Racingbana i Stockholmsområdet

Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Håkan » 2015-03-09/18:24

Så här skriver Viking Motor Park idag på sin facebooksida:

Viking Motor Park

Bolaget som driver projektet Viking Motor Park bildades i juni 1992 och registrerades den 7 januari 1993. Sedan dess har det varit en resa att förverkliga byggandet av en internationell racingbana i Stockholmsområdet. Många av er har säkert följt projektet under många år. 2011 fick vi en i laga kraft vunnen detaljplan efter avslag på överklaganden. Idag vann miljödelen laga kraft när Högsta Domstolen avslog det överklagande som kom in till domstolen den 9 juli 2014. Manegen är krattad! Nu kör vi!

Mer information:
http://www.vikingmotorpark.com/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-09/19:54

Är det inte bäst att banan byggs först? ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav SuperMek » 2015-03-09/20:18

Stockholmsområdet ligger i - Enköping?
Nä va? :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-09/20:38

Undrar om banan hinner invigas innan den stängs pga bullerproblem?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Dennis Johansson » 2015-04-04/05:35

Thomas Stadin skrev:Undrar om banan hinner invigas innan den stängs pga bullerproblem?


Det är det som är så förbannat tragiskt i detta landet.
Nu är ju visserligen om banan byggs ny och då kan ju boende hänvisa att de bodde där först och bullret kom sedan.

Men alla idioter som flyttar till platser nära banor, järnvägar och flygplatser och sedan ställer till ett helvete.
JAg bor ju i Härryda kommun och Landvetter flygplats ligger i kommunen, Som en parentes ligger flygplatsen i Härryda egentligen, men det funkar ju inte internationellt.

Hur som har det varit en del gnäll på flygplatsen, hur tänker folk?
Å andra sidan har de ändrat hur flygplanen startar och landar vad gäller rutter, vilket gjorde att de bullrar mer över ingemansland. Sedan numera glidflyger ju planen mera in istället för att landa i trappstegsform. Vilket också minskar buller.

Så det går att lösa buller även vid banor.
JAg anser att banor skall få ha så många bullerdagar de vill ha själva, MEN, man kan då ställa krav på att det skall vara original dämpare på ALLA hojar. och äldre hojar som för ett djävla liv även original får rikta sig efter nyare buller regler. Alla nya tillverkare kan ju förutom Harley Parkinsson göra mc som går bra utan att föra ett himla liv.
Då skulle kanske det accepteras mera banor och kördagar.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-04/07:51

Bra skrivet Dennis. För mej är en ljuddämpare just en ljuddämpare. Inte ett ihåligt cromrör. Och är det lika för alla max 92 DB. Så går alla mc lika "dåligt" vilket gör att det blir lika jämna race.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Dennis Johansson » 2015-04-04/07:58

Olof Eriksson skrev:Bra skrivet Dennis. För mej är en ljuddämpare just en ljuddämpare. Inte ett ihåligt cromrör. Och är det lika för alla max 92 DB. Så går alla mc lika "dåligt" vilket gör att det blir lika jämna race.

Jag håller med om att det bli lika race, då det blir lika för alla.
Och hellre det och man tappar lite ljudupplevelse men att det går att använda banorna mera.

Dock kan jag tycka att lite mera muller är gött ljud i riimlig mängd.
T.ex. tycker jag att mitt Remus Helsystem med DB killer i är rätt lagom.
Men då jag främst bytte till original igen inför förra årets europa resa, jag ville ju vara tvungen att ta bärgare för att jag saknade katalysator mm, märkte jag bonusen att jag ej blev lika trött i skallen av resonans ljud i hjälmen som året innan.
Så de som säger att loud pipes, saves lives, stämmer i så fall bara delvis. För blir man själv dum i huvudet pga av buller, så kan man själv orsaka olyckan.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Marie » 2015-04-04/14:39

Dennis Johansson skrev:För blir man själv dum i huvudet pga av buller, så kan man själv orsaka olyckan.


I det fallet kan man lätt hamna i en diskussion liknande den om hönan och ägget. Om man inte hade varit dum redan så hade man ju inte plockat av ljuddämparen... ;)

Dessutom måste jag konstatera att när jag sitter i en modern väl ljudisolerad bil, så hör jag inte en HD med raka rör förrän rörens mynning är riktad MOT bilen, dvs den redan har kört om och är på väg BORT från bilen....
Alltså tvivlar jag väldigt starkt på det där om säkerhetsaspekten i att köra med raka rör.


Sen undrar jag om du inte missade ett *inte* i din text?

Dennis Johansson skrev:Men då jag främst bytte till original igen inför förra årets europa resa, jag ville ju vara tvungen att ta bärgare för att jag saknade katalysator mm,


Det borde väl ha varit:

Men då jag främst bytte till original igen inför förra årets europa resa, jag ville ju INTE vara tvungen att ta bärgare för att jag saknade katalysator mm,
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-04/15:00

Se även min senaste drapa i Bumsen - bl a om vad bilister (inte) hör.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Mimmi » 2015-04-04/15:15

Hej!

Om vad man hör och inte hör: För några dagar sedan var vi i Borås, jag körde med Clion, den behöver få rulla litet. På en av de större utfarterna, RV 27/41, upptäckte jag blåljusblink i backspegeln, ganska långt bakom mig. Jag saktade in, och höll långt ut åt höger. Inte förrän polisbilen var jämsides hördes sirenen, detta upprepades någon kilometer senare när nästa polisbil under utryckning passerade.

Jag vill i sammanhanget påpeka att Clion inte är någon bullrig bil, och definitivt inte i den hastighet det handlade om, 65 - 70 km/h.
Jag har vid ett flertal tillfällen observerat detta fenomen, utryckningsfordon kommande bakifrån har jag först observerat genom att jag varseblivit något av de olika varningsljusen som förekommer.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-04/15:53

Det är nog en generell iakttagelse. De enda gånger jag kan minnas, att jag i god tid hört bakifrån ljudande sirener, när jag suttit bakom ratten, har varit i låg fart (långt under 50 i tätort) - eller förstås när bilen stått stilla.
Blåljusen, däremot, har jag sett långt tidigare.

Vad gäller ljudliga avgassystem på annat än racers, rekommenderas Bosse Rindars underbara drapa Pappsmällan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2015-05-28/19:47

Med tanke på hur somliga mc-förare framför sina hojar ingen nämnd eller glömd främst i huvudstadsregionen med oannonserade filbyten till höger och vänster fil och ibland mellan filerna (köerna) så kan det vara bra med en bana där dessa raceputtar får köra av sig! och inte i infart/utfartslederna!
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: Racingbana i Stockholmsområdet

Inläggav Snapphanen » 2015-05-28/20:05

Jag kör även enduro. Har några kompisar, som är s.k raceputtar.
När man bjuder in dem på endurotur, så säger dom. Jag vet inte, för jag har inga spärrar. När de väl har
kommit ut i spåret och har chansen och gasa så mycket de vill, kan man gå bevid dem.

//Snappis
Snapphanen
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2015-03-17/20:08


Återgå till Bana

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron