man skitfort, är skittuff och har skinnställ med knäpuckar"
Då har ju dessa "skaffat sig" de här osynliga barriärerna som Olle berättar om!
Jag känner till flera stycken...så här är det med många som borde komma och få kunskap/träna

Frågan är då! Hur får vi dessa personer att komma till de anordnade kurser som erbjuds?
Hur ska vi då göra för att ändra deras fördomsfulla inställning (riva osynliga barriärer)? ?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-14/00:36

Varför inte bland annat ha någon som är att ha ansvaret
för dom som kommer till kursen och kan informera lite .
Det kan ju komma några som är osäkra om de ska åka och
får en annan inställning när dom pratat med någon kunnig .
Fick själv se detta när det kom en och var tveksam till
att åka lite på banan . Behövdes bara lite info. + lite
peppning så var det en till som stog och väntade på
att komma ut och åka lite .
Som rockie är man inte så kaxig å det har inte med
några puckar osv. att göra utan ren och krass osäkerhet .
När du själv ser någon komma till banan så gå och
snacka lite med den / dom . Hjälp varandra till lite
extra kunnande via utbildning .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-14/01:38

Måste nog lägga till att detta med " prova på " i samband med
kurserna tror jag är en bra väg att gå så att den som är ovan
kan få rätt handledling . Få komma in och köra några varv och
se att det inte är svårt och konstigt utan bara lite ovanligt .
Vid mitt "prova på" så togs jag väl omhand men allt kan ju
förbättras så den delen kan väl diskuteras .
Kul vare'
Nervöst vare'
Runt kom jag
Å lite hutning fick jag ;)
En erfarenhet rikare blev jag helt klart och mycket att
tänka på som går att göra bättre .
Kanske det blir mer . Får se .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Spiff » 2009-11-22/15:37

Olle Ahlsen skrev:klipp..... men det vi ska försöka påverka är att de aktuella Instruktörerna blir mer "lika" de som de ska undervisa. klipp.....


Har nu läst alla inlägg i den här tråden och funderat lite och kommit fram till följande.

Är det verkligen mogna män och kvinnor som inte vågar åka på utbildning för att man riskerar att träffa någon som har knäpuckar?
För ett år sedan körde jag R1200GS, ibland i bmw-tygställ och ibland i ett beggat WM-skinnställ med massa reklam på, dessutom med knäpuckar. Gör det någon skillnad? OM det gjorde någon skillnad så skulle jag i så fall vilja hävda att man lyssnade mer på mig när jag är instruktör i racingskinnställ än när jag står och pratar i Gore-tex.

Att man som instruktör väljer att köpa ett helt skinnställ handlar om att maximera säkerheten. Det är ett meck att få av och på sig men i alla fall jag tror att det ger bättre säkerhet än både gore-tex och delat skinnställ. Skydden sitter där det ska även om man skulle ha otur. Att det sedan inte är någon man kanske pendlar till jobbet i är en annan sak.

Att man av den här anledningen skulle tacka nej till en instruktör som Josef är för mig lite pinsamt, han är en av Sveriges bästa instruktörer oavsett vilken typ av motorcykel du själv råkar köra. Vare sig han har puckar eller inte.

Anledningen till att vi bedriver utbildning på bana är att det inte finns någon mötande trafik och det är enkelt för instruktörerna att hålla koll på sina deltagare. Svårare än så är det inte.
Spiff
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2009-09-09/14:24

Re: Banåkning 2010

Inläggav S-J » 2009-11-22/17:04

Detta är grymt svårt då folk är olika i förutfattade meningar. Vissa ser det som en fördel att ledaren kör i skinställ och puckar då man ser det som att denna är grymt duktig. Andra tänker att den där är för bra för mig och försöker få alla att börja med seriös racing. Finns bara en sak som gör att förutfattade meningar försvinner och det är att visa att de är felaktiga. Men det är svårt att övertyga någon om att de har fel.
Här skriver jag mina tankar som inte har kommit iväg på någon bankörning lite oxå på grund av rädsla :oops: för att känna sig helt off vilket logiskt är helt fel. Nu kan jag ju även försvara mig med att planering inte är min starka sida så när jag får tid så är dessa redan fullbokade. :(
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Banåkning 2010

Inläggav Spiff » 2009-11-22/17:55

Ja tyvärr är tillfällena lite för få och platserna går fort åt.

Efter att ha jobbat som instruktör både på gokartbana och storbana så kan jag säga att nästan alla är nervösa första gången. Det är mycket spänning och konstiga förväntningar som ligger i luften av någon anledning. Jättekonstig egentligen för det är som att åka ut och köra precis som vanligt bara det att man slipper mötande. Men jag har suttit och pratat med personer som har varit så nervösa att knappt har kunnat sova natten innan. Då brukar jag säga "åk ut och åk två varv, är det skitläskigt åk in i depån annars fortsätt" Hur många tror du kommer in efter två varv?
Spiff
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2009-09-09/14:24

Re: Banåkning 2010

Inläggav Jonas » 2009-11-22/23:19

Spiff skrev:
Olle Ahlsen skrev:klipp..... men det vi ska försöka påverka är att de aktuella Instruktörerna blir mer "lika" de som de ska undervisa. klipp.....


Är det verkligen mogna män och kvinnor som inte vågar åka på utbildning för att man riskerar att träffa någon som har knäpuckar?[quote]

Är det verkligen så att man från klubbens sida skall försöka "påverka instruktörerna" att bli mer lika de som de skall undervisa genom att tumma på sin egen säkerhet, och ekonomi?

Det låter lite konstigt, så jag antar att så inte är fallet!

Men vad skall man då försöka "påverka instruktörerna" att ändra på då?
Det står skrivet mest om däcksvärmare, och knäpuckar. Men om det gäller hela imagen "race-putte" som man vill få bort (för att det skrämmer bort potentiella deltagare) så kanske inte hela felet ligger hos "race-putten".

Vad menar jag nu då?

Jo, man väljer att inte gå på en kurs för att personerna som leder den har en image som man inte kan identifiera sig med. Man är kanske är rädd att känna sig utanför, eller att de skall tycka en massa saker om hur man ser ut eller vad man kör för hoj.
- Är det då instruktörernas fel?

Detta är ett problem som man måste försöka reda ut, eftersom det uppenbarligen finns personer som gärna skulle vilja lära sig mer om att köra hoj men inte gör det, dels för orsakerna nämnda ovan.

Men att försöka påverka instruktörerna till att ändra på hur de går klädda eller vilken utrustning de väljer ha, kanske är att dra det hela till sin spets.

Är vi inte lika toleranta mot alla kategorier motorcyklister, vare sig man åker sporthoj, offroad, touring eller glidare?

Finns det de som inte vill ha en viss instruktör för att han kör en Harley Davidsson och har fransar på sin jacka?

Om nu Instruktörerna skall bli mer lika de som de skall undervisa, vart är då toleransen för de deltagare som gärna vill gå på kurs och ha knäpuckar och däcksvärmare?

Var är toleransen mot de motorcyklister som valt att med sin egen tid och egna pengar spendra sin lediga tid med att agera instruktör, och råkar ha en "race-putte" image?

Varför är vissa motorcyklister viktigare än andra?

Jag tycker att detta bottnar i en snäv syn av vad en motorcyklist är, och en bristande tolerans för människors olikheter!

Av min erfarenhet så välkomnas ALLA motorcyklister oavsett motorcykelmodell av SMC's instruktörer. Alla behandlas jämställt, men får olika råd och tips beroende på var personen i fråga befinner sig i motorcykel-livet. Likaså finns det instruktörer av alla de slag som kör motorcyklar av alla de slag, alla lika värda och lika välkomna.

Att vissa väljer att inte delta på grund av sin oförståelse för "race-putte" imagen, är väl inte de med den imagen's fel?

När har en liknande diskussion funnits på våra andra evenemang?

Är det inte så att alla är välkommna på BMW-klubbens event, oavsett om man kör BMW eller inte?
Eller är det så att vi skall börja sätta en åldersgräns, så att motorcyklister över 50 inte får komma på vissa event för att det skrämmer bort ungdomarna?

Det låter illa eller hur?

En sista fråga.

Om du gick en kurs för att lära dig bestiga berg, eller flyga ett flygplan. Skulle du då välja instruktören som står där i snickaroverallen eller instruktören som hade hela bergsbestigarkittet, alt. stridsflygarmunderingen?

(Jag för min del har endast knäpuckar på mitt skinnställ, men varken däcksvärmare eller depåtält! Och vill nån ha det får det stå för dem!)


Varför skall kurserna i körteknik vara annorlunda?
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-11-23/08:14

Diskussionen handlar inte om hur vi är klädda eller vilka grejer vi använder PÅ kursen, utan hur vi MARKNADSFÖR kursen så att så många som möjligt kommer dit, om det bara visas en massa BILDER på "raceputtar" med tillhörande hojjar och inte bilder på "vanliga" människor, så är det inte så många som kommer att anmäla sig.

Jag gick definitivt inte kursen för att lära mig köra runt banan så fort som möjligt, utan för att förbättra min kurv- och bromsteknik, hade kursen MARKNADSFÖRTS som "Banträning" eller liknande hade jag inte anmält mig eftersom jag inte förknippar mig själv som "banåkare".

Det handlar om att få så många som möjligt att våga ta första steget.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Banåkning 2010

Inläggav Spiff » 2009-11-23/08:36

Magnus Jinstrand skrev:Diskussionen handlar inte om hur vi är klädda eller vilka grejer vi använder PÅ kursen, utan hur vi MARKNADSFÖR kursen så att så många som möjligt kommer dit, om det bara visas en massa BILDER på "raceputtar" med tillhörande hojjar och inte bilder på "vanliga" människor, så är det inte så många som kommer att anmäla sig.

Då är jag helt med dig. Hade man marknadsfört det som "bli snabb som fan rund banan kurser" så hade jag inte varit instruktör. Goe har en film som har används som marknadsföring av kurser. Den är inspelad på gokartbana men det funkar likadant på storbana, det är rätt lite raceputtar i den filmen och väldigt mycket fransar =)

Många av de instruktörerna som är med på stor- och småbana är samma instruktörer som är med på avrostning. I alla fall BMWs i Stockholm.

Kurserna på gokartbana och storbana är verkligen för alla oavsett vilken utrustning man väljer att använda.
Har man möjlighet och är tveksam kan man ju i alla fall åka dit och titta och kanske till och med tjuvlyssna på någon genomgång.

/spiff = jorgen
Spiff
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2009-09-09/14:24

Re: Banåkning 2010

Inläggav Kovlingen » 2009-11-23/11:17

Helt rätt ! Lägg ut mer bilder på glidare grushojar och " X2000" som kommer
och kör för glatta livet och har skitskoj . Lägg även deras kommentar vid bilden .
Jag tror säkert att detta kommer att påverka den som inte velat komma
pga. allt som tidigare sagts på tråden .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Banåkning 2010

Inläggav Göran Ekman » 2009-11-23/14:05

Spiff skrev:Goe har en film som har används som marknadsföring av kurser. Den är inspelad på gokartbana men det funkar likadant på storbana, det är rätt lite raceputtar i den filmen och väldigt mycket fransar =)

Den filmen som Jörgen menar är nedanstående film. Kolla in den coola fransjackan som en av deltagarna har. Just den killen är enligt uppgift ca 70 år gammal. Man blir aldrig för gammal...

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cnmP7WbBejs&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/cnmP7WbBejs&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Sen finns ju filmen från BMWklubbens prova-på-dagar i somras HÄR

Det är inte bara nyttigt att gå en sån här kurs - det är förbaskat roligt också.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav Spiff » 2009-11-23/23:23

Tack Göran

Om ni har tittat på filmerna så kan ni ju knappast påstå att utbildningen marknadsförs med knäskrap och låga varvtider :D
Mer gemyt och myspys än sådär blir det inte.
Spiff
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2009-09-09/14:24

Re: Banåkning 2010

Inläggav Magne » 2009-11-24/08:45

Spiff skrev:Tack Göran

Om ni har tittat på filmerna så kan ni ju knappast påstå att utbildningen marknadsförs med knäskrap och låga varvtider :D
Mer gemyt och myspys än sådär blir det inte.


Med tanke på oss här på forumet som berömmer kursverksamheten upp mot himmelen här så borde vi ha fullt med BMW-åkare på kurserna :? . Vi kanske bara behöver marknadsföra denna tråd istället för kurserna. :o

Men i vår marknadsföringen av BKK bör vi nog ändå synliggöra kursdeltagare som är iklädd tygställ och med touringhojar. Sedan tycker jag att instruktörerna kan få köra valfri hoj i det ställ de vill bara de fortsätter uppträda som de gör - med stort kunnande och engagemang i rollen som instruktör.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Banåkning 2010

Inläggav NoMekk » 2010-05-10/07:45

Fredric Fredricson skrev:Jag har planer på att åka lite bana nästa säsong, dels för att det ser så fördömt roligt ut dels för att jag tror det är ett bra sätt att lära sig bromsa och ta kurvor.

Vad instruktörerna kör med och i bekymrar mig inte men däremot så har jag funderat på om det är lämpligt att åka i nylonställ eller om man bör ha skinn. Jag har kompisar som har gått omkull på bandagar (inga rejsputtar på nåt sätt) så man måste se det som en reell möjlighet att det kan hända. Rimligen pressar man hårdare än på gatan.

Så frågan är: Är det lämpligt att åka bana i ett plastställ (i mitt fall ett Rukka med skydd för knän, armbågar, höfter och axlar) plus, givetvis, ryggskydd, eller bör man ha skinn?

/Fredric


Jag får nog se det som lämpligt att gå på BKK-kurs med tygställ. För det har jag själv gjort på fyra kurser på Ring Knutstorp. Vid dessa tillfällen har ungefär hälften av deltagarna varit klädda på det viset.
Förvisso är skinnställ bättre om man "kasar" på asfalt, men sannolikheten att gå omkull på det sättet bedömer inte jag som speciellt trolig.

Sedan vill jag understryka vikten av denna typ av utbildning, då själva bankörningen innebär att man kan koncentrera sig på cykeln (du får ju aldrig möte, ingen risk att något kommer ut framför dig i en dold kurva, perfekt asfalt etc) lär man sig oerhört mycket av just bromsning och kurvteknik.

Slutligen vill jag också kommentera att SMC's instruktörer som trots sin klädstil alltid har haft mycket god insikt i hur man ska hantera en touring hoj (exempelvis hur man ska sitta på en hoj där man inte har kontakt med tanken).

Låt dina planer bli verklighet (!), du kommer inte att ångra dig och du kommer att bli en bättre förare (i tygställ ;) )
Hoj: R1200RT-14
Användarvisningsbild
NoMekk
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 2010-05-05/16:51

Re: Banåkning 2010

Inläggav bebbe » 2010-06-07/11:16

Tycker det verkar vara lite underligt detta med att vissa verkar tycka att instruktörer med k-puckar och skinställ verkar vara hotfullt när man skall köra bana?

Om man skall lära sig att köra på bana (vilket i allra högsta grad innebär att lära sig bromsa rätt, svänga rätt mm) vilka borde inte vara bättre på att lära ut än rutinerade banåkare! Jag har själv kört på bana med jämna mellanrum sedan min mc "karriär" började för 18år sedan. Vissa år kanske bara någon gång medans andra år har det blivit 10ggr (lite ber på vilken hoj jag har haft). Har haft som mål att varje gång jag köpt en ny hoj skall jag ta ut den på bana för att "pejla" in mig på de nya egenskaperna som hojen har. Tycker det har givit mig massor!

Sedan har väl vissa instruktörer varit bättre än andra. Men i det stora hela tycker jag ju att de "gamla" rejsåkarna ger absolut mest i fråga om teknik osv. Kanske inte alltid i teorin men att köra med dom och observera hur de kör och vad de gör är fruktansvärt lärorik!

Har dock varit på kurs där föråkarna nog har läst mer om hoj åka än faktiskt praktiserat det. Är lite rädd att det kan vara sådana kurser som bland anses vara de "bästa" utav de som inte vet bättre.......

Rådet är att var inte rädd för klädsel och hoj val. Jag kör mycket hellre med en fullfjädrad rejsåkare på en fulkittad rejs hoj som föråkare än med en föråkare som har en Paneuropen och goretex ställ. Antar att i nio fall av tio vet man vem av dom har mest praktisk körning i ryggmärgen. Iaf vad gäller banåka :)
Twin rules!
bebbe
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2010-05-25/07:52

Re: Banåkning 2010

Inläggav anonym1 » 2010-08-26/22:36

Som återfallsknutte läste jag den här tråden i sin helhet igår, lite som mental förberedelse inför dagens bandag i Linköping.

Jag har nog aldrig betraktat mig som någon överdrivet skicklig MC-förare, trots rätt många mil genom åren (ofta tillsammans med min gamle körskollärare) och tursamt nog helt utan några olyckor, även om tillbud har förekommit. Nu efter ett mångårigt uppehåll inser jag att jag är ganska rostig och behöver träna upp diverse färdigheter.

Fantastiskt nog ingick en bandag på Sviestad när jag köpte GS:en (tack Bikestop). Jag måste erkänna att jag var lite nervös inför dagen, speciellt med tanke på regnrisken. Men så tänkte jag att det måste vara bättre att gå omkull på en bana, bland folk, än ensam på någon landsväg genom skogen.

Med anknytning till vad som skrivits tidigare i tråden:

Jag blev väl inte direkt avskräckt av instruktörernas klädsel, de skilde sig dock från det stora flertalet av deltagarna (de allra flesta körde BMW, varav många GS = tygkläder), kravet i inbjudan var "skyddskläder". Man inser ju direkt att instruktörerna praktiskt taget bor på banan och därför ser till att ha bästa möjliga utrustning för just banåkning. Jag ser det mest som att de är kompetenta.

En muntlig genomgång av rutiner vid påfart, körning och avfart på banan, samt flaggor, följt av ett par mastervarv avdramatiserade det hela ganska rejält. Man uppmuntrades att fokusera på sin egen körning och färdigheter och vi delades upp i två grupper, baserat på vår egen uppfattning om egen förmåga.

Sedan vidtog körning i 15-minuterspass, växelvis mellan grupperna. Inga specifika bromsövningar eller så. Efter de första körningarna fick vi feedback och förtydliganden

Ibland fick man en instruktör framför sig som visade lämpligt spårval.

För min del var det hela en positiv upplevelse, möjligen med undantaget att banan hela tiden var blöt, vilket begränsade möjligheterna att laborera för mycket med kurvtekniken - men det är ju knappast något man kan lasta instruktörerna för.


Jag tror att den viktigaste insatsen för att fånga in oss som är osäkra är att informera så mycket som möjligt innan (med inbjudan):
Vad innehåller kursen? Så detaljerat som möjligt så att man kan fundera lite innan på vad man har för svagheter och vad man vill ha lite extra hjälp med. Gärna information om reglerna som gäller (samma som vid den muntliga genomgången). Och som många redan har sagt, bilder på 'vanligt folk' som har skitkul på sina 'vanliga' hojar, det är ju vi som ska övertygas om utbildningens förträfflighet. De som varit med några gånger behöver knappast övertygas, de kommer nog ändå.
anonym1
 


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst