Bra däck för bana 2010

Bra däck för bana 2010

Inläggav skylt » 2009-12-31/15:11

Hej,

Jag valde att lägga denna tråd under bankörning och inte utrustning eftersom min fråga rör däckval för bankörning men inte tävling.

Jag kör 10-15 bankörningar per säsong och använder däremellan min R1200s som vanligt dvs som touringverktyg och nöje ;-) Jag har fram till nu köpt en ny uppsättning Michelin Pilot Power (specifikation B) varje år och är i princip nöjd med allt förutom livslängden. Det bästa med däcket är att det blir varmt mycket snabbt - redan efter någon kilometer så har arbetstemperaturen nåtts och på bana kör jag med rekommenderat gattryck vilket gör att jag aldrig överhettat däcket. Jag har experimenterat med lägre tryck men då smälter däcket och blir snorhalt. Däcket är inte 2 komponents, 2CT och var den modell som var orginalmonterad på hojen.

Det borde ha hänt lite på däckfronten de sista fem åren - vad kan ni rekommendera för säsongen 2010?

Viktigast är grepp på torr bana - näst viktigast grepp på blöt landsväg ;-)

/Andreas
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2009-12-31/18:31

skylt skrev:Det borde ha hänt lite på däckfronten de sista fem åren - vad kan ni rekommendera för säsongen 2010?

Viktigast är grepp på torr bana - näst viktigast grepp på blöt landsväg ;-)

/Andreas


Om du är nöjd med Powern på bana och inte tycker det blir för halt p.g.a värme tycker jag det inte finns bättre däck. Våtgreppet slås inte av något däck utom rena regndäck som knappast är aktuella.

Min erfarenhet av slitaget säger ca. 400 vägmil på såväl fram som bakdäck. Mer kan man inte räkna med om man skall ha både ett däck som är roligt att köra och ger bra väggrepp.

Vid enbart bankörnig brukar jag få ut ca. 150 mil på ett bakdäck och det dubbla på ett framdäck. Detta upplever jag som fullt rimligt slitage.
Säsongen som var körde jag med Power One Street, som inte är så mycket street som namnet anger.
Riktigt bra på bana men lite väl mycket sligae av bakdäcket. Mellan 75-100 mil utan däckvärmare. Framdäcket håller dock tre st. bakdäck.
Inget däck jag heller rekommenderar för väg då stommen är onödigt hård för vägbruk.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-01/11:56

Bengt Allevad skrev:Inget däck jag heller rekommenderar för väg då stommen är onödigt hård för vägbruk.


Bengt, vilket Power One Street körde du på?
När Stålis visade däcken på Gelleråsen så var det en otrolig skillnad i styvhet mellan Power One Street (street) och Power One Street (comp eller vad dom kan heta). Det första var mjukt som Pilot Street det andra är som ett trähjul.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2010-01-01/15:01

Jörgen I Larsson skrev:Bengt, vilket Power One Street körde du på?


Jag körde på det som i Sverige kallas Power One Street; altså det snälla däcket med "mjuk" stomme.
Går bra att köra utan däckvärmare om man värmer det försiktigt och sedan håller jämn fart passet ut. Kör man som instruktör går farten och däcktempen för mycket upp och ner på detta däck och kallrivningen blir förödande även om man börjat rätt och bra.
Jag trivs med däckets återkoppling men profilen kunde vara lite aggresivare. Knappast ett däck jag fortsätter med denna säsongen. Jag körde upp fyra bakdäck på ca 400 banmil säsongen 2009.

Trots mjuk stomme relativt Competition är det ett riktigt trist däck på väg. Jag kör mycket hellre med "mina regnhjul" med Pilot Power på landsväg vare sig det är vått eller torrt.

Det andra med hårdare stomme och aggresivare profil kallas i Sverige Power One Competition.
Det kräver däremot däckvärmare.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-01/15:20

OK!

Då är jag med i matchen!
Power One Competition är dessutom uselt i regn om jag har fattat rätt så det är ointressant för mig med bara en uppsättning fälgar.
Körde Power One Street på GSn och där funkade det rätt bra under de 4 dagarna på Kemora. Men däcket fick ju lite annan profil eftersom fälgen var lite för smal =)
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2010-01-01/16:58

Jörgen I Larsson skrev:OK!

Då är jag med i matchen!
Power One Competition är dessutom uselt i regn ..................


Så kan vi uttrycka det eller kanske ännu hellre att Competition är inte gjort för regn och inte för väg utan enbart för torr bana.

Det enda däck som fungerar på torr bana, våt bana, torr väg och våt väg är Pilot Power. Dock är det sämre än många andra däck på just torr bana men vadå!! Att ändå få så mycket egenskaper i ett enda däck. Oslagbart tycker jag.

Jag som är lycklig ägare till dubbla fälgar kommer att köra Pilot Power på väg och våt bana och för torr bana lutar det mest åt Metzler K3 för kommande säsong. Har dock ett Power One Street kvar men det är ju snart uppkört :D

Hade jag bara ett par fälgar och skulle köra bana som instruktör och lite väg för mig själv blev det Pilot Powern.

Om jag däremot inte körde bana som instruktör utan bara för mig själv (Lättare att styra värmen i däcket) och bara lite väg för mig själv skulle det bli Power One Street. Jag får i detta fallet leva med halvdåliga våtegenskaper och köra därefter.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-01/19:32

Sant, det är inte dåligt på något som det inte är tänkt för.

Jag tror jag tro jag kommer att prova en omgång Power One Street när orginalen är slut eller ev en omgång Maxxis.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav skylt » 2010-01-02/13:46

På er båda låter det som att det inte finns någon anledning att byta alltså - min erfarenhet är också att jag får ut ca 400 mil per bakdäck och framdäckets livslängd hänger mest på antal varv på sturup raceway som äter framdäck...

Har ni någon åsikt om 2CT versus samma compound över hela däcket som jag kör med - Specifikation B av en compounddäcket ska ha en annan uppbyggnad av stommen anpassad för R1200s och borde användas.

2CT däcket har varit överrepresenterat på avvåkningar i klubben jag kör med och jag har aldrig haft släpp på torrt med det gamla..."Man vet vad man har"
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-02/14:29

Jag har ingen egen erfarenhet men en vän som är en mycket erfaren banåkare dissar 2CT-däcket om du skall köra mycket bana.

En kul grej om däck med olika typer av gummi är att man i Pro Superbike provade med däck med mjukare gummi på vänstersidan eftersom det är färre vänsterböjar på banan och det därmed blir mindre värme på den sidan men när dom krängde Nikos däck så lyckades dom sätta det bak och fram...
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2010-01-03/09:40

Jörgen I Larsson skrev:Jag har ingen egen erfarenhet men en vän som är en mycket erfaren banåkare dissar 2CT-däcket om du skall köra mycket bana.


En fråga, Jörgen, från en gammal man :) : Vad betyder dissar?

Om jag får gissa tror jag att det är att din erfarna bankompis inte tycker om 2CT.

Jag kan i så fall instämma att det bör vara så därför att 2CT kan överhetta ännu mer p.g.a av de mjukare kanterna i kombination med den mjuka stommen.

Däremot med min lite långsamma körstil har jag fått bättre känsla från 2CT. Bättre återkoppling när man ligger med max nedlägg och vill känna släppgränsen.
Dock ändå inte jämförbart med Power One Street, där man tycker sig hela tiden ha kontroll på däcket. O.B.S detta gäller som jag sagt tidigare bara vid bankörning, inte väg.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-03/10:54

Hej!
"Dissa är ett vardagsuttryck som används när man föraktar, förkastar, förolämpar eller avfärdar något. Vi dissar vissa saker och hissar (godkänner, premierar) andra. Ursprunget till dissa kommer från engelskans diss och ord som disregard (ignorera), disrespect (ringakta) och disdain (förakta)."

Jag tror på tekniken i sig speciellt för gatdäck.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2010-01-03/12:19

Jörgen I Larsson skrev:Hej!
"Dissa är ett vardagsuttryck som....................
Jag tror på tekniken i sig speciellt för gatdäck.


Tack, jag lär så länge jag......Härligt :)

Låter som vi är eniga när det gäller flercompound-däck.

En helt annan teknik, som bl.a Metzler använder, är att istället för olika gummiegenskaper bygga in olika egenskaper i däckstommen utefter greppytan. Man förspänner stommen olika mycket.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-05/00:05

Nu har jag lunchat med experten =)

Regn eller tidigt på våren (eller när det inte är så varmt) Michelin Pilot Power 2CT
Vanligt väder Michelin Pilot Power.
Skylt, antagligen är det så att de mjuka sidorna på Power 2CT inte orkar med bantempo när det är "normal" temp ute. Jag funderar lite på om man kanske blir lite lurad av den hårdare mitten och inte känner lika lätt att däcket håller på att bli överhettat på sidorna.

Jag vill prova ett par Maxxis till våren men "får" inte.. =)
Vi får se var det landar, de skall tydligen släppa lite tidigare än Michelin men det kan ju vara kul att testa.

Sedan ska man komma ihåg att det är lite olika förutsättningar om vi kör som instruktörer med deltagare eller egen träning.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav skylt » 2010-01-10/19:55

Saken är klar - då är det bara att beställa en omgång Pilot Power "B" från en däckforma på nätet, skruva i det nya luftfiltret och invänta våren ;-)

Min plan är att köra med lite lägre tryck på de tidiga kalla eller våta körningarna och köra fullt tryck när det är 25-30 C som några av fjolårets bästa dagar hade.
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-01-22/08:50

ditditdiitidiitiidiit senaste nytt ditdit diiitidiiitiditi

Jag undrar om inte Michelin Power Pure kan vara ett vettigt alternativ. Det är iof också tvåkomponents men de har kanske blandat bättre än på Power 2CT? Enligt rykten så skall man ha tagit fram det här för att få bättre våtegenskaper än Power One har och som en ersättare till Power 2CT.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Bra däck för bana 2010

Inläggav 2660212 » 2010-01-22/19:02

Har en K1200R Sport.
Har provat Pirelli Diablo, Michelin power 2 fram(osäker på benämning, men med olika gummiblandning) och Michelin Road 2CT bak, samt Metzler Sportec M3.

Pirelli var jag helt nöjd med förutom att jag tyckte att man fick platta nästan omgående. Jaqg var inte van vid cykeln så precisionen i min bedömning har nog sina brister.

Michelin-kombinationen var en mardröm. Man fich ingen som helst varning innan det släppte, men det var snabbstyrt och stabilt så länge greppet fanns. Det var däckshandlaren som tyckte att det var bra då man fick mer balans på slitage mellan fram och bakdäck. Kommer aldrig mer att blanda däck.

Metzler M3 är min favorit. Mycket förlåtande, fast det kräver ganska mycket våld för att få cykeln dit man vill, men sedan är det hur bussigt som helst. Går två bakdäck på ett framdäck, men det är ju inga problem. Lite tendens till platta vid touring, men det känns inte lika illa som för Pirelli.

MVH/Michael
Michael Lindeborg
2660212
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-08-30/01:00


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst