TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Cicci » 2011-02-04/23:16

Vill du få mer tid att ha kul??

11-12 juni anordnar SMC Stockholm en kurs riktad till tjejer oavsett nivå och hojmodell, som vill bli ett med sin hoj och därmed öka sin kompetens och sitt självförtroende.

Kursen körs på Gillingebanan samt Arlanda TT, med middag och övernattning på Scandic hotel Upplands Väsby.

Första dagen kör vi på Gillinge och då är målet är att medvetandegöra vår egen körförmåga och beteende i olika trafiksituationer, samt hur motorcykeln beter sig med de olika kommandon vi ger den. Genom olika övningar kan vi upptäcka och börja utveckla nya sätt att hantera och köra vår motorcykel, på ett tryggt och säkert sätt.

Andra dagen, efter övernattning på Scandic Hotel Upplands Väsby, åker vi gemensamt till Arlanda TT och kör en BKK kurs. Deltagarna delas in i kursstegen 1-4. För att alla skall få möjlighet att hitta sitt flyt och tempo, så delar vi även in alla i 4 hastighetsgrupper.

Vill du veta mer?
Håll dig uppdaterad med följande forumtrådar eller boka en plats redan idag!
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8937
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5969
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236221

eller maila dina frågor till
tjejkurs2011@smcstockholm.se

//Tjejkursgruppen genom Cicci Walton
Cicci
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-02-04/22:54

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-05/04:21

Det där med separata tjejgrupper förstår jag mig inte riktigt på i ett samhälle där vi försöker blir mer jämnlika.

I ett jämlikt samhälle gör vi väl saker tillsammans?!

Så antingen bör vi väl då ha alla aktiviteter tillsammans eller också splitta alla verksamheter för antingen killar eller tjejer!
Nu har kvinnir / tjejer kommit på något ojämställt med att både äta kakan och ha den kvar
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-05/10:20

Dennis Johansson skrev:Det där med separata tjejgrupper förstår jag mig inte riktigt på...

Har också funderat över det, men kommit fram till att just kurser/utbildningar är ett område där vi "grabbar" (ok då, en del av oss är "gubbar") har en tendens att ta över, dominera och skrämma bort tjejerna. Jag tror det kan finnas ett stort värde i kurser där tjejerna får utrymme och chans att utveckla sina kunskaper utan att "störas" av - för all del duktiga - killar som tar det mesta av utrymmet.
Vad gäller andra typer av aktiviteter är jag mer tveksam, men tycker å andra sidan att det är upp till var och en hur man vill göra.
Och jag tror alla instämmer i att det vore roligt med fler tjejer som kör hoj.
Lycka till med kursen, tjejer!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Björn Johnson » 2011-02-05/14:21

Håller med Gunnar. Separata tjejkursen fyller nog sitt behov inledningsvis men därefter hoppas och tror i alla fall jag att tjejerna gärna vill delta i aktiviteter som är öppna för alla. Fler motorcyklister är helt enkelt bra för oss alla. Ålder, kön, social och etnisk bakgrund på dessa är i mitt tycke ointressant.

Bild
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Cicci » 2011-02-05/19:40

Jag svarar upp på detta en gång. Jag vill inte att detta skall bli en tråd som handlar om tjejkurs varande eller icke varande. Meningen är att de tjejer som är nyfikna på kursen kan ta del av info i tråden och ha möjlighet att ställa frågor här.

Det finns flera skäl att driva en tjejkurs och det har ingenting med jämlikhet att göra. Man väljer själv ifall man kör hoj eller inte. Det råkar vara så att denna hobby är mansdominerad och det kommer den förmodligen alltid att vara. So what!

Jag har varit aktiv deltagare i 6 säsonger på SMC:s kurser och f ö BMW klubbens kurser tidigare också. Från slutet av förra säsongen grundkursinstruktör och aspirant på storbana. Det jag märker och hör är att många tjejer inte vågar ta sig till de vanliga kurserna. Vissa som väl tagit sig till kurserna, har känt sig obekväma med prestigefyllda killar på banan, vars största syfte är att hålla ett högt tempo och inte koncentrera sig på övningarna i samma utsträckning. Många kommer BARA om körningarna enbart riktar sig till tjejer. Det märks t ex när vi haft tjejdagar på Rörken.

Vårt syfte är att hjälpa tjejer att skaffa bättre självförtroende med sin hojkörning på ett tryggt och säkert sätt, utan att uppleva "press" ifrån killar som annars dominerar kurserna. Om vi kan få tjejer att känna sig mer trygga med sig själva och tro på sin egen förmåga, så kanske fler vill komma på de vanliga kurserna sen ju.

Kursen kommer läggas upp efter det som vi upplever är de generellt största hindren för tjejer och försöka komma runt de efter bästa förmåga.

Det finns ju hur många andra kurser som helst som riktar sig till alla att välja på! Så vad spelar det för roll om en kurs på hela säsongen enbart riktar sig till tjejer?? Om denna specialkurs faller ut väl, så kanske en motsvarande kurs tages fram till nästa säsong, som är öppen för alla..vem vet...;)

Vänligen

/Cicci Walton
Cicci
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-02-04/22:54

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Magnus Jinstrand » 2011-02-05/22:10

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Cicci » 2011-03-02/23:23

Snart är våren här och det kändes i Stockholm idag :). Bar några veckor kvar tills det är dax att plocka fram hojen igen :D!

Kolla in kursinbjudan till tjejkursen, som kommer att bidra till att din hojsäsong blir en ännu roligare upplevelse ;)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8937

Boka dig här: https://www2.svmc.se/mittkonto

Ditt medlemsnummer och sen ditt fullständiga personnummer utan mellanslag eller bindestreck är ditt lösenord.

Vi ses :)

//Tjejkursplaneringsgruppen genom arr. Cicci Walton
Cicci
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-02-04/22:54

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Cicci » 2011-03-15/23:29

Lite info om boendet!

Vi kommer att bo på Quality hotel Arlanda i 4-bäddsrum, istället för Scandic Upplands Väsby.

Det betyder att vi har en mycket kort färd på söndag morgon till banan :D.

Frågor om kursen? Skriv din fråga här eller maila till tjejkurs2011@smcstockholm.se

Frågor om ditt medlemsskap eller själva bokningen? Kontakta SMC kansliet direkt, så hjälper de till!

/arr. Cicci Walton
Cicci
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-02-04/22:54

Re: TJEJKURS 2011 I STOCKHOLMSOMRÅDET!!

Inläggav Hans-Örjan » 2011-04-13/13:06

Hoppas ni får en trevlig kurs! :-D
.
Hans-Örjan
Vallentuna
K75 1987
K75C 1986 (ren.proj)
Hans-Örjan
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2011-04-13/06:50


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst